Öppna Skolplattformen polisanmäls av Stockholms stad

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En API gör ju att det blir lättare att använda sig av information men det betyder inte att man givits tillåtelse att göra det. Och det man kan göra via ett API kan man i sig, även om det blir något omständigare, göra mot vanliga sidor också.

Sweclockers är ju i sig lika öppet även om det inte har ett API, skulle du tycka att det är ok att någon bygger en app som agerar mellanhand mellan användaren och sweclockers? Gör om designen, tar bort reklamen, och lägger sen till egen reklam eller tar betalt för appen?

(Är det vidöppet så får man, mig veterligen, fortfarande betalt av de flesta försäkringsbolag, men de kommer att dra av ett antal procent.)

Hastigt skrivet. Men folk har ju gjort det här på forumet. Man har skapat skript och dylikt om hur sidan önskas att bete sig i funktion samt färgmässigt och annat ändrat hur kod skall bete sig etc. Dom nyttjar någon plugin som då ersätter originalkod osv i olika sekvenser.

Varje gång Sweclockers uppdaterade sida orsakade man problem för dem. Inte har Geeks polisanmält dessa användare för ändringarna.

Samma tillvägagångssätt - Med skript etc. skulle ÖSP kunna erbjuda till folk att implementera i sina webbläsare för att underlätta livet för dem.

Ska vi polisanmäla alla som laddar hem ett specifikt plugin för detta specifika ändamål?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilka andra lagar och regler tänker du på?

En API-dokumentation är en teknisk standard, inte en hemlighet eller ens någon form av personuppgift.

Du kan gå till valfri myndighet, logga in, hitta några API requests som du tycker verkar spännande och försök begära ut detaljerad API dokumentation kring dessa. Lycka till.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Att API:t kräver autentisering motsätter inte att det öppet, dock.

Du har helt rätt. Menade just att autentisering mot BankID tydligt signalerar att APIet förmodligen inte är "öppet", men din beskrivning är bättre.

Skrivet av pv2b:

Vilka andra lagar och regler tänker du på?

En API-dokumentation är en teknisk standard, inte en hemlighet eller ens någon form av personuppgift.

Offentlighetsprincipen har undantag ifall det innebär en risk för den personliga integriteten. Ganska rimligt att man inte offentliggör dokumentation för APIer som hanterar personuppgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemcue:

Du kan gå till valfri myndighet, logga in, hitta några API requests som du tycker verkar spännande och försök begära ut detaljerad API dokumentation kring dessa. Lycka till.

Det är ju precis det Öppna Skolplattformen gjort, men fått nej på, trots att det finns en rättighet i svensk grundlag att få ta del av handlingar så länge de inte är specifikt sekretessbelagda. Jag sitter hellre och tittar på, då jag inte har något behov av sådan dokumentation.

Tycker det är bra att de grundlagsskyddade rättigheter vi har testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju precis det Öppna Skolplattformen gjort, men fått nej på, trots att det finns en rättighet i svensk grundlag att få ta del av handlingar så länge de inte är specifikt sekretessbelagda. Jag sitter hellre och tittar på, då jag inte har något behov av sådan dokumentation.

Tycker det är bra att de grundlagsskyddade rättigheter vi har testas.

Du får gärna ge något exempel på situationer där den "rättigheten" har tolkats på det sättet.

Jag tror inte du vet vad du pratar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Offentlighetsprincipen har undantag ifall det innebär en risk för den personliga integriteten. Ganska rimligt att man inte offentliggör dokumentation för APIer som hanterar personuppgifter.

Alltså, det är ju absurdt. En API-dokumentation är inte konstigare än en blankett som någon ska fylla i för att få en myndighet att göra saker åt en. Det finns t.ex. blanketter för att ansöka om att få sin fastighet klassad som ett skyddsobjekt, eller att ansöka om skyddad identitet eller vad som helst.

Det är inte någon hemlighet att det finns persondata hos myndigheter, och inte heller något hot mot integriteten att publicera blanketter (eller API-dokumentation) för den delen för hur man ska begära ut den information man har rätt till.

Det många missar är att vårdnadshavarna också har rätt till sin egen data. Det är inte bara stadens data. Om de väljer att använda en applikation som ÖSP för att behandla sin data, så är det deras rätt att göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemcue:

Du får gärna ge något exempel på situationer där den "rättigheten" har tolkats på det sättet.

Jag tror inte du vet vad du pratar om.

Jag har inte hittat på offentlighetsprincipen. Den är inskriven i svensk grundlag.

https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/grundlagar-och-dem...

Det finns undantag till denna men inget som jag hittar skulle kunna täcka API-dokumentation:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det är rätt nytt och spännande och kreativt att använda offentlighetsprincipen för att ta fram API-dokumentation, på det sättet är ju den här situationen helt ny, men bara för att det inte hänt innan betyder det att det inte kan hända.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är inte någon hemlighet att det finns persondata hos myndigheter, och inte heller något hot mot integriteten att publicera blanketter (eller API-dokumentation) för den delen för hur man ska begära ut den information man har rätt till.

Det många missar är att vårdnadshavarna också har rätt till sin egen data. Det är inte bara stadens data. Om de väljer att använda en applikation som ÖSP för att behandla sin data, så är det deras rätt att göra det.

Argumentet är alltså att man "har rätt till API dokumentation som hanterar mina personuppgifter". Jovisst, men APIet hanterar dessvärre andras personuppgifter också. Om det öht medför en risk att publicera API dokumentationen, så hellre att man inskränker lite på vad vissa anser vara sina rättigheter. Om du inte håller med får vi vara oense helt enkelt.

Att vårdnadshavare har rätt till sin egen data har du rätt i. ÖSP får pli för att dem otillåtet distribuerar appen, användarna är inte polisanmälda såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har inte hittat på offentlighetsprincipen. Den är inskriven i svensk grundlag.

https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/grundlagar-och-dem...

Det finns untantag till denna men inget som jag hittar skulle kunna täcka API-dokumentation:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det är rätt nytt och spännande och kreativt att använda offentlighetsprincipen för att ta fram API-dokumentation, på det sättet är ju den här situationen helt ny, men bara för att det inte hänt innan betyder det att det inte kan hända.

Så länge det finns personuppgifter inblandade så kan du glömma att det skulle hända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Argumentet är att man "har rätt till API dokumentation som hanterar mina personuppgifter". Jovisst, men APIet hanterar dessvärre andras personuppgifter också. Om det öht medför en risk att publicera API dokumentationen, så hellre att man inskränker lite på vad vissa anser vara sina rättigheter. Om du inte håller med får vi vara oense helt enkelt.

Att vårdnadshavare har rätt till sin egen data har du rätt i. ÖSP får problem för att dem otillåtet distribuerar appen, användarna är inte polisanmälna såvitt jag vet.

API:t hanterar inte andra personuppgifter, precis lika lite som en blankett om att begära ut ett personbevis från Skatteverket hanterar någons personuppgifter. Detta eftersom API:t i sig har en åtkomstkontroll som säkerställer (eller ska säkerställa) att ingen obehörig får ta ut informationen.

Ingen annan än möjligen jag själv skadas om jag ger en tredjepartsapplikation möjlighet att hämta mina personuppgifter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemcue:

Så länge det finns personuppgifter inblandade så kan du glömma att det skulle hända.

I så fall får de publicera sin API-dokumentation med alla personuppgifter censurerade helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen annan än möjligen jag själv skadas om jag ger en tredjepartsapplikation möjlighet att hämta mina personuppgifter.

Ja, och naturligtvis har offentliga institutioner intresse av att förhindra att du skulle göra fel här.

Ta skatteverket som exempel. Vore det bra om det fanns en "Öppna Deklarerationsappen" som du sedan skickar dina bankuppgifter via för att ta emot restskatt?

Det är en helt absurd tes du försöker driva.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Detta eftersom API:t i sig har en åtkomstkontroll som säkerställer (eller ska säkerställa) att ingen obehörig får ta ut informationen.

Den där parentesen är viktig. Mänskliga faktorn har gång på gång visat att vi inte kan skriva 100% säker kod. Med tanke på att detta vore av högsta intresse för andra länders underrättelseverksamhet så undviker jag helst att vi ger dem alla våra känsliga APIer på ett fat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nemcue:

Ja, och naturligtvis har offentliga institutioner intresse av att förhindra att du skulle göra fel här.

Ta skatteverket som exempel. Vore det bra om det fanns en "Öppna Deklarerationsappen" som du sedan skickar dina bankuppgifter via för att ta emot restskatt?

Det är en helt absurd tes du försöker driva.

Skatteverket har många öppna API:er. https://www7.skatteverket.se/portal/apier-och-oppna-data/utve...

Och det finns tredjepartsprogram som hanterar deklaration av skatt o.s.v, som t.ex. Visma Skatt.

Om du vill skicka in din inkomstdeklaration som datafil går det helt utmärkt att göra, i SRU-format. Dokumentation för hur du gör detta finns här:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvser...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Den där parentesen är viktig. Mänskliga faktorn har gång på gång visat att vi inte kan skriva 100% säker kod. Med tanke på att detta vore av högsta intresse för andra länders underrättelseverksamhet så undviker jag helst att vi ger dem alla våra känsliga APIer på ett fat.

Det är i så fall bättre att man lägger krut på att se till att sina API:er är säkra (spoiler, det är det inte, ÖSP har hittat ett antal säkerhetshål som staden valt att ignorera) än att kriga med ÖSP som bara försöker göra en bra grej.

Dessutom blir inte ett API säkrare för att det inte finns offentlig dokumentation till detta, tvärtom. Fler som kollar på API:et med goda intentioner gör att fel kan hittas, rapporteras och korrigeras. Inget bra växer i mörker.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är i så fall bättre att man lägger krut på att se till att sina API:er är säkra (spoiler, det är det inte, ÖSP har hittat ett antal säkerhetshål som staden valt att ignorera) än att kriga med ÖSP som bara försöker göra en bra grej.

Jo exakt, om delar av APIerna har säkerhetshål är det ännu större anledning att inte publicera all dokumentation.

Varför diskutera dogmatiskt? Ja, ÖSP ville göra en bra grej men det var fel att distribuera apparna utan tillåtelse. Att Stockholm Stad gör fel ger inte ÖSP rätt att också göra fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Jo exakt, om delar av APIerna har säkerhetshål är det ännu större anledning att inte publicera.

Varför diskutera dogmatiskt? Ja, ÖSP ville göra en bra grej men det var fel att distribuera apparna utan tillåtelse. Att Stockholm Stad gör fel ger dem inte rätt att också göra fel.

Grejen är att ÖSP inte behöver eller har bett om tillåtelse för att publicera apparna. Stockholms stad saknar helt enkelt ett mandat att förbjuda någon att göra det ÖSP gör.

Om det är någon som är dogmatisk i den här frågan så är det Stockholms stad. ÖSP innebär noll säkerhetsrisk för persondata. De skriver t.o.m. själv att vårdnadshavare inte behöver vara oroliga. Den pragmatiska inställningen är att låta folk bygga bra saker, och att åtminstone inte aktivt motarbeta dem.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Grejen är att ÖSP inte behöver eller har bett om tillåtelse för att publicera apparna. Stockholms stad saknar helt enkelt ett mandat att förbjuda någon att göra det ÖSP gör.

Förmodar att detta inte är grundat i någon juridisk expertis. Utbildningsnämndens rättsutredning är "framtagen av utbildningsförvaltningen i samverkan med stadsledningskontorets juridiska avdelning och stadsledningskontoret avdelningen för IT och digitalisering".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Förmodar att detta inte är grundat i någon juridisk expertis. Utbildningsnämndens rättsutredning är "framtagen av utbildningsförvaltningen i samverkan med stadsledningskontorets juridiska avdelning och stadsledningskontoret avdelningen för IT och digitalisering".

Samma utredning påstår också att API:t är öppet, vilket det inte är. Varför inte prata om sakfrågan istället för att gå på argumentationsfel som ad hominem / personargument?

Jag behöver inte heller tillstånd från Stockhoms stad när jag köper nya skor för att gå på gatan, så att skorna uppfyller någon standard liksom. Det krävs ingen juridisk kompetens för att veta det.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Samma utredning påstår också att API:t är öppet, vilket det inte är. Varför inte prata om sakfrågan istället för att gå på argumentationsfel som ad hominem / personargument?

Ad hominem är ett informellt argumentationsfel. Ex. att säga "du är pantad" saknar oftast relevant kontext och är då ett argumentationsfel.

Du hävdade att det inte fanns mandat att förbjuda något ÖSP gör. Utan juridisk expertis är det fel att säga så. Jag antar därför att det är vad du tycker och hänvisade till den expertis vi har att gå på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Ad hominem är ett informellt argumentationsfel. Ex. att säga "du är pantad" saknar oftast kontext och är då ett argumentationsfel.

Du hävdade att det inte fanns mandat att förbjuda något ÖSP gör. Utan juridisk expertis är det fel att säga så. Jag antar därför att det är vad du tycker och hänvisade till den expertis vi har att gå på.

"Du är pantad" är inte ens ad hominem, det står ännu lägre. Ad hominem handlar om att i en diskussion ifrågasätta någons kompetens p.g.a. person snarare än att bemöta själva sakfrågan.

Hur som, jag har ingen lust att diskutera argumentationsfel eller bemöta sådana. Om du har något som motbevisar det jag säger, och att det faktiskt finns något mandat för Stockholms stad att förbjuda att en applikation publiceras får du gärna komma med det. I det här fallet ligger bevisbördan på dig att visa att de har ett mandat. Detta eftersom det inte går att bevisa att något inte finns, däremot går det att bevisa att något finns.

Permalänk
Medlem

Varning, skitlång text om juridik nedan.

Jag önskar inte apputvecklarna någon långdragen rättstvist, men det skulle nog behövas en HD-dom här, vad gäller bestämmelsen i brottsbalken.

Citat:

4 kap. 9 c § Den som olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år.

Att både utvecklare och användare av appen berett sig tillgång till uppgifter som man får som inloggad och identifierad med bank-ID är ju otvetydigt. Då är frågan om tillgången är olovlig...

Förarbetena tycker jag på den punkten är riktigt dåliga.

Jag har svårt att se att Stockholms stad eller någon annan kan hävda att tillgången till uppgifterna är olovlig för den som har rätt att se uppgifterna genom stadens egna system, dvs föräldrarna.

Jag tror inte, som staden försöker påskina i sin rättsutredning, att No Free Beer HB/utvecklarna har haft möjlighet att se andra föräldrars uppgifter genom appen (som den ser ut idag). Jag förutsätter att man i så fall måste bevisa det innan man kan döma någon till ansvar. Att någon i framtiden skulle kunna förändra appen för att bereda sig sådan tillgång kan inte vara No Free Beers problem straffrättsligt. Det är däremot stadens problem, dataskyddsmässigt.

Jag vet inte hur den gamla proxy-lösningen fungerade, men möjligen kan man bli dömd för att ha haft möjlighet att olovligen bereda sig tillgång till andra föräldrars uppgifter genom att ha driftat en server med proxy-lösningen. Jag vet inte om den lösningen någonsin var i drift. Stadens rättsutredning pekar (korrekt) på förarbeterna som säger att det räcker att göra intrång i systemet, inte att man faktiskt tar del av uppgifterna, för att agera brottsligt. Den delen av förarbeterna skrevs så klart i en helt annan kontext än för en proxy-lösning för en mobilapp.

Vad gäller olovlighetsrekvisitet säger förarbetet bland annat följande om remiss-invändningar från advokatsamfundet:

Citat:

Därtill kommer att avsikten med rekvisitet just är att kunna fånga upp gärningar av skiftande slag. Att i lagtext i detalj försöka räkna upp samtliga dessa är enligt regeringens mening inte lämpligt och inte heller möjligt. Den närmare avgränsningen får i stället överlämnas åt rättstillämpningen att avgöra med ledning av samtliga omständigheter i varje enskilt fall

(i kontexten arbetsrätt, får en arbetsgivare kolla anställdas mail eller är det dataintrång?)

Citat:

Det bör slutligen tilläggas att frågan om tillämpningen av olovlighetsrekvisitet oftast inte torde vålla några större svårigheter

Jaha?

Förarbetet hänvisar också till befintlig praxis. Jag har inte hittat någon (relevant) sådan, men det kanske någon annan gör?

Jag noterar att både stadens rättsutredning, brottsbalken och förarbeterna fukuserar på tillgång till uppgifterna, inte att det skulle vara olovlig användning av stadens system(resurser) som skulle kunna vara brottslig.

Medhjälp och anstiftan till dataintrång är straffbelagt (även förberedelse och försök, om brottet inte skulle blivit ringa). Det kan komma att bli en relevant diskussion.

Problemet för staden är att ju grövre en domstol skulle tycka att ett eventuellt brott är, desto värre har man satt dit sig själv vad gäller brott mot sin skyldighet att skydda "sina" personuppgifter från att bli olovligen förfogade över. Man har uppenbarligen valt en IT-arkitektur som gör det omöjligt att skydda uppgifterna på ett effektivt sätt.

Att staden eventuellt måste upprätta ett API-avtal och genomföra andra åtgärder för att se till att persondata skyddas på rätt sätt är inte No Free Beers/utvecklarnas straffrättsliga problem. Man kan ju definitivt konstatera att det är klantigt att inte ha tekniskt skydd på plats för att kunna se till att ett API-avtal är en nödvändighet för att komma förbi det tekniska skyddet.

No Free Beer kanske har egna skyldigheter vad gäller behandling av personuppgifter. Frågan är ju dock vem det är som står för behandlingen av personuppgifter? Är det användaren som kör appen eller är det utvecklaren som har skrivit koden för appen? Jag har inte använt appen själv, så jag vet inte om det finns någon funktion för att "godkänna behandling av personuppgifter", i så fall skulle utvecklarna både erkänna att de behandlar personuppgifter och eventuellt skjuta över ansvaret på användaren.

Jag hoppas och tror att det här kommer sluta med att man inte kan döma någon till ansvar (eller åtala) eftersom olovlighetsrekvisitet är så odefinierat. Om någon åker dit är det nog för att de varit för offentliga med hur deras proxy-lösning fungerade.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

"Du är pantad" är inte ens ad hominem, det står ännu lägre. Ad hominem handlar om att i en diskussion ifrågasätta någons kompetens p.g.a. person snarare än att bemöta själva sakfrågan.

Hur som, jag har ingen lust att diskutera argumentationsfel eller bemöta sådana. Om du har något som motbevisar det jag säger, och att det faktiskt finns något mandat för Stockholms stad att förbjuda att en applikation publiceras får du gärna komma med det. I det här fallet ligger bevisbördan på dig att visa att de har ett mandat. Detta eftersom det inte går att bevisa att något inte finns, däremot går det att bevisa att något finns.

"Name-calling" ingår i ad hominem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem#/media/File:Graham's....

EDIT: Diagrammet var missvisande, finns wiki-artiklar om hur name-calling kan ingå i ad hominem (länk 1), (länk 2).

Att påstå något utan bevis och säga "bevisbördan ligger på dig" är inte schysst, diskussioner handlar om trovärdighet. Åsikter kan man argumentera för, sakliga påståenden bör man grunda i någon trovärdig källa. Jag har försökt göra det med länkar samt rättsutredningen:

https://start.stockholm/globalassets/start/forskola-och-skola/skolplattformen/pm---rattsutredning-oppna-skolplattformen-2021-04-14-final.pdf

Lagt till “Edit” stycket som förtydligar med referenser
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Jag hoppas och tror att det här kommer sluta med att man inte kan döma någon till ansvar (eller åtala) eftersom olovlighetsrekvisitet är så odefinierat. Om någon åker dit är det nog för att de varit för offentliga med hur deras proxy-lösning fungerade.

Utan att heller veta hur deras proxy-lösning fungerade, så detta är ren spekukation:

Om det nu är så att Öppna Skolplattformen proxy:at anrop via någon av deras servrar så skulle det visa på väldigt dåligt omdöme om personuppgifter, och i såfall så förtjänar de, beroende på i vilken utsträckning de gjort det, kanske några konsekvenser. (Förmodligen inga om de bara har behandlat sina egna data på det sättet under en utvecklingsperiod.)

Det är dock möjligt att bygga en "proxylösning" där själva proxyservern är inbyggd i telefonens app, och att den aldrig varit exponerad mot nätet. Det kan ju vara så de har gjort, och då är det oproblematiskt. Jag kan tänka mig att för en väldigt tidig version så kan det vara en rimlig idé för implementation att man pekar en webbläsarkomponent på telefonen mot Stockholms Stads skolplattform genom en lokal proxyserver på telefonen, där proxyservern bara är en enkel mekanism för att sitta mellan i trafiken mellan webbbläsarkomponenten och staden. Det behöver inte betyda att man använt en egen server för detta, och på så sätt skickat personuppgifter via denna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

"Name-calling" ingår i ad hominem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem#/media/File:Graham's...

Att påstå något utan bevis och säga "bevisbördan ligger på dig" är inte schysst, diskussioner handlar om trovärdighet. Åsikter kan man argumentera för, sakliga påståenden bör man grunda i någon trovärdig källa. Jag har försökt göra det med länken ovan samt rättsutredningen nedan:

https://start.stockholm/globalassets/start/forskola-och-skola/skolplattformen/pm---rattsutredning-oppna-skolplattformen-2021-04-14-final.pdf

Nej, det ingår inte i ad hominem enligt den länk du skickar. Ad hominem är en nivå ovanför "name calling" vilket "du är pantad" hör till. Men du kanske tolkar diagrammet på ett annat sätt. (Vilket i så fall vore konstigt, ska högre nivåer innehålla lägre nivåer? I såfall så kan "name calling" vara en del av "refuting the central point", vilket inte låter rätt för mig iaf.) Oavsett är detta rätt ointressant att diskutera, det blir för mycket OT

Sedan funkar det inte heller att bara posta en länk till ett långt dokument att använda det som argument. Vill du argumentera om något specifikt i utredningen får du gärna specificera vad du menar. Länkar är tänkta att stödja ett argument, inte vara ett argument. Annars kan jag ju publicera en stor PDF med hela Svea Rikes Lag till dig och säga att det stödjer min tes. Det funkar inte så.

Jag hittar inget i dokumentet som säger att ÖSP behöver ett tillstånd för att publicera appen, vilket du var inne på. Man kan argumentera om ÖSP begått ett dataintrång när de reverse engineerat API:et (jag vill påstå att det inte är så...) eller så kan man diskutera om ÖSP behandlar personuppgifter eller ej (jag anser att de inte gör det, de tillhandahåller verktyg för att göra det), etc, men det blir omöjlgit att ha en diskussion om man inte är mer konkret.

För att försöka återvända till en sakdiskussion: ÖSP behöver inget tillstånd för att publicera appen, precis på samma sätt som det inte är olagigt (i de flesta länder, och även i Sverige) att publicera datorsäkerhetsverktyg som kan användas för att hacka, säkerhetsscanners, etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Vad är det här för dagisbråk i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Skolplattformens API kräver en session som har autentiserats mot BankID. Jag hör ständigt ordet "öppet" användas men det är tekniskt fel och missvisande.

Ja, det verkar överlag vara fler åsikter här än kunskaper här kring vad frågan egentligen gäller. Sen verkar det väl som om Stockholms stads tekniska lösning kunde varit bättre också men det är en annan fråga.

För de som använt appen, hur är det med godkännande av användarvillkor, behandling av personuppgifter och liknande i den, finns det? Eller är det, som det ofta är när det är tekniker som byggt något på egen hand (jag är en själv), typ nån "Klicka här för att godkänna att vi får göra vad vi vill"?

En intressant fråga här tycker jag även är risken att några illasinnade personer bygger och distribuerar typ Öppna Skolramverket, som sedan utger sig för att vara ÖSP men som i själva verket snarare har bedrägliga syften. Det skulle t.ex. kunna vara mot Stockholms Stads skolplattform eller att man istället använder BankID inloggningen till något helt annat ändamål (det är som bekant lite si och så med att alla läser vad det egentligen är dom autentiserar/signerar). Det hela görs lite svårare med QR-koder men många ligger efter i sin implemenation av dessa som bekant.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nej, det ingår inte i ad hominem enligt den länk du skickar. Ad hominem är en nivå ovanför "name calling" vilket "du är pantad" hör till. Men du kanske tolkar diagrammet på ett annat sätt. (Vilket i så fall vore konstigt, ska högre nivåer innehålla lägre nivåer? I såfall så kan "name calling" vara en del av "refuting the central point", vilket inte låter rätt för mig iaf.) Oavsett är detta rätt ointressant att diskutera, det blir för mycket OT

I'm back förlåt, du har helt rätt i att ad hominem / personangrepp är en nivå ovanför skällsord. Som du antydde hade jag av misstag tolkat pyramiden som ett paraply.

Edit: För att förtydliga är skällsord endast ad hominem om det nedvärderar den andres argument. Hur man tolkar “du är en idiot” i det avseendet blir off topic, jag länkar till info istället: name-calling misconceptions och abusive ad hominem.

Min poäng var iaf att om det finns experter som hävdar det ena och man påstår det andra, då behöver man på något sätt ge trovärdighet. Ex. kreditera sin expertis, referera till något trovärdigt eller ha ett starkt resonemang. KADs inlägg tycker jag gör det bra genom att referera, citera, samt ge tolkningsutrymme när det lämpar sig (ex. "jag tycker", "jag tror inte").

Skrivet av pv2b:

Sedan funkar det inte heller att bara posta en länk till ett långt dokument att använda det som argument. Vill du argumentera om något specifikt i utredningen får du gärna specificera vad du menar. Länkar är tänkta att stödja ett argument, inte vara ett argument. Annars kan jag ju publicera en stor PDF med hela Svea Rikes Lag till dig och säga att det stödjer min tes. Det funkar inte så.

Jag hittar inget i dokumentet som säger att ÖSP behöver ett tillstånd för att publicera appen, vilket du var inne på. Man kan argumentera om ÖSP begått ett dataintrång när de reverse engineerat API:et (jag vill påstå att det inte är så...) eller så kan man diskutera om ÖSP behandlar personuppgifter eller ej (jag anser att de inte gör det, de tillhandahåller verktyg för att göra det), etc, men det blir omöjlgit att ha en diskussion om man inte är mer konkret.

För att försöka återvända till en sakdiskussion: ÖSP behöver inget tillstånd för att publicera appen, precis på samma sätt som det inte är olagigt (i de flesta länder, och även i Sverige) att publicera datorsäkerhetsverktyg som kan användas för att hacka, säkerhetsscanners, etc.

Jag tyckte det räckte att länka till dokumentet då det inte är jättelångt att läsa. Men för att ha något konkret kan jag citera sammanfattningen längst ner i dokumentet (det sista stycket):

> Det är i sammanhanget viktigt att betona att apptillverkarna i enlighet med offentlighet- och sekretesslagen fått ett avslagsbeslut då information om API:er och SDK omfattas av sekretess. Att apptillverkarna genom baklängeskonstruktion (reverse engineering) berett sig tillgång till uppgifterna och därefter publicerat stadens API:er tillsammans med appens kod på en offentlig plattform, Github. Agerandet har därmed inneburit att sekretessbelagd information har blivit röjd.

Det här är b.la. vad utredningen kom fram till, vi kan tycka att det är fel men de kan ändå ha juridisk grund särskilt med hänsyn till att dem har rådfrågat en juridisk avdelning. När jag tidigare sa "dogmatisk" menade jag att man måste vara ödmjuk för att man kan ha fel. I det avseendet reagerar jag på formuleringar som "ÖSP behöver inget tillstånd för att publicera appen", men hade inte reagerat på "Jag tycker inte att utredningen har rätt i att ÖSP behöver tillstånd för att publicera appen".

Lagt till “Edit” stycket som förtydligar skällsord / ad hominem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepe Silvia:

I'm back förlåt, du har helt rätt i att ad hominem / personangrepp är en nivå ovanför skällsord. Som du antydde hade jag av misstag tolkat pyramiden som ett paraply.

Min poäng var iaf att om det finns experter som hävdar det ena och man påstår det andra, då behöver man på något sätt ge trovärdighet. Ex. kreditera sin expertis, referera till något trovärdigt eller ha ett starkt resonemang. KADs inlägg tycker jag gör det bra genom att referera, citera, samt ge tolkningsutrymme när det lämpar sig (ex. "jag tycker", "jag tror inte").

Jag tyckte det räckte att länka till dokumentet då det inte är jättelångt att läsa. Men för att ha något konkret kan jag citera sammanfattningen längst ner i dokumentet (det sista stycket):

> Det är i sammanhanget viktigt att betona att apptillverkarna i enlighet med offentlighet- och sekretesslagen fått ett avslagsbeslut då information om API:er och SDK omfattas av sekretess. Att apptillverkarna genom baklängeskonstruktion (reverse engineering) berett sig tillgång till uppgifterna och därefter publicerat stadens API:er tillsammans med appens kod på en offentlig plattform, Github. Agerandet har därmed inneburit att sekretessbelagd information har blivit röjd.

Det här är vad utredningen kom fram till. När jag tidigare sa "dogmatisk" menade jag att man måste vara ödmjuk för att man kan ha fel. I det avseendet reagerar jag på formuleringar som "ÖSP behöver inget tillstånd för att publicera appen", men hade inte reagerat på "Jag tycker inte att utredningen har rätt i att ÖSP behöver tillstånd för att publicera appen".

Alltså, det här är en helt annan fråga. Det ena är om det krävs ett tillstånd för att publicera en app. Jag hävdar att det inte krävs något tillstånd från Stockholms stad för att publicera en app, oavsett vad appen gör. Precis som det inte krävs tillstånd från Stockholms stad att bära Adidas-skor på gatan. Som ett exempel. Där är jag fortfarande tvärsäker och kategorisk. Jag har aldrig någonsin hört talas om att en kommun kan bevilja eller neka tillstånd att publicera någonting, oavsett om det är en text, en app, eller var som helst. Det existerar inte. Det är inte ens värt att diskutera. Men du får vara noga med att jag är väldigt precis och specifik i vad jag säger. Det jag menar är att det inte krävs eller finns några tillstånd att publicera några appar. Sedan kan ju en sådan publicering vara brottslig eller liknande om den röjer information som täcks av sekretess, men det är då inte en fråga om att det saknas ett tillstånd, det är en annan fråga.

Den frågan är ju dock intressant att diskutera, och vi kan ju i alla fall konstatera att frågan inte är avgjord rent rättsligt ännu, så här finns inget rätt eller fel än. Här hjälper inte någon expertis över huvud taget. Dessutom är hela konceptet med att man måste inge trovärdighet och visa expertis just själva defintionen av ad hominem, och därmed rätt förkastligt om man ska argumentera för att få fram en sanning.

Om vi pratar åsikter: Personligen tycker jag att det är larvigt att försöka sekretessbelägga ett API oavsett vad det hanterar. Det finns till full beskådning för vem som helst med en F12-knapp på tangentbordet och ett par ögon, och om en API-dokumentation gör att det är möjligt att få ut mer information än det ska, så är det API:et det är fel på, inte på att det är publikt dokumenterat.

Precis som att jag tycker att det är larvigt att det enligt lag är förbjudet att "avbilda" t.ex. Haga Slott p.g.a. skyddsobjekt med förbud mot avbildning, och därmed är olagligt att t.ex. måla en tavla med det slottet på, samtidigt som foton och planritningar på detta slott ligger uppe till allmän beskådan via Google Maps och Wikipedia. (I det här fallet finns det ju ett lagstöd för en sådan restriktion, dock.) Eller som att som i en video tidigare i tråden, där det rådde sekretess kring att BT Tower existerade i London, ungefär som att försöka sekretessbelägga att Kaknästornet finns.

Men för att återgå till ÖSP: Stockholms stads åsikt är så klart att det täcks av sekretess, medan ÖSP anser att det inte kan täckas av sekretess. Det är det hela fighten handlar om i ett nötskal. Har ÖSP publicerad sekretessklassad information eller ej? Personligen tycker jag att ÖSP:s argumentering i frågan är mycket rimligare. I stadens utredning saknas argumentation för att det är säkerhetsklassat helt. Man bara säger att det är så.