Brist på lagringsenheter nalkas till följd av ny kryptovaluta

Permalänk
Melding Plague

Brist på lagringsenheter nalkas till följd av ny kryptovaluta

Valutan Chia nyttjar lagringsutrymme istället för kryptografiska beräkningar, vilket riskerar att leda till sämre tillgänglighet för hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck.... Finns det någon datorkomponent som det inte är brist på snart?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jaha vadför skulle 2021 bli bättre än 2020, Snar är det väl brist på Chassin med

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Vad förhindrar miners att använda RAM(disk) eller till och med VRAM till detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får väl köpa en skoter istället för en ny dator för att överleva nästa vinter 🤪

Permalänk
Viking

Neeeeeej!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

RAM och moderkort härnäst? Snart bryter man med sydbryggor och usb-controllers och så får vi en moderkortsbrist.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vad förhindrar miners att använda RAM(disk) eller till och med VRAM till detta?

Priset, ram är ju betydligt dyrare än disk.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Jaha vadför skulle 2021 bli bättre än 2020, Snar är det väl brist på Chassin med

Misstänker att du skojar lite, men jo, varför ska chassitillverkarna forsätta att tillverka chassin i samma volym när det inte finns komponentar att bygga datorer med? Trappar de ner på produktionen nu är det väl kanske möjligt att de blir en bristvara när/om komponenter blir lättillgängliga igen under 2022/2023.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

För helvete, förbjud skiten already!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Hmm Chia kanske är det ultimata testat för alla typer av diskar för att se hur mycket det står pall för. Man har ju läst att många har haft problem med diverse märken som packat ihop efter 6månader till 2år användning. Tänka mig att man köper x antal kör Chia och efter 1vecka så har hälften brakat ihop för man haft oturen att få de dåliga exemplar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Får väl köpa en skoter istället för en ny dator för att överleva nästa vinter 🤪

Kommer nog snart Skotercoins som tas fram när skotern körs på tomgång. Så får vi både brist på skotrar och bensin.

I framtiden behöver ingen jobba då kan vi alla sitta och gräva var sin valuta och bli ekonomiskt oberoende

Permalänk
Medlem

Jag känner rent spontant att detta är så blåst att det inte är något som kommer att hålla, men jag kommer defintivt ha fel.

Dags att deleta text-filerna man sparat så man kan få 1/100000 procent extra coins...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hittar elektronikbranschen på nya valutor så att fler komponenter kan bli bristvara?

Permalänk
Medlem

Som jag såg på Reddit, i vissa länder med låg elkostnad och låga löner kan individer försörja sig på mining och behöver inte jobba alls. Argentina var ett exempel i det fallet. Lär ju gälla även större delen av Asien. Man förstår hur improduktivt och trasigt samhället blir av detta, konstigt dock att inte fler förstår det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dagens kryptovalutor är verkligen en jävla skam.

Miljöförstörande resursslöseri av högsta rang, pyramidspel, svarta pengar och idiotisk spekulationsekonomi inbakat i en jävla hög av skit.

Permalänk

Var det nu jag skulle börja köpa på mig mängder med lagringsenheter och sälja om något år till fantasipriser? (Ironi)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Sitter här och väntar på att någon menlös komponent ska bli bra för mining. Typ min dvd- eller blu ray-brännare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hoppas hela skiten bryter ihop och vi slipper kryptovalutor och de överkonsumerande giriga rövar som bryter dem.

Permalänk
Medlem

Floppat flertalet gånger och kommer knappast bli en större hit om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hej alla miners, dra åt skogen.

Hoppas det förbjuds snart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fanns ju något som hette BurstCoin tidigare - är inte detta lite samma lika?

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sitter här och väntar på att någon menlös komponent ska bli bra för mining. Typ min dvd- eller blu ray-brännare.

Personligen hoppas jag att avföring blir bra för mining så kan giriga miners sitta i en grop av skit och mina, långt bort från resten av oss.

Permalänk
Medlem

Snälla kan vi inte förbjuda detta vidriga beteende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Personligen hoppas jag att avföring blir bra för mining så kan giriga miners sitta i en grop av skit och mina, långt bort från resten av oss.

Nästa: Brist på lavemang

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Wow, det är helt otroligt. Jag trodde at nya blockchains skulle hoppa på Proof-of-stake istället, men tydligen fortsätter man med hopplös mining.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem

2024 , Antarktis har smält pga all värme från miners

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sitter här och väntar på att någon menlös komponent ska bli bra för mining. Typ min dvd- eller blu ray-brännare.

Satt just här och rippade mina gamla Rotting Christ-skivor med en riktigt bra USB-dvd-brännare. Till flac givetvis, så tillsammans med råbilder om 42MP styck kommer allts-...åh nej.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sitter här och väntar på att någon menlös komponent ska bli bra för mining. Typ min dvd- eller blu ray-brännare.

https://www.hackster.io/news/you-can-now-mine-bitcoin-using-y...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Är jag den enda som tycker att allt detta med coins hit och dit ändå är lite facinerande, människan sväljer ju allt med hull och hår, ska bli oroligt intresssant att se hur långt detta går på en 10års period, och vilka regleringar osv osv osv som kommer.

Och jag är inte emot något el så.