Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min brorsa som är i bra form fick covid i vintras och har fortfarande inget smak eller luktsinne. Inget jag vill uppleva.

En av mina bästa vänner fick också covid förra våren. Han har ännu inte fått tillbaka smak eller luktsinne. Mest tragiskt är att de fick barn för ett halvår sen ungefär, och oberoende om han nånsin får tillbaka smak och lukt så har han för alltid förlorat möjligheten att uppleva "new baby smell" för sitt eget barn.

Han är också i god form, och har inga hälsoproblem. Han fick se via sitt fotbollslag.

Själv tog jag första dosen Pfizer för ett par veckor sen.

Edit: En annan orsak till att ta vaccin är att covid-19 triggar autoimmuna sjukdomar, och risken för att insjukna i bland annat diabetes typ 1 är ca 50% högre om du har haft covid (enligt rätt tidiga studier).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Till er som inte ska ta vaccin, om ni kommer till en bro, simmar ni hellre för bron har en risk på 0,001% att rasa?

Fast man har 99,9% chans att överleva Covid.. det är typ 0,3% av världsbefolkningen som har dött av C19?

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-t...

Sen är det en del som dött genom Covid gett dem ''nådastöten'' dvs de var redan döende innan Covid.

Jag ska vänta tills bättre vaccin, då jag har antikroppar på det naturliga sättet.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de begår ett misstag och har kalkylerat riskerna felaktigt, men det är frivilligt med vaccin och bör så vara.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Jag vill gärna få vaccin, men är 30+ och ingen riskgrupp så det lär dröja. Om jag har tur så får jag mot slutet av juli då min semester börjar.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Big nope, blev liggande 7-8 dagar med bekräftad Covid under nyår, kändes som en tuffare förkylning med feber.. en hel drös blev smittade under samma veva på jobbet.
Päronen har dock fått sina sprutor och min mor mådde väldigt dåligt första dagarna.

Har NOLL förtroende för sittande regering när de gäller vaccin!

Då kan du ju vara glad för att regeringen har inget med vaccinet att göra (mer än att inte kunna ordna med logistiken). Utvecklad utomlands och testad / granskad av flera externa organ.

Att må dåligt är ingen egentlig katastrof, det visar att kroppen reagerar på det försvagade viruset och bygger upp försvar, ungefär som vid vanlig feber / förkylning.

Permalänk
Medlem

ost

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Låter som en i förnekelse och riskgrupp https://www.svd.se/det-ar-dags-att-prata-om-fetma-och-covid
Själv har jag haft corona vilket var som en lätt influensa för mig. Är medveten om att det drabbar väldigt olika men att förneka dålig fysisk hälsa som en faktor är fantasier(eller visa källor).

Jag har ett bra BMI, så nej jag lider inte av fetma. Är okej vältränad pga MTB. Men vi pratade inte om fetma, inte min fysiska kondition och inte "dålig fysisk hälsa" (som kan innebära i princip vad som helst..) heller utan om kopplingen kondition och träning och dess inverkan på COVID-19 och där är vetenskapen tydlig. Ålder är den främsta faktorn. Sen finns ett gäng andra riskgrupper såklart. Men en otränad mullig 30-åring har mycket bättre chans att klara sig än en supertränad 60 åring. Det är fakta. Det finns massor av källor på detta, du klarar säkert av att googla detta på egen hand.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är läkare. Fick dos 1 av Comirnaty (Pfizer-vaccinet) för en vecka sedan. Och då har jag ändå haft Covid-19 för tre månader sedan.

Gör vad ni vill av den informationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Egoistiskt sätt att se det på dock. Tar du sprutan så sprider du troligtvis inte smittan vidare, om du nu kanske får den men visar asymtomatiskt?

Man kan ju liksom ta den av solidaritet för samhället, att sjukvården inte skall fortsätta vara så sjukt överbelastad och där vi som behöver opereras får våra planerade operationer som det är tänkt, har själv gått och väntat exakt ett år på min planerade operation som skulle varit i Mars 2020...

Vilka siffror bygger du detta på, dvs resonemanget att vi som unga friska, asymptomatiska icke-vaccinerade skulle bidra till ökad vårdbelastning i ett samhälle där alla riskgrupper är vaccinerade? Jag har god koll på statistiken från Socialstyrelsen, FHM och SCB i frågan, och det finns inga sådana tecken alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag tror att risken att få biverkningar av Covid-19 är större än av vaccinet.

En väsentligt frisk vän som äter sunt, är sjuk vältränad och springer maraton fick det i absoluta början. Han springer aldrig mer maraton pga. ärren i lungorna.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Kommer att ta vaccinet när man får välja. För jag vill Pfizer alt sputnik, eftersom man inte heter Laika så har man stor chans att överleva vaccinet iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Det är fasen skrämmande hur många det är som röstat nej. Jag kan köpa att man är lite skeptisk mot vaccinet om man har en underliggande diagnos som kan förvärras av ett vaccin. Men jag har sett på riktigt nära håll hur jävlig denna sjukdomen är. Jag har svårt för folk som inte tar den på allvar. Jag kommer utan tvekan ta vaccinet när jag väl får.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hetsen mot människor som väljer att avvakta lite tills mer forskning finns på bordet. Mängder med studier kring vaccinens säkerhet pågår. Det finns givetvis anledningar till detta, och det är att det saknas långsiktig forskning.

190 döda har hittills rapporterats in i av vården i Sverige som misstänkta biverkningar av vaccinen.
1800 personer (ca 0.1% av de som vaccineras) har rapporterats in under Läkemedelsverkets definition: "...biverkning som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse."
Med respekt för säkerligen några fall av slumpen är detta ändå data man bör beakta.
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...

Vilken risk folk vill ta är absolut inte självklar.
Den stora majoritetsgrupp bland de 1 miljon svenskar som haft covid-19 och som visat sig klara viruset som en vanlig förkylning (och har viss immunitet) har självklart allt att vinna på att vänta lite på att forskningen ska hinna ikapp, och vården lära sig mer om biverkningarna.

Permalänk
Medlem

Jag fick första dosen igår. Än så länge mår jag bra, dock ont i armen men det är ju normalt och lite i kroppen överlag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

3days and counting tills första sprutan nu 🥳😃 blir full vaccinerad 5 dagar efter min födelsedag i juni 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

3days and counting tills första sprutan nu 🥳😃 blir full vaccinerad 5 dagar efter min födelsedag i juni 👍🙂

Du vet redan vilket vaccin du kommer få?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet redan vilket vaccin du kommer få?

nej det vet jag tyvärr inte men blir la pfizer lr moderna skulle jag tro då astra är för 65+?
bryr mej dock inte vilket jag får, in med skiten i armen bara 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv

Fick första sprutan av AstraZeneca i måndags. Fick erbjudande om en ledig tid och tackade givetvis snabbt ja. Känns jävligt skönt att äntligen ha fått vaccinet. Lite ömhet i själva sticket men inget annars. Andra sprutan om 12 veckor.

Pfizer och Moderna är lite bättre på att helt skydda mot att få Covid-19 men även AstraZeneca ger ett nära 100% skydd mot *allvarlig* Covid-19. Vilket är det som spelar roll. Tittar man på biverkningarna är det marginell skillnad mellan vaccinen.

AstraZeneca ser ut att ha gjort ett oerhört bra vaccin med relativt konventionell metodik. Pfizer och Moderna använder nyare teknik som innebar en viss chanstagning men som ser ut att ha lyckats ännu bättre. Man kan deppa för pandemin men att mRNA-tekniken så snabbt har lyckats så bra är otroligt lovande inför framtiden.

Till er som är rädda för vaccinet, cynism är inte samma som intelligens. Negativ information är inte med automatik mer trovärdig än positiv. Att vara dum mot andra innebär inte att man är smart mot sig själv. Läs på och gör en vettig risk-kalkyl. Lyssna på de som verkligen kan något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Fick första sprutan av AstraZeneca i måndags. Fick erbjudande om en ledig tid och tackade givetvis snabbt ja. Känns jävligt skönt att äntligen ha fått vaccinet. Lite ömhet i själva sticket men inget annars. Andra sprutan om 12 veckor.

Pfizer och Moderna är lite bättre på att helt skydda mot att få Covid-19 men även AstraZeneca ger ett nära 100% skydd mot *allvarlig* Covid-19. Vilket är det som spelar roll. Tittar man på biverkningarna är det marginell skillnad mellan vaccinen.

AstraZeneca ser ut att ha gjort ett oerhört bra vaccin med relativt konventionell metodik. Pfizer och Moderna använder nyare teknik som innebar en viss chanstagning men som ser ut att ha lyckats ännu bättre. Man kan deppa för pandemin men att mRNA-tekniken så snabbt har lyckats så bra är otroligt lovande inför framtiden.

Till er som är rädda för vaccinet, cynism är inte samma som intelligens. Negativ information är inte med automatik mer trovärdig än positiv. Att vara dum mot andra innebär inte att man är smart mot sig själv. Läs på och gör en vettig risk-kalkyl. Lyssna på de som verkligen kan något.

får gratulera till vaccineringen 🙂👍🥳

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag fick Covid i Mars 2020 och är fortfarande sjuk. Kan inte jobba, kan inte sköta hemmet till fullo, kan inte köra bil, orkar bara göra lättare promenader nu. Mått såhär över 13 månader, vet inte när eller om jag kommer bli helt återställd.
Är 26 år, tränade 5 dagar/veckan, åt hälsosam kost, inga sjukdomar i grunden.
Så viruset verkar ju kunna drabba vem som helst riktigt hårt.

Personligen så rekommenderar jag andra att ta vaccinet så ingen får uppleva det jag gått igenom, har varit/är ett helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag fick Covid i Mars 2020 och är fortfarande sjuk. Kan inte jobba, kan inte sköta hemmet till fullo, kan inte köra bil, orkar bara göra lättare promenader nu. Mått såhär över 13 månader, vet inte när eller om jag kommer bli helt återställd.
Är 26 år, tränade 5 dagar/veckan, åt hälsosam kost, inga sjukdomar i grunden.
Så viruset verkar ju kunna drabba vem som helst riktigt hårt.

Personligen så rekommenderar jag andra att ta vaccinet så ingen får uppleva det jag gått igenom, har varit/är ett helvete.

Attans det där låter inte skoj. Jag hoppas du blir bättre snart! Själv skall jag ta vaccinet så fort jag kan så jag inte riskerar att hamna i samma sits.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta mycket och länge iaf, men sen är jag nog en av de lägst prioriterade med så det blir lite så automatiskt.

Jag stör mig dock mycket på att informationen kring covid har övergått från ren information till landets medborgare till ren skrämselpropaganda. Och det här med vaccin-pass som det pratas om är också rent fruktansvärt tycker jag.

Samhället känns i stort som en skock uppskrämda får som reagerar aggressivt och högljutt så fort någon påvisar någon som helst skepsis.
Jag förespråkar den vetenskapliga principen i allt sånt här arbete men verkar befinna mig i en alltmer förminskande skara, i alla fall så är den långt mindre högljudd än resten.

Små steg, men åt fel håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Då kan du ju vara glad för att regeringen har inget med vaccinet att göra (mer än att inte kunna ordna med logistiken). Utvecklad utomlands och testad / granskad av flera externa organ.

Att må dåligt är ingen egentlig katastrof, det visar att kroppen reagerar på det försvagade viruset och bygger upp försvar, ungefär som vid vanlig feber / förkylning.

De kan ju bestämma vilka vaccin vi ska ta och just nu vill de inte ge Astra dåligt rykte och vi har ju alla hört hur folkmyndigheten killgissat i över 1 år nu, alltså NOLL förtroende.

Covid inte är värre än säsongsinfluensa därför avstår jag, hade viruset faktiskt vart dödligt hade jag såklart tagit vaccin!

Skönt att vi har faktiskt har lite frihet kvar i det här landet men de dagarna är väl räknande med det politiken som vi har runt om i EU.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Jag kommer vänta mycket och länge iaf, men sen är jag nog en av de lägst prioriterade med så det blir lite så automatiskt.

Jag stör mig dock mycket på att informationen kring covid har övergått från ren information till landets medborgare till ren skrämselpropaganda. Och det här med vaccin-pass som det pratas om är också rent fruktansvärt tycker jag.

Samhället känns i stort som en skock uppskrämda får som reagerar aggressivt och högljutt så fort någon påvisar någon som helst skepsis.
Jag förespråkar den vetenskapliga principen i allt sånt här arbete men verkar befinna mig i en alltmer förminskande skara, i alla fall så är den långt mindre högljudd än resten.

Små steg, men åt fel håll.

Om du har något vettigt att länka till så gör det. Det ger inget bra intryck när någon med värdeladdade ord framställer sig som den ende som har insett något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag fick Covid i Mars 2020 och är fortfarande sjuk. Kan inte jobba, kan inte sköta hemmet till fullo, kan inte köra bil, orkar bara göra lättare promenader nu. Mått såhär över 13 månader, vet inte när eller om jag kommer bli helt återställd.
Är 26 år, tränade 5 dagar/veckan, åt hälsosam kost, inga sjukdomar i grunden.
Så viruset verkar ju kunna drabba vem som helst riktigt hårt.

Personligen så rekommenderar jag andra att ta vaccinet så ingen får uppleva det jag gått igenom, har varit/är ett helvete.

Usch då, nej det lät inte kul.. Krya på dig! 🙏

Är det lungkapaciteten som försämrats? Man har hört talas om ärrvävnader i lungorna. Är det något läkarna tittat efter? Ursäkta frågan, jag förstår om du inte vill svara på den. Hoppas du mår bättre snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

nej det vet jag tyvärr inte men blir la pfizer lr moderna skulle jag tro då astra är för 65+?
bryr mej dock inte vilket jag får, in med skiten i armen bara 👍🙂

Ok. Jag fick tid för 2:a dos 6 veckor efter 1:a. Jag brydde mig inte heller vilket jag fick. Fick Pfizer då den vårdcentral jag har inte fått moderna alls enligt den jag pratade med där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

190 döda har hittills rapporterats in i av vården i Sverige som misstänkta biverkningar av vaccinen.

Var hittade du den infon i din länk?

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Usch då, nej det lät inte kul.. Krya på dig! 🙏

Är det lungkapaciteten som försämrats? Man har hört talas om ärrvävnader i lungorna. Är det något läkarna tittat efter? Ursäkta frågan, jag förstår om du inte vill svara på den. Hoppas du mår bättre snart!

Jag hade aldrig problem med lungorna faktiskt, hört många som haft det. Men det är bland annat mitt hjärta som är konstigt, har hög puls, det slår onormalt hårt, blir andfådd för minsta lilla. Är väldigt trött och orkeslös, blir yr lätt, ont i hela kroppen, extrem huvudvärk. Men har även massa andra små konstiga symptom som jag inte lider direkt av men hela kroppen känns bara konstig och väldigt annorlunda.

Går kontinuerligt till en långtidscovid mottagning och får göra en hel del undersökningar, men problemet är att allt är så nytt så det är ingen som vet direkt vad man ska göra än. Men det pågår ju massor av forskningar kring det så hoppas de kommer med en lösning snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok. Jag fick tid för 2:a dos 6 veckor efter 1:a. Jag brydde mig inte heller vilket jag fick. Fick Pfizer då den vårdcentral jag har inte fått moderna alls enligt den jag pratade med där

okej, skönt att du fått dom 👍🙂 får min första 4maj och min andra 15juni 🥳🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Om du har något vettigt att länka till så gör det. Det ger inget bra intryck när någon med värdeladdade ord framställer sig som den ende som har insett något.

Man får väl ha åsikter och tankar utan att tro sig själv placerad över andra?

Vad du skrev tycker jag är en del av problemet med informationen kring covid. För att jag uppvisar skepsis eller inte verkar ha samma åsikt som dig så placerar du mig på en piedestal och hävdar att jag ser ned på andra?

Inte cool. Inte sant.