Du som är kunnig på Fälgbredd och ET se hit!

Permalänk
Medlem

Du som är kunnig på Fälgbredd och ET se hit!

Tjena, som rubriken lyder så skulle jag behöva lite hjälp att tänka kring fälgar, bredd och ET.

Jag har idag en Mercedes CLA Shooting brake 2021, det sitter original 18" 225/45/18 på den idag, vilket jag tror är 8" breda? och med ett ET på 44.

Min fråga är OM det skulle vara möjligt att sätta på fälgar som är 9" breda runt om med ett ET mått på 35?

Däckdimension på 20" är 245/35/20

Vore väldigt tacksam för hjälp

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Med lite snabb huvudräkning så kommer fälgarna att sticka ut 22mm till vilket troligen är för mycket om du inte ska justera mycket negativ camber.

Här är en bra sida att laborera på: https://www.willtheyfit.com/

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt ska det gå, en lägre ET innebär att fälgen går längre ut så ingen risk att fälgen ska ta i bromsoken då avståndet till dem blir större. Det som eventuellt kan bli problem är väl att däcken i olika situationer kan få kontakt med skärmkanter. Svårt säga då jag inte vet hur bilen ser ut i sådan detalj.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swejay77:

Med lite snabb huvudräkning så kommer fälgarna att sticka ut 22mm till vilket troligen är för mycket om du inte ska justera mycket negativ camber.

Här är en bra sida att laborera på: https://www.willtheyfit.com/

Tack! Jag får nog mäta lite, fälgarna idag sitter väl kanske 2cm innanför fällanden, måste givetvis mäta lite, dock så är det ju lite stretch på hjulen så gummit kommer ju att luta lite inåt så att säga , spände är frågan om de kommer att gå.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7