Western Digitals garantiscam

Permalänk

Western Digitals garantiscam

Inhandlade 2st 4TB Western Digital Red för att ploppa in i NASen. En var DoA och utbyttes av affären jag handlade av direkt. Nu, såhär ett år senare dog den andra disken och eftersom butiken jag inhandlade den hos har konkat, vände jag mig till WDs support. Inga problem, jag skickade iväg disken till Tyskland (fick pröjsa frakten själv) och fick tillbaka en ny disk idag. Då ser jag att ersättningsdisken är en "refurbished" disk. Okej inte hela världen, min disk var ju också använd. Men vad som gör mig riktigt förbannad är att den nya disken har en 6 månaders begränsad garanti, när jag hade 2 års garanti kvar på den gamla disken. Jag blir helt rasande av logiken. Deras disk går sönder under garantin, så de skickar en "ny" disk med kortare garanti än den gamla. Finns det något man kan göra åt detta eller är det bara att knyta näven i fickan och köpa av en bra affär nästa gång?

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..

Permalänk
Medlem

Onekligen dåligt att inte garantitiden blev överflyttadl Nä det bästa du kan göra är väl att försöka ringa dom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten ligger väl kvar iallafall, men ja, dåligt att inte garantin hängde med. Hört av dig och frågat vad WD tycker?

Permalänk
Moderator
Moderator

Är diskarna köpta som privatperson av en återförsäljare som riktar sig mot svenska konsumenter täcks du av svensk konsumentlagstiftning och har därmed tre års reklamationsrätt, helt oberoende av vad garantivillkoren säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma sak hände för mig också, när jag sen körde en kontroll på den "nya" disken så var den i uselt skick. Orkade dock inte lägga ännu mer tid och pengar på returfrakt. Så i ljuset av deras tidigare mygel med SMR och märkningar så valde jag helt bort WD. Garantibytet får göra tjänst som slask-disk för mindre viktig data. Sen följde jag upp och ersatte mina WD Red Pro diskar med Seagate Exos X16 istället. Så slipper jag ha med ett skojarföretag som WD att göra.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Reklamationsrätten ligger väl kvar iallafall, men ja, dåligt att inte garantin hängde med. Hört av dig och frågat vad WD tycker?

Reklamationsrätten finns inskriven i lagstiftningen så den kan inte förkortas av något sådant här. Köptes varan från ett svenskt företag bör man kunna gå direkt till tillverkaren om butiken gått i konkurs.

Garantin är ett avtal som kan säga vad som helst. Till exempel skulle garantin kunna säga att anspråk måste riktas mot butikens konkursbo, vilket skulle göra garantin värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Reklamationsrätten finns inskriven i lagstiftningen så den kan inte förkortas av något sådant här. Köptes varan från ett svenskt företag bör man kunna gå direkt till tillverkaren om butiken gått i konkurs.

Garantin är ett avtal som kan säga vad som helst. Till exempel skulle garantin kunna säga att anspråk måste riktas mot butikens konkursbo, vilket skulle göra garantin värdelös.

Finns både butiksgaranti och tillverkargaranti.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Ja, skickade iväg ett mail som svar på mitt supportärende och frågade hur de tänkte.

Skrivet av Mellowk:

Samma sak hände för mig också, när jag sen körde en kontroll på den "nya" disken så var den i uselt skick. Orkade dock inte lägga ännu mer tid och pengar på returfrakt. Så i ljuset av deras tidigare mygel med SMR och märkningar så valde jag helt bort WD. Garantibytet får göra tjänst som slask-disk för mindre viktig data. Sen följde jag upp och ersatte mina WD Red Pro diskar med Seagate Exos X16 istället. Så slipper jag ha med ett skojarföretag som WD att göra.

Tack för tipset, ska köra en check på disken. Har du haft att göra med Seagates support, verkar den bättre?

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..

Permalänk
Medlem

Garantitiden omfattar alltså tiden från att du köpte den första varan. Att du får en ersättningsvara innebär inte att du har rätt till en ny garantiperiod, och därför kan de t.o.m. skicka en begagnad vara som ersättning för din första. Sen kan man väl ifrågasätta rationaliteten i att skicka en begagnad vara som ersättning i ett garantiärende utifrån t.ex. perspektivet kundlojalitet, men det är en annan fråga.

Har gått igenom detta med Corsair-prylar ett par gånger, vilket lett till att jag numera bara bygger Corsair-fria datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skrivet av twit:

Är diskarna köpta som privatperson av en återförsäljare som riktar sig mot svenska konsumenter täcks du av svensk konsumentlagstiftning och har därmed tre års reklamationsrätt, helt oberoende av vad garantivillkoren säger.

Skrivet av Kommenterande 2:

Reklamationsrätt kan man som konsument använda sig av när man reklamerar mot återförsäljaren. Eftersom denne nu har gått i konkurs blir det svårt, och TS kan därför bara utnyttja tillverkarens garanti.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av friskybob:

Reklamationsrätt kan man som konsument använda sig av när man reklamerar mot återförsäljaren. Eftersom denne nu har gått i konkurs blir det svårt, och TS kan därför bara utnyttja tillverkarens garanti.

KKöpL:

Citat:

Anspråk mot näringsidkare i tidigare säljled

46 § Om säljaren är på obestånd, har upphört med sin näringsverksamhet eller inte kan anträffas, har köparen rätt att rikta anspråk på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning.

Har återförsäljaren gått i konkurs har köparen därmed all rätt att reklamera direkt till tillverkaren, förutsatt att denne lyder under svensk konsumentlagstiftning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

KKöpL:
Har återförsäljaren gått i konkurs har köparen därmed all rätt att reklamera direkt till tillverkaren, förutsatt att denne lyder under svensk konsumentlagstiftning.

Inte nödvändigtvis. Det är sällan återförsäljare köper produkter direkt från tillverkaren, utan man går istället genom grossister/distributörer.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av friskybob:

Inte nödvändigtvis. Det är sällan återförsäljare köper produkter direkt från tillverkaren, utan man går istället genom grossister/distributörer.

Självklart, poängen är att ditt påstående att "TS kan därför bara utnyttja tillverkarens garanti" är direkt felaktigt, då TS mycket väl kan reklamera varan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Självklart, poängen är att ditt påstående att "TS kan därför bara utnyttja tillverkarens garanti" är direkt felaktigt, då TS mycket väl kan reklamera varan.

Ja jo, det har du rätt i. Men det lär bli väldigt svårt att få reda på vilket företag som sålt diskar till återförsäljaren, plus att man får hoppas att de har en lista med serienummer så de vet att just den disken gick till TS återförsäljare. Så man kan väl säga att tillverkargarantin är den enda smidiga/realistiska vägen att gå, men du har helt rätt i det du säger :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aweponken:

Ja, skickade iväg ett mail som svar på mitt supportärende och frågade hur de tänkte.

Tack för tipset, ska köra en check på disken. Har du haft att göra med Seagates support, verkar den bättre?

Senast jag hade med deras support att göra var på 90-talet så har inte en susning hur de är nu tyvärr. Men de får allt ta och anstränga sig om de ska vara sämre än WD. Jag har inte glömt WD:s undanflykter när de blev ertappade med SMR-diskar i sin NAS-lineup. Att de inte heller pallade märka vissa av sina diskar korrekt var ytterligare ett strå... och med den döende returdisken blev det sista strået. Bah, humbug, hösäcksföretag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Lagen säger dock "näringsidkare i tidigare säljled", vilket inte begränsar det till enbart den som säljaren köpt av. Tidigare säljled bör innefatta alla led mellan tillverkare och slutkund.

Som slutkund/konsument är det sällan man ens har information om vilken grossist/distributör som säljaren införskaffade varan från, däremot är man oftast medveten om tillverkaren då det är ytterst få varor där detta inte framgår antingen på själva varan, på förpackningen, i eventuell manual eller på kvittot.

Permalänk
Avstängd

Reklamationsrätt är betydligt jobbigare än giltig garantitid. Skall man reklamera enligt reklamationsrätten så ligger all bevisbörda på den som reklamerar om det sker efter garantitiden(som är minst 6 månader i Sverige), och man skall bevisa att felet är ursprungligt. Därför är det mer fördelaktigt att ha minst 3 års garantitid och då naturligtvis ifrån en leverantör som inte försvinner.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Veni:

Reklamationsrätt är betydligt jobbigare än giltig garantitid. Skall man reklamera enligt reklamationsrätten så ligger all bevisbörda på den som reklamerar om det sker efter garantitiden(som är minst 6 månader i Sverige), och man skall bevisa att felet är ursprungligt. Därför är det mer fördelaktigt att ha minst 3 års garantitid och då naturligtvis ifrån en leverantör som inte försvinner.

Det finns ingen lagstadgad garantitid. De sex månader du nämner gäller reklamationsrätten, och är det tidsspann efter köpet då ett fel per automatik anses vara ursprungligt.
I konsumentköplagen anses inte köpare och säljare vara jämbördiga, utan betydligt lägre krav ställs på köparen i en tvistesituation. Bevisbördan är också generellt väldigt lågt satt - det räcker för köparen att kunna visa att prylen som reklameras inte visar några tecken på yttre åverkan och betyga att den hanterats i enlighet med de skötselråd som medföljde för att felet skall anses som ursprungligt.

Visa signatur