Seagate når milstolpen tre zettabyte såld lagring

Permalänk
Melding Plague

Seagate når milstolpen tre zettabyte såld lagring

Den hiskeligt höga siffran ställs i kontext med 4K-film och bilder, samtidigt som den nära framtidens lagringsbehov får rekordet att se litet ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Google och Amazon äger väl hälften av alla diskarna.
Utvecklingen har i alla fall trappats upp ordentligt och det har hänt fasansfullt mycket på 20 år.

Det skall bli intressant att se vart vi är 20 år från nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Kommer knappast som en överraskning att det går bra för Seagate. Man köper en extern Hårddisk i en kabinett och förväntar sig en skit disk för att sedan upptäcka en disk från deras EXO serie gjord för Enterprise Klassade laster. Sista problemet man kommer ihåg från Seagate var nog en LSI bugg.

Western Digital har en lång historik av att ljuga om RPM på deras diskar och smyger alltid sakta men säkert in sämre diskar i deras befintliga serier. Så som SMR i WD RED och Black som först marknadsförs för NAS och Prestanda. Man kan ju undra vad skillnad är mellan alla dessa färger i dag. Då blue och green också har SMR med samma RPM.

Det slutar alltid med at WD släpper en ny produktserie efter de har försämrat sina tidigare. Sist ut var nog WD RED Plus som kom efter att WD blev stämda av flera av sina kunder. Förtroendet för WD är på botten medans Seagate har levererat bra på sistonde.

Permalänk

Fortfarande inte tillräckligt för mammas alla bilder.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Visst är det vackert med exponentiell teknikutveckling? Tänk när motsvarande inträffar med AI ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Linus (Tech Tips) be like "we need a new server..."

Permalänk
Medlem

Fick nog av Seagate efter att haft en mängd 2 TB barracuda diskar som rasade på löpande band. Måste vara en av de sämsta diskarna som någonsin har tillverkats. Nästan lika dåliga som IBMs deskstar-serie.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Kommer knappast som en överraskning att det går bra för Seagate. Man köper en extern Hårddisk i en kabinett och förväntar sig en skit disk för att sedan upptäcka en disk från deras EXO serie gjord för Enterprise Klassade laster. Sista problemet man kommer ihåg från Seagate var nog en LSI bugg.

Western Digital har en lång historik av att ljuga om RPM på deras diskar och smyger alltid sakta men säkert in sämre diskar i deras befintliga serier. Så som SMR i WD RED och Black som först marknadsförs för NAS och Prestanda. Man kan ju undra vad skillnad är mellan alla dessa färger i dag. Då blue och green också har SMR med samma RPM.

Det slutar alltid med at WD släpper en ny produktserie efter de har försämrat sina tidigare. Sist ut var nog WD RED Plus som kom efter att WD blev stämda av flera av sina kunder. Förtroendet för WD är på botten medans Seagate har levererat bra på sistonde. Man får väl hoppas att Toshiba kommer med i matchen.

Av mina diskar som kraschat ligger Seagate på topp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av newtoninja:

Av mina diskar som kraschat ligger Seagate på topp.

Kör du deras SMR diskar i nån form av raid? För mig personligen så ligger Toshiba på krasch toppen.

Rent statistiskt så är det inte konstigt att olika användare lider av olika märken och batcher. För att få en bra bild om hållbarheten mellan tillverkare och serier så måste man ha en otroligt stor sample size.

Man får dock se upp för alla fanboys och aktieägare som försöker sälja på en skit. Har sett gott om människor i vardagen som ger tips från Intel, Nvidia eller AMD. Helt baserat på vilka aktier de äger. Hårddisk tips från aktieägare av Seagate, Toshiba och Western Digital är knappast till för att gynna dig som konsument.

Eftersom det är svårt att lita på främlingar.. så uppfyller oberoende tester en viktig funktion.

Permalänk
Avstängd

Säg till mig när dom har lyckas komma upp till en Yottabyte.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Kör du deras SMR diskar i nån form av raid? För mig personligen så ligger Toshiba på krasch toppen.

Rent statistiskt så är det inte konstigt att olika användare lider av olika märken och batcher. Man får dock se upp för alla fanboys och aktieägare som försöker sälja på en skit.

Nä ingen raid.
Sist fick jag en DOA som lät som en skördetröska.
Jag bryr mig inte så mkt om prestanda då jag har dem som backup diskar.
Jag föredrar WD då mina erfarenheter är att de är stabila över tid. Tror de enda diskar jag haft från WD är Red serien.

Permalänk
Medlem

Nära 2ZB av dessa hårddiskar används troligen till att ladda upp pranks på youtube, och tiktok videos.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mina faktiskt hos WD - men också för att jag hade en stor uppsättning av dem (WD-GREEN) och få andra, när de till slut byttes ut och nu ersatts av både större HGST, Seagate och Toshiba så har samtliga av dessa passerat den tiden som när WD-diskarna börja visa ohälsosamhet utan att en enda av de nyare diskarna visar minsta tecken till problem.

på USB-externdisksidan så har totalt 5st WD som gått bort, 2 st WD-book 3.5" av den gamla sorten (med WD-green invändigt) men också 2 stycke WD my passport och 1 WD my passport ultra som inte tål att bli varma längre - och de har inte särskilt många 1000 timmar bakom sig i drifttid.

Alla diskfel på WD verkar vara av naturen att diskkontrollerkortet ger upp och ibland blir helt galen efter x antal tusen timmar, det har inte någon betydelse om spindeln snurrar hela tiden eller inte utan mer som strömsatt tid på diskkontrollen - som att en tidsräknare räknar ned så länge det är spänningssatt, inte att det är läshuvudkrasch eller spindelmotorskärning.

Sedan kan jag fortfarande inte förlåta WD-RED som skriver sönder spår som den inte skall läsa eller skriva på vid strömavbrott och sedan totalfryser så fort dessa sektorer läses i samband med boot - Vid varje oplanerat strömavbrott (det har inte varit många) så har minst en WD-RED fallit ut på det sättet och jag är glad att jag har har avsiktligt kört blandad diskmärken i RAID1-paren då det alltid har varit minst WD-RED som fallit ur i dessa situationer medans ingen av Seagate-diskarna i Raid-paren hittills

Permalänk
Medlem

Zettabytes är 1 000 000 000 000 000 000 000 bytes.

Lite liknande som när man tittar på hur mycket pengar Bezos eller Musk har. För stort för att fatta.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur många av dessa som rasat...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tänk om en bara pajar helt och man har nästan uppnått fulla lagringen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kan man få det på en NVME disk? Isf tar jag en så reder jag mig ett tag

Permalänk
Medlem

När tror Ni att den första petabyte lagringsenhet syns hos Prisjakt?
Jag pratar inte då i astronomiska belopp, utan mer i en prisklass för en vanlig dödlig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Veni:

När tror Ni att den första petabyte lagringsenhet syns hos Prisjakt?
Jag pratar inte då i astronomiska belopp, utan mer i en prisklass för en vanlig dödlig.

Spännande tanke! De lagringsenheter som hårddisktillverkare nu snackar om som toppnivåer om några år är ju i samma härad som nämns i nyheten, dvs. 50 – 80 TB i ett 3,5-tumsformat. Därför tänker jag att det nästan måste bli på flash-sidan som så pass stora enheter är möjliga att skapa (inom relativt snar framtid i alla fall), men jag tror inte att Prisjakt eller icke-astronomiska priser kommer att vara aktuella... kanske någonsin. Mycket går ju mot att vara molnbaserat och när infrastruktur för hög bandbredd och låg latens (som 5G) väl är på plats på bred front, tror jag inte att det är nödvändigt att ha 1 petabyte lokalt. Nimbus visade ju en 3,5-tummare (SSD) på 100 TB för ett par år sedan, så en petabyte i en ensam enhet gissar jag ligger typ 3 år bort

Permalänk
Medlem

Eller 2.72 ZB som windows räknar!

Permalänk
Medlem

Låta säga att vi tar de tre zettabyten i 4Tb hårddiskar, då blir det 750 miljoner av dem.

Då kan vi bygga en rektangel med måtten 4 km * 2,8 km av dem.

Hade vi istället lagt dem kortsida vid kortsida, så hade det hela räckt 2,75 ggr runt ekvatorn.

(Och hade vi istället tagit de tre zettabyten i gamla hederliga 1.44Mb 3 1/2 tums disketter så hade de räckt lite över 4,5 miljoner gånger runt ekvatorn... eller 476000 gånger medelsträckan mellan jorden och månen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Visst är det vackert med exponentiell teknikutveckling? Tänk när motsvarande inträffar med AI ...

Såg T2 nyligen...

Terminator: In three years, Cyberdyne will become the largest supplier of military computer systems. All stealth bombers are upgraded with Cyberdyne computers, becoming fully unmanned. Afterwards, they fly with a perfect operational record. The Skynet Funding Bill is passed. The system goes online on August 4th, 1997. Human decisions are removed from strategic defense. Skynet begins to learn at a geometric rate. It becomes self-aware at 2:14 AM, Eastern time, August 29th. In a panic, they try to pull the plug.

Sarah: Skynet fights back.

Terminator: Yes. It launches its missiles against the targets in Russia.

John Connor: Why attack Russia? Aren't they our friends now?

Terminator: Because Skynet knows that the Russian counterattack will eliminate its enemies over here.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Mina faktiskt hos WD - men också för att jag hade en stor uppsättning av dem (WD-GREEN) och få andra, när de till slut byttes ut och nu ersatts av både större HGST, Seagate och Toshiba så har samtliga av dessa passerat den tiden som när WD-diskarna börja visa ohälsosamhet utan att en enda av de nyare diskarna visar minsta tecken till problem.

på USB-externdisksidan så har totalt 5st WD som gått bort, 2 st WD-book 3.5" av den gamla sorten (med WD-green invändigt) men också 2 stycke WD my passport och 1 WD my passport ultra som inte tål att bli varma längre - och de har inte särskilt många 1000 timmar bakom sig i drifttid.

Alla diskfel på WD verkar vara av naturen att diskkontrollerkortet ger upp och ibland blir helt galen efter x antal tusen timmar, det har inte någon betydelse om spindeln snurrar hela tiden eller inte utan mer som strömsatt tid på diskkontrollen - som att en tidsräknare räknar ned så länge det är spänningssatt, inte att det är läshuvudkrasch eller spindelmotorskärning.

Sedan kan jag fortfarande inte förlåta WD-RED som skriver sönder spår som den inte skall läsa eller skriva på vid strömavbrott och sedan totalfryser så fort dessa sektorer läses i samband med boot - Vid varje oplanerat strömavbrott (det har inte varit många) så har minst en WD-RED fallit ut på det sättet och jag är glad att jag har har avsiktligt kört blandad diskmärken i RAID1-paren då det alltid har varit minst WD-RED som fallit ur i dessa situationer medans ingen av Seagate-diskarna i Raid-paren hittills

Dina WD red som dött vid strömavbrott har inte heller fungerar efter t ex zero fill eller liknande?

Isf tyder det väl på sönderskriven servodata och det är ju riktigt illa.

Jag som lyckats få strömavbrott 5ggr på en vecka pga kall kompressor som blåser säkringar hemma vid start är glad att min hemserver inte dödar diskar på det viset iaf 🤔

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

(Och hade vi istället tagit de tre zettabyten i gamla hederliga 1.44Mb 3 1/2 tums disketter så hade de räckt lite över 4,5 miljoner gånger runt ekvatorn... eller 476000 gånger medelsträckan mellan jorden och månen...)

Eller ~66.5 gånger jordens omloppsbana runt solen.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Köper inte seagate längre då mina diskar gått sönder. Men min WD diskar håller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Visst är det vackert med exponentiell teknikutveckling? Tänk när motsvarande inträffar med AI ...

Yes indeed... och med detta i huvudet så kan man även lägga till kvantdatorer... 🤓
Det fältet har redan utvecklats så pass att befintliga med fördel kan användas för accelererad vidareutveckling av dem... ja, redan idag alltså.

Det är nog möjligt (t.o.m. sannolikt?) att vi kommer se en "parallell exponentiell utveckling", dvs där både klassisk och kvantumbaserad databehandling (hela klabbet; AI, AR (Augmented Reality), m.m.), både separat och korsverkande/samarbetande, rejsar framåt.

Om mycket kommer att följa principiella, teoretiska och empiriska grunder för exponentiell utveckling hyfsat... så är ju teknologisk singularitet inte omöjligt...
Både kittlande och skrämmande tanke. 🤔

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

(klipp-klipp)

Alla diskfel på WD verkar vara av naturen att diskkontrollerkortet ger upp och ibland blir helt galen efter x antal tusen timmar, det har inte någon betydelse om spindeln snurrar hela tiden eller inte utan mer som strömsatt tid på diskkontrollen - som att en tidsräknare räknar ned så länge det är spänningssatt, inte att det är läshuvudkrasch eller spindelmotorskärning.

Sedan kan jag fortfarande inte förlåta WD-RED som skriver sönder spår som den inte skall läsa eller skriva på vid strömavbrott och sedan totalfryser så fort dessa sektorer läses i samband med boot - Vid varje oplanerat strömavbrott (det har inte varit många) så har minst en WD-RED fallit ut på det sättet och jag är glad att jag har har avsiktligt kört blandad diskmärken i RAID1-paren då det alltid har varit minst WD-RED som fallit ur i dessa situationer medans ingen av Seagate-diskarna i Raid-paren hittills

Tackar för ögonöppnaren... jag tror jag håller mig till HGST (fortf. brand'ade som Hitachi?) och Toshiba, åtminstone tills kvalitet "över hela brädet" kanske återkommer hos WD & Seagate...

Jag gillar INTE att hållbarhet har blivit en faktor de laborerar med i produkt-/marknadssegmentering. 😡🤬

BTW, kan det handla om "planned obsolescence" där med nämnda WD-diskar..?

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Dina WD red som dött vid strömavbrott har inte heller fungerar efter t ex zero fill eller liknande?

Isf tyder det väl på sönderskriven servodata och det är ju riktigt illa.

Jag som lyckats få strömavbrott 5ggr på en vecka pga kall kompressor som blåser säkringar hemma vid start är glad att min hemserver inte dödar diskar på det viset iaf 🤔

zerofill har faktiskt hjälpt att få igång diskarna igen så det verkar inte som det nackat servodata - men problemet är att den över huvud taget gör så vid strömabrott och händelserna inte registreras i SMART alls över huvud taget då det är en riktig hängning i kontrollern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

zerofill har faktiskt hjälpt att få igång diskarna igen så det verkar inte som det nackat servodata - men problemet är att den över huvud taget gör så vid strömabrott och händelserna inte registreras i SMART alls över huvud taget då det är en riktig hängning i kontrollern.

Ja, det är ju ett märkligt beteende om diskarna verkar göra så ganska konsekvent.

Jag hade uppfattningen att vid strömbortfall skall en disk generera egen energi med spindelmotorn som generator och trögheten i diskarna för att på ett säkert sätt kunna parkera läsarmen, stannar huvuden på ytan när disken slutar snurra så sitter de ju bara fast i bästa fall, men med risken att man bygger en liten svarv där inne..

För dåliga kondingar på berörda diskar så kontrollern spårar ur och skriver data? Dålig firmware? Hmm..

Att en zero fill hjälper kan ju vara för att disken byter ut skadade sektorer och använder från reserven också, svårt att veta vad som sker i det fördolda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Titeln fick mig att vilja införskaffa en nas, trots att behovet knappt existerar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X