Permalänk

Finns det någon bra router?

Jag börjar tröttna på dåliga routrar. Har kört de flesta märken, men allvarligt, ingen har gjort mig särskilt nöjd. Ingen fungerar bra nån längre tid. Tappar uppkopplingen, dör efter nåt år, sega hastigheter.

Köpte Netgear Orbi för nåt år sen när jag ledsnat på en Asus AC66 som var väldigt lynnig. Men Orbins system är ju skitsegt att administrera och nu tappas äldre enheter på 2.4-bandet med ojämna mellanrum.

Prisjakts "expert" rekommenderar Ubiquiti Networks UniFi Dream Machine som totalsågas i kommentarsfältet.

Har ni erfarenhet av nån bra router för en enkel 2plans-villa där jag helst kör trådat till ps5, htpc, nas och stationära datorn samt trådlöst till ett 10tal enheter?

Permalänk
Medlem

Har bara hört bra saker om Ubiquiti, men själv kör jag en ASUS RT-68U med Merlin firmware. Har fungerat klockrent i 3+ år nu.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Skall du ha en router med inbyggd wifi?

Permalänk

Routrar i överlag har ingen eller knappt någon kylning på sig.. därav throttlar de och tappar data.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Du verkar lika kräsen som mig.

Ubiquiti router (pro sortimentet) och 1 till 2 av deras accesspunkter. Klart

Permalänk
Medlem

Edgerouter har funkat ypperligt för mig. 😄

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Skall du ha en router med inbyggd wifi?

Ja, eller nån tillhörande enhet som fixar det.

Skrivet av SockerfriKetchup:

Routrar i överlag har ingen eller knappt någon kylning på sig.. därav throttlar de och tappar data.

Det här är problemet. Obegripligt 2021.

Skrivet av hejo:

Du verkar lika kräsen som mig.

Ubiquiti router (pro sortimentet) och 1 till 2 av deras accesspunkter. Klart

Tack!
Du menar rack-varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deleuzersig:

Jag börjar tröttna på dåliga routrar. Har kört de flesta märken, men allvarligt, ingen har gjort mig särskilt nöjd. Ingen fungerar bra nån längre tid. Tappar uppkopplingen, dör efter nåt år, sega hastigheter.

Köpte Netgear Orbi för nåt år sen när jag ledsnat på en Asus AC66 som var väldigt lynnig. Men Orbins system är ju skitsegt att administrera och nu tappas äldre enheter på 2.4-bandet med ojämna mellanrum.

Prisjakts "expert" rekommenderar Ubiquiti Networks UniFi Dream Machine som totalsågas i kommentarsfältet.

Har ni erfarenhet av nån bra router för en enkel 2plans-villa där jag helst kör trådat till ps5, htpc, nas och stationära datorn samt trådlöst till ett 10tal enheter?

känner igen det där, efter bråkat i många år med allt i ett routrar och även byggt en ren pfsense burk, sedan testade jag unifi och varit väldigt nöjd i många år nu. (strular sjutton aldrig när det är konfigurerat) visst det är dyrare att köpa in men sedan kan du uppgradera varje del för sig (om du inte köper udm serien) udm gillas av många men personligen har jag haft ett par där portarna dör och kräver omstart av enheten. hemma kör jag usg pro4 samt 2 ap (hd) mjukvaran kör jag på en av servrarna.

det jag tycker dom flesta varit väldigt nöjda med är usg+ 1-2 ap samt en qloudkey, dom släppte deras billigare ap med wifi6 nu

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av deleuzersig:

Ja, eller nån tillhörande enhet som fixar det.

Det här är problemet. Obegripligt 2021.

Tack!
Du menar rack-varianterna?

Det räcker med deras Edgerouter-X eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem

D verkar ju mest beskriva wifiproblem så det är antagligen en accesspunkt du behöver och inte en router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget bättre än Svenska TekLager .

Kör själv med en APU3 tillsammans med Opnsense och en trådlös accesspunkt, aldrig haft ett stabilare nät.
Kräver lite pill men var inte alls så svårt, finns fantastiskt mycket bra dokumentation på nätet.

Fördelen med en "riktig" router istället för en konsumentorienterad är att du får större kontroll över hur nätet skall se ut, och inga trötta administratörsgränsnitt som är låsta. Ytterligare fördel är på grund av extern trådlös accesspunkt så kan den uppgraderas eller bytas ut i framtiden utan att påverka det trådade nätverket. (Jag skulle rekommendera att köra den i konfigurationen Router + Trådlös accesspunkt, istället för router med antenn).

Nackdelen är att det kräver lite mer fix men när det väl är konfigurerat så är det bara att köra på, och jag kan garantera att du inte ångrar dig.

Edit*

Kör du med dual band?
Jag har hittills aldrig stött på en enhet som funkat bra med dual-band påslaget, så kör med 2.4 och 5GHz åtskillt, kan vara värt att testa.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Har bara hört bra saker om Ubiquiti, men själv kör jag en ASUS RT-68U med Merlin firmware. Har fungerat klockrent i 3+ år nu.

Samma här, funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ubiquiti, kör det på jobbet och mycket enkelt att komma igång med. Personligen kör jag dock en HP MicroServer Gen10 Plus med pfSense

Permalänk
Medlem
Skrivet av deleuzersig:

Jag börjar tröttna på dåliga routrar. Har kört de flesta märken, men allvarligt, ingen har gjort mig särskilt nöjd. Ingen fungerar bra nån längre tid. Tappar uppkopplingen, dör efter nåt år, sega hastigheter.

Köpte Netgear Orbi för nåt år sen när jag ledsnat på en Asus AC66 som var väldigt lynnig. Men Orbins system är ju skitsegt att administrera och nu tappas äldre enheter på 2.4-bandet med ojämna mellanrum.

Prisjakts "expert" rekommenderar Ubiquiti Networks UniFi Dream Machine som totalsågas i kommentarsfältet.

Har ni erfarenhet av nån bra router för en enkel 2plans-villa där jag helst kör trådat till ps5, htpc, nas och stationära datorn samt trådlöst till ett 10tal enheter?

TP-Link Deco M4 är riktigt bra, med mycket goda omdömen och betydligt mer prisvärda än Ubiquiti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500