Apple: "Epic Games vill att vi blir Android"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Självklart kan man ju köra Android istället, men säger du likadant när utvecklarna säger så? Att de börjar skippa släppa IOS appar/spel p.g.a. att det inte är lönsamt? Och när Apple har monopol på allt så kan de sätta vilka priser de vill. De kanske till å med höjer de till 40% och de ända ni Apple användare kan göra åt saken är att skriva ett argt twitter inlägg.

För att ta ett exempel så verkar det fortfarande vara väldigt lönsamt att släppa spel och appar på iPhone jämfört med Android. Fortnites intäkter på Android är försumbar, dvs under 1%, och iOS står för 7%. Då finns det ändå fler Android-enheter på marknaden, så något bör ju Apple göra rätt eftersom det omsätter mer pengar bland appar hos iOS.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur vi använder telefoner och plattor idag tycker jag de är direkt jämförbara med vilken dator som helst.

Att tant Agda eller min teknikinkompetenta granne skulle göra ett genomtänkt och övervägt val vid köpet av iPhone/iPad känns verklighetsfrånvänt i mina ögon.

Ska bli spännande att se vart kommande domar tar oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

För att ta ett exempel så verkar det fortfarande vara väldigt lönsamt att släppa spel och appar på iPhone jämfört med Android. Fortnites intäkter på Android är försumbar, dvs under 1%, och iOS står för 7%. Då finns det ändå fler Android-enheter på marknaden, så något bör ju Apple göra rätt eftersom det omsätter mer pengar bland appar hos iOS.

Rikare föräldrar perhaps?

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Självklart kan man ju köra Android istället, men säger du likadant när utvecklarna säger så? Att de börjar skippa släppa IOS appar/spel p.g.a. att det inte är lönsamt? Och när Apple har monopol på allt så kan de sätta vilka priser de vill. De kanske till å med höjer de till 40% och de ända ni Apple användare kan göra åt saken är att skriva ett argt twitter inlägg.

Fast om vi kollar statistik så får utvecklarna en högre intäkt på iOS kontra Android, så om trots att Apple tar sina 30% tjänar de mer. Alltså är det osannolikt att utvecklarna skulle dra därifrån bara för att Apple tar sina 30% när de ändå tjänar mer på plattformen. Sen om Apple höjer till 40% och utvecklarna får höja priserna mot kunder hade inte upprört mig alls egentligen.

Det är ju såklart en symbios men som det ser ut nu så tjänar både utvecklarna på Apples sätt att göra det kontra Googles. Sen är det ju andra skillnader än att det bara finns ett ställe att installera mjukvara ifrån såklart men det är en skillnad som jag dessutom skulle säga är viktig.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ceji:

Du ska få ett gratis tips! Köp en Doro mobiltelefon istället.

Och hur ska det hjälpa?

Permalänk
Medlem

handlar väl om att apple är snikna och går miste om dom där 30% påslaget appstore gör ?

jag har 2 ipads och 1 mac, och jag gillar INTE apple. Har jag köpt en pryl tycker jag att jag borde äga den och ha rätten att bestämma vad jag vill ha på den, samt inte behöva logga in och loggas på appstore o itunes o allt annat skit jag tvingas in i. I övrigt är OS bra, användarvänligt och lätthanterligt, men policy som apple har är närmare diktatur. Steve jobs var socio och/eller psykopat och hade storhetsvansinne. Bra för Apple, mindre bra för oss användare som kunde levt med lite mer frihet.

PC masterrace!

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

I det här fallet så talar dom faktiskt för mig. Har provat Android några gånger och det går bara inte, speciellt när det gäller uppdateringar som alltid är sjukt sena och ibland försämrade min telefon.

Jag tar hellre mindre uppdateringar än notissystemet på iOS. Det är nog den största anledningen till varför jag inte vill gå till iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kenneth:

Och hur ska det hjälpa?

Jag ska inte lägga ord i mun på någon med det känns som det gamla klassiska argumentet att:
Om du inte tänkt jailbreaka din telefon och flasha en custom firmware/OS samt sideloada appar via någon obskyr tredjepartskälla så kan du lika gärna klara dig på en bakelittelefon.

För det finns såklart inga mellanting.

Så kanske, spekulerar fritt här?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

De var som tusan, då har vi på papper att Android användare är smartare än IOS användarna! Vem installerar Fortnite frivilligt?
Skämt åsido.

Fler Android enheter är det verkligen, men mycket budget modeller också. Du kan få tag på en ny android telefon för under 1000 lappen. Vill du bara ringa så går det att få tag på en sketen Android telefon medan Iphone nästintill bara släpper high-end telefoner. Sen är det väl "hippt" att ungar springer runt med iPhones idag också? Tycker var å annan unge springer runt med en Iphone för 12-15 tusen.

Vi får väl se hur det slutar. Alla vill ha den största tårtbiten. Apple och utvecklarna i detta fall.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zariel:

handlar väl om att apple är snikna och går miste om dom där 30% påslaget appstore gör ?

jag har 2 ipads och 1 mac, och jag gillar INTE apple. Har jag köpt en pryl tycker jag att jag borde äga den och ha rätten att bestämma vad jag vill ha på den, samt inte behöva logga in och loggas på appstore o itunes o allt annat skit jag tvingas in i. I övrigt är OS bra, användarvänligt och lätthanterligt, men policy som apple har är närmare diktatur. Steve jobs var socio och/eller psykopat och hade storhetsvansinne. Bra för Apple, mindre bra för oss användare som kunde levt med lite mer frihet.

PC masterrace!

Du äger hårdvaran inte mjukvaran.
Det är 0 tvång använda Itunes, måste inte köra Appstore men blir en jävla dålig telefon utöver ringa smsa ich.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

You don't speak for us, Apple.

Du gillar appar som lägger in spionkod och virus i din mobil? Jag kan dock se fördelar från båda hållen men just Google har haft haft väldigt stora problem med fejkappar.

Permalänk
Medlem

apple vet bäst. Lyssna på vad apple säger. Valmöjligheter är farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

De var som tusan, då har vi på papper att Android användare är smartare än IOS användarna! Vem installerar Fortnite frivilligt?
Skämt åsido.

Fler Android enheter är det verkligen, men mycket budget modeller också. Du kan få tag på en ny android telefon för under 1000 lappen. Vill du bara ringa så går det att få tag på en sketen Android telefon medan Iphone nästintill bara släpper high-end telefoner. Sen är det väl "hippt" att ungar springer runt med iPhones idag också? Tycker var å annan unge springer runt med en Iphone för 12-15 tusen.

Vi får väl se hur det slutar. Alla vill ha den största tårtbiten. Apple och utvecklarna i detta fall.

Haha!

Men ja, det är en intressant sida på frågan, generellt sett har iOS-användare varit mycket villigare att betala för appar än Androider, så även om man skulle behöva betala mer avgifter på Apples affär så kan du som utvecklare fortfarande tjäna mer på att rikta in dig på Apples kunder än alternativen. Är det att se som en förtjänst av Apple (och därför ett argument för hur Apple styr saker) eller mer en slump?

Jag är för korkad för att säga endera.

Permalänk
Medlem

Har en iPhone XR och tycker inte den är bättre på något jämfört mina tidigare androider. Har den enbart för Apple Carplay.

Det sämsta är väl ändå conversion rate i playstore. Något som kostar 5 dollar Ingame för en amerikan kostar 59kr i Sverige. 50% mer.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Har en iPhone XR och tycker inte den är bättre på något jämfört mina tidigare androider. Har den enbart för Apple Carplay.

Det sämsta är väl ändå conversion rate i playstore. Något som kostar 5 dollar Ingame för en amerikan kostar 59kr i Sverige. 50% mer.

Prisjustering påväg...

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag kan se vettiga argument från båda sidor, men jag är faktiskt villig att ge Apple en poäng i att det på ett sätt går att kontrollera säkerheten till högre grad när appar "tvingas" köra betalningar genom App Store. Delvis bör det ju rimligtvis minska risken för att få sina betalningsuppgifter kapade, men jag tänker även på saker som exempelvis barnspärrar och reklamationsmöjligheter. Via App Store är jag rätt säker på att det finns möjlighet att reklamera/ångra köp (länge sedan jag själv körde det, men hjälpte en familjemedlem med det för något år sedan), och det går att stoppa så att barn inte typ handlar diamanter i ett spel för hela månadslönen för att de inte förstår bättre.

Sen huruvida avgiften de tar är skälig eller inte är en annan sak, men förflyttas perspektivet från "IOS-marknaden" till "spelmarknaden" tror jag att Epic potentiellt kan få svårt att bevisa åtminstone konkurrensbiten iom att Apple inte har någon direkt motsvarighet till deras produkt, som jämfört med Spotify vs Apple Music. Oavsett blir det väldigt intressant att följa, resultatet lär bli vägledande för många liknande beslut i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kan se vettiga argument från båda sidor, men jag är faktiskt villig att ge Apple en poäng i att det på ett sätt går att kontrollera säkerheten till högre grad när appar "tvingas" köra betalningar genom App Store. Delvis bör det ju rimligtvis minska risken för att få sina betalningsuppgifter kapade, men jag tänker även på saker som exempelvis barnspärrar och reklamationsmöjligheter. Via App Store är jag rätt säker på att det finns möjlighet att reklamera/ångra köp (länge sedan jag själv körde det, men hjälpte en familjemedlem med det för något år sedan), och det går att stoppa så att barn inte typ handlar diamanter i ett spel för hela månadslönen för att de inte förstår bättre.

Sen huruvida avgiften de tar är skälig eller inte är en annan sak, men förflyttas perspektivet från "IOS-marknaden" till "spelmarknaden" tror jag att Epic potentiellt kan få svårt att bevisa åtminstone konkurrensbiten iom att Apple inte har någon direkt motsvarighet till deras produkt, som jämfört med Spotify vs Apple Music. Oavsett blir det väldigt intressant att följa, resultatet lär bli vägledande för många liknande beslut i framtiden.

Fast det där stämmer ju inte, det finns ju appar som tar andra betalmedel än Apples egna, exempelvis SF Bio, Adidas och så vidare...

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Haha!

Men ja, det är en intressant sida på frågan, generellt sett har iOS-användare varit mycket villigare att betala för appar än Androider, så även om man skulle behöva betala mer avgifter på Apples affär så kan du som utvecklare fortfarande tjäna mer på att rikta in dig på Apples kunder än alternativen. Är det att se som en förtjänst av Apple (och därför ett argument för hur Apple styr saker) eller mer en slump?

Jag är för korkad för att säga endera.

Det finns lite som med Windows och Linux. Där folk köpte flera program till windows men det var otroligt svårt att sälja mjukvaror till dessa. Därav är urvalet av användarna olika.

Generellt är min bild av Androidägare oftast sparsamma personer, många av dem väljer enklare hårdvara, andra bättre, men fokus på pris är väldigt viktigt. Kostar en mobil 6000kr så förväntar man sig saker som de betydligt dyrare iPhones har. (t.ex. 6,7" skärm)
Och dessa individer är nog överlag också sparsamma på att lägga ut pengar på mobilspel, många spel är av typen de är gratis att spela men man kan köpa till något och det är nog få androidägare som då köper något.

*edit*
En bild jag har är att det är svårt att hitta en Androidägare som säger att den är nöjd med hur Android är. Utan att de flesta nog mer säger att de kör med det mobiloperativsystem som för dem är bäst. Och det finns hur mycket som helst de skulle vilja ändra på och många kan rada upp brister.
Medans iPhoneägare är mer raka motsatsen att allt är helt perfekt. Säger någon något som är dåligt, så finns det motargument för att det inte alls är dåligt.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sysop:

Fast det där stämmer ju inte, det finns ju appar som tar andra betalmedel än Apples egna, exempelvis SF Bio, Adidas och så vidare...

Jag gissar (för jag har inte använt iOS sedan 2012 typ, så jag vet inte hur de apparna ser ut där) på att de kringgår det genom att omdirigera till en webbsida/är ett skal som visar innehållet från en webbsida, vilket som jag förstår det är något slags kryphål som Apple tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag gissar (för jag har inte använt iOS sedan 2012 typ, så jag vet inte hur de apparna ser ut där) på att de kringgår det genom att omdirigera till en webbsida/är ett skal som visar innehållet från en webbsida, vilket som jag förstår det är något slags kryphål som Apple tillåter.

Fast ditt resonemang faller eftersom det inte är som du tror, det är enbart vissa typer av appar som måste förhålla sig på detta sättet, andra inte. Så ditt exempel gällande säkerheten går ju bort eftersom man de facto tillåter det på andra appar.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sysop:

Fast ditt resonemang faller eftersom det inte är som du tror, det är enbart vissa typer av appar som måste förhålla sig på detta sättet, andra inte. Så ditt exempel gällande säkerheten går ju bort eftersom man de facto tillåter det på andra appar.

Både och, jag gissar på att åtminstone Adidas inte säljer digitala tjänster, utan fysiska produkter som kläder och skor, vilket har sina egna regler. SF är lite mer i gränslandet, eftersom att det går att köpa digitala biljetter. Men Apple tar ju ingen del av den försäljning som inte faller under digitala tjänster, vilket troligen också bidrar till varför de har andra regler.

Sen är den skillnaden inte nödvändigtvis rimlig för det Är det så att reglerna är betydligt mer godtyckliga än vad som framgått är det förhoppningsvis något som tas upp i rätten också.

Permalänk
Medlem

Att Apple erbjuder cross-wallet är ett dåligt argument med tanke på att Epic får inte ens berätta för sina användare om möjligheten till att betala utanför apples system. Samma med spotify, lägre pris om man inte går genom apples betalning men spotify får inte ens länka i sin egna app om möjligheten till det.

Detta tycker jag är värre än att apple tar en summa per köp, även om 30% kan argumenteras vara för högt. Play store tar väl även där 30% men tejpar de för munnen på utvecklare också? Jag har endast läst apples villkor om detta men inte googles.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Fortfarande för mycket. $4.99 != 55 SEK
Det borde kosta Max 45. Över tid är inte dollarn värd mer än 9 SEK. Finns ingen anledning att vi ska betala valutapremium. På alla andra plattformar kan man betala i USD med endast ett mycket litet växlingspåslag

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att Apple har skickligare lobbyister och lagtolkare som kan vinna alla dessa befängda dispyter som dragits igång.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Argumentet om säkerhet är ren bs från Apple, enda anledning varför de inte tillåter andra betallösningar är för att de går miste om de 30%. Självklart kommer de att dra detta kort men alla vet nog verklig orsak. Apple har redan idag möjlighet att spärra köp i app som fungerar klockrent, att ge konsumenten en till möjlighet till betalning är något som de kan lösa men vill inte. Detta är givetvis något som apple fanatikerna kommer att förneka.

Jag hoppas på att Apple åker på en rejäl känga, inte för att jag hatar de, har själv några apple produkter utan helt enkelt för att ge oss konsumenter valmöjlighet.

Skrivet av landmarks:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
En bild jag har är att det är svårt att hitta en Androidägare som säger att den är nöjd med hur Android är. Utan att de flesta nog mer säger att de kör med det mobiloperativsystem som för dem är bäst. Och det finns hur mycket som helst de skulle vilja ändra på och många kan rada upp brister.
Medans iPhoneägare är mer raka motsatsen att allt är helt perfekt. Säger någon något som är dåligt, så finns det motargument för att det inte alls är dåligt.

Ge en appleteledon till en android användare så kommer du få en rad saker som bör förbättras. Man blir ju gråhårig varje gång man ska göra något annat än att klicka på en ikon i ios

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Både och, jag gissar på att åtminstone Adidas inte säljer digitala tjänster, utan fysiska produkter som kläder och skor, vilket har sina egna regler. SF är lite mer i gränslandet, eftersom att det går att köpa digitala biljetter. Men Apple tar ju ingen del av den försäljning som inte faller under digitala tjänster, vilket troligen också bidrar till varför de har andra regler.

Sen är den skillnaden inte nödvändigtvis rimlig för det Är det så att reglerna är betydligt mer godtyckliga än vad som framgått är det förhoppningsvis något som tas upp i rätten också.

Är pengar mindre viktiga att få tillbaka om varan är analog jämfört med om den är digital? Du pekade på säkerhetsaspekten och kapade kortuppgifter, vilket jag sagt inte stämmer - exempelvis Foodora och Wolt har egna betallösningar...

Permalänk
Medlem

De vet hur de ska skrämmas. Får vi inte ta betalt hur mycket vi vill så blir det Android och det är minsann farligt.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa, verkar som Apple är lite pressade nu från flera håll, både stämningar men även hotande böter från EU och andra länder som har pågående utredningar avseende konkurrenshämmande metoder i Appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, det där är verkligen inte bra heller även om jag inte har märkt det själv innan jag byter telefon. Sen tycker jag det är skillnad på att artificiellt försämra telefonen (som fortfarande inte är okej) och helt enkelt ha usel optimeringen för sin telefon när det väl kommer uppdateringar. Just Android-telefonen jag hade då var en Oneplus som inte ens var ett år gammal innan den blev otroligt seg och batteritiden sjönk som en sten.

Låter som att du inte tagit hand om batteriet på bästa sätt, har haft min Oneplus 5 i 4-5 år snart med försumbar effekt på batteritiden.

Får man även fråga vilken telefon du hade, då jag kan tycka det är orättvist att jämföra en flaggskepp lur i en helt annan prisklass med ett mer "budget" alternativ som Oneplus:en faktiskt var för några år sedan.