Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

PS5 Storage Expansion and Management

• Store PS5 Games on Compatible External USB Drives. With this feature, you can now transfer your PS5 games to USB extended storage from your console’s internal storage. It’s a great way to extend the storage capabilities of your PS5 console, and you can seamlessly copy your PS5 games back to the console’s internal storage when you’re ready to play. It is faster to reinstall PS5 games from USB extended storage than to re-download or copy them from a disc.

https://blog.playstation.com/tachyon/2021/04/Eng-Move-to-USB-Extended-Storage.jpg?fit=1024,576&zoom=1.5

• Because PS5 games are designed to take advantage of the console’s ultra high-speed SSD, PS5 titles can’t be played from USB extended storage. PS5 titles also cannot be directly downloaded to USB extended storage. However, games that you transfer or copy back to internal storage will automatically update when applicable. In addition, you can select which game modes you want to install (such as campaign or multiplayer) for select titles that support the option.

New Social Features for PS4 and PS5 Consoles

• Cross-generation Share Play. PS4 and PS5 players can now Share Play together while chatting in parties. This means PS5 console users can let their friends on PS4 consoles view their game screen, or even try out the PS5 games through Share Play, and vice versa. Options include the ability to share your screen with a friend, pass your controller virtually to a friend, or pass a second controller virtually to play co-op games together.

https://blog.playstation.com/tachyon/2021/04/Eng-Cross-Gen-Share-Play.jpg?fit=1024,576&zoom=1.5

• Request to Join Game Session. A selection of your friends’ joinable game sessions will now appear on both PS5 and PS4 consoles, allowing for more gameplay opportunities together. The “Request to Join” option also serves as a shortcut to sending a game invite, reducing the time it takes for you to get into games with friends. Through the Privacy Settings menu, you can modify who can interact with you through parties, games and messages.

Enhanced Control and Personalization Options for PS5 Consoles

• Improved Game Base. The Game Base menu has been improved for quicker access to important content and features. You can now easily switch between Parties and Friends to start chatting with your existing parties or see what each of your online friends is up to. In addition, you can turn notifications on or off for each of the parties you’re in.

https://blog.playstation.com/tachyon/2021/04/Eng-Game-Base.jpg?fit=1024,576&zoom=1.5

• Disable Game Chat or Adjust Players’ Volume. You can now quickly disable in-game chat, which turns off your mic audio and the voice audio of other players. Additionally, you can easily adjust the individual voice chat volume of other players in the same chat so you don’t have to ask your friends to lower or increase their mic volume each time.

• Game Update Pre-download. Once it’s enabled by developers, title updates for games will pre-download to your console if the “automatic updates” setting is enabled and your console is on or in rest mode. This will let you start playing the latest version of a game immediately after the update’s release.

• Customize Game Library. With the ability to search your library or hide games from view, it’s now easier to find content and personalize your view of your game library.

• Screen Zoom. You can now adjust the magnification of the screen to suit your preference from the Settings menu.

• New Trophy Settings and Stats Screen. The level of trophies that results in automatic capture of a screenshot or video clip can now be customized — so you can now choose to only capture and save images/videos of moments when you earn higher-grade trophies, like Gold or Platinum. We’re also introducing a new player Trophy Stats screen, where you can check out the summary of your trophy level and status at a glance.

https://blog.playstation.com/tachyon/2021/04/Eng-Trophy-Stats.jpg?fit=1024,716&zoom=1.5

New Features for PlayStation App

• We’re also introducing a myriad of new features for PlayStation App to make it easier than ever to connect with your console experience remotely. Recently, we introduced the ability to save products in a wishlist, get notifications when your friends are online, and change your console online status. In the coming weeks, we’ll be rolling out even more, including the ability to join a multiplayer session on PS5 from the app, manage your PS5 console storage, compare trophy collections with friends, and sort and filter products shown in the PlayStation Store. You can download PlayStation App for free from Google Play and the App Store.

https://blog.playstation.com/tachyon/2021/04/Eng-PS-App-April-Update-screens.jpg?fit=1024,606&zoom=1.5

https://blog.playstation.com/2021/04/13/ps5-april-update-brin...

Ah, får väl lära mig hur proffsen gör sådana här inlägg framöver då mitt inte dög.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Eptk:

Ah, får väl lära mig hur proffsen gör sådana här inlägg framöver då mitt inte dög.

Din dög alldeles utmärkt! Och tackar för din länk

Brukar bara uppdatera tråden när större nyheter kommer 👍

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Dive into a freezing underwater adventure on an alien planet as you return to Planet 4546B to uncover the truth behind a deadly cover-up. Survive the harsh conditions by building habitats, crafting tools, and diving deeper into the world of Subnautica."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

PS5 titles also cannot be directly downloaded to USB extended storage. However, games that you transfer or copy back to internal storage will automatically update when applicable.

Kan någon komma på en teknisk förklaring varför PS5 spel inte kan laddas ner till och uppdateras direkt på USB disken?
Lär ju bara bli en jäkla massa slitage på interna ssdn att flytta fram o tillbaka hela tiden.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kan någon komma på en teknisk förklaring varför PS5 spel inte kan laddas ner till och uppdateras direkt på USB disken?
Lär ju bara bli en jäkla massa slitage på interna ssdn att flytta fram o tillbaka hela tiden.

Slitage? Är den mekanisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag gissar på att det är för att mindre tekniskt begåvade människor inte ska lyckas ladda ner PS5-spel till extern disk och sen gnälla på forum/support om att de inte kan spela. Det är den enda anledningen jag kan komma på

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

"Enlisted is now available for free on PlayStation®5! Enlisted is an MMO squad based shooter set in World War II where you act as an infantry squad leader, tank crew or an aircraft pilot."

Permalänk
Medlem

Jag har haft en PS5 se launch och väntar fortfarande på den dagen då en Bloodborne remaster i 4K och 60FPS utannonseras. Fattar inte Sony hur vi gamla Bloodbornerävar suktar, kom igen nu, få tummen ur!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Slitage? Är den mekanisk?

Tänkte på det här med TBW osv. Säg typ BOCW som är 200 GB eller något sånt spektakulärt, då skriver du först 200 GB till interna SSDn (nedladdningen) och sedan läser du 200 TB från den (för att kopiera till USB) och sedan tar du bort 200 GB igen. Vore ju enklare om den bara skrev 200 GB till USB direkt.

Nog för att SSD teknologi är bättre och så nuförtiden men ah, stör mig ändå.

Skrivet av Kberg:

Jag gissar på att det är för att mindre tekniskt begåvade människor inte ska lyckas ladda ner PS5-spel till extern disk och sen gnälla på forum/support om att de inte kan spela. Det är den enda anledningen jag kan komma på

Låter som det mest rimliga jag hört hittills. Fast det förklarar ändå inte varför de inte kan uppdatera PS5 spel som är på USB.

Det är just det med uppdateringar som stör mig för spelet jag hade velat lägga på USB är BOCW, för jag spelar det inte så ofta men det händer ibland och jag vill ha det snabbt tillgängligt då.
Men på detta vis måste jag ju ändå vänta på uppdateringar, och de kan vara stora för detta spel.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker de har höjt fläkt nivån något i nya firmware update? Den är fortfarande extremt tyst men känns lite högre. Någon som vill testa att spela lite och sen installera firmware och se om ni hör skillnad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Tänkte på det här med TBW osv. Säg typ BOCW som är 200 GB eller något sånt spektakulärt, då skriver du först 200 GB till interna SSDn (nedladdningen) och sedan läser du 200 TB från den (för att kopiera till USB) och sedan tar du bort 200 GB igen. Vore ju enklare om den bara skrev 200 GB till USB direkt.

Nog för att SSD teknologi är bättre och så nuförtiden men ah, stör mig ändå.

Låter som det mest rimliga jag hört hittills. Fast det förklarar ändå inte varför de inte kan uppdatera PS5 spel som är på USB.

Det är just det med uppdateringar som stör mig för spelet jag hade velat lägga på USB är BOCW, för jag spelar det inte så ofta men det händer ibland och jag vill ha det snabbt tillgängligt då.
Men på detta vis måste jag ju ändå vänta på uppdateringar, och de kan vara stora för detta spel.

Med tanke på hur långsamma Sony var med så enkla saker som mappar så förmodar jag att Sony aldrig hade tänkt att du skulle kunna avlasta PS5-spel till extern lagring. Förhoppningsvis är det något de kan fixa, att uppdatera och ladda ner direkt.

Personligen är jag nog bara oroad över interna lagringen, då den inte går att byta ut.

Skrivet av Entash:

Bara jag som tycker de har höjt fläkt nivån något i nya firmware update? Den är fortfarande extremt tyst men känns lite högre. Någon som vill testa att spela lite och sen installera firmware och se om ni hör skillnad?

Sony varnade tidigare att de kommer öka fläkthastigheterna när NVMe kommer kunna användas. Så dags redan nu då, oavsett NVMe eller inte. :/

Inte kollat min egna dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med tanke på hur långsamma Sony var med så enkla saker som mappar så förmodar jag att Sony aldrig hade tänkt att du skulle kunna avlasta PS5-spel till extern lagring. Förhoppningsvis är det något de kan fixa, att uppdatera och ladda ner direkt.

Personligen är jag nog bara oroad över interna lagringen, då den inte går att byta ut.

Sony varnade tidigare att de kommer öka fläkthastigheterna när NVMe kommer kunna användas. Så dags redan nu då, oavsett NVMe eller inte. :/

Själv kan jag tycka att extern lagring borde kunna användas för ps5-spel på egen risk att det kan gå långsamt. Vad är problemet liksom? Ok att det finns spel som förväntar sig en viss hastighet för att behålla flytet men det lär ju knappast göra spelen ospelbara.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah hörde det. Hör knappt coil whine längre nu dock när fläkten tar över. Alltså jämfört med PS4 är den fortfarande sjukt tyst, bara de inte fortsätter låta högre. Sen såg folk som undersökte värme inuti konsolen att man t.ex. i spiderman nådde upp i farliga nivåer av temperatur så det är fine för mig att de har höjt lite.

Skrivet av nevada:

Själv kan jag tycka att extern lagring borde kunna användas för ps5-spel på egen risk att det kan gå långsamt. Vad är problemet liksom? Ok att det finns spel som förväntar sig en viss hastighet för att behålla flytet men det lär ju knappast göra spelen ospelbara.

Hmm jag tänker att kanske spelutvecklare borde kunna välja om spelen måste spelas direkt från inyggda ssd eller inte. T.ex. nya Ratchet & Clank kommer man definitivt behöva den nya ssdn för teleportering, samtidigt som t.ex. Fifa inte borde behöva en extrem ssd för att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Testade innan och testade efter uppdatering. Hörde ingen skillnad den korta stund jag testade spela iaf

Permalänk
Medlem

"RiMS Racing is the first motorcycling simulation game that combines a realistic riding challenge with engineering and mechanics! Ride the world's most powerful bikes and optimise their performance by swapping out parts and analysing data in real time."

Permalänk
Konsolgrävare

Version: 21.01-03.00.00

Nu har Sony släppt en changelog av den senaste uppdateringen som kom idag:

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps5/system...

Efter uppdateringen så kan du uppdatera både din kontroll och uppdatera systemfunktionerna:

• Inställningar > System > Systemprogramvara > Uppdateringar av systemfunktion

En Sony anställd har sagt detta också: "A lot of other nice little tweaks and improvements that aren’t listed too."

https://mobile.twitter.com/alternagod/status/1382066674795368...

Från reddit:

• There's now a nice little green charging icon when the controllers are plugged in.

• The WiFi intermittent disconnecting issue appears to be resolved. Also the overall WiFi connectivity has improved and faster download speeds.

• There's a new list for games you can unfollow under the explore tab.

• There's a "Related settings" section under some settings.

• Fixed 4k@120hz HDR problems for Samsung TV's.

• Cooling Fan noise is gone if usb ports are active in rest mode.

• The update has fixed the glitch that caused some deleted games to appear permanently on the home screen as black boxes.

• The disc spinning sound has been reduced and it no longer randomly spins up every 15 minutes even when not playing.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Avstängd

tyvärr ger jag upp med ps5 nu.

jag hade tur och fick en tidigt som hade coil whine som jag lämnade tillbaka (december), lyckades få tag på en ny månaden efter som hade en alltför högljudd fläkt som sony inte ville byta så denna fick jag sälja. efter detta fick jag en på elgigantens utlottning som var bra första dagarna och sen fick jag grafikfel då skärmen blev svart emellanåt. nu fick jag en fjärde (!) via telia idag och hoppades verkligen allt skulle bli bra. när jag startade den så lät det helt ok - men sen kom det... skrikande coil whine.... igen.

nu låter det säkert som jag överdriver men jag är inte speciellt ljudkänslig, men jag hör den till o med i rummet intill om allt annat är tyst, ljudet skriker liksom över spelets ljud. spelar jag me hörlurar kommer så löser de sig men jag vill ju faktiskt kunna använda mitt hemmabiosystem också.

det enda positiva är väl att jag dragit på mig 4 negativa konsoler totalt så förhoppningsvis nån av er sluppit skiten, men nu orkar jag faktiskt inte längre hålla på med köp och återköp.. kanske vågar jag köpa en längre fram i höst eller vinter om saker och ting bättrar på sig från sony (jag får försöka hålla mig uppdaterad). annars får jag kolla på letsplays framöver på de spel jag velat spela.

önskar er all lycka med era ps5!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Nu har Sony släppt en changelog av den senaste uppdateringen som kom idag:

https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/ps5/system...

Efter uppdateringen så kan du uppdatera både din kontroll och uppdatera systemfunktionerna:

• Inställningar > System > Systemprogramvara > Uppdateringar av systemfunktion

En Sony anställd har sagt detta också: "A lot of other nice little tweaks and improvements that aren’t listed too."

https://mobile.twitter.com/alternagod/status/1382066674795368...

Från reddit:

• There's now a nice little green charging icon when the controllers are plugged in.

• The WiFi intermittent disconnecting issue appears to be resolved. Also the overall WiFi connectivity has improved and faster download speeds.

• There's a new list for games you can unfollow under the explore tab.

• There's a "Related settings" section under some settings.

• Fixed 4k@120hz HDR problems for Samsung TV's.

• Cooling Fan noise is gone if usb ports are active in rest mode.

• The update has fixed the glitch that caused some deleted games to appear permanently on the home screen as black boxes.

• The disc spinning sound has been reduced and it no longer randomly spins up every 15 minutes even when not playing.

"The disc spinning sound has been reduced and it no longer randomly spins up every 15 minutes even when not playing."

Äntligen!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

"The disc spinning sound has been reduced and it no longer randomly spins up every 15 minutes even when not playing."

Äntligen!

Verkligen!

Nu vill jag få en uppdatering med SSD, VRR och 1440p support och mappar så man kan sortera spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt att först nu när PS5 har val att köra HDR enbart vid stöd så märker man att tvn kört HDR signal på spel som inte stödjer. Helt annan grafik nu. Detta visste man ju men inte att vissa spel sakna HDR.

Tänker främst på Control och The Outer Worlds.

Permalänk
Medlem

Inte autoHZ än när man streamar från streamingtjänsterna?
Är väl absolut inget prio i början, men hur svårt ska det vara att implementera det?
Hatar judder...
Men men... apple Tvn får fortsätta axla streamingstjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Sinnessjukt att först nu när PS5 har val att köra HDR enbart vid stöd så märker man att tvn kört HDR signal på spel som inte stödjer. Helt annan grafik nu. Detta visste man ju men inte att vissa spel sakna HDR.

Tänker främst på Control och The Outer Worlds.

Kan tänka mig det!
Hur är Outer Worlds, flyter på bra, bra grafik? Är det ett rent ps5 spel eller ett ps4 spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan tänka mig det!
Hur är Outer Worlds, flyter på bra, bra grafik? Är det ett rent ps5 spel eller ett ps4 spel?

Flytet är magiskt! Stabila 60 hz. Är ett PS4 spel som fick en update att låsa upp frameraten.

Men när jag körde konsolen i HDR och spela detta, såg det faktiskt helt skumt ut. Nu är grafiken riktigt nice.

Men tycker ändå det är själva spelmekanism med detta spelet. Loota, beroende på hur du integrerar med personer spelar sig storyn ut annorlunda osv

Permalänk

Efter nya FW-uppdateringen så hoppar Cold War automatiskt in i 4k 120hz läge.
Jag vill inte köra spelet i 4k utan kör alltid i 1080p.
Dvs jag har valt 1080p i system settings + performance mode, ändå så startar Cold War upp i 4k läge vilket det inte gjort innan den nya FW uppdateringen

Kör med Samsung Q90r så antar att detta har ställt till det istället.
” Fixed 4k@120hz HDR problems for Samsung TV's”

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Efter nya FW-uppdateringen så hoppar Cold War automatiskt in i 4k 120hz läge.
Jag vill inte köra spelet i 4k utan kör alltid i 1080p.
Dvs jag har valt 1080p i system settings + performance mode, ändå så startar Cold War upp i 4k läge vilket det inte gjort innan den nya FW uppdateringen

Kör med Samsung Q90r så antar att detta har ställt till det istället.
” Fixed 4k@120hz HDR problems for Samsung TV's”

Ta bort performance mode så kommer inte 120hz köras automatiskt.

Permalänk
Medlem

"Drowning is a short game about a boy who quickly discovers he has depression in his earlier years of high school."

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Ta bort performance mode så kommer inte 120hz köras automatiskt.

Självklart vill jag väl köra i 120hz. 1080p 120hz.

Permalänk
Medlem

"Wanderer takes you back through the decades to reshape humanity’s fortune.

A gripping narrative with unique interactions, Wanderer has a blend of escape room style puzzles, tactile hands-on VR interactions and action arcade sequences to bring you the ultimate time travel adventure.

Are you ready to walk in the footsteps of those who have gone before you?

Coming Summer 2021"