MSI reducerar garantitider för tolv Geforce-modeller

Permalänk
Medlem

hur vet man om ett kort används till mining eller bara gaming eller både och ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tröttnat på datorhårdvara nästan hela 2020 och 2021? Det är inget kul längre med alla hutlösa priser på i princip allt. Förvisso har det inte varit kul sedan 2010 men ändå.

Nej, jag tror de flesta är rätt trötta på det nu
Jag väntar ut stormen, tänker inte betala 50% påslag för något grafikkort när de är dyra för standardpris.
Jag har ett 2080Ti så jag klarar mig bra till de går att köpa till normala priser igen, även om det tar 1 år till.
Eller så väntar man på nästkommande generation istället och skippar 3000 serien helt.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

hur vet man om ett kort används till mining eller bara gaming eller både och ?

Det vet de inte om de inte har smugit in mjukvara som loggar vad kortet gör. Så med andra ord vet de att köra man korten 100% 24/7 så kommer kortet hålla runt 12-24månader så då kortar man ner garantitiden till 6månader för man vet att kortet kommer hålla så länge.

jag vet inte hur bra lagar Ryssland har för konsumenter för här i Sverige har vi iaf 36månader reklamations rätt man då ska man ju själv kunna påvisa att felet har funnits från början och det sätter ju då att man som konsument är påläst om komponenter etc och kan påvisa fakta.

Skrivet av DeFeCT79:

Nej, jag tror de flesta är rätt trötta på det nu
Jag väntar ut stormen, tänker inte betala 50% påslag för något grafikkort när de är dyra för standardpris.
Jag har ett 2080Ti så jag klarar mig bra till de går att köpa till normala priser igen, även om det tar 1 år till.
Eller så väntar man på nästkommande generation istället och skippar 3000 serien helt.

Sitter också i dom tankarna men då får man vara fort ute så man kan boka det för *rabatt* pris och inte för ockerpriserna som det är nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor är nog det sämsta som hänt gamers

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns att jag skrev strax efter 2010 att jag tyckte det var rätt av tillverkare att inte erbjuda samma garanti för miners, oj vad många som angrep mig och skrev saker som att garantin borde gälla oavsett.
Nu runt 10år efter så har nog folks åsikter ändrat.

Det är självklart att produkter gjorda för lite vanligt bruk inte är dimensionerade för 24h/7 dagar i veckan bruk. Och vanliga konsumenter vill inte betala extra för detta, vilket även skulle leda att tillverkarna skulle underklocka sina grafikprocessorer istället för som idag överklocka.

Inom vanlig garanti gäller det inte för förslitningsskador och samma sak borde gälla grafikkort. Så de borde ha en slags driftmätare sedan ha generösa villkor för oss vanliga.

2010 när du varit medlem sen 2019 ?
För övrigt om du köper en bil t.e.x tror du de som köper den som taxi inte har samma garanti ?
Den används ju då 24/7 istället för svensson körning ......

Permalänk
Skrivet av joda78:

2010 när du varit medlem sen 2019 ?
För övrigt om du köper en bil t.e.x tror du de som köper den som taxi inte har samma garanti ?
Den används ju då 24/7 istället för svensson körning ......

Jag har varit med på internetforum sedan runt 1995, hängde en hel del på bbser innan.
Men bilexemplet är ett typexempel på när det inte enbart är ålder som gäller utan även körda mil. Sedan olika delar är oftast rena slitage och man får stå för dessa själv. Hur många år något håller är egentligen ett väldigt dåligt mått som en kvalitetsstämpel på det mesta. Det är mer målarfärg på hus och liknande som ålder är ett bra mått på.

Problemet med att konstruera produkter som klarar av 100% maxanvändning dygnet runt i t.ex 2 år för att klara av garantikraven, är att alla 99,999..% som köper denna konsumentprodukt får en otroligt mycket sämre produkt på alla sätt och vis.
Den blir mycket dyrare, klumpigare, mer högljudd, lägre prestanda (underklockad) osv.

Då är det bättre att tillverkare kan göra produkter som är mer anpassad åt vanliga användare och deras behov och lägger in olika restriktioner att den lilla skaran som sliter på produkten otroligt mycket långt över vad en normal användare gör.
Jag hade en polare som är långdistanslöpare och tävlar i detta, han springer många mil om dagen. Jag var med honom när han ville använda garanti på hans löparskor som var slut efter 5 månader och han blev helt nekad. Vilket var rätt, för han springer längre på en vecka än vad många springer hela sitt liv. Och det blir helkonstigt om garanti så gå efter enbart inköpsdatum och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joda78:

2010 när du varit medlem sen 2019 ?
För övrigt om du köper en bil t.e.x tror du de som köper den som taxi inte har samma garanti ?
Den används ju då 24/7 istället för svensson körning ......

Om du leasar bil så kan du ha en maxdistans du får köra, (överskrider du blir det dyrare). Det är också vanligt att företag har helt andra garantiregler än privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har sett exakt samma med mina- ett 3090 som sitter i servern just nu och jag håller på att försöka hålla kallt, ett Asus Rog STRIX och ett som sannolikt blir det jag lär behålla på lång sikt, ett Inno3D ichill X4 som iofs bara var lite billigare, men tillverkaren Inno3D brukar ha ett rykte om att vara billigare. X4 håller mycket bättre minnestemp vid mining, men vid spel och benchmarks går core upp 5-10c högre än Asus- dock spelar det inte världens roll då båda kylarna är mer än väl bra för att hålla core sval ändå. Körde lite Control och minecraft RTX på asuskortet och trots att det "bara" är spelbelastning så var de uppe och nosade över 100C på minnet när jag maxade med RT och DLSS.

Vid mining låg X4 rätt lugnt runt 104C med någonstans mellan 110-120Mh/S medan Asus var ett jävla meck att hålla på 106C med 110Mh/s trots att jag smällde på aluflänsar över hela baksidan 3dprintade en hållare för en noctua PPC 120mm som blåste rakt över flänsarna. X4 har en "knottrig" backplate samt en liten sidledsfläkt ungefär vid VRM-raden.

Det hjälper inte att något är keff i Asus firmware- hur jag än gör så drar Asuskortet enligt HWinfo64 alltid mer än Inno3D kortet- när jag minat med dem behöver jag köra Asuskortet typ 4% lägre powerlimit för att det ska rapportera samma watt, trots identiska klockfrekvenser ställda manuellt- Asuskortet har då väldigt svårt att hålla stabila frekvenser vid den powerlimiten med Inno3D kortet är helt stabilt. Väldigt skumt. Lär behålla båda korten till saker lugna ner sig på kryptosidan och då behålla Inno3D kortet. Asus har en firmware som tillåter högre powerdraw som jag verkligen ville testa med lite överklockning och benchmarking men har känts rätt meningslöst- antingen förlorade jag silikonlotteriet eller så har de snålat rejält med något i kylaren.

Det är antagligen för att de har olika powerlimits.

Permalänk
Skrivet av joda78:

2010 när du varit medlem sen 2019 ?
För övrigt om du köper en bil t.e.x tror du de som köper den som taxi inte har samma garanti ?
Den används ju då 24/7 istället för svensson körning ......

Taxi brukar ha garanti till 30.000 mil. Så nej, de har inte samma garanti som familjen svensson.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kryptovalutor är nog det sämsta som hänt gamers

Förutom om man faktiskt har fått tag på ett kort, för då har man praktiskt taget gratis pengar att hämta ut för tillfället.

Permalänk
Medlem

Skönt att Ethereum iallafall nästa bullrun kommer vara Proof Of Stake. Sen har vi inom några månader nästa bear market som kommer hålla i mer än ett år så då lugnar det ner sig för det blir olönsamt att minea. Folk minear pga de tror på högre priser så de kan sälja dyrt, så fort det går neråt kommer det komma en massa begagnade kort säljas av.

Permalänk

Mitt XT 5700 går 24/7

Temp ligger runt 70-75 grader.
Får se om det brinner upp, men det betalade för sig själv på 2-3 månader så.. is what it is

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kryptovalutor är nog det sämsta som hänt gamers

Inte bara gamers. I vintras basunerade public service ut att man inte borde dammsuga på grund av elbrist, så man börjar fundera på hur hållbart det är att bryta kryptovalutor...

Att man sen fortfarande sitter på ett GTX970 pga oändliga köer gör en inte mindre bitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kryptovalutor är nog det sämsta som hänt gamers

Och typ alla förutom grävaren själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är antagligen för att de har olika powerlimits.

Inte så enkelt dock- power limit borde ändra övre eller undre värde osv vilket jag kan se för att det är en offset. Det borde inte ändra vilken strömförbrukning som är stabilt för kortet, att Asus-kortet ska behöva 20 watt mer för att knappt kunna hålla stabila frekvenser som Inno3d-kortet håller utan problem och därtill gå varmare antyder att det är någon kombination av dålig kylning (som orsakar sämre effektivitet) och möjligen sämre chip.

Då minnena på Asus-kortet går så varmt så vill fläktarna dra upp väldigt högt om man lämnar dem på auto, vilket tyvärr inte egentligen hjälper så mycket för att kyla minnena ändå. När fläktarna kommer över ~60% så får mittenfläkten igång någon slags vibration som låter riktigt onajs. På det stora hela så känns det som att de inte varit intresserade av att designa kylaren för vad som faktiskt behöver kylas utan bara har copy-pastat samma som alltid vilket inte är bra nog för GDDR6X, vilket är trist. I "vanliga" spel så spelar det väl ingen roll då problemet inte uppstår, men 3090 kan väl knappast påstås vara byggt för "vanliga" spel utan för just titlar med RT och höga uppläsningar, samt för kreativt arbete.

Var lustigt att se videon där LTT jämför 3090 och 6900XT i fool eternal och Linus bränner sig på deras 3090- de skämtade bara lite om det men bra att veta att det inte bara är jag som var förvånad iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200