Epic Games Store blöder pengar – väntas backa hundratals miljoner år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Får man fråga vad ni tycker Epic har gjort för att förtjäna detta hat?

Har inget som helst till övers för ett företag som ägs till 40% av Kinesiska staten och står för antikonkurrens genom att aktivt arbeta för att splittra upp PC-marknaden i plattformar med plattformsexklusiviteter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Får man fråga vad ni tycker Epic har gjort för att förtjäna detta hat?

Ska försöka hålla mig kortfattat:

- Ännu en launcher att installera på sin dator (och helst ha körandes i bakgrunden för att hålla spel uppdaterade)
- Ännu en inloggning att hålla reda på (förvisso enkelt med min lösenordshanterare, men det är ändå ännu en grej att logga in på efter nyinstallation av Windows)
- Ännu en launcher att komma ihåg att jag kan starta spel ifrån. Jag vill helst ha allt i en o samma lista så jag enkelt kan se vad jag har installerat, när jag spelat det, hur mycket jag spelat det och för att komma ihåg vilka spel jag har. (Stor anledning varför jag gillar konsoll mer nuförtiden: allt på samma ställe!)
- Deras launcher saknar funktioner, är segare att navigera (känns som Electron) och har drar extra CPU kraft (ska dock vara fixat nu vill jag minnas). Jag måste ha ett separat program (typ MSI Afterburner) för att ha en FPS overlay och ta screenshots jmf med Steam där det är inbyggt.
- De försöker locka folk till sin sketna launcher med gratis spel
- De köper exklusivitet till spel bara för att tvinga folk till sin sketna launcher. Förut, när ett spel kom till PC och det var självklart att det skulle komma till Steam var det som "JAAAAAA!" och nu när man ser ett spel komma till PC och det kommer exklusivt till Epic är det "NEEEEEEEEEEEEJ!"
- Deras agerande i Apple (och Google) ärendet tycker jag är omoget. Jag är dock inte en advokat.

Med det sagt gillar jag Fortnite (jag spelar det inte själv men hade kunnat tänka mig kanske göra det och mina brorsöner verkar gilla det) och Unreal Engine. Om de bara kunde lägga ner deras affär hade jag inte haft något emot dem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Såg ett spel som "coming soon" på Epic som redan fanns på Steam, kändes lite lustigt för jag tror i att 99% av fallen så kommer folk kolla där efteråt. Bakvänd marknadsföring eller marknadsföring indirekt för Steam.

PS: Har bara Epic till Snowrunner, var tvungen...

Samma har. Snowrunner ar det anda i min epic libary. lustigt anda

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

@lolflakes: @Sveklockarn: @RaZman: @lambdan:

Citat:
Skrivet av lolflakes:

Deras köp av exklusiva titlar har stört mig. Ogillar deras plattform starkt. Har undvikit spelet Anno 1800 som jag hade köpt annars troligtvis.

Sen förstår jag att dom vill ta större del av marknaden etc.

När Fortnite släpptes fanns inte ens detta i deras planer.

Skrivet av Sveklockarn:

Epic Games försöker spela på rättvisekänslor och låtsas som att de är the good guys som ett led i att ful-konkurrera ut andra. Det är inte förvånande att detta händer i dagens samhällsklimat där rättvisefrågor förmodas hamna högt på agendan.

Man kan titta på alla trådar som berör AMDs historiska underdog-ställning på marknaden, där högljudda rättviseförespråkare för AMD hävdar att AMD minsann aldrig skulle utnyttja sin ställning på marknaden för att tjäna pengar, vilket är exakt vad de gör nu med Ryzen 3.

Jag vet inte om det är bristfälliga kunskaper om ekonomi i allmänhet eller bara en väldigt förenklad världsbild om att människor på ett enkelt sätt kan delas upp i onda och goda som ligger bakom, men mest sannolikt är väl en kombination.

Skrivet av RaZman:

Har inget som helst till övers för ett företag som ägs till 40% av Kinesiska staten och står för antikonkurrens genom att aktivt arbeta för att splittra upp PC-marknaden i plattformar med plattformsexklusiviteter.

Skrivet av lambdan:

Ska försöka hålla mig kortfattat:

- Ännu en launcher att installera på sin dator (och helst ha körandes i bakgrunden för att hålla spel uppdaterade)
- Ännu en inloggning att hålla reda på (förvisso enkelt med min lösenordshanterare, men det är ändå ännu en grej att logga in på efter nyinstallation av Windows)
- Ännu en launcher att komma ihåg att jag kan starta spel ifrån. Jag vill helst ha allt i en o samma lista så jag enkelt kan se vad jag har installerat, när jag spelat det, hur mycket jag spelat det och för att komma ihåg vilka spel jag har. (Stor anledning varför jag gillar konsoll mer nuförtiden: allt på samma ställe!)
- Deras launcher saknar funktioner, är segare att navigera (känns som Electron) och har drar extra CPU kraft (ska dock vara fixat nu vill jag minnas). Jag måste ha ett separat program (typ MSI Afterburner) för att ha en FPS overlay och ta screenshots jmf med Steam där det är inbyggt.
- De försöker locka folk till sin sketna launcher med gratis spel
- De köper exklusivitet till spel bara för att tvinga folk till sin sketna launcher. Förut, när ett spel kom till PC och det var självklart att det skulle komma till Steam var det som "JAAAAAA!" och nu när man ser ett spel komma till PC och det kommer exklusivt till Epic är det "NEEEEEEEEEEEEJ!"
- Deras agerande i Apple (och Google) ärendet tycker jag är omoget. Jag är dock inte en advokat.

Med det sagt gillar jag Fortnite (jag spelar det inte själv men hade kunnat tänka mig kanske göra det och mina brorsöner verkar gilla det) och Unreal Engine. Om de bara kunde lägga ner deras affär hade jag inte haft något emot dem.

Dold text

Att de ägs av kinesiska staten visste jag faktiskt inte om, och det kan jag hålla med om är en stor nackdel.

De flesta argumentet handlar om att de snor till sig spel och gör dem exklusiva. Har ni samma hat för Sony, Nintendo, Microsoft, EA, i viss mån Ubisoft, Google, och Blizzard? Inget nytt med exklusiva spel, varken generellt eller för PC-plattformen. Sen hade jag också helst velat att alla spel släpptes överallt, då hade jag varken haft en PS4 eller Switch som jag har idag.

Att det är störande med launchern kan jag hålla med om; men konkurrens är bra och jag förstår inte hur man kan vara sur över att de ger ut gratisspel för att få över folk till deras plattform?

Känns aningen gatekeeping/surgubbe att vara emot Epic. Är det så illa att köpa ett spel på deras plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Deras köp av exklusiva titlar har stört mig. Ogillar deras plattform starkt. Har undvikit spelet Anno 1800 som jag hade köpt annars troligtvis.

Sen förstår jag att dom vill ta större del av marknaden etc.

När Fortnite släpptes fanns inte ens detta i deras planer.

Som om ingen annan har haft exklusiva titlar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@lolflakes: @Sveklockarn: @RaZman: @lambdan:
Att de ägs av kinesiska staten visste jag faktiskt inte om, och det kan jag hålla med om är en stor nackdel.

De flesta argumentet handlar om att de snor till sig spel och gör dem exklusiva. Har ni samma hat för Sony, Nintendo, Microsoft, EA, i viss mån Ubisoft, Google, och Blizzard? Inget nytt med exklusiva spel, varken generellt eller för PC-plattformen. Sen hade jag också helst velat att alla spel släpptes överallt, då hade jag varken haft en PS4 eller Switch som jag har idag.

Att det är störande med launchern kan jag hålla med om; men konkurrens är bra och jag förstår inte hur man kan vara sur över att de ger ut gratisspel för att få över folk till deras plattform?

Känns aningen gatekeeping/surgubbe att vara emot Epic. Är det så illa att köpa ett spel på deras plattform?

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Som om ingen annan har haft exklusiva titlar.

Det är ändå lite skillnad på att ha en exklusiv speltitel från en av de studios man är utgivare för, respektive att köpa exklusivitet för att försöka rigga marknaden, eller hur känner du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

PS: Har bara Epic till Snowrunner, var tvungen...

Skrivet av omnia:

Samma har. Snowrunner ar det anda i min epic libary. lustigt anda

Jag skaffade också EGS för Snowrunner!

När jag väl har EGS så har jag 'köpt' några gratisspel också.
Men Snowrunner är det enda EGS spel jag betalt för.
Hade Snowrunner kommit till Steam så är det hög sannolikhet att jag hade köpt det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@lolflakes: @Sveklockarn: @RaZman: @lambdan:
Att de ägs av kinesiska staten visste jag faktiskt inte om, och det kan jag hålla med om är en stor nackdel.

De flesta argumentet handlar om att de snor till sig spel och gör dem exklusiva. Har ni samma hat för Sony, Nintendo, Microsoft, EA, i viss mån Ubisoft, Google, och Blizzard? Inget nytt med exklusiva spel, varken generellt eller för PC-plattformen. Sen hade jag också helst velat att alla spel släpptes överallt, då hade jag varken haft en PS4 eller Switch som jag har idag.

Att det är störande med launchern kan jag hålla med om; men konkurrens är bra och jag förstår inte hur man kan vara sur över att de ger ut gratisspel för att få över folk till deras plattform?

Känns aningen gatekeeping/surgubbe att vara emot Epic. Är det så illa att köpa ett spel på deras plattform?

Japp. Plattformen är skräp och företaget bakom finansierat av mördar/diktaturstaten Kina, ju snabbare vi blir av med skiten desto bättre. Tycker om konkurrens och Valve behöver verkligen en spark i baken för steam är egentligen inte särskilt imponerande men Epic är inte riddaren som kommer in och räddar prinsessan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Som om ingen annan har haft exklusiva titlar.

Det är en sak att ha exklusiva titlar. Man förväntar sig det av konsoller för att utgivarna ägs eller har fått utvecklingskostnader och integrationshjälp av tillverkaren t.ex. microsoft och sony.
Epic köpte upp en spelstudio (rocket legue) och drog sig ur andra platformar strax efter så att spelet som var tillgängligt på flera ställen numera bara går att köpa på Epic. Det går än så länge att spela på steam, men vissa funktioner har försvunnit och mer kommer nog att yxas i framtiden. De är så snälla att ge dig och mig spelet igen på epic för det är så "snälla".
De marknadsförsig som att ge konkurans och pusha på spelmarknaden framåt, men det enda de gör att splitta den med stora exklusiva kontrakt och fula metoder.

Hade de gått in och sagt att de vill bli stora och köper exklusivitet för att göra så är det lite annorlunda.
Nu försöker de vara "the good guys" samtidigt som de står och hugger barn med köttyxa mitt framför föräldrarna samtidigt som de raka i ansiktet säger att de är så snälla för de hjälper fattiga barn i afrika...
Finns inget som jag hatar mer än sånt beteende. Be the whole bitch or no bitch.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Köper där de är billigast som regel, ser inga fördelar eller nackdelar med någon launcher då jag bara startar klienten vid uppstart av spel. Tycker hela hata Epic grejen är ekstremt löjlig men de tycker jag om 99% av allt folk blir bestörta av nu för tiden.
Tycker att man borde flytta mer av vinsterna till utvecklare och mindre till plattforms ägaren så hoppas oavsett av resultatet i målet att vi ser en bättre fördelning.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Eh va? Jag hoppas du ger ett exempel på motsatsen för när AMD äntligen började gå med vinst stack aktien upp från ruinernas brant efter mer än ett decennium av förluster. För hur passar det in i exempel bland företag som värderas enormt högt trots förluster, för detta gjorde inte amd med en aktie som var nere på under 5USD. Det är också enormt skillnad här då dom andra företagen i fråga iaf ökade/ökar användarbasen/kunder hela tiden, medan AMD tappade marknadsandelar under tiden dom gick med förlust.

Permalänk
Medlem

Epic Games skänker spel vare vecka till alla som vill ha.
Detta kostar pengar så det kan knappast vara något nytt.

Tvisten med Apple förstår jag mig inte på.
Rätt digitalt tycker jag; sk*t i Apple om de inte vill vara med och spela. Epic Games är väl först och främst tänkt för PC spelande?
Eventuella intäkter från andra "plattformar" är väl en trevlig bonus på sin höjd?
Om "plattformen" krånglar, ta bort den.

Jag vill minnas att intäkterna från Fortnite fortfarande är i miljardklassen, US, så bara trevligt att Epic Games "betalar tillbaka" med gratisspel. Fler plattformar borde göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har inget som helst till övers för ett företag som ägs till 40% av Kinesiska staten och står för antikonkurrens genom att aktivt arbeta för att splittra upp PC-marknaden i plattformar med plattformsexklusiviteter.

Ok, så totalt monopol är bättre än konkurrens för oss konsumenter menar du?
Då får gärna komma med någon form av "bevis" för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Känns aningen gatekeeping/surgubbe att vara emot Epic. Är det så illa att köpa ett spel på deras plattform?

Ja, stackars EGS. Vore betydligt bättre för oss konsumenter om Assassin's Creed 42: Ezio's Revenge släpptes med exklusiva uppdrag till EGS, exklusivt DLC till Steam och kosmetiska bonusföremål till konsol. Givetvis med separat multiplayer till respektive plattform och innehåll helt anpassat efter Kinas krav för att få säljas på den dominanta plattformen EGS.

Ser inga problem med att Sony använder en Sony-studio till att utveckla ett Sony-spel att släppa exklusivt på sin Sony-plattform, men det är heller inte jämförbart med vad Epic sysslar med. Möjligtvis går det att jämföra med den cancer som är tidsexklusiviteter på konsolmarknaden men jag ser inte varför någon skulle se det som positivt att Epic försöker göra det till normen även på PC.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Ok, så totalt monopol är bättre än konkurrens för oss konsumenter menar du?
Då får gärna komma med någon form av "bevis" för detta

Vilket monopol? Sist jag kollade så har Steam aldrig begränsat var utvecklare får sälja sina spel.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tja vad ska man säga, kostar att köpa sina kunder.

Permalänk
Medlem

Det är inte bra om de blöder för mycket pengar och tvingas avveckla butiken så man inte längre kan spela alla gratisspel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lambdan:

Ska försöka hålla mig kortfattad:

- Ännu en launcher att installera på sin dator (och helst ha körandes i bakgrunden för att hålla spel uppdaterade)
- Ännu en inloggning att hålla reda på (förvisso enkelt med min lösenordshanterare, men det är ändå ännu en grej att logga in på efter nyinstallation av Windows)
- Ännu en launcher att komma ihåg att jag kan starta spel ifrån. Jag vill helst ha allt i en o samma lista så jag enkelt kan se vad jag har installerat, när jag spelat det, hur mycket jag spelat det och för att komma ihåg vilka spel jag har. (Stor anledning varför jag gillar konsoll mer nuförtiden: allt på samma ställe!)
- Deras launcher saknar funktioner, är segare att navigera (känns som Electron) och har drar extra CPU kraft (ska dock vara fixat nu vill jag minnas). Jag måste ha ett separat program (typ MSI Afterburner) för att ha en FPS overlay och ta screenshots jmf med Steam där det är inbyggt.
- De försöker locka folk till sin sketna launcher med gratis spel
- De köper exklusivitet till spel bara för att tvinga folk till sin sketna launcher. Förut, när ett spel kom till PC och det var självklart att det skulle komma till Steam var det som "JAAAAAA!" och nu när man ser ett spel komma till PC och det kommer exklusivt till Epic är det "NEEEEEEEEEEEEJ!"
- Deras agerande i Apple (och Google) ärendet tycker jag är omoget. Jag är dock inte en advokat.

Med det sagt gillar jag Fortnite (jag spelar det inte själv men hade kunnat tänka mig kanske göra det och mina brorsöner verkar gilla det) och Unreal Engine. Om de bara kunde lägga ner deras affär hade jag inte haft något emot dem.

Wall of text


Hoppas att de klarar sig, vad kommer hända med de hundra gratisspelen jag har fått från dem annars?
Bra pris på "Horizon Zero Dawn™ Complete Edition" just nu, bara 210 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av paperboy:

Det är inte bra om de blöder för mycket pengar och tvingas avveckla butiken så man inte längre kan spela alla gratisspel.

Just det!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Epic Games försöker spela på rättvisekänslor och låtsas som att de är the good guys som ett led i att ful-konkurrera ut andra. Det är inte förvånande att detta händer i dagens samhällsklimat där rättvisefrågor förmodas hamna högt på agendan.

Man kan titta på alla trådar som berör AMDs historiska underdog-ställning på marknaden, där högljudda rättviseförespråkare för AMD hävdar att AMD minsann aldrig skulle utnyttja sin ställning på marknaden för att tjäna pengar, vilket är exakt vad de gör nu med Ryzen 3.

Jag vet inte om det är bristfälliga kunskaper om ekonomi i allmänhet eller bara en väldigt förenklad världsbild om att människor på ett enkelt sätt kan delas upp i onda och goda som ligger bakom, men mest sannolikt är väl en kombination.

Du måste ju dock ställa vad AMD tjänar i relation till konkurenterna, främst Intel. Intel tjänar ca 20 gånger mer pengar och omsätter 7-8 gånger av vad AMD omsätter. Du måste ta med i beräkningen att AMD behöver växa enormt mycket för att kunna konkurrera med Intel långsiktigt och inte bara ett enskilt år. För att göra det behöver de tjäna pengar. Med det i åtanke tycker du verkligen att AMD mjölkar konsumenterna i förhållande till alternativen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Valve behöver verkligen en spark i baken för steam är egentligen inte särskilt imponerande

Jag vet inte om det är att såpass många inte spelat på PC före Steam, eller om det hela fallit offer för olika former av selektivt minne, men det var Steam som revolutionerade PC-spelandet och gjorde det tillgängligt för folk som inte var rena nördar. Detta med att kunna installera ett spel med en knapptryckning ser alla som något självklart idag, men det var absolut inte självklart för 15 år sedan, och traditionellt inleddes t.ex. LAN-spelande med att alla skulle sitta och installera, patcha och fixa config-filer manuellt för att det skulle gå att spela alls... ofta med mindre förutsägbara resultat.

Valve är en mogen plattform med en väldigt kompetent underliggande infrastruktur, och är betydligt stabilare än många liknande tjänster men sen vore det väl kul om de t.ex. hade lite bättre villkor för refunds än de ynka två timmars "programtid" de erbjuder idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Du måste ju dock ställa vad AMD tjänar i relation till konkurenterna, främst Intel. Intel tjänar ca 20 gånger mer pengar och omsätter 7-8 gånger av vad AMD omsätter. Du måste ta med i beräkningen att AMD behöver växa enormt mycket för att kunna konkurrera med Intel långsiktigt och inte bara ett enskilt år. För att göra det behöver de tjäna pengar. Med det i åtanke tycker du verkligen att AMD mjölkar konsumenterna i förhållande till alternativen?

Det är helt irrelevant för idén om att AMD skulle vara annorlunda än andra vinstdrivande företag, vilket är ett kvalificerat trams. Med det sagt så unnar jag AMD att tjäna pengar -- det är rimligt att ta betalt när man har den bästa produkten. Det har dessutom varit ett långvarigt problem hos AMD att de inte lyckats omvandla sina innovationer till marknadsledande produkter, vilket bevisligen är annorlunda nu. Jag tycker att det är en oerhört glädjande utveckling att se hur AMD kommit igen så starkt och snabbt efter vad som såg ut att vara slutet för bolaget för bara ca fem år sedan.

För övrigt anser jag att Epic Games måste förgöras.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven när det gäller den här konflikten.

Jag applåderar att man är villig att slåss för något som man ser som en orättvisa.
Samtidigt förfasas jag av möjligheten att det blir praxis att ingå avtal, för att sedan med berott mod genomföra avtalsbrott och lämna in en stämningsansökan.
Samtidigt som högljutt försöker smutskasta den andra parten och spela helgon inför ”kameran”.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag skaffade också EGS för Snowrunner!

När jag väl har EGS så har jag 'köpt' några gratisspel också.
Men Snowrunner är det enda EGS spel jag betalt för.
Hade Snowrunner kommit till Steam så är det hög sannolikhet att jag hade köpt det igen.

Samma här, skaffade Epic för Snowrunner för jag älskar simulatorspel och ville inte vänta på att det skulle komma till Steam, och det är hittils det enda spelet jag köpt på plattformen. Jag "äger" förstås ca. 150 gratisspel där, men majoriteten av dem har jag inte ens spelat.

Kommer det någon fler sådan exklusiv titel som jag är extremt intresserad av (är jag bara milt intresserad väntar jag tills det kommer på Steam) kan det hända att jag köper det, men annars undviker jag Epic av den enkla anledningen att det är skit. Kör bara igång launchern när jag ska spela Snowrunner samt en gång i veckan för att claima nästa gratisspel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Åh, en Epic-relaterad tråd som snabbt övergår i vem som kan hata Epic mest. Tråkigt att se, hade varit mer intressant med en diskussion kring hur realistiskt det är att EGS går med vinst redan 2023. Det är irriterande, spenderar här några ord för att belysa de vanligaste argumenten som brukar anföras mot Epic och EGS.

"De ägs delvis av kinesiska staten" Det är problematiskt såklart, men se er om, den Kinesiska staten har sina fingrar i allt möjligt som ni tycker om och som ni definitivt använder. Jag är t.ex. tveksam till att Epic-hatarna är lika kritiska till att köpa datorkomponenter, chassin och tillbehör som helt eller delvis tillverkas i Kina av bolag som är mer eller mindre helt ägda av den Kinesiska staten. Det är nog få av dem som tvekar inför att skriva "HATA EPIC" på sidor/forum där t.ex. Tencent som har tydliga band till kinesiska staten är delägare. Bojkottar ni Reddit? LoL? Activision/Blizzard spel (inkl. COD och Diablo)? Path of Exile? Hoppas ni inte gillar Genshin Impact. Jag menar inte att man ska kapitulera inför den kinesiska statens inflytande, men var konsekventa om detta är argumentet som ni skriver först. Annars är låter du som en vegetarian som äter kyckling, och en nice stek ibland. Eller klimathjälten som pantar alla burkar, återvinner allt rätt, men kör en SUV.

"De betalar för exklusivitet" Det är omöjligt att slå sig in på en marknad som är så totalt dominerad av en enda aktör utan att investera kraftigt i åtgärder för att locka till sig kunder. Folk vill köpa spel, så de köper exklusiva rättigheter, som dessutom ofta endast är tidsbegränsade. Inget konstigt med det, de gör vad som krävs för att bryta vad som i praktiken är ett monopol. Monopol är sällan till fördel för konsumenter. Det är inte "anti-konsument" att försöka låsa in folk i en plattform som är gratis, särskilt inte när de dessutom regelbundet ger bort spel. Valve gör samma sak, men de uppfattas som schystare eftersom de har tillgång till andra medel pga deras storlek, t.ex. kan de dumpa priser på spel mer ofta än EGS.

"EGS saknar viktiga funktioner" De kommer nog, med tiden. Steam har funnits ett bra tag, och gått med vinst ganska länge, det ser ändå för jäkligt ut. Den viktigaste funktionen finns.

Bra att Epic:s prognos visar på vinst så snart inpå launch, det bådar gott för kunder som har ett genuint intresse av inte låta en marknadsaktör diktera villkoren för handel med spel på nätet, och för utvecklare som får större del av vinsten via EGS. Prognosen känns dock lite orealistisk i min mening, men det är tydligen en separat diskussion.

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Det är helt irrelevant för idén om att AMD skulle vara annorlunda än andra vinstdrivande företag, vilket är ett kvalificerat trams. Med det sagt så unnar jag AMD att tjäna pengar -- det är rimligt att ta betalt när man har den bästa produkten. Det har dessutom varit ett långvarigt problem hos AMD att de inte lyckats omvandla sina innovationer till marknadsledande produkter, vilket bevisligen är annorlunda nu. Jag tycker att det är en oerhört glädjande utveckling att se hur AMD kommit igen så starkt och snabbt efter vad som såg ut att vara slutet för bolaget för bara ca fem år sedan.

För övrigt anser jag att Epic Games måste förgöras.

"Ceterum censeo Epic Games esse delendam"
https://en.wikipedia.org/wiki/Cato_the_Elder#Later_years

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är helt irrelevant för idén om att AMD skulle vara annorlunda än andra vinstdrivande företag, vilket är ett kvalificerat trams. Med det sagt så unnar jag AMD att tjäna pengar -- det är rimligt att ta betalt när man har den bästa produkten. Det har dessutom varit ett långvarigt problem hos AMD att de inte lyckats omvandla sina innovationer till marknadsledande produkter, vilket bevisligen är annorlunda nu. Jag tycker att det är en oerhört glädjande utveckling att se hur AMD kommit igen så starkt och snabbt efter vad som såg ut att vara slutet för bolaget för bara ca fem år sedan.

För övrigt anser jag att Epic Games måste förgöras.

Har aldrig påstått att AMD är någonting annat än ett vinstdrivande företag. Det blir dock lite svårt att köpa att AMD utnyttjar sin ställning när de fortfarande har betydligt lägre marginaler än konkurrenterna samtidigt som de är ett mycket mindre företag. Om nu AMD nån gång skulle hamna i en position där de är totalt överlägsna och 8 gånger så stora som närmaste konkurrenten så tror jag också att de skulle börja mjölka sina produkter men jag tycker man kan vänta med högafflarna till dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

"De ägs delvis av kinesiska staten" Det är problematiskt såklart, men se er om, den Kinesiska staten har sina fingrar i allt möjligt som ni tycker om och som ni definitivt använder. Jag är t.ex. tveksam till att Epic-hatarna är lika kritiska till att köpa datorkomponenter, chassin och tillbehör som helt eller delvis tillverkas i Kina av bolag som är mer eller mindre helt ägda av den Kinesiska staten. Det är nog få av dem som tvekar inför att skriva "HATA EPIC" på sidor/forum där t.ex. Tencent som har tydliga band till kinesiska staten är delägare. Bojkottar ni Reddit? LoL? Activision/Blizzard spel (inkl. COD och Diablo)? Path of Exile? Hoppas ni inte gillar Genshin Impact. Jag menar inte att man ska kapitulera inför den kinesiska statens inflytande, men var konsekventa om detta är argumentet som ni skriver först. Annars är låter du som en vegetarian som äter kyckling, och en nice stek ibland. Eller klimathjälten som pantar alla burkar, återvinner allt rätt, men kör en SUV.

Jo precis, Kina har ett järngrepp över produktionen till den grad att man får välja mellan att en dator eller inte ha en dator. Ha en mobiltelefon eller inte ha en mobiltelefon. Låter som en lysande idé att helt lägga sig som en dörrmatta för deras kontroll över speldistribution här i västvärlden. Särskilt när de redan visat hur man med endast drygt 5% ägarandel i Activision-Blizzard lyckats pressa dem till att censurera spelare och helt ersätta spelinnehåll med sådant som är "kompatibelt" med Kinas krav.

Du menar inte att man ska kapitulera för Kina, bara att man helt okritiskt ska lägga sig för deras intåg för att "höhö gratis spel är najjs".

(Nu när du redan kört med argumentet "Läget är hopplöst" passar det säkert med argumentet "Du kan inte göra någonting som ensam konsument", bara spotta ut de generiska svaren som en välfungerande Kinesisk bot )

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas Epic kan köra över Apple och få sig några miljarder!

Hade satt fint!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X