Plex, Quadro P2000 och ESX passthrough

Permalänk
Medlem

Plex, Quadro P2000 och ESX passthrough

Hej!

Är det någon här som försökt er på att använda ett NVidia Quadro-kort via ESX passthrough på en Windowshost? Jag stångar mig blodig här och får inget att funka... Syftet är att sätta upp hårdvaru-transcoding för Plex.

Min hårdvarulösning är följande:

Hårdvara: HP dl360 G9 rackserver med ett Quadro P2000-kort instoppat.
Mjukvara: ESXi 7.0, en VM med Server 2019 och Quadron i passthrough till VM:en.

VM:en ser grafikkortet, men alla drivrutiner som tankas från Nvidia funkar inte då alla säger att kompatibel hårdvara inte kan hittas.

Kollar man på kortet i enhetshanteraren så har den ett Code 31 på sig, "The driver trying to start is not the same as the driver for the POSTed display adapter"

Den enda drivrutin som verkar gå igenom är en dögammal drivrutin från 2017, men även den nyaste drivrutinen säger att den har stöd för P2000.

Har någon haft någon lycka med nåt liknande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Hej!

Är det någon här som försökt er på att använda ett NVidia Quadro-kort via ESX passthrough på en Windowshost? Jag stångar mig blodig här och får inget att funka... Syftet är att sätta upp hårdvaru-transcoding för Plex.

Min hårdvarulösning är följande:

Hårdvara: HP dl360 G9 rackserver med ett Quadro P2000-kort instoppat.
Mjukvara: ESXi 7.0, en VM med Server 2019 och Quadron i passthrough till VM:en.

VM:en ser grafikkortet, men alla drivrutiner som tankas från Nvidia funkar inte då alla säger att kompatibel hårdvara inte kan hittas.

Kollar man på kortet i enhetshanteraren så har den ett Code 31 på sig, "The driver trying to start is not the same as the driver for the POSTed display adapter"

Den enda drivrutin som verkar gå igenom är en dögammal drivrutin från 2017, men även den nyaste drivrutinen säger att den har stöd för P2000.

Har någon haft någon lycka med nåt liknande?

Inte exakt lika men:
1. ESXi 5.0U1
2. Radeon RX550
3. Ubuntu 18.04

Kör ovanstående sedan mars.

Har kört sedan januari 2015 följande som annars fungerat hyfsat bra:
2. Radeon 240
3. Ubuntu 12.04

Gjorde några ändringar i BIOS samt lade till en extra rad i vmx filen(p.g.a. mer än 2GiB vRAM i VM:en).

Quodra korten ska klara av passthrough och drivrutinerna skall ej neka detta(har läst någon gång att nVidia gjorde att vanliga GeForce serien blev nekad att göra samma sak på drivrutinsnivå).

Felmeddelandet ifrån drivrutinshanteraren är troligtvis för att VM:en försöker använda samma drivrutin för vGPU som för din pGPU, och då blir det vmgfx drivrutinen som inte lär lira mot ett nVidia kort.

För skojs skull om Du inte hittar en enklare lösning, installera allting i en fysisk dator och kolla att det lirar, klona sedan datorn med VMware vCenter converter till en VM och kolla om det fortfarande är ett problem. Grejen är att då får Du drivrutinerna på köpet färdiginstallerade i VM:en.

Prova annars att packa upp filen med drivrutinerna och forcera installation utav dom mot pGPU:n.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Migrerade för bara nån vecka sedan min plex server till ny hårdvara där jag kör Passthrough med ett quadro M2000. Fungerar fint MEN, kör Ubuntu server och installerar drivrutiner för kortet, nvidias officiella för Linux. Om möjligt, migrera till Linux..

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Tack för input! Värt att testa med Linux, hade hoppats slippa bara då administrationsjobbet blir meckigare. Har dock upptäckt att jag har en laptop (HP Z-book modell släpbar) som har en Quadro P3000 i sig och den verkar kunna sköta det utmärkt, så kanske blir att jag gör om den till en dedikerad plex-server istället. Men tack för tips!