Helgsnack: Vilken är din mest betydande uppgradering någonsin?

Permalänk
Medlem

Min första ordentliga speldator må jag säga.

Gick från en Pentium 4 utan HT å 512MB RAM och ett 6600 till en Q6600, 4GB RAM och ett 8800GTX, spelade Crysis och Oblivion i mängder. Vart helt magiskt.

Permalänk
Medlem

Svårt att välja.
Jag överklockade en Celeron 300 till 450 dvs 50% överklockning så platsar det som ett val.
Dock så tycker jag att nummer ett är när man köpte ett Voodoo 3D kort och spelade Quake, det var en otrolig uppgradering på grafik-fronten.

Permalänk
Medlem

Nvidia shield för att börja in-home streama till TV och börja spela med handkontroll från soffan. Fick nog av dator pga jobbet och konsolornas prestanda, grafik, ljudnivå gjorde mig alltid ledsen.

Annars ssd/bredband, som många andra.

Permalänk
Medlem

Kanske 16 MB RAM så att man kunde köra Windows 95 och något program utan att swapfilen drog igång. SSD i all ära, men tiden då det var standard att RAM tog slut var ingen dans på rosor. 😋
Första 3dfx-kortet gjorde ju oslagbar visuell skillnad, även om "uppgraderingen" till en Amiga 500 inte var dåligt det heller.

Permalänk
Medlem

Att gå från en hyfsat bra laptop till en stationär dator med ett HD 7950 var verkligen ett lyft. Köpte den för att Crysis 3 var i princip omöjligt att lira med den bärbara.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

När jag fyllde 18 och flyttade hemifrån hade jag en dator med bland annat ett Nvidia 8800gts.

Nör jag fick jobb och köpte ny dator så blev det med dubbla gtx 580 i SLI. Köpte även en Dell ultrasharp 27"(hade en 19" tft före det) Spelade mycket wow då, och jääääävlar vilken skillnad det blev. Var ett helt nytt spel! Blev nästan tårögd när jag såg hur Ironforge skulle se ut

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Min mest betydelsefulla uppgradering var ett Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer eftersom jag ville tävla inom esport. När någon frågade mig vilken mus de borde köpa så frågade jag dem först om de hade ett dedikerat ljudkort och rekommenderade att de köpte ett sådant först om svaret var nej.

Det finns ett command i console i CS:S och CS:GO som heter "snd_mixahead" och det hade ett default värde på '0.1' vilket motsvarar en ljud delay på 100 ms. Med mitt nya ljudkort kunde jag minska min ljud delay till 10 ms.

Jag förstod det som att någon som spelar piano skulle finna det svårare att spela om det var en fördröjning med 100 ms och det fungerar på samma sätt med FPS. Du känner dig mer i kontroll när du får feedback så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från tjock-tv med scart och mediaspelare med usb-stickor till plasma-tv med direkt HDMI-kabel från datorn och det var som att plocka bort ett filter från ögonen. Allt blev tusen ggr bättre. Min ps3:a blev helt plötsligt rolig att använda.
Detta var nog 15 år sen ungefär. Sen dess har inget jätteintressant hänt. Att byta från HDD till SSD gjorde ju en del skillnad och att byta från ett billigt 500:- headset till ett 2000 kronors var också intressant men teven var det största.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Amiga 500 till en 100MHz DX4 m. 20Mb ram var helt klart den största uppgraderingen jag någonsin gjort

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt. Däremot vet jag vad som var den största nedgraderingen, nämligen LCD skärmen. Jävlar vilket skräp. CRT skärmar än idag utklassar varenda spelskärm som finns idag i spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid blivit underväldigad av lyft i spelprestanda, det är mer sakerna runt omkring som gjort livet lättare som jag minns.

1. SSD
2. Hoppet från uppringt internet till ADSL
3. Hoppet till fiber 100/100 och bra router
4. G-sync - bara att slippa alltid kompromissa mellan vsync och tearing, tredjepartsprogram med frame rate limiters som inte funkar osv, gör detta större hopp än 120hz för mig.
5. Hoppet från röten budget TN display till budget IPS ca 2010 var så stort att jag aldrig köpt något med TN display sen dess.
6. Hoppet från PSX till PS2 yo, där snackar vi.
7. När jag skaffade en Schiit Fulla 2 DAC/AMP och ett par Sennheiserr 58X var som att komma hem efter en lång och obekväm resa. Det låter bara rätt nu.
8. Från åratal av träröv, silvertejp och kuddmoddning av Ikea Marcus, till en begagnad Kinnarps kontorsstol med armstöd och nackstöd, fullt justerbar.
9. Hoppet från en dum Sony Ericsson walkman mobil, till en Galaxy S2 med OLED display och surf. Surf! Vilken lyx.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

50 MB-hårddisken till min Amiga 500. Ojoj vilken skillnad mot att hålla på med disketter hela tiden!

Köpte en 40 Mb låg väl runt 10.000, värt 🤣

Permalänk
Medlem

Kulmus till optisk mus och första SSD'n är de mest märkbara uppgraderingarna jag kommer på, enorma QoL uppgraderingar båda de två. Kulmöss tenderade ju att samla skräp på kulan, så man fick rengöra den väldigt ofta och redan de första optiska mössen presterade enormt mycket bättre. En SSD gör att hela datorn känns mer responsiv och skär ner laddtider rejält.

Permalänk
Medlem

Ssd'er kommer och går, men min 2500k den består, fyller tio i år. Där slog jag pb i rim också

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Uppgradering från 486:a på 25Mhz med 8MB minnne till Pentium Pro på 200 Mhz och 64MB är nog den som procentuellt ökade prestandan mest. Därefter blev det en Pentium III på 700 Mhz. Ganska stort hopp det också. Efter det sviker minnet för då blev det en bärbar med P4. Minne och annat minns jag inte. Då började jag med att köra flera datorer parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Jag måste vara blind jag då..
Uppgraderade från en 12år gamla 60hz till en 2020 165Hz tyckte inte de va nå skillnad annat än från 21 till 32"..

Håller med. Det är inte så dramatiskt när man uppgraderar. Känns bara naturligt och skönt. Däremot när man går tillbaka från att ha kört 100+ hz några veckor till låst 60 är ju rent lidande. Speciellt i FPS spel. Allting känns plötsligt laggigt och segt. Prova det.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Gick från en "multimedia-laptop" till första egenbyggda datorn med en överklockad i5 3570 k och ett Gtx 670.

Natt och dag.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

2060 till 3090. Största märkbara förändring jag gjort.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

1. Soundblaster AWE32
2. 3Dfx
3. ISDN (2x64kbit/s och omedelbar uppkoppling!)
4. SSD

...därefter har allt har varit mindre uppgraderingar, tyvärr har inget har haft någon större wow-faktor de senaste 20 åren, det var med andra ord: Bättre förr!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

144Hz skärmar och nvme m.2 ssd

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Inaktiv

Bästa uppgraderingen jag gjort är att gå från ett system byggt kring AMD 8320 CPU till ett system med Intel i5 7600K. Snacka om prestanda lyft.

Permalänk
Medlem

SSD. Och sen den dagen har jag tagit bort mekaniska, och kör bara SSD. Tyst och snabbt!

Många skrive 144hz skärmar, men tyvärr fick inte jag nån wow kännsla där.

Men SSD... sparar massor tid, och SSD+vatten+allt tyst som går, gör att min main comp är helt tyst, är så skönt.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna nämna några grymma uppgraderingar gällande grafikkort, men något som förändrade mitt spelande och chillande vid datorn radikalt var att gå ifrån en till två skärmar.
Kunna lira samtidigt som man kollar youtube, läsa nån spelguide, se när folk skriver, följa datorns prestanda osv.
Skulle hellre gå ned en nivå GPU-mässigt än att bli av med en skärm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem

1. LED tv till OLED 120hz.
2. 60hz till 120hz spelskärm.
3. HDD till SSD.

Som jag kan komma på just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

När jag gick från 32MB RAM till 64MB på min dator med 350MHz P2, det var skillnad det!

Permalänk
Medlem

Voodoo 3d och quake var en riktig lyft

Pentium Pro 200 som körde cirklar kring en Pentium 90 dator - det var inte dubbelt så fort - det var 4 ggr så fort och en av de absolut mest märkbara processoruppgraderingen någonsin.

sedan det vanliga när SSD ersatte snurrdisken som systemdisk.

Permalänk
Medlem

Skall man vara lite tråkig så är ändå HDD till SSD det största enskilda hoppet någonsin enligt mig.
3DFx voodoo serien tätt efterföljd som egentligen för ganers är ett större hopp men där ssdn ger mer nytta för fler.

Annars är ju helt klart modem till ADSL lätt det som ändrande användandet av Datorn mest.

Permalänk
Medlem

1. 56k till 0,5mbit ADSL
2. Gtx 750TI till Rtx 2070 va med en gamechanger

Visa signatur

Asus z170 PRO GAMING - Intel Core i7 6700k - Corsair Vengeance CL16 DDR4 3333MHz 16 GB - Be Quiet! Shadow Rock 2 - Asus GTX 1080 ROG Strix DC3 Gaming - Samsung 960 EVO 500GB - EVGA Supernova G2 650W

Asus ROG Strix G731GT 17,3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av borjew:

1. När jag 2010 gick från en trött P4 till min första fyrkärniga processor, en i5 750.

Jag gjorde samma uppgradering, troligen ungefär samtidigt. Gick från en P4 2.8GHz Northwood till en i5 750. Samtidigt gick jag från 1,5 -> 4GB RAM och det var nog nästan ännu häftigare. Gjorde sen ett till gigantiskt cpu hopp till nuvarande 3900X vilket inte var riktigt lika spektakulärt men nog väl stort.

Annars skulle jag nog säga att den största och mest betydande uppgraderingen jag varit med om var när jag äntligen övertalade mina föräldrar om att bygga själva snarare än köpa i affär. De hade länge hatat stationär eftersom de lät så mycket men 800rpm fläktar och ett välventilerat chassi löste det problemet. Samtidigt passade jag på att byta ut deras säkert 10 år gamla 19" tft mot en 23" dell ultrasharp och uj vilken skillnad! Det sitter en i5 4670k i den datorn och den tuffar på ännu medan de tidigare bytte typ var trejde år när värmen hade tagit död på deras gamla.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Måste väl säga att det var på 286:an när man tryckte på turbo-knappen, klar mäktigaste förändringen. Speciellt i snake.

Annars är det som många skriver, ssd. De andra har mest varit lite snabbare, lite snabbare men ssd gjorde ett hopp ordentligt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här