Permalänk

Android under 2000 skr

Behöver en backuptelefon som min son kan använda och om det händer en olycka t ex när vi är ute.
Har en budget på max 2000 skr

Permalänk
Medlem

Någon beggad Huawei P20 eller P20 Pro eller en ny Redmi av någon modell Skulle jag sikta på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cuteshark:

Behöver en backuptelefon som min son kan använda och om det händer en olycka t ex när vi är ute.
Har en budget på max 2000 skr

"skr" var nytt, vad är det för fel på "SEK" eller "kr"?
Jag rekommenderar varmt Realme 6/7. Även Redmi 9 är ju poppis men Xiaomi verkar ju stoppa in en massa reklam i sina enheter. Inte helt önskvärt att exponera sonen för reklam i onödan.

Jag har en Realme 6 och pröjsade 2200kr, det var den värd. Kostat 1500 kr ett tag men kanske utsåld nu?
Oneplus Nord N100 är utrustad med en betydligt långsammare CPU.

Även Samung har väl A21/22 eller vad de nu heter som verkar vassa. Undvik e-modellerna som har sämre upplösning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Föredetting

Jag gick precis över från Xiaomi Note 10 till Poco X3 jag köpte för 1 400 spänn. Typ samma specs, förutom kamera och skärm – saknar inte AMOLED-skärmen (eller kameran) speciellt. Det jag tjänade på bytet var ett betydligt större utbud av custom ROMs, även om Xiaomis firmware förstås ligger kvar i bakgrunden och skickar data till min Pihole.

MIUI ger jag inte mycket för, men det verkar funka för många. Annars finns alltid möjligheten att köra in något eget.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tack för många bra svar.

Hur mycket reklam/skräp pushar Xiaomi ut? Känns som ett prisvärt alternativ. Men om det trycks ut för mycket så känns nästan Samsung A21s som ett rimligare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Tack för många bra svar.

Hur mycket reklam/skräp pushar Xiaomi ut? Känns som ett prisvärt alternativ. Men om det trycks ut för mycket så känns nästan Samsung A21s som ett rimligare alternativ.

Poco är den enda där du ej kan stänga av reklamen.
Så dra inte alla över en o samma kamm.
A21 ger dig inget en xiaomi INTE ger dig, snarare att du får fler fördelar av Xiaomi som riktig kamera och batteritid + snabb charge.
Annars hade jag sagt M31/m31s/m41 som import-lur istället för köpa europeisk samsung.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Poco är den enda där du ej kan stänga av reklamen.
Så dra inte alla över en o samma kamm.
A21 ger dig inget en xiaomi INTE ger dig, snarare att du får fler fördelar av Xiaomi som riktig kamera och batteritid + snabb charge.
Annars hade jag sagt M31/m31s/m41 som import-lur istället för köpa europeisk samsung.

Tack för att du korrigerade angående reklamen.
Då har jag missförstått tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Tack för att du korrigerade angående reklamen.
Då har jag missförstått tidigare inlägg.

Sen går många Xiaomilurar att låsa upp med egen rom från Xiaomi.eu för att förbättra funktioner.
Kör Note 8 Pro själv, överdrivet mycket telefon för pengarna, hade S7 innan, allt blev upgrade. Tjejen har idag Realme 6 som jag fick tag på för 1500kr - batteritiden och prestandan är mer än behövligt, går inte jämföra med hennes gamla P10 Lite t.ex.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuteshark:

Behöver en backuptelefon som min son kan använda och om det händer en olycka t ex när vi är ute.
Har en budget på max 2000 skr

Hur gammal är sonen, 5, 7, 10 eller kanske 35 år?

Permalänk

Känns som mycket valuta för pengarna
Xiaomi Redmi Note 9 smartphone 4/128GB

Permalänk
Medlem

Realme är ett bra märke ni ska titta på som gör bra mobiler i prisklass under 3000kr alltså, dotterbolag till Oneplus. Deras UI är väldigt rent o snyggt, kommer inte heller med massa bloat och massa appar installerade.

Oneoplus nord är skräp köp inte den, samma med nån billigare xiaomi.. isf köp den där poco x3 så får ni åtminstone bra kraft i telefonen.

https://www.inet.se/produkt/2000658/realme-7-64gb-dimmbla

Har själv en realme 6 som jag köpte för 1500 men 7 är också mycket för pengarna och helt ok kamera dessutom för prisklassen.

GSMarena har ju annars en vettig buyers guide på olika telefoner i olika prisklasser:

https://www.gsmarena.com/smartphone_buyers_guide-review-2036....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cuteshark:

Tack för många bra svar.

Hur mycket reklam/skräp pushar Xiaomi ut? Känns som ett prisvärt alternativ. Men om det trycks ut för mycket så känns nästan Samsung A21s som ett rimligare alternativ.

Har nyss best en Redmi Note 10 till min 13åriga son, han har använt en Redmi 7 i snart 4år nu och det är inte mer bloatware än i en Samsung enligt min mening. Och till Xiaomi finns det verktyg för att aninstallera all bloatware om man nu vill det

Sjukt prisvärda telefoner tycker jag.

1500kr för:

Hårdvara

OS: MIUI 12, baserat på Android 11

CPU: Snapdragon 678 Octa Core, upp till 2,2 GHz

GPU: Adreno 612

RAM: 4 GB LPDDR4X

ROM: 64GB UFS 2.2

Card Extend: Stöder ett externt TF-kort upp till 128 GB (VFAT)

Visa

Skärmstorlek: 6,43 tum AMOLED DotVisa

Typ: FHD + Dot Drop-skärm

Upplösning: 2400x1080 pixlar, 409PPI

Funktioner: Kontrastförhållande: 4500000: 1, Ljusstyrka: 450 nit (typ), HBM 700 nit (typ), 1100 nit toppljusstyrka (typ), Läsläge 3.0, Solljusdisplay 2.0, Lågt blått ljus certifierat av SGS

Backkamera

Bakre kamera: 48MP + 8MP + 2MP + 2MP fyrkamera

48MP vidvinkelkamera

- 1/2 "sensorstorlek, 0,8 μm

- ƒ / 1,79 - 6P-objektiv

8MP ultrabred kamera

- 118 ° FOV - ƒ / 2.2

2MP makro kamera

- ƒ / 2.4

2MP djupgivare

- ƒ / 2.4

Fotograferingsfunktioner för bakre kamera

48MP mode

Nattläge

AI-porträttläge med bokeh och djupkontroll

AI SkyScaping 3.0

Videofunktioner för bakre kamera

Videomakroläge

Pro time-lapse-video

Videoinspelning bakre kamera

4K, 3840x2160 vid 30 fps

1080p, 1920x1080 vid 60 fps

1080p, 1920x1080 vid 30 fps

Fram kamera

Fram kamera: 13MP främre kamera

- ƒ / 2,45

Främre kamerafotograferingsfunktioner

Tidsinställd burst

AI försköna

AI-porträttläge med bokeh och djupkontroll

Främre kameravideofunktioner

Time-lapse

Videoinspelning på främre kamera

1080p, 1920x1080 vid 30 fps

720p, 1280x720 vid 30 fps

vikt 178g

Edit: Redmi 4X var det han hade, inte 7

Permalänk
Medlem

Här är ett exempel på kameran mellan Samsung S10+ och Realme 6. Bilden tagen i autoläge med HDR på.

Samsung S10+

Realme 6

Vidvinkel test också;

Samsung S10+

Realme 6

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Här är ett exempel på kameran mellan Samsung S10+ och Realme 6. Bilden tagen i autoläge med HDR på.

Samsung S10+
https://i.imgur.com/xzWiXmu.jpg

Realme 6
https://i.imgur.com/Mon2hqN.jpg

Vidvinkel test också;

Samsung S10+
https://i.imgur.com/XLIlJY7.jpg

Realme 6
https://i.imgur.com/SEc3DiF.jpg

Kan man få tag på en begagnad S10+ för 2pap idag?

Om så, då kanske jag också ska uppgradera min S8 inom kort.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv

sedan som backup telefon borde ju vad som helst duga, det primära är väl att kunna ringa el?, har du ingen gammal lur liggandes hemma som kan fungera för det ändamålet?

Permalänk
Skrivet av Cuteshark:

Tack för många bra svar.

Hur mycket reklam/skräp pushar Xiaomi ut? Känns som ett prisvärt alternativ. Men om det trycks ut för mycket så känns nästan Samsung A21s som ett rimligare alternativ.

Man kan stänga av reklam på 2-3 olika ställen i telefonen, hittar man alla så är det inte så farligt, men det är ju klurigt att hitta inställningarna. Fick leta upp guider på nätet för det (har redmi note 9s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Här är ett exempel på kameran mellan Samsung S10+ och Realme 6. Bilden tagen i autoläge med HDR på.

Samsung S10+
https://i.imgur.com/xzWiXmu.jpg

Realme 6
https://i.imgur.com/Mon2hqN.jpg

Vidvinkel test också;

Samsung S10+
https://i.imgur.com/XLIlJY7.jpg

Realme 6
https://i.imgur.com/SEc3DiF.jpg

Hur står du ut med ett reklamvattenmärke på dina bilder. Jag vet att det går att stänga av, varför förstör du dina bilder på det sättet?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hur står du ut med ett reklamvattenmärke på dina bilder. Jag vet att det går att stänga av, varför förstör du dina bilder på det sättet?

haha va xD ? det var bara för att visa att bilden är på den andra telefonen.. lugn jag lär nog stänga av när man tar lite mer bilder..

men det är sjukt ändå hur utveckligen gått framåt ,för några år sen var det inte på kartan att du kunde köpa en vettig telefon för pris under 3000kr och ändå få vettig prestanda och kamera, det var ju oneplus då kanske när deras telefoner då kostade halva priset vad samsungs senaste då kostade.. Så ska man ha en telefon upp till 3000kr hittar man inget vettigt hos samsung eller oneplus ens.. rätt tråkigt.. men xiaomi och realme är verkligen bra fler borde få upp ögonen för dom. Realme är bättre kan jag tycka då det är ingen reklam i min realme6 vad jag kan se medans många xiaomi modeller för samma pris har ads osv..

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Cuteshark:

Tack för många bra svar.

Hur mycket reklam/skräp pushar Xiaomi ut? Känns som ett prisvärt alternativ. Men om det trycks ut för mycket så känns nästan Samsung A21s som ett rimligare alternativ.

Om A21s är intressant så har ju årets modeller av de enklare serierna också börjat komma, exempelvis A12. A22 verkar ha släppts i Indien, men jag vet inte hur planerna ser ut på EU-marknaden. Nästa steg uppåt blir A32, men då håller inte 2000 kronor som budget riktigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Det blev en - Redmi Note 9
Som det är just nu så är jag imponerad av prestandan den levererar. Särskilt med tanke på priset. Det fanns några billigare men, RAM och minne avgjorde en del.

Permalänk

Redmi note 9, finns för 1500 och du kan inte få mycket mer för pengarna! Har den själv och är helnöjd med säkerhetsuppdateringar som kommer i tid. Inte illa pinkat för en telefon i den prisklassen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HazZarD:

Realme är ett bra märke ni ska titta på som gör bra mobiler i prisklass under 3000kr alltså, dotterbolag till Oneplus. Deras UI är väldigt rent o snyggt, kommer inte heller med massa bloat och massa appar installerade.

Realme är inte dotterbolag till Oneplus. Däremot ingår de båda i en större koncern.
BKK Electronics äger:

  • Vivo

  • Oppo

  • Realme

  • Oneplus

  • IQOO (avknoppning från Vivo)

Systerbolag är nog mer korrekt. Sedan exakt hur mycket som är gemensamt går ju att sia om men gissningsvis är det väldigt snarlika filosofier mellan de olika systerbolagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

G8 power för 1111 är svårslaget, grabben har en.
Fullhd till skillnad från realme och liknande.
Enda haken lär vara avsaknad av 5 GHz wifi.