Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@JoOngle: Jag tog mig friheten att flytta in ditt inlägg i 3D-tråden

Helt okej, jag hade bara ingen aning vart det skulle vara

Permalänk
Proffsmobbare

Två miljöer med SFFPC desk mat i centrum.

Permalänk
Medlem

Jag lekte lite och råkade skapa något fruktansvärt. Britt-Marie.

Permalänk
AKA AudioBamse

Leker med / lär mig "Geometry Nodes" i Blender, ett nytt verktyg för att generera fram modeller, perfekt bland annat för abstrakta animationer och konst. Jag skrapar än så länge bara på ytan, men det går att göra riktigt häftiga saker med detta.

Några av mina resultat som nybörjare:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag lekte lite och råkade skapa något fruktansvärt. Britt-Marie.
https://i.ibb.co/NnyzXG6/Britt-Marie.jpg

Handläggaren från helvetet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Handläggaren från helvetet.

Britt-Marie vill man då inte träffa om man måste ha någon form av myndighetskontakt.

Permalänk
Medlem

Här är några jag gjorde i samma veva som Britt-Marie. Tror inte jag postat dem tidigare...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag vet, shameless self-promotion, men jag tror detta passar som handen i handsken för er som följer denna tråd. Vi publicerade precis en riktigt rolig tävling som handlar om att rendera SweClockers-gubben och tävla om ett PNY RTX A4500 för ca. 26 000 kronor. Spana in på länken nedan.

https://www.sweclockers.com/tavling/34902-tavling-rendera-swe...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Är det inte lite dött i den här tråden?

Själv kände jag för att återuppta modellerande igen och passa på att lära mig Blender ordentligt. Återstår väl minst ett par veckors heltidsjobb, men det är ju semestertider så...

Permalänk
Medlem

Man kan ju ha kul med Octane också.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tappat sugen lite på 3D med alla AI som finns nu? Jag jobbar ju inte med 3D så det har bara varit en hobby för mig, sedan 90-talet, men det börjar kännas riktigt meningslöst nu.

Sen är det väldigt roligt med AI-bilder så det har väl ersatt det lite som hobby för mig på det sättet. Hur känner ni?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det bara jag som tappat sugen lite på 3D med alla AI som finns nu? Jag jobbar ju inte med 3D så det har bara varit en hobby för mig, sedan 90-talet, men det börjar kännas riktigt meningslöst nu.

Sen är det väldigt roligt med AI-bilder så det har väl ersatt det lite som hobby för mig på det sättet. Hur känner ni?

/hulle.

Oavsett hur mycket o hur snabbt man kan generera saker med AI så tycker jag fortfarande det är kul som fan att sitta o göra 3D, det som dock kanske minskar är lusten att dela med mig av det eftersom det lätt drunknar i spammet av AI-bilderna.

Permalänk
Medlem

Jag gör det ju främst för tillfredsställelsen att skapa bilder, och det kan man inte göra med AI varför jag helt enkelt ignorerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gör det ju främst för tillfredsställelsen att skapa bilder, och det kan man inte göra med AI varför jag helt enkelt ignorerar det.

<Uppladdad bildlänk>

För mig blev det lite, "aha, nu kan jag faktiskt förverkliga bilden i huvudet", jättekul, och visst beroendeframkallande, men sen blev jag ju lite mätt efter 10 000+ bilder.

Och som sagt, nackdelen för mig personligen har blivit att jag är mycket mindre motiverad att bli bättre på 3d, eller teckna, eller foto.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera tråden lite igen.

Nu återstår bara bromsok, inredning, material, texturer och finputs. Baldurs Gate 3 är dock inte bra för det här projektet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Blir sjukt mycket bättre med AgX (rendera till EXR - konvertera från linjär till Arri LogC3 och AgX DCTL i Resolve). Lite eldflugor men orkar inte trixa för mycket med testrenderingar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Geeks
SweClockers

Favorit i repris! Missa inte årets stora 3D-tävling med PNY, som handlar om att placera SweClockers-gubben i en riktigt nördig vikingatid. På vinstpallen väntar ingenting mindre än ett PNY RTX 4000 20GB Ada Generation till ett värde av 22 999 kronor. Missa inte!

>> https://www.sweclockers.com/artikel/37743-tavling-rendera-swe...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Farsan har alltid varit oerhört musikintresserad och det fanns hela tiden instrument och ljudanläggningar i hemmet när jag växte upp. En bandspelare som fanns där (den finns inte kvar) och som jag själv använde under tonåren, gillade jag skarpt. Estetiskt väldigt tilltalande med borstad metall och snygga VU-mätare. Det var en JVC KD-A11 från ca 1980. Under julledigheten bestämde jag mig för att återskapa den i 3D och göra en liten animation där den startas, spelar musik och sen stoppar. Jag ville få VU-mätarna att röra sig till musiken och räkneverket att snurra i rätt takt, och i det stora hela få det att se så verklighetsnära ut som möjligt. Det här är 99 procent korrekt, skulle jag säga. Det finns några detaljer här och där som jag inte lyckats hitta bra referenser för som jag mer fått göra på känn, men man får detaljstudera för att upptäcka dem, tror jag.

På inget sätt superavancerat - jag är en glad amatör - men jag är nöjd med resultatet.

Musiken är sån där fri musik jag lagt till, och ljudeffekterna är också i den kategorin.

Ska fixa en med rätt ljud... BRB!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

***
Musiken är sån där fri musik jag lagt till, och ljudeffekterna är också i den kategorin.

Snyggt gjort med alla små detaljer och animationer. Något sådant jag vill lära mig göra!
Enda kritiken är väl egentligen att det kunde varit lite intressantare omgivning/backdrop och musiken kommer bara ur vänster kanal?
Annars grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Snyggt gjort med alla små detaljer och animationer. Något sådant jag vill lära mig göra!
Enda kritiken är väl egentligen att det kunde varit lite intressantare omgivning/backdrop och musiken kommer bara ur vänster kanal?
Annars grymt

Jo, men syftet var att modellera själva bandspelaren. Jag ville inte lägga tid på att skapa massa annat också. Ett tag övervägde jag att modellera en förstärkare och ett par högtalare, men tiden tog slut...

Ljudet vet jag inte varför det blev så, men jag har nog lagt in fel ljudfil. VU-mätarnas rörelser är baserade på vänster och höger kanal, så jag skapade två splittade filer, en för vänster och en för höger, för att styra mätarnålarna. Kanske råkade jag ta vänsterfilen i stället för den fulla, stereoversionen. Klickljuden är centrerade...
Jag jobbar normalt med datorhögtalare, och jag sitter så att jag är lite närmare den vänstra. Förmodligen räckte det för att jag inte skulle märka att det bara var musik från vänster.

Under arbetets gång var det Beatles låt "Hey Bulldog" som jag använde, för den har så kraftig skillnad mellan vänster och höger, och jag ville att det skulle synas på mätarna. Men jag vet ju att den hade blockats av Youtube, så jag fick leta upp nåt annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nu fixat ljud!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S