Kretstillverkares konkurrens om vatten drabbar bönder i Taiwan

Permalänk

Som delägare i TMSC så kunde jag inte bry mig mindre. Däremot låg min andel på nästan -20% när jag kollade sist så TMSC får ta igen sig annars säljer jag andelen.

Permalänk
Medlem

Varför inte flytta TMSCs fabriker till Skåne. Här finns arbetskraft som bara väntar på att göra något annat än röka på uteserveringar och vatten har vi i oändliga mängder då det regnar varje j**la dag.

Permalänk

Var det inte i Arizona TSMC skulle bygga nästa fabrik?
Låter inte ett dugg "vattensäkert".....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Greyguy1948:

Var det inte i Arizona TSMC skulle bygga nästa fabrik?
Låter inte ett dugg "vattensäkert".....

Det är hittills ovanligt med översvämningar i öknen men om halvledartillverkarna hamnar där lär de drabbas av gräshoppor, skyfall, översvämningar och laviner inom nått år

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får byta med 1:1.
De skickar 1kg cpuer, så skickar vi 1kg sötvatten tillbaka.

Annars vattenproblemet är flera tusen år gammalt och det finns många exempel på sjöar, vattendrag och annat som har sinat. Ett välkänt exempel är Aralsjön i gamla Sovjet som användes till bevattning av jordbruket: https://sv.wikipedia.org/wiki/Aralsj%C3%B6n
Jag vill minnas att de i USA har liknande problem med stora gårdar som tömmer vatten.. Där lösningen är borra djupare och det gör dem, bara det att de tömmer grundvattenreserverna som ej fylls på.

Så jordbruket och det mesta människan gör slösar på resurser.

Det finns intressanta videos som visar på hur marken har sjunkit ett par meter på vissa platser i Kalifornien pga att så mycket grundvatten har pumpats upp.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror svenskar bryr sig en hel del och vill ha mycket svensk. Sedan kommer man in i butiker och ser svensk fläskfilé 199kr/kg, dansk 79kr/kg eller vad de nu kostar. Och folk tänker, de där svenska grisarna har det bättre, men pengar är pengar.

Matproduktion och kretsproduktion har dock samma problem med att de båda går emot att bli något som vi måste ha. Och blir det kriser i världen så går det ej förlita sig på att andra länder ska skicka det vidare. Det är lite det Eu jordbruksstöd handlar om och EU tänker göra samma sak för inhemsk kretsproduktion. Och såklart jordbruksstödet handlar om fler saker än bara det.

Vad någon lägger sina pengar på är generellt en bra indikation på vad en tycker är viktigt.
Vissa är beredda att betala 10k+ på att byta telefon stup i kvarten fastän om de skulle vara ärliga mot sig själva så märker de nog knappt någon skillnad mot den gamla. En stor andel av det vi handlar drivs av dopamin kickar. Och jag tror det är få som får en kick av att köpa en svensk gurka istället för en nederländsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är hittills ovanligt med översvämningar i öknen men om halvledartillverkarna hamnar där lär de drabbas av gräshoppor, skyfall, översvämningar och laviner inom nått år

Det är faktisk inte så ovanligt med översvämningar i öknar. När det väl regnar brukar det komma stora mängder och jorden i öknar är generellt dålig på att ta upp vatten vilket brukar leda till "flash floods". Antagligen så kommer de att bygga fabriken i en dalgång för att optimera marginalerna

Permalänk
Avstängd

Dags att börja tillverka kretsar annanstans också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lustigt att ingen annan stött på detta problemet;

Överallt pumpar vi upp grundvatten, använder det, häller det i avloppet, renar det och häller ut det i havet
Och förlitar oss på att regn och snö skall sippra ner, renas och bli grundvatten, en process som tar år i motsvarande mängd

Vår "konsumtion" av grundvatten är bra mycket större än "produktionen" via nederbörd.
Överallt borde länder börja rena havsvatten för bevattning i syfte att öka "produktionen" av grundvatten

För övrigt förstår jag inte varför TSMC redan säkrat ett eget vattenflöde baserat på havsvatten. Taiwan är en ö, och TSMC kan väl knappast sägas ha ont om pengar....

Permalänk
Avstängd

Återigen varför jag INTE vill behöva betala pensionsskatt för "vi" kommer inte att få leva så länge till ändå. Krig om livsnödvändiga resurser såsom vatten, mark (för jordbruk/livsmedel och boende), råmaterial, med mera är på intåg om ett par decennier - garanterat.

Det kommer börja med "markkrig" när de runt ekvatorn inte längre kan bo kvar på grund av klimathotet som alldeles för många i makthavande positioner vägrar att göra någonting åt.

Jag är 32 år nu och inte fanimig kommer jag få leva tills 65 år innan vi dött i något resurskrig. Att jag inte får välja hur jag vill planera min framtid (tro på att hinna få pensionspengar eller inte) är riktigt frustrerande.

Jaja, trevlig helg så gott som det går och njut av livet så länge det finns kvar! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Återigen varför jag INTE vill behöva betala pensionsskatt för "vi" kommer inte att få leva så länge till ändå. Krig om livsnödvändiga resurser såsom vatten, mark (för jordbruk/livsmedel och boende), råmaterial, med mera är på intåg om ett par decennier - garanterat.

Det kommer börja med "markkrig" när de runt ekvatorn inte längre kan bo kvar på grund av klimathotet som alldeles för många i makthavande positioner vägrar att göra någonting åt.

Jag är 32 år nu och inte fanimig kommer jag få leva tills 65 år innan vi dött i något resurskrig. Att jag inte får välja hur jag vill planera min framtid (tro på att hinna få pensionspengar eller inte) är riktigt frustrerande.

Jaja, trevlig helg så gott som det går och njut av livet så länge det finns kvar! ^_^

Krig absolut men mest på att vi förökar oss för mycket då vi alla vill ha en bättre livskvalitet vilket ger grunden till det du skrev. Vi har väl redan gjort av med årets resurser mot vad som jorden mäktar med. Men förhoppningsvis är man död innan allt rasar samman. Pensionen får du kanske vid 75 om du har tur, själv hoppas jag på att kunna gå redan vid 74. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Varför inte flytta TMSCs fabriker till Skåne. Här finns arbetskraft som bara väntar på att göra något annat än röka på uteserveringar och vatten har vi i oändliga mängder då det regnar varje j**la dag.

Tänkte först skämta om att i Sverige har vi redan en vattentunnel från Bolmen ner till Skåne, så de kan väl fortsätta en bit till, till Taiwan.

Men så ser jag ditt inlägg.

Man trodde faktiskt ett tag att Skåne skulle få sån vattenbrist att man byggde Bolmentunneln.

Så det kanske inte finns så stora mängder som man kan tro här heller.

F ö så passar jag gärna på o slå en båge när jag är vid Bolmen och tänker på att det skall bli dricksvatten för en skåning 😉🤣
(skojar bara... Eller?)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Folket får vad dom förtjänar.. spola i toaletten med dricksvatten, sånt jävla episkt clusterfuck

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vad händer när man trycker in Megafabriker som ska distribuera komponenter globalt i ett land som är mindre än Lappland men har 2,5 gånger fler invånare än Sverige?

Med tanke på öns storlek så bör vattenbrist vara ett faktum redan innan fabrikerna drar igång.

Dags att satsa stort på avsaltningsanläggningar kanske, 20 år för sent men de säger ju att det är bättre sent än aldrig.

Skrivet av _niko_:

Folket får vad dom förtjänar.. spola i toaletten med dricksvatten, sånt jävla episkt clusterfuck

Alternativet är väl att dra dubbla rör till alla fastigheter med saltvatten/sötvatten, det är ju hållbart...

Problemet är väl snarare att vi har världens bästa reningsverk men dumpar det renade vattnet i havet, fast det är Sverige, i Asien skiter man i det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du är ironisk. Men vattenproblemet är ett megaproblem i världen, inget problem man enkelt löser. Och som jag tidigare skrev så löses problemet i vissa delar i världen att borra djupare, det är bara det att det är lite som att lösa ens finansiella problem med att bara låna mer och mer pengar...

Det finns intressanta dokumentärer om det jag pratar om. Där storbönder i Usa som har mer pengar har råd att borra djupare för vatten än mindre bönder och får varje år som går så är det att borra djupare.

Vetenskapens värld hade ju bland annat en serie på tre delar om vatten som resurs.
Finns nog fortfarande på SVT Play. Klart sevärd.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vad händer när man trycker in Megafabriker som ska distribuera komponenter globalt i ett land som är mindre än Lappland men har 2,5 gånger fler invånare än Sverige?

Med tanke på öns storlek så bör vattenbrist vara ett faktum redan innan fabrikerna drar igång.

Dags att satsa stort på avsaltningsanläggningar kanske, 20 år för sent men de säger ju att det är bättre sent än aldrig.

Alternativet är väl att dra dubbla rör till alla fastigheter med saltvatten/sötvatten, det är ju hållbart...

Problemet är väl snarare att vi har världens bästa reningsverk men dumpar det renade vattnet i havet, fast det är Sverige, i Asien skiter man i det mesta.

Förlåt men vilken jävla smörja!

"I Asien skiter man i det mesta", tyder på din okunskap och att din omvärldsförankring inte sträcker sig längre än till Skånes gräns mot Danmark.

Sverige är bäst på allt och allt i Asien är allt likadant oavsett om vi pratar Bombay, Beijing eller Taipei.

Taiwan är nog det renaste landet jag någonsin besökt. Inte ett godispapper eller cigarettfimp så långt ögat kan nå och befolkningen i stort är väldigt måna om att källsortera med samma noggrannhet i uppdelning som Sverige.

Såg förresten att Stockholms tunnelbana precis har börjat med blip från ditt kontokort för att betala singelresor, bra! Det fanns i Taiwan för över 10 år sedan medan vi fortfarande hade "remsa"...

Förlåt för min rant men blir förbannad över sådana generaliseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tycker det är lustigt att ingen annan stött på detta problemet;

Överallt pumpar vi upp grundvatten, använder det, häller det i avloppet, renar det och häller ut det i havet
Och förlitar oss på att regn och snö skall sippra ner, renas och bli grundvatten, en process som tar år i motsvarande mängd

Vår "konsumtion" av grundvatten är bra mycket större än "produktionen" via nederbörd.
Överallt borde länder börja rena havsvatten för bevattning i syfte att öka "produktionen" av grundvatten

För övrigt förstår jag inte varför TSMC redan säkrat ett eget vattenflöde baserat på havsvatten. Taiwan är en ö, och TSMC kan väl knappast sägas ha ont om pengar....

Problemet med att rena havsvatten är att det är dyrt samt att det kräver stora mängder el.
I majoriteten av världen så är även el = eldad kol.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Förlåt men vilken jävla smörja!

"I Asien skiter man i det mesta", tyder på din okunskap och att din omvärldsförankring inte sträcker sig längre än till Skånes gräns mot Danmark.

Sverige är bäst på allt och allt i Asien är allt likadant oavsett om vi pratar Bombay, Beijing eller Taipei.

Taiwan är nog det renaste landet jag någonsin besökt. Inte ett godispapper eller cigarettfimp så långt ögat kan nå och befolkningen i stort är väldigt måna om att källsortera med samma noggrannhet i uppdelning som Sverige.

Såg förresten att Stockholms tunnelbana precis har börjat med blip från ditt kontokort för att betala singelresor, bra! Det fanns i Taiwan för över 10 år sedan medan vi fortfarande hade "remsa"...

Förlåt för min rant men blir förbannad över sådana generaliseringar.

Har spenderat några år där ( dock inte Taiwan utan generaliserar större delen av Asien och har besökt en väldigt stor del av världsdelen ).

De ligger på en stenåldersnivå när det gäller sanitet och återvinning.

Har inget med ny teknik att göra, det handlar om att de prioriterar ny teknik och skiter i konsekvenserna som det för med sig, det finns undantag som t.ex. Singapore/Japan men de har andra problem som är svårt att förstå att ett folk som är så avancerat kan ha.

Det finns också vissa städer som sköter det bättre men i det stora hela så är de riktigt kassa på allt som har med återvinning och återanvändning av naturresurser.

Jag nämnde bara att Sverige är bra på återvinning och har bra reningsverk, var sa jag att de är bäst på allt?

För en normal konversation istället för att lägga ord i mun och försöka vända på allt man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har spenderat några år där ( dock inte Taiwan utan generaliserar större delen av Asien och har besökt en väldigt stor del av världsdelen ).

De ligger på en stenåldersnivå när det gäller sanitet och återvinning.

Har inget med ny teknik att göra, det handlar om att de prioriterar ny teknik och skiter i konsekvenserna som det för med sig, det finns undantag som t.ex. Singapore/Japan men de har andra problem som är svårt att förstå att ett folk som är så avancerat kan ha.

Det finns också vissa städer som sköter det bättre men i det stora hela så är de riktigt kassa på allt som har med återvinning och återanvändning av naturresurser.

Jag nämnde bara att Sverige är bra på återvinning och har bra reningsverk, var sa jag att de är bäst på allt?

För en normal konversation istället för att lägga ord i mun och försöka vända på allt man säger.

Nu gäller det dock inte generellt för Asien utan Taiwan och jag citerade enbart vad du skrev utan att ta det ur något sammanhang.

Jag har också besökt stora delar av Asien och visst håller de flesta länder generellt en mycket lägre sanitär och återvinningsnivå, men för det drar jag inte generaliseringar om länder jag inte känner till.

Rekommenderar dig att ta chansen att besöka Taiwan om du någon gång får chansen, en pärla som väldigt få västerländska turister besöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är hittills ovanligt med översvämningar i öknen men om halvledartillverkarna hamnar där lär de drabbas av gräshoppor, skyfall, översvämningar och laviner inom nått år

Blir i alla fall svårt att spionera på varandra, var skulle man gömma sig? I en sandbank?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZothOmmog:

Gud så deprimerande.

Har du hört den om alla kineser som riskerar dö i lungsot för att vi spelar om kolkraftsslukande kryptopengar?

https://www.theguardian.com/technology/2021/apr/07/china-bitc...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du är ironisk. Men vattenproblemet är ett megaproblem i världen, inget problem man enkelt löser. Och som jag tidigare skrev så löses problemet i vissa delar i världen att borra djupare, det är bara det att det är lite som att lösa ens finansiella problem med att bara låna mer och mer pengar...

Det finns intressanta dokumentärer om det jag pratar om. Där storbönder i Usa som har mer pengar har råd att borra djupare för vatten än mindre bönder och får varje år som går så är det att borra djupare.

Lösningen är ju att börja ta vatten från haven. Men känns väl för dyrt eftersom man nu slipper betala för de långsiktiga skadorna man gör.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Krig absolut men mest på att vi förökar oss för mycket då vi alla vill ha en bättre livskvalitet vilket ger grunden till det du skrev. Vi har väl redan gjort av med årets resurser mot vad som jorden mäktar med. Men förhoppningsvis är man död innan allt rasar samman. Pensionen får du kanske vid 75 om du har tur, själv hoppas jag på att kunna gå redan vid 74. 😉

Återigen mjae, livskvaliteten inom EU är på det stora hela högst i världen och här är prognosen att på grund av just det så kommer EU's befolkning att minska, vilket redan har hänt under ett år (2015). Pensionsåldern stiger men vi lever och mår bättre och kvaliteten på våra arbeten är högre än någonsin. Jag kommer inte skriva in resten av vad som faktiskt måste ske för att... ja... publiken på detta forum är inte mottaglig för det

Skrivet av Barak:

Problemet med att rena havsvatten är att det är dyrt samt att det kräver stora mängder el.
I majoriteten av världen så är även el = eldad kol.

Detta är som är något som håller på att lösa sig, bland annat genom det svenska konceptet Water-in-a-box. Finns många liknande varianter förstås men just denna är lite speciell då den drivs av solenergi och kan transporteras i 20 fots containrar.
Water in a box

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _niko_:

Folket får vad dom förtjänar.. spola i toaletten med dricksvatten, sånt jävla episkt clusterfuck

Det är nog inte värt att dra in dubbla vattenledningssystem bara för några få liter per hushåll.
Bäst är att inte spola så ofta. Kanske luktar lite, men man kan ju ha doftgran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vetenskapens värld hade ju bland annat en serie på tre delar om vatten som resurs.
Finns nog fortfarande på SVT Play. Klart sevärd.

Du tänker på det här va? 🙂
https://svtplay.se/video/29702906/vetenskapens-varld/vetenska...

3 delar, mycket bra. 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Late stage capitalism...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du hört den om alla kineser som riskerar dö i lungsot för att vi spelar om kolkraftsslukande kryptopengar?

https://www.theguardian.com/technology/2021/apr/07/china-bitc...

Nej har inte hört om det men jag har kört lite "krypto brytnings maskiner" men så lite att det antagligen inte haft en inverkan.

Men sen tänker jag också att det är Kina så det blir en dålig diskussion hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Late stage capitalism...

Vad skulle vara bättre? Kommunism?
Kanske staten ska gå in och stoppa TSMCs tillverkning och ge vattnet till bonden?

Jag kan tänka mig att TSMC skapar 100ggr mer värde av samma vattenförbrukning som en risbonde. Om chipen inte tillverkas måste en bilfabrik stängas där värdet skulle gå upp 100 ggr till. Är det värt att prioritera risodling i Taiwan om det bara ger 1/10000 av värdet?

I slutändan är Taiwan ett rikt land på grund av företag som TSMC, inte för att de är så bra på att odla ris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Vad skulle vara bättre? Kommunism?
Kanske staten ska gå in och stoppa TSMCs tillverkning och ge vattnet till bonden?

Jag kan tänka mig att TSMC skapar 100ggr mer värde av samma vattenförbrukning som en risbonde. Om chipen inte tillverkas måste en bilfabrik stängas där värdet skulle gå upp 100 ggr till. Är det värt att prioritera risodling i Taiwan om det bara ger 1/10000 av värdet?

I slutändan är Taiwan ett rikt land på grund av företag som TSMC, inte för att de är så bra på att odla ris.

Måste det alltid vara åt det extrema hållet? Varför inte fokusera på folkets välmående innan man låter företag ta allt?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon218488:

Vad skulle vara bättre? Kommunism?
Kanske staten ska gå in och stoppa TSMCs tillverkning och ge vattnet till bonden?

Jag kan tänka mig att TSMC skapar 100ggr mer värde av samma vattenförbrukning som en risbonde. Om chipen inte tillverkas måste en bilfabrik stängas där värdet skulle gå upp 100 ggr till. Är det värt att prioritera risodling i Taiwan om det bara ger 1/10000 av värdet?

I slutändan är Taiwan ett rikt land på grund av företag som TSMC, inte för att de är så bra på att odla ris.

Det går att använda mer lokalt slutna system där vattnet renas mellan vändorna och då kan vi få både mat och kretsar, både bonden och TSMC kan bli mycket bättre på det och det har inget med politiska ideologier att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.