Apple: "Epic Games vill att vi blir Android"

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sysop:

Är pengar mindre viktiga att få tillbaka om varan är analog jämfört med om den är digital? Du pekade på säkerhetsaspekten och kapade kortuppgifter, vilket jag sagt inte stämmer - exempelvis Foodora och Wolt har egna betallösningar...

Varken Foodora eller Wolt lär gå under digitala tjänster, så de får ju då likt klädbutiker fortfarande ha egna lösningar. Att beställa fysiska varor som mat och kläder är åtminstone i Apples bok inte samma sak som att betala för prenumerationer eller digitala saker i ett spel.

Självklart är det lika illa att förlora sina pengar eller bli lurad oavsett var det sker, och jag håller med om att det blir skenheligt i praktiken när det finns olika lösningar beroende på tjänst. För att ett argument om säkerhet ska hålla hela vägen skulle det absolut behöva inkludera allt, men eftersom att det är digitala tjänster som målet rör var det huvudsakligen det jag tänkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Fortfarande för mycket. $4.99 != 55 SEK
Det borde kosta Max 45. Över tid är inte dollarn värd mer än 9 SEK. Finns ingen anledning att vi ska betala valutapremium. På alla andra plattformar kan man betala i USD med endast ett mycket litet växlingspåslag

Fast jag tror du har missat något i uträkningen där, då vi faktiskt har något som heter MOMS i det här landet.

Säg att vi tar din siffra där på 9 SEK per dollar, då blir det som du säger 45 SEK för $5. Lägg sedan på 25% MOMS så får du 45×1.25 = 56.25 SEK.

Sedan så sa du ju att 9 SEK var en max-siffra, så den verkliga kursen ligger väl något under – därav kan vi avrunda det nedåt till 45 SEK för att få en mer "normal" siffra.

Tillägg:
I USA finns det något liknande som heter "Sales tax", vilket dock fungerar lite annorlunda i att det inte bakas in i priset som skatter som MOMS och VAT gör här i Europa.

Om du någonsin är på semester i t.ex. USA eller Kanada så kommer du nog ganska snabbt inse att du får betala mer för allt du köper än vad som faktiskt står på prislappen p.g.a. just detta. Var inte förvånad om du t.ex. försöker köpa en kopp kaffe där det står $1.30 på skylten, men när du ska betala står det i stället en lite högre siffra typ $1.46 på kassan. Prispåslaget här är den extra skatt du måste betala, motsvarande vad som i Sverige står på kvittot som "varav moms:".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Men snälla, valet för en enskild utvecklare att kringgå apples betalsystem har är inte vad som gör Apples ekosystem annorlunda från Android.. pinsamt argument

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Varken Foodora eller Wolt lär gå under digitala tjänster, så de får ju då likt klädbutiker fortfarande ha egna lösningar. Att beställa fysiska varor som mat och kläder är åtminstone i Apples bok inte samma sak som att betala för prenumerationer eller digitala saker i ett spel.

Självklart är det lika illa att förlora sina pengar eller bli lurad oavsett var det sker, och jag håller med om att det blir skenheligt i praktiken när det finns olika lösningar beroende på tjänst. För att ett argument om säkerhet ska hålla hela vägen skulle det absolut behöva inkludera allt, men eftersom att det är digitala tjänster som målet rör var det huvudsakligen det jag tänkte på

Okej, du tycker att det är skenheligt agerande men är fortfarande "villig att ge Apple en poäng" eller hur menar du?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

Men snälla, valet för en enskild utvecklare att kringgå apples betalsystem har är inte vad som gör Apples ekosystem annorlunda från Android.. pinsamt argument

…va? Tror du grovt missuppfattade mitt inlägg och vad det baserades på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Deras betalsystem är en stor anledning till att folk spenderar betydligt mer på App Store jämfört med Google Play. Jag köper en hel del appar och har just nu 7 aktiva subscriptions. Skulle definitivt inte ha det om man behövde använda olika betalsystem överallt. Nu har jag en överblick över all subscriptions i telefonen, får påminnelser inför renewals av Apple samt slipper dela med mig av betalninsuppgifter till olika tredjepartsaktörer.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Floskel:

Låter som att du inte tagit hand om batteriet på bästa sätt, har haft min Oneplus 5 i 4-5 år snart med försumbar effekt på batteritiden.

Får man även fråga vilken telefon du hade, då jag kan tycka det är orättvist att jämföra en flaggskepp lur i en helt annan prisklass med ett mer "budget" alternativ som Oneplus:en faktiskt var för några år sedan.

Nja, batteritiden gick från att vara bra till katastrof efter en uppdatering, tveksamt att jag skulle ha hunnit göra något mellan det.

Just den telefonen var en Oneplus Two, och nej jag anser inte att det var ett flaggskepp på samma sätt som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Fast jag tror du har missat något i uträkningen där, då vi faktiskt har något som heter MOMS i det här landet.

Säg att vi tar din siffra där på 9 SEK per dollar, då blir det som du säger 45 SEK för $5. Lägg sedan på 25% MOMS så får du 45×1.25 = 56.25 SEK.

Sedan så sa du ju att 9 SEK var en max-siffra, så den verkliga kursen ligger väl något under – därav kan vi avrunda det nedåt till 45 SEK för att få en mer "normal" siffra.

Tillägg:
I USA finns det något liknande som heter "Sales tax", vilket dock fungerar lite annorlunda i att det inte bakas in i priset som skatter som MOMS och VAT gör här i Europa.

Om du någonsin är på semester i t.ex. USA eller Kanada så kommer du nog ganska snabbt inse att du får betala mer för allt du köper än vad som faktiskt står på prislappen p.g.a. just detta. Var inte förvånad om du t.ex. försöker köpa en kopp kaffe där det står $1.30 på skylten, men när du ska betala står det i stället en lite högre siffra typ $1.46 på kassan. Prispåslaget här är den extra skatt du måste betala, motsvarande vad som i Sverige står på kvittot som "varav moms:".

Är väl förtrogen hur skattesystemet ser ut i både Usa och Sverige, har familj i Kalifornien och där är det drygt 7%. Sales tax gäller dock inte digitala tjänster normalt sett utan är satt till 0%. Sist jag kollade var moms i Sverige 25% på varor och tjänster så jag vidhåller att ett påslag på 50% är orimligt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

Håller med, tillverkaren ska passa sig rejält för att själv uttala sig om vad konsumenterna tycker.

Med tidigare prejudikat bör Apple fällas. Alla som är mot Apple har mitt stöd. Sedan hoppas jag att det slutar med en öppnare plattform som börjar följa de regler andra måste följa och anpassa sig efter. Och att vi kan få Apple hårdvara med stöd för andra OS. Macbook Air M1 är min drömlaptop för stunden, men vill inte ha ett låst system helt på Apples villkor.

Permalänk
Medlem

Allt som kan skada Apple är goda nyheter.
Lura på folk saker för dyra pengar, blåsa dom när saker sedan går sönder. Gillas ikke!

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Nej, det är inte deras telefoner. Det är deras telefoner tills de sålt den till en kund. Men efter det är det kundens telefon som kunden själva ska få bestämma över. Apple ser det säkert inte som en telefon de säljer utan en "upplevelse" där de vill ha del i all förtjänst för att leverera "upplevelsen".

Diskmaskinen var den absolut sämsta jämförelse jag hört!

Det är som att påstå att systembolaget inte har monopol eftersom du kan dricka annat än sprit och öl och vin? Läsk kan du köpa på ICA och vatten har du i kranen. Drick detta i stället så kan systembolaget göra precis som de vill och sätta vilka priser de vill.

Väljer inte sida här. Tycker bara att det är samma resonemang Apple använder för att försvara sitt Monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Deras betalsystem är en stor anledning till att folk spenderar betydligt mer på App Store jämfört med Google Play. Jag köper en hel del appar och har just nu 7 aktiva subscriptions. Skulle definitivt inte ha det om man behövde använda olika betalsystem överallt. Nu har jag en överblick över all subscriptions i telefonen, får påminnelser inför renewals av Apple samt slipper dela med mig av betalninsuppgifter till olika tredjepartsaktörer.

Ok, har du några belägg för att betalsystemet är en stor anledning till att användare av Appstore spenderar mer än motsvarande i Google play?
Eller råkar det vara så just du känner?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Fortfarande för mycket. $4.99 != 55 SEK
Det borde kosta Max 45. Över tid är inte dollarn värd mer än 9 SEK. Finns ingen anledning att vi ska betala valutapremium. På alla andra plattformar kan man betala i USD med endast ett mycket litet växlingspåslag

Dagens dollarkurs är 8,50 SEK och 4,99 USD motsvarar ca 42,40 SEK just nu.

Med moms blir det 53 SEK.

Permalänk
Medlem

Håller med Apple här! Håller tummarna!!!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Valet att kunna välja en annan mobilplattform än Android.

Det är kanske en långsökt liknelse men om man syftar på att Android är mer upplåst och inte lika hårt kontrollerat som en iOS-enhet, då är det som om man jämför två länder där det ena är mer fritt och det andra är mer hårt styrt. Klart att man kan flytta från ett land till ett annat, men man har ju släkt och vänner man förlorar kontakten med då. Visserligen lite mer dramatiskt än att man ger upp ekosystemet på iOS. Och klart att det finns ett värde i att länderna / enheterna är olika, men är man förespråkare för ett mer fritt samhälle kan jag tycka att man kan kritisera t.ex. Kina för de delarna utan att för den sakens skull önska att deras kultur i övrigt ska behöva ändras. Eller för iOS då kan man tycka att det ska vara mindre hårt styrt och vara en mer fri marknad utan att de ska "vara Android".

Exakt var den gränsen går, vad man ska kritisera och vad man vill behålla, det är svårt för mig att säga som inte använder någon iOS-enhet annat än i jobbet där jag arbetar med att testa appar och hemsidor. Exakt var Epic Games försöker slå ner gränspålen är av samma skäl lite svårt för mig att säga något om. Men generellt skulle jag förespråka för en mer öppen plattform och tycker det verkar finnas gott om utrymme att öppna upp mer utan att ändra det som är bra med iOS.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att motargumentet till att man inte håller på Apple i denna tvist är att man ska "köpa en android då".

Är det helt otänkbart att man vill ha större frihet över sin egna mobiltelefon samtidigt som man föredrar iPhone?

Personligen så kommer jag aldrig nånsin köpa en iPhone. Men samtidigt så anser jag ju knappast att det är helt oproblematiskt att ett företag får diktera vilka villkor som helst för något som är så samhällskritiskt som mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Håller med, tillverkaren ska passa sig rejält för att själv uttala sig om vad konsumenterna tycker.

Med tidigare prejudikat bör Apple fällas. Alla som är mot Apple har mitt stöd. Sedan hoppas jag att det slutar med en öppnare plattform som börjar följa de regler andra måste följa och anpassa sig efter. Och att vi kan få Apple hårdvara med stöd för andra OS. Macbook Air M1 är min drömlaptop för stunden, men vill inte ha ett låst system helt på Apples villkor.

M1 är inte låst till macOS, det laboreras ju med Linux as we speak...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

M1 är inte låst till macOS, det laboreras ju med Linux as we speak...

Väl bekant, men inget Apple står bakom?

Spelar ju ingen roll vad det är så ska alltid någon trycka in Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Är väl förtrogen hur skattesystemet ser ut i både Usa och Sverige, har familj i Kalifornien och där är det drygt 7%. Sales tax gäller dock inte digitala tjänster normalt sett utan är satt till 0%. Sist jag kollade var moms i Sverige 25% på varor och tjänster så jag vidhåller att ett påslag på 50% är orimligt.

Vet inte vart du får 50% ifrån.

Om vi räknar från dagens kurs på c.a. 8.5 SEK för en dollar och lägger på 50% så blir det nästan 64 SEK för $4.99, nästan 10 SEK mer än de 55 SEK du ifrågasätter.

Som jag (och Sveklockarn, citerat nedan) redan demonstrerat så är 55 SEK det bra mycket närmre ett 25% påslag än 50%, och diffarna förklaras nog bäst genom ett avrundningsfel.

Sedan visst, 59kr är lite väl att ta i – det håller jag helt med om. Men nu gissar jag att det blivit en kvarleva från när dollarkursen var närmre ca. 10 SEK för en dollar runt 1-2 år tillbaka (och då var det ju ganska precis ca. 25%, och inte 50%). Men som redan nämnts så är ju det på väg att justeras för att bättre passa med nuvarande växelkurs.

Skrivet av Sveklockarn:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Väl bekant, men inget Apple står bakom?

Spelar ju ingen roll vad det är så ska alltid någon trycka in Linux.

Okej, vad är det du efterfrågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det verkar som att motargumentet till att man inte håller på Apple i denna tvist är att man ska "köpa en android då".

Är det helt otänkbart att man vill ha större frihet över sin egna mobiltelefon samtidigt som man föredrar iPhone?

Personligen så kommer jag aldrig nånsin köpa en iPhone. Men samtidigt så anser jag ju knappast att det är helt oproblematiskt att ett företag får diktera vilka villkor som helst för något som är så samhällskritiskt som mobiltelefoner.

Håller med 100% här.

"Köp ett annat märke om du är missnöjd" fungerar till viss mån, men om man föredrar 9 av 10 saker med iPhone/iOS mot hur Android fungerar så känns det ju helt rimligt att man får ha all rätt att ge feedback och ifrågasätta om inte Apple kan fixa den där sista tionde grejen också.

Men visst, för vissa kanske den där enstaka grejen är så viktig att det blir en dealbreaker som väger högre än samtliga av de andra 9/10 sakerna tillsammans ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Okej, vad är det du efterfrågar?

Bootcamp eller en efterträdare till detta. Dvs det en Appledator brukade ha. Applesupportat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bootcamp eller en efterträdare till detta. Dvs det en Appledator brukade ha. Applesupportat.

Apple har väl sagt att bollen ligger på Microsoft's planhalva?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Och att vi kan få Apple hårdvara med stöd för andra OS. Macbook Air M1 är min drömlaptop för stunden, men vill inte ha ett låst system helt på Apples villkor.

Tvärt om är det stora problemet. Man skulle kunna vilja pröva på macos utan en mac. Men macOs drömmer är en big maskin som hostar mängder av macos instanser som man sedan hyr ut. Lite samma sak skulle kunna gälla iPhones om anroid kommer ikapp med cpu. Just nu känns det väldigt få som skulle köpa en androidmobil, få in ios som då hade blivit buggit bara för att. Ja, vad hade blivit bättre av en sådan lösning? Däremot andra mobiltillverkare med ios, visst om de blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du äger hårdvaran inte mjukvaran.
Det är 0 tvång använda Itunes, måste inte köra Appstore men blir en jävla dålig telefon utöver ringa smsa ich.

Då är det ju bara för Apple att låsa upp bootloadern i deras iDevices och släppa på andra os, för hårdvaran äger vi ju..?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sysop:

Då är det ju bara för Apple att låsa upp bootloadern i deras iDevices och släppa på andra os, för hårdvaran äger vi ju..?

Ja men tvek dom vill släppa telefoner tomma så kan du installera va du vill.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja och idag betalar jag 59kr. Ingen av er svarar på frågan varför jag ska betala lika mycket i valutaväxling som moms när jag inte har möjligheten att betala i något annat än SEK.

Förstår inte varför ni försvarar en prissättning som är skev, vad Apple kanske gör sen är irrelevant för hur det ser ut nu. Det står ju klart och tydligt att de höjt för två år sedan när kronan var svag mot dollarn, är det rimligt att man bara valutajusterar vartannat år eller när man känner för det för att man verkar på en inlåst marknad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Vet inte vart du får 50% ifrån.

Om vi räknar från dagens kurs på c.a. 8.5 SEK för en dollar och lägger på 50% så blir det nästan 64 SEK för $4.99, nästan 10 SEK mer än de 55 SEK du ifrågasätter.

Som jag (och Sveklockarn, citerat nedan) redan demonstrerat så är 55 SEK det bra mycket närmre ett 25% påslag än 50%, och diffarna förklaras nog bäst genom ett avrundningsfel.

Sedan visst, 59kr är lite väl att ta i – det håller jag helt med om. Men nu gissar jag att det blivit en kvarleva från när dollarkursen var närmre ca. 10 SEK för en dollar runt 1-2 år tillbaka (och då var det ju ganska precis ca. 25%, och inte 50%). Men som redan nämnts så är ju det på väg att justeras för att bättre passa med nuvarande växelkurs.

Det kostar inte 55 NU. Det kostar 59. Alltså 11.3% för mycket idag Det har kostat 59kr när dollarn låg i 8.10 tidigare iår också. Att jag tvingas betala i SEK till en felaktig växelkurs är fel. Om dollarn kostar 5kr om ett år kommer apple knappast hänga på låset att sänka till 39kr de tar medvetet ut mer för att de kan tro inget annat, de är inga samariter direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Ja och idag betalar jag 59kr. Ingen av er svarar på frågan varför jag ska betala lika mycket i valutaväxling som moms när jag inte har möjligheten att betala i något annat än SEK.

Förstår inte varför ni försvarar en prissättning som är skev, vad Apple kanske gör sen är irrelevant för hur det ser ut nu. Det står ju klart och tydligt att de höjt för två år sedan när kronan var svag mot dollarn, är det rimligt att man bara valutajusterar vartannat år eller när man känner för det för att man verkar på en inlåst marknad?

Skrivet av htbtoma:

Det kostar inte 55 NU. Det kostar 59. Alltså 11.3% för mycket idag Det har kostat 59kr när dollarn låg i 8.10 tidigare iår också. Att jag tvingas betala i SEK till en felaktig växelkurs är fel. Om dollarn kostar 5kr om ett år kommer apple knappast hänga på låset att sänka till 39kr de tar medvetet ut mer för att de kan tro inget annat, de är inga samariter direkt.

Förklarade det redan i mitt förra svar. Sa inget att jag försvarar den nuvarande prissättningen (som för övrigt innebär ett påslag på ca. 35-40% med den nuvarande kursen snarare än 50%) utan snarare att den nya kursen på 55kr känns ganska rimlig.

Sedan som Sysop skrev:

Du kanske vill läsa den artikeln igen då den i princip också svarar inte bara på varför det är som det är utan även att ändringen kommer ske troligen inom en vecka eller två. Så då slipper du klaga efter det

Kan tillägga för övrigt att växelkurser inte är huggna i sten. De ändras inte bara från dag till dag utan varierar även med vem som faktiskt växlar pengarna. Googlar du på det får du ett ungefärligt medelvärde, men den faktiska kursen är i regel nästan alltid annorlunda.

Vill du ha något att klaga på ordentligt, kolla t.ex. på vilka kurser som Forex ger dig. Går du till dem och försöker växla dina kronor till dollar så åker du på en kurs på nästan 9.2 SEK per dollar.

...Med den kursen så ger det att $4.99 + moms skulle kosta dig närmare 57 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag talar nog inte för alla (Talar bara för mig själv iaf) men om man inte vill att det ska vara som det är så hade man väll köpt android? Hade inte jag gillat sättet som det är på idag så hade jag iaf hoppat på android direkt. Köper man Apple så vet man ju faktiskt vad man ger sig in på.

Så Android är inte mer än Play Store? iOS är inte mer än App Store? Självklart är plattformen mer än om man får annonsera sina egna tjänster i en app eller inte.