Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vem vet vad som händer i kroppen med alla dessa vaccin?
Jag är inte rädd för sprutan, däremot är jag skeptisk till innehållet.

Vad händer i kroppen av alla allergitabletter, värktabletter osv? Läser man bipacksedeln så borde man ju egentligen varit död vid det här laget.

Du blev troligtvis vaccinerad mot både det ena och det andra som barn och kanske även tagit någon extra spruta vid utlandsresa, hur gick det med då, för du lever väl än? o_0

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta min första spruta på måndag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag kommer ta min första spruta på måndag.

Jag skulle hemskt gärna få ta min första spruta på måndag. Men jag får vänta... Och vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Jag kommer vaccinera mig om 3-5år. Har tagit många vaccin i mitt liv, men en förutsättning för mig är att de kliniska studierna ur både kort och långsiktigt perspektiv - är avslutade.

Är inte bekymrad över covid-19 alls. Är tacksam över att vara under 60 och ej i riskgrupp. Sverige har under hela pandemin inte haft någon överdödlighet i åldersgruppen 0-60år (SCB). Hade jag varit 65+, eller haft ett BMI över 30 hade jag sannolikt tagit vaccinet.

Egoistiskt sätt att se det på dock. Tar du sprutan så sprider du troligtvis inte smittan vidare, om du nu kanske får den men visar asymtomatiskt?

Man kan ju liksom ta den av solidaritet för samhället, att sjukvården inte skall fortsätta vara så sjukt överbelastad och där vi som behöver opereras får våra planerade operationer som det är tänkt, har själv gått och väntat exakt ett år på min planerade operation som skulle varit i Mars 2020...

Permalänk
Inaktiv

Tog min andra spruta idag 🥳

Permalänk
Avstängd

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vem vet vad som händer i kroppen med alla dessa vaccin?
Jag är inte rädd för sprutan, däremot är jag skeptisk till innehållet.

Det är troligen farligare att beställa en big mac på Donken. 😄

Jag kommer ta det såfort jag får möjlighet, oavsett vilken tillverkare det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är troligen farligare att beställa en big mac på Donken. 😄

Det kändes bara som att någon hade slått en hårt på axeln.
Båda gångerna.
Men det är bättre än att bli sjuk i covid.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Avstängd

Absolut inte, först och främst vet man inte vad alla dessa vaccin innehåller.

Sen tror jag inte ens regeringen själva vet vad dom sysslar med, verkar mest tramsa runt.

Tror mer på en bra kosthållning och träning.

Permalänk
Medlem

Big nope, blev liggande 7-8 dagar med bekräftad Covid under nyår, kändes som en tuffare förkylning med feber.. en hel drös blev smittade under samma veva på jobbet.
Päronen har dock fått sina sprutor och min mor mådde väldigt dåligt första dagarna.

Har NOLL förtroende för sittande regering när de gäller vaccin!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Tror mer på en bra kosthållning och träning.

Mot Covid-19, trots att det redan är vetenskapligt bevisat att träning och god kondition har i princip noll påverkan på hur sjuk man blir?

Sen har jag sett flera som skriver om förtroende för regeringen och kopplar det till vaccinet. Det är som att säga att man inte gillar färgen gul och därför inte litar på ost. Regeringen har ju NOLL att göra med de vaccin som finns.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nja, det är mindre risk för allvarlig covid ifall man inte har diabetes, högt blodtryck eller övervikt så på så sätt kan kost och träning minska riskerna. Nåt skydd är det ju förstås inte

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Mot Covid-19, trots att det redan är vetenskapligt bevisat att träning och god kondition har i princip noll påverkan på hur sjuk man blir?

Låter som en i förnekelse och riskgrupp https://www.svd.se/det-ar-dags-att-prata-om-fetma-och-covid
Själv har jag haft corona vilket var som en lätt influensa för mig. Är medveten om att det drabbar väldigt olika men att förneka dålig fysisk hälsa som en faktor är fantasier(eller visa källor).

Permalänk
Medlem

Farfars arm blev helt blå av blodproppar efter sitt vaccin.
Vem vet hur dessa påverkar oss i långa loppet. Kanske är vi alla helt rökta om några år!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Absolut inte, först och främst vet man inte vad alla dessa vaccin innehåller.

Sen tror jag inte ens regeringen själva vet vad dom sysslar med, verkar mest tramsa runt.

Tror mer på en bra kosthållning och träning.

Det är tack och lov valfritt att ta vaccinet om man vill.
För min del var det självklart när jag fick det men jag tror inte att jag kommer att ta nått uppdaterat vaccin för de nya mutationerna. En liten förkylning kan man leva med om man inte är i riskgrupp.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Det samma kan sägas om covid självt, riskerna med vaccinen förefaller avsevärt mindre än att att få sjukdomen

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Nja, det är mindre risk för allvarlig covid ifall man inte har diabetes, högt blodtryck eller övervikt så på så sätt kan kost och träning minska riskerna. Nåt skydd är det ju förstås inte

Min brorsa som är i bra form fick covid i vintras och har fortfarande inget smak eller luktsinne. Inget jag vill uppleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Absolut inte, först och främst vet man inte vad alla dessa vaccin innehåller.

T ex:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=202010050000...

Finns rimligen patent på samtliga av vaccinen också och i patent ingår att man som betalning för ensamrätten tvingas offentliggöra vad man hittat på för kunskapsuppbyggnadens fromma i längden.

Citat:

Sen tror jag inte ens regeringen själva vet vad dom sysslar med, verkar mest tramsa runt.

Vad regeringen håller på med är en helt separat fråga som faktiskt inte har något med vaccinen som sådana att göra.

Citat:

Tror mer på en bra kosthållning och träning.

Det är förstås aldrig en nackdel, om vi nu inte pratar om fria fantasier om vad "bra kosthållning" innebär eller träning som snarare blir nedbrytande. I sig kan det skapa ett bättre utgångsläge jämfört med att lida av fetma och, som det i barnskämtvarianten av nationalsången heter: "leve på chips och Coca Cola, men någon fullständig garanti mot att bli rejält sjuk är det inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SLINKY95:

Absolut inte, först och främst vet man inte vad alla dessa vaccin innehåller.

Sen tror jag inte ens regeringen själva vet vad dom sysslar med, verkar mest tramsa runt.

Tror mer på en bra kosthållning och träning.

Vafan har regeringen med vaccinen att göra? Du framstår lagomt kunskapsfrånvänt.

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Vem vet vad som händer i kroppen med alla dessa vaccin?
Jag är inte rädd för sprutan, däremot är jag skeptisk till innehållet.

”Vem vet vad som händer”? Ptja, de tusentals forskare som jobbar med att ta fram vaccin och studera effekterna i många steg för att se till att de a) är betydligt mindre riskabla än de sjukdomar de ska skydda mot, och b) är effektiva mot sjukdomarna i fråga.

Inget fel på att vara skeptisk, men ser du till helheten har de biverkningar vi sett haft att göra med att immunförsvaret hos bråkdelar av en promille av dem som fått vissa vaccin reagerat extremt aggressivt. Lustigt nog är detta också vad som händer med någon procent av dem som faktiskt får Covid - en incidens som alltså i verkligheten är otroligt många gånger högre bland covidsmittade än bland den lilla grupp som har oturen att få allvarliga biverkningar av vaccinet.

Så ja: du kan ha extrem otur och dö av ett vaccin. Eller så kan du ha rejält mycket mindre otur och dö eller få bestående men av en sjukdom vi har vaccin mot för att du är mer skeptisk mot vaccinet än mot sjukdomen. Mänskligheten är verkligen inte bra på matte…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Big nope, blev liggande 7-8 dagar med bekräftad Covid under nyår, kändes som en tuffare förkylning med feber.. en hel drös blev smittade under samma veva på jobbet.
Päronen har dock fått sina sprutor och min mor mådde väldigt dåligt första dagarna.

Har NOLL förtroende för sittande regering när de gäller vaccin!

Men alltså, man kan förstås känna viss skepsis, det är jag den förste att medge. Jag vaccinerade mig aldrig mot "svininfluensan" och var inte heller sjuk då, eller i flera år efter. Dock var jag sjuk för några år sedan i en hyfsad "smäll" som var det sämsta på oerhört länge, som nog kan ha varit en senare variant av den. Bör ha varit 2015-2016 eller något i den stilen, då jag har för mig att det var en av dem som cirkulerade i sin dåvarande variant.

Att, om uttrycket tillåts, yra om regeringen, är helt missriktat. Den vare sig utvecklar, utvärderar eller godkänner vacciner, vilket är precis som det borde vara. Sedan tar förstås regeringen gärna åt sig av eventuella framgångar kopplade till vaccin, men det enda den ska ägna sig åt i detta avseende är att anslå medel för att finansiera saken. Även om det finns exempel på att den naggats i kanten så ligger grunden i den svenska förvaltningsmodellen i att myndigheterna ä fristående från regering och riksdag. De ges uppdrag kring vad de ska göra, men en välfungerande myndighet ber Löfven & Co att dra dit pepparn växer om de t ex försöker pressa igenom ett vaccin som är beslaget med kraftiga biverkingar som inte står i proportion till nyttan. Här kommer dessutom meddelarfriheten in, och varför en fungerande journalistisk verksamhet i landet är viktig även om man inte alltid gillar det som skrivs, eftersom detta då kan sätta höfläkt med majbrasa framför rätt i ändalykten på regeringen (eller vem det annars må vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Det är tack och lov valfritt att ta vaccinet om man vill.
För min del var det självklart när jag fick det men jag tror inte att jag kommer att ta nått uppdaterat vaccin för de nya mutationerna. En liten förkylning kan man leva med om man inte är i riskgrupp.

Finns inga garantier. Finns många unga som dött som inte varit i riskgrupp. Även de som haft covid och överlevt har fått vad som verkar vara bestående men för livet i form av hjärnskador.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Jag blir snorig av takfläkten i alla fall. Min säng har pajat så jag var tvungen att ta bort benen och ligger nästan i golvhöjd. Då känner man draget klart tydligare

Kan vara damm som röjs runt och orsakar snuvan.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SLINKY95:

Absolut inte, först och främst vet man inte vad alla dessa vaccin innehåller.

Sen tror jag inte ens regeringen själva vet vad dom sysslar med, verkar mest tramsa runt.

Tror mer på en bra kosthållning och träning.

Nu är det ju inte så att det är bara regeringen och folkhälsomyndigheten håller på med det här.

Man bör ju t.ex. se till att man minskar risken för att sprida det till andra och det gör man med vaccinationer.

Dessutom så har man läst under pandemin om idrottare m.fl. som hamnar på sjukhus..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns inga garantier. Finns många unga som dött som inte varit i riskgrupp. Även de som haft covid och överlevt har fått vad som verkar vara bestående men för livet i form av hjärnskador.

Det finns inga garantier indeed.
Jag kommer att följa var forskningen pekar åt och för tillfället ger min vaccination skydd mot alvarlig sjukdom även mot den indiska varianten.
De säger att ett uppdaterat vaccin kommer till hösten och om det är rimligt så kommer jag ta den då också.
Men jag tror och hoppas på att det inte behövs.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Blev smittad en vecka före planerad vaccinering, suck!

Redan under sommaren 2020 hade jag bestämt mig för att vaccinera mig när det väl var möjligt. Då jag tillhör en prioriterad grupp, blev jag erbjuden Pfizers vaccin redan den 28 april för dos 1 och 9 juni för dos 2.

Har klarat mig under hela pandemin, och när jag har haft symptom vid tre tillfällen mellan november och mars och testat mig, har provsvaren varit negativa. MEN en vecka innan planerad vaccinering kände jag mig hängig, och denna gång var testet tyvärr positivt. Som tur är, var symptomen milda och jag var bara dålig ett par dagar innan jag blev kry igen.

Både att jag blev sjuk så nära vaccinering och att jag har fått antikroppar, gjorde att jag fick avboka mina tider, men jag ska kolla upp när det är lämpligt att boka ny tid, för jag vill ändå vaccinera mig. Då kommer jag ta den tid som erbjuds, och det spelar ingen roll vilket vaccin jag får.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vilket vaccin fick du?
Pratat med många som fått Vaccin. De som fått Pfizers har knappt känt av något.
Medens de som fått Astras har blivit dåliga.

Min fru fick Astra och jag fick Pfizer :). Vi klarade oss fint. Jag fick dock feber efter dos två men den gick över på en dag.

Permalänk
Inaktiv

Till er som inte ska ta vaccin, om ni kommer till en bro, simmar ni hellre för bron har en risk på 0,001% att rasa?

Permalänk
Medlem

kan vi inte bara samla alla vaccin vägrare på gotland så får dom frodas där för sig själva 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

De säger att ett uppdaterat vaccin kommer till hösten och om det är rimligt så kommer jag ta den då också.
Men jag tror och hoppas på att det inte behövs.

Det kommer säkert att finnas studiekandidater med uppdaterad "kod" till hösten, men studierna tar nog fram till våren och sen ska de tillverkas och distribueras också. Nästa sommar kan de nog finnas, men då är även de föråldrade, eftersom nya mutationer tagit över. Även om den nya typen av vaccin kan tas fram oerhört snabbt, så kommer de ändå alltid att ligga 8-12 månader efter mutationerna, så det går inte att vinna över ett virus av den här typen. Covid19 kommer att vara en del av samhället i många, många år framöver. Vi kommer nog ha ett tillräckligt bra skydd för att slippa brutala förlopp som under det senaste året, men det lär säkerligen bli återkommande vinterepidemier med många tusen döda varje säsong, och då inte bara äldre utan i alla åldrar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S