Liten backupserver - frågor
Funderat på att sätta upp en backup-server. Då datamängden inte växer så fasligt fort men då det blivit lite utspritt beroende på om datan ligger på server, datorer och telefoner så känns en backuplösning inte så dum.
Min tanke är att köpa en RPi 4 och en extern hårddisk på förslagsvis 12TB så man är laddad för en tid framöver. installera openmediavault på den som jag även kör på "vanliga" servern. Bekväm med det och det har fungerat fint under alla år jag kört det.
Tanken är att den ska synka mappar på servern i första hand men kanske kan komma att synka nån mapp från datorn, alt att datorn synkar till huvudservern som i sin tur synkar med backupservern.
Finns det några fallgropar med upplägget jag funderar på? Vad gäller bilder och filmer så synkas bl.a. bilder från telefonerna via nextcloud till servern. Bilder med "vanlig" kamera läggs på dator och extern hårddisk där backup sker nångång i halvåret. Så bilder backas redan upp successivt men något automatiserat vore även trevligt.
Jag har vaga minnen av att diskar av det här slaget såsom WD mybook, Seagates motsvarighet och liknande såklart inte är lämpade för 24/7 drift men att de också kan vara lite luriga med att spinna ner när de inte används. Tanken jag har är att den ska backa upp kanske en gång per natt eller någon gång per vecka. Är detta ett problem med diskar som inte får sova eller finns det en annan lösning som är bättre i det här fallet?