Hjälpsam programmerare räddar AMD från scalper-botar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Snålt, får man säga. Vore smartare att belöna med en ordentlig summa pengar så att fler uppmuntrad att ta itu med scalpers och miners. Får man bara en jävla t-shirt känns det ju mer lönsamt att utnyttja luckan man hittat.

Du hade jag fått en T-shirt för samma arbete hade jag gjort det till mitt livs mål att fortsatt jaga ner dessa typer av buggar/hål, men för att nyttja dem själv hela vägen till banken. Köpa upp hela lagret varenda gång, för att sedan flippa på andrahandsmarknaden.

Skulle bli min personliga vendetta att ställa företaget i dåliga dagar, även om det gick direkt i motpol mot mina personliga moralkompass.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Säljer verkligen AMD direkt till slutkund eller var det snarare någon ÅF som (inte) hade detta skydd?

Permalänk
Medlem

nice en tisha för 10$ för arbetet deras it team som säkerligen kostar mycket mer per månad haha.

han skulle inte sagt något och sedan öppnat egen butik med scalper priser på gpuer, get fucked or be the fucker, he got fucked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Säljer verkligen AMD direkt till slutkund eller var det snarare någon ÅF som hade detta skydd?

https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

På ett av mina tidigare jobb hade vi ett system att om en hittade en markant förbättring så fick en 15% av insparningen över ett år. Det funkade bra tills någon kom på en grej som sparade företaget runt hundra miljoner om året.
Det sved för företaget att betala ut ~15 miljoner till en anställd, fastän att de sparade 100 miljoner om året, så de ändrade systemet till en biobiljett för en förbättring. Förslagslådan var rätt tom efter det.

Låter som något man borde ha i sin jobbbeskrivning. Fixa buggar och hitta optimeringar. Ibland hittar man ju något som fungerat, men över tid har det blivit för stort och jättesegt, så gör man en fix. Eller logik som skrivits lite fel etc. De flesta tjänar nog in mer till företagen än vad de har i lön. Gör man bra ifrån sig tar man upp på det på lönesamtalet, och förhoppningsvis kan man köpa aktier eller så i företaget så man tjänar när det går bra.

Schyssta företag ger nog också en bra bonus om man hittar något sådant stort också, men kanske inte 15 miljoner är något man förväntar sig.

Permalänk
Medlem

"DR globalTech Inc. is the authorised reseller and merchant of the products and services offered within this store."

https://store.digitalriver.com

Men visst, besökaren upplever förmodligen att det är AMD dom köper ifrån även om det säkert framgår bättre innan man beställer. Har för mig att t.ex. även Lenovo säljer i Sverige via Digital River.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

På ett av mina tidigare jobb hade vi ett system att om en hittade en markant förbättring så fick en 15% av insparningen över ett år. Det funkade bra tills någon kom på en grej som sparade företaget runt hundra miljoner om året.
Det sved för företaget att betala ut ~15 miljoner till en anställd, fastän att de sparade 100 miljoner om året, så de ändrade systemet till en biobiljett för en förbättring. Förslagslådan var rätt tom efter det.

Ja kan man spara in 100 miljoner om året på någonting så känns klart ett engångsbelopp på 15 miljoner som ett värt pris för resultatet.
Jag kan störa mig på företag som är dumsnåla.
Många anställningar det inte lönar sig att göra mer än att vara över gränsen för uppsägning.
Ett finare hus och häftigare bil för VD är kanske inte värt så mycket om det inte är man själv som är VD.
Kommer man på något riktigt smart kan det vara bättre att utveckla det vid sidan av.
Sen säga upp sig och kunna sälja lösningar/tjänster som konsult i ett företag som man själv är antingen ensam ägare av eller åtminstone delägare.

Fick denna spara 100 miljoner om året anställd, sina 15 miljoner i bonus ?
15 miljoner kan ändå räcka till att starta eget.
Beroende på ålder och livsstil så kan det räcka för att gå i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

"DR globalTech Inc. is the authorised reseller and merchant of the products and services offered within this store."

https://store.digitalriver.com

Men visst, besökaren upplever förmodligen att det är AMD dom köper ifrån även om det säkert framgår bättre innan man beställer. Har för mig att t.ex. även Lenovo säljer i Sverige via Digital River.

Nvidia använder sig av dem också, eller använde i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

"DR globalTech Inc. is the authorised reseller and merchant of the products and services offered within this store."

https://store.digitalriver.com

Men visst, besökaren upplever förmodligen att det är AMD dom köper ifrån även om det säkert framgår bättre innan man beställer. Har för mig att t.ex. även Lenovo säljer i Sverige via Digital River.

Som många nätbutiker idag.

Så vad är poängen?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

På ett av mina tidigare jobb hade vi ett system att om en hittade en markant förbättring så fick en 15% av insparningen över ett år. Det funkade bra tills någon kom på en grej som sparade företaget runt hundra miljoner om året.
Det sved för företaget att betala ut ~15 miljoner till en anställd, fastän att de sparade 100 miljoner om året, så de ändrade systemet till en biobiljett för en förbättring. Förslagslådan var rätt tom efter det.

Bra system egentligen. De hade kunnat istället limitera det till en lägre summa, "15% upp till 1 million SEK" eller sånt. Eller hellre stå för vad de sa och acceptera att det är värd 15M att spara/tjäna 100M mer. Det är ju delvis samma argument som används för att rättfärdiga sjuk höga lön och bonus för managerna: att de skaffar stora vinstökningar (antagligen).

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som många nätbutiker idag.

Så vad är poängen?

Att det gällde en återförsäljare och att AMD inte säljer direkt till slutkund.

Permalänk
Medlem

Tror inte tanken var att få betalt för det han gjorde men en j*vla t-shirt. really?!

Permalänk
Medlem

med en T-shirt...vilket skämt

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Och just när man skaffat sig en AMD tattoo.. kom igen nu AMD.. pinigt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att det gällde en återförsäljare och att AMD inte säljer direkt till slutkund.

Sanslöst...

Digital River. sköter deras administrativa vid försäljningen, något dom utför för ett stort antal aktörer på marknaden.
Det betyder INTE att du handlar från Digital River..

En analog:
En person bestämmer sig för att sälja sitt hus - Säljaren

För att åstadkomma det så att juridik, avtal och betalning sköts korrekt så anlitas en mäklare.

Ett antal intressenter visar intresse, varvid det inkommer ett bud som säljaren accepterar. En köpare uppstår.

Inblandade parter:

Säljare - 1'a part
Mäklare - 3'e part
Köpare - 2'a part

Vem sålde huset?
Vem förmedlade huset?
Vem köpte huset?

Samma analogi fungerar med:
AMD - 1'a part
Digital River. - 3'e part
Köpare/Kund - 2'a part

Man bör förstå skillnaden!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Man bör förstå skillnaden!

Dessa villkor (”Villkor”) är tillämpliga på samtliga köp av produkter (inklusive utan begränsning, hårdvara och/eller programvara) (”Produkter”) eller tjänster (”Tjänster”) som säljs via denna webbsida (”Webbsidan”) av: (a) oss, säljaren, Digital River Ireland Ltd., Dromore House, East Park, Shannon, County Clare, V14 AN23, Ireland (uttrycken ”oss”, ”vi” eller ”vår” skall tolkas i enlighet härmed) till (b) dig, köparen (uttrycken ”du” eller ”din” skall tolkas i enlighet härmed).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dessa villkor (”Villkor”) är tillämpliga på samtliga köp av produkter (inklusive utan begränsning, hårdvara och/eller programvara) (”Produkter”) eller tjänster (”Tjänster”) som säljs via denna webbsida (”Webbsidan”) av: (a) oss, säljaren, Digital River Ireland Ltd., Dromore House, East Park, Shannon, County Clare, V14 AN23, Ireland (uttrycken ”oss”, ”vi” eller ”vår” skall tolkas i enlighet härmed) till (b) dig, köparen (uttrycken ”du” eller ”din” skall tolkas i enlighet härmed).

Var har du hämtat texten?

Jag har hittat den med Avast och några andra inom mjukvara.

Men inget från AMD!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dessa villkor (”Villkor”) är tillämpliga på samtliga köp av produkter (inklusive utan begränsning, hårdvara och/eller programvara) (”Produkter”) eller tjänster (”Tjänster”) som säljs via denna webbsida (”Webbsidan”) av: (a) oss, säljaren, Digital River Ireland Ltd., Dromore House, East Park, Shannon, County Clare, V14 AN23, Ireland (uttrycken ”oss”, ”vi” eller ”vår” skall tolkas i enlighet härmed) till (b) dig, köparen (uttrycken ”du” eller ”din” skall tolkas i enlighet härmed).

Digital River är en återförsäljare av avtal avseende tjänster tillhandahållna och utförda av antingen vår Samarbetspartner vars namn och logotyp finns på Webbsidan eller av tjänsteleverantörer som är tredje parter (var och en benämnd ”Leverantör”). Du köper inte själva tjänsten av oss, utan du köper en rätt att nyttja en tjänst. Vi är inte leverantör av tjänsterna som beskrivs i avtalen och vår Samarbetspartner eller en leverantör som är tredje part är de enda parter som utför, eller tillser att tjänsterna utförs. I vissa fall kan Leverantören kräva att du accepterar Leverantörens villkor för tjänsten innan tjänsterna utförs.

Källa: https://drh.img.digitalriver.com/DRHM/Storefront/Site/canonco...

Från deras sida så ser dom sig som 2'a part (3'e part i mitt exempel), där dom beskriver att dom utför en tjänst = förmedling mellan säljare och köpare.

Precis som exemplet jag drog innan!

Vad är så svårt att förstå?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Var har du hämtat texten?

Jag har hittat den med Avast och några andra inom mjukvara.

Men inget från AMD!

Allmänna villkoren för webshoppen på AMD.com (för Sverige, lär säkert vara olika upplägg för olika regioner i världen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Allmänna villkoren för webshoppen på AMD.com (för Sverige, lär säkert vara olika upplägg för olika regioner i världen).

Åh.. Så svårt det är med en länk till källan

Men hjälp mig, var skall jag klicka för att hitta det du hittat på https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Ser inga "Allmänna villkoren"...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Digital River är en återförsäljare av avtal avseende tjänster tillhandahållna och utförda av antingen vår Samarbetspartner vars namn och logotyp finns på Webbsidan eller av tjänsteleverantörer som är tredje parter (var och en benämnd ”Leverantör”). Du köper inte själva tjänsten av oss, utan du köper en rätt att nyttja en tjänst. Vi är inte leverantör av tjänsterna som beskrivs i avtalen och vår Samarbetspartner eller en leverantör som är tredje part är de enda parter som utför, eller tillser att tjänsterna utförs. I vissa fall kan Leverantören kräva att du accepterar Leverantörens villkor för tjänsten innan tjänsterna utförs.

Källa: https://drh.img.digitalriver.com/DRHM/Storefront/Site/canonco...

Från deras sida så ser dom sig som 2'a part (3'e part i mitt exempel), där dom beskriver att dom utför en tjänst = förmedling mellan säljare och köpare.

Precis som exemplet jag drog innan!

Vad är så svårt att förstå?

Säg gärna till när du slutat ändra innehållet i dina inlägg så blir det enklare att citera/diskutera.

Det du hänvisar till är en paragraf som jag också tyckte var rätt märklig och som dessutom enbart verkar finns i den svenska versionen av allmänna villkoren. Jag skulle tro att den syftar på köp av programvara. Det förändrar dock inte vem som är säljaren vilket regleras i den paragraf jag citerade ovan.

Edit:
Ser att det snarare verkar vara en strid ström av motsägelsefulla inlägg som citerar samma inlägg med olika svar snarare än editeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Åh.. Så svårt det är med en länk till källan

Men hjälp mig, var skall jag klicka för att hitta det du hittat på https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Ser inga "Allmänna villkoren"...

Du hittar länken i förra versionen av ditt inlägg.

Edit:

Detta blev lite för tramsigt, här finns den korrekta länken som länkas till från AMD för den som själv vill läsa, så kan diskussionen återgå till ämnet

https://store.digitalriver.com/store/defaults/en_IE/DisplayDR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Säg gärna till när du slutat ändra innehållet i dina inlägg så blir det enklare att citera/diskutera.

Det du hänvisar till är en paragraf som jag också tyckte var rätt märklig och som dessutom enbart verkar finns i den svenska versionen av allmänna villkoren. Jag skulle tro att den syftar på köp av programvara. Det förändrar dock inte vem som är säljaren vilket regleras i den paragraf jag citerade ovan.

VA! Ändrat vad?

Kan ju vara att avtal kanske ses som svårt ihop med att dom skriver "av: (a) oss, säljaren," när hela texten visar på "förmedlare av tjänst". Tjänst är även det ett svårt begrepp som kan ses som att en tjänst utföres i form av förmedling, transport och liknande, eller att en vara (program eller fysisk produkt m.m.) förmedlas.
Tjänst kan även vara en operation på sjukhus, lösande av en juridisk tvist, överföring/transport av kapital. you name it...

Man bör läsa hela det juridiska och inte ta fasta på några enstaka fraser, om så så blir man lätt lurad = man lurar sig själv...

Skrivet av improwise:

Du hittar länken i förra versionen av ditt inlägg.

Åhh...
https://www.amd.com/en/direct-buy/se så hittas den inte!
https://drh.img.digitalriver.com/DRHM/Storefront/Site/canonco... hittade jag genom att söka på din text utan källa!
Å den var verkligen inte från AMD.com.

Ändå så visar texten i sin helhet att det är frågan om en förmedling av tjänster mellan säljare och köpare.

Så... Vad är så svårt att med att ge en länk till påståendet?

Förstår att jag inte kan komma fram, så jag lägger nu ner i enlighet med sign...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En t-shirt? Jag tycker gott de kunde gett honom lite hårdvara eller kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

VA! Ändrat vad?

Dina olika svar på mitt inlägg fick mig att tro att du hade redigerat innehållet, men det visade sig istället vara flera olika svar på samma sak. I övrigt tror jag inte vi kommer så mycket längre i detta utan att upprepa vad som redan sagts.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se så är detta samma metod som stock-bots och scripts använde för att lägga till i cart långt innan hemsidan faktiskt uppdaterades med "Add to Cart"-knapparna. Det var inte mycket till hemlighet, därav varför han bara fick en t-shirt. Du kan fortfarande använda nästan samma metod, och du kan fortfarande se lagersaldo. Exempel från 5800X: https://i.imgur.com/3rqqGRf.png

Det är bra att det är "fixat", men killen på reddit hade absolut ingenting med saken att göra. AMD och DigitalRiver har haft dialog om detta ett tag. Största nyheten här är väl att de faktiskt ens gav honom en t-shirt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Med en T-shirt? 😂

Skrivet av celoz:

En hel t-shirt alltså. Förstår att folk väljer blackhat-livet.

Skrivet av Stefflo:

Wow, vem vill inte ha en t-shirt?
Killen kommer säkerligen lägga ner massor av jobb nästa gång det blir problem igen bara för att kanske kunna få en ny t-shirt.

Lönen för anställda IT-tekniker trodde jag var högre

Skrivet av Göteborgaren:

ojdå en hel tshirt, dom måste ju verkligen ta detta på allvar 😋

Skrivet av medbor:

Tre veckors jobb <-> T-shirt

Känns jämnlikt...

Skrivet av Wyver:

Lite lön fick han ju endå... han meddelade ju AMD när han hade använt scriptet för köpa ett 6900XT..

Men lite mer tacksamma kunde ju nog AMD ha varit

Skrivet av RVX:

En t-shirt....Verkligen för generöst.

Skrivet av Bengt-Arne:

En T-shirt?

Sjukt dåligt av AMD, ett kort från deras Rx6000 serie kunde ju varit något.

Hmm... Dom var nog slut på lager, så det blev vad dom hade hemma...

Skrivet av itkoll:

med en T-shirt...vilket skämt

Modernt slaveri kanske?

Instämmer i vad ni skriver, han borde ha fått något värdigare än en t-shirt.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Som tack för deras generösa belöning ska jag belöna AMD tillbaka med ett par skitiga kallingar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter att ha hittat och rapporterat in en brist i AMD:s anti-bot-system belönas användaren med en T-shirt.

Läs hela artikeln här

Nu kanske man ska läsa ordentligt vad han faktiskt skrev på rededit....They did send me a T-shirt! Not really why I reported the issue, but hey, I'll take it! And yes, I did manage to grab a 6900XT before I reported it :P.

Permalänk
Medlem

Vilket PR-självmord... Eloge till programmeraren men kom igen, AMD? Frakten är ju dyrare än tischan...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2