Liten backupserver - frågor

Permalänk
Medlem

Liten backupserver - frågor

Funderat på att sätta upp en backup-server. Då datamängden inte växer så fasligt fort men då det blivit lite utspritt beroende på om datan ligger på server, datorer och telefoner så känns en backuplösning inte så dum.

Min tanke är att köpa en RPi 4 och en extern hårddisk på förslagsvis 12TB så man är laddad för en tid framöver. installera openmediavault på den som jag även kör på "vanliga" servern. Bekväm med det och det har fungerat fint under alla år jag kört det.

Tanken är att den ska synka mappar på servern i första hand men kanske kan komma att synka nån mapp från datorn, alt att datorn synkar till huvudservern som i sin tur synkar med backupservern.

Finns det några fallgropar med upplägget jag funderar på? Vad gäller bilder och filmer så synkas bl.a. bilder från telefonerna via nextcloud till servern. Bilder med "vanlig" kamera läggs på dator och extern hårddisk där backup sker nångång i halvåret. Så bilder backas redan upp successivt men något automatiserat vore även trevligt.

Jag har vaga minnen av att diskar av det här slaget såsom WD mybook, Seagates motsvarighet och liknande såklart inte är lämpade för 24/7 drift men att de också kan vara lite luriga med att spinna ner när de inte används. Tanken jag har är att den ska backa upp kanske en gång per natt eller någon gång per vecka. Är detta ett problem med diskar som inte får sova eller finns det en annan lösning som är bättre i det här fallet?

Permalänk
Medlem

Med endast EN disk så blir första frågan: Vad gör du om den disken kraschar, blir stulen, brinner inne?

Mitt eget svar på den frågan (för privat bruk) är att sätta upp minst en sådan lösning till på annan plats (kompis t.ex.) med bra uppkoppling och köra en "off-site" backup dit. Annat hus på orten eller annan ort för att minimera risken med att förlora data. Alternativt komplettera med molnlagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Med endast EN disk så blir första frågan: Vad gör du om den disken kraschar, blir stulen, brinner inne?

Mitt eget svar på den frågan (för privat bruk) är att sätta upp minst en sådan lösning till på annan plats (kompis t.ex.) med bra uppkoppling och köra en "off-site" backup dit. Annat hus på orten eller annan ort för att minimera risken med att förlora data. Alternativt komplettera med molnlagring.

Mycket bra fråga. Jag har möjligheten att ställa den hos mina föräldrar som har 500MBit fiber, precis som detta hushåll. Så hastigheten kommer sannolikt inte vara en begränsning, vilket är bra.

Om du fick förfina lösningen, hur skulle du gjort?

Permalänk
Skrivet av Benkaboy:

Om du fick förfina lösningen, hur skulle du gjort?

Först och främst: Sync är inte backup! Vill du säkra dig mot avsiktlig och oavsiktlig förstörelse behöver du ha flera point-in-time-kopior; något en riktig backuplösning ger dig oavsett val av mjukvara.

För det andra: ha en backup nära till hands för de vanliga olyckorna, och en backup på annat ställe för katastrofer. Det ska inte i normalfallet vara jobbigt att hämta en äldre kopia av en fil för då gör man det inte.

Den vanliga regeln för backup är ”3-2-1”: Din data ska existera i minst tre exemplar, på minst två medier, med minst en kopia på annan ort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Först och främst: Sync är inte backup! Vill du säkra dig mot avsiktlig och oavsiktlig förstörelse behöver du ha flera point-in-time-kopior; något en riktig backuplösning ger dig oavsett val av mjukvara.

För det andra: ha en backup nära till hands för de vanliga olyckorna, och en backup på annat ställe för katastrofer. Det ska inte i normalfallet vara jobbigt att hämta en äldre kopia av en fil för då gör man det inte.

Den vanliga regeln för backup är ”3-2-1”: Din data ska existera i minst tre exemplar, på minst två medier, med minst en kopia på annan ort.

Helt sant. Jag håller fortfarande på att klura ut bästa upplägget. Vad gäller bilder och egna kreationer så är tanken att dessa ska lagras på våra respektive datorer, servern och sedan en nas placerad på annan ort. Bilder läggs först in på respektive dator, kopieras till server som sedan synkar dessa till NAS på annan ort(mina föräldrar).

telefonerna synkar automatiskt sitt aktuella bibliotek via nextcloud. Dessa sorteras med jämna mellanrum och ska sedan hamna i samma loop som resterande bilder.

Mindre viktiga mediafiler och dylikt känner jag inte är lika katastrofalt om dessa förgås men kan lika väl åka med på synktåget.

Permalänk
Medlem

Jag låter alla enheter synka/backupa mot en raid 6 NAS om står här hemma. Sen har jag offsite backup av NASens viktigaste innehåll som privata bilder och sånt som inte går att ersätta.

NASen täcker 99.9% av alla tänkbara scenarier och har andra rejäla fördelar som att göra saker lätt åtkomligt för användning. Offsite backupen är för den där sista 0.1% när allt skiter sig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore