Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Deltaco SH-P01 kräver WAN / Internetåtkomst?!

Permalänk
Medlem

Deltaco SH-P01 kräver WAN / Internetåtkomst?!

Tjabba!

Gjorde ett slag i saken och köpte mig en Deltaco Smartplug för att styra kaffetarmen varje morgon.

Supernöjd hittills, smidig installation, enkelt gränsnitt och bra automationsfunktioner.

MEN

Varför i hela friden envisas dem med att kräva WAN / Internetåtkomst!? (Samla data, ja jag vet)

Körde enheten några dagar öppet i vanliga nätet, därefter så la jag in en blockering via MAC-adress i brandväggen att enheten inte får kommunicera med WAN = Inga som helst problem.
Automatinfunktioner funkade fortfarande galant, jag tappade kontakten när jag kopplade bort från WIFI (såklart), men så fort jag anslöt till LAN så kunde jag styra enheten via appen precis som vanligt (EJ bluetooth).

I ungefär 24 timmar, sedan valde den att helt sluta fungera, och står nu som offline när jag försöker ansluta.
Detta får mig att dra två slutsatser
- Det är inga som helst begränsningar att köra den utan internetåtkomst
- Den enda anledningen internetåtkomst behövs är för att samla data till.. Franktfurt (Puh, tacksamt)

Skrivet av Sweclockers egna sponsrade recension:

Nämnvärt är att Deltacos app körs via en molntjänst på Amazons servrar i Frankfurt. Alla moduler i Deltacos produkter går genom deras egna servrar, där GDPR efterföljs och ingen information, till skillnad från andra aktörer, sänds vidare till Kina

Så, frågan är då denna:

Hur kan jag minimera risken med att ha IoT-enheter kopplade till samma WLAN, men samtidigt låta dem fungera som dem vill?
Har tyvärr endast en rätt dum wifi-extender som bara kan köra två nät som båda behöver ha tillgång till LAN men jag kör en relativt smart brandvägg från Sophos men jag har slut på idéer...

Tacksam för svar!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är en av anledningarna till att jag undviker smart hem-produkter som går på wifi. Med exempelvis zigbee och z-wave skapas ett eget nätverk för just de prylarna, som kan styras lokalt om du har en hubb som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Ja dessa skräpprodukter är ingen höjdare, har upplevt samma sak. Fungerar bara ibland, behövs resettas då och då osv. Slutade med att jag slängde dem då jag hellre går och tänder och släcker manuellt än pilla med denna skiten. 😉

Äldre enheter gick att flasha om till tasmota men det funkar inte på nyare revisioner tyvärr.

System som är ämnade att köra lokalt är den enda vettiga lösningen just nu imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är en av anledningarna till att jag undviker smart hem-produkter som går på wifi. Med exempelvis zigbee och z-wave skapas ett eget nätverk för just de prylarna, som kan styras lokalt om du har en hubb som stödjer det.

Skrivet av Baxtex:

Ja dessa skräpprodukter är ingen höjdare, har upplevt samma sak. Fungerar bara ibland, behövs resettas då och då osv. Slutade med att jag slängde dem då jag hellre går och tänder och släcker manuellt än pilla med denna skiten. 😉

Var främst ett infall (69 kr...), men blir bara matt. Hade varit underbart att kunna köpa något som inte ringer hem stup i kvarten, för själva produkten är faktiskt riktigt bra....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hur kan jag minimera risken med att ha IoT-enheter kopplade till samma WLAN, men samtidigt låta dem fungera som dem vill?
Har tyvärr endast en rätt dum wifi-extender som bara kan köra två nät som båda behöver ha tillgång till LAN men jag kör en relativt smart brandvägg från Sophos men jag har slut på idéer...

Tacksam för svar!

Känner med dig .
Prylar är idag nästan enbart gjorda för Fru Svensson, dom går inte att ställa i ett SweClockers läge .

Men till frågan:
Har Du funderat på ett eget VLAN för dessa prylar?
D.v.s. ett VLAN med internetåtkomst men som inte kommer åt dina övriga nätverk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Känner med dig .
Prylar är idag nästan enbart gjorda för Fru Svensson, dom går inte att ställa i ett SweClockers läge .

Men till frågan:
Har Du funderat på ett eget VLAN för dessa prylar?
D.v.s. ett VLAN med internetåtkomst men som inte kommer åt dina övriga nätverk.

Insåg detta men jag tror inte det fungerar utan en hanterad switch..

Just nu är det:

Router_LAN1 -> Switch -> Trådade enheter£
Router_LAN2 -> Netgear AP -> Trådlösaenheter (Där Deltscos sitter)

Jag vet inte om det går att skapa ett VLAN för endast en enhet baserat på MAC-adress utan en "riktig" switch mellan?

Har löst det under tiden med brandväggsregler som gör att den inte får kommunicera med LAN alls och endast via WAN, vilket funkar rätt bra och borde vara lugnt..?

OffT: Fick svar från Deltaco, dem tyckte jag skulle lämna tillbaka den till återförsäljaren. Så mycket för support...😂

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Om den har ESP8266-kort så kan du flasha den med Tasmota, så slipper du deras cloud-mög.
Men jag vet att måååånga Tuya-enheter har hoppat över till Realtek, och kan inte flashas om.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Necro bump, men.. för att spara eftersläntrare som mig själv tid så kan jag upp lysa nästkommande om att Tasmota inte längre är flashbart om du köper en ny SH-P01 idag, även om den är listad här https://templates.blakadder.com/deltaco_SH-P01.html. Se https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert/issues/483 för info. Plockade upp en SH-P01 på rea i veckan, innan jag kom så långt som att kolla, som blev tillbaka lämnad idag, så har inte grävt mer i det än att det inte fungerar out-of-the-box längre att flasha.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Någon som hört något nytt om detta?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så har kineserna satt käppar i julen vad gäller Tuya enheter, dels då de förhindrade OTA-uppgradering till annan firmware, och i nästa steg bytte de ut ESP-kretsarna mot Realtek som då är helt inkompatibelt med Tasmota.

Så vill du ha något som garanterat går att flasha med Tasmota så är det ITEAD Sonoff eller Shelly som gäller.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Är det någon som har något bra förslag på vad vad man kan använda istället som inte behöver wan. Som är smidigt med app på telefonen? Gärna billig om det finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Är det någon som har något bra förslag på vad vad man kan använda istället som inte behöver wan. Som är smidigt med app på telefonen? Gärna billig om det finns

Har ingen aning om denna är bra eller inte men kanske kan va nåt?
https://telldus.com/p/smart-uttag-bluetooth/

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Är det någon som har något bra förslag på vad vad man kan använda istället som inte behöver wan. Som är smidigt med app på telefonen? Gärna billig om det finns

shelly, dom använder wifi/blåtand eller deras z-wave serie men den är dyrare, deras wifi/blåtand kan man köra off-line om man vill.
hemassistent kommer lägga till dom automatiskt om man använder detta, dvs du kan då styra dom när du är bortrest men via HA, så endast ha har tillgång till internet, hur ha har tillgång till nätet kan man välja, allt från vpn,egen domän,duckdns eller deras onlinetjänst osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

shelly, dom använder wifi/blåtand eller deras z-wave serie men den är dyrare, deras wifi/blåtand kan man köra off-line om man vill.
hemassistent kommer lägga till dom automatiskt om man använder detta, dvs du kan då styra dom när du är bortrest men via HA, så endast ha har tillgång till internet, hur ha har tillgång till nätet kan man välja, allt från vpn,egen domän,duckdns eller deras onlinetjänst osv.

Steget att gå från att endast ha ett Deltaco "smart" uttag till att köra Home Assistant är ganska stort...

Om tråstartaren kör iPhone och har antingen en Apple-TV eller en HomePod är det givet att leta upp ett uttag som stöder Apple Home, då kommer det såvitt jag vet funka både offline och över internet och det går att automatisera beroende på tidpunkter och när man kommer hem och diverse shortcuts och alltihop utan massa idiotiska appar. Var försiktig bara, Prisjakt verkar lista nästan allting som "HomeKit-kompatibelt" men det stämmer inte! Här är den billigaste jag hittar där produktinformationen hos försäljaren specifikt säger att den funkar med HomeKit (fast den säger åas 120 V så den kanske inte heller är korrekt!): https://webbshop.w-data.se/produkter/2781?ref=prisjakt

Har inte kört "Google Home" så vet inte hur den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Att gå från att endast ha ett Deltaco "smart" uttag till att köra Home Assistant är ganska stort...

Om tråstartaren kör iPhone och har antingen en Apple-TV eller en HomePod är det givet att leta upp ett uttag som stöder Apple Home, då kommer det såvitt jag vet funka både offline och över internet och utan massa idiotiska appar. Var försiktig bara, Prisjakt verkar lista nästan allting som "HomeKit-kompatibelt" men det stämmer inte! Här är den billigaste jag hittar där produktinformationen hos försäljaren specifikt säger att den funkar med HomeKit (fast den säger åas 120 V så den kanske inte heller är korrekt!): https://webbshop.w-data.se/produkter/2781?ref=prisjakt

Har inte kört "Google Home" så vet inte hur den funkar.

Jo nu var det dock mer att det är smidigt om man kör homeassistant så kommer dom gå in automatiskt och du kan styra dom på distans även utan att dom har wan anslutning, kör man inte HA så kan man ändå köra som off-line men då blir det utan att styra dom på distans.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Är det någon som har något bra förslag på vad vad man kan använda istället som inte behöver wan. Som är smidigt med app på telefonen? Gärna billig om det finns

WiZ Smart Plug, kör över Wifi.
Går att köra både över LAN och WAN.
Finns en ruta att klicka i Appen så blir det bara LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om ni nu vill ha något som garanterat inte är beroende utav externa tjänster, och där ni kan skapa upp scheman direkt i enheten, så kan jag rekommendera någon av alla dessa ESP32-baserade smartpluggar som kommer förprogrammerad med Tasmota firmware. Här nedan följer två exempel, som dessutom är väldigt billiga.

Nous A1T WiFi Smart Socket
https://www.amazon.de/dp/B0054PSIPA?ref=myi_title_dp&th=1

Athom 16A EU V2 Power Monitoring Plug (denna kan även mäta strömförbrukning)
https://www.athom.tech/blank-1/EU-plug

Då dessa kör Tasmota firmware så är de busenkla att integrera i exempelvis Home Assistant via autodiscover-funktionen. Det finns även stöd för Amazon Alexa via "Hue bridge" eller "Belkin Wemo" emulering direkt i Tasmota om man råkar ha en sådan hemmavid (inte så vanligt här i Svea rike).

För hela listan av enheter som kommer förprogrammerade med Tasmota så kan ni gå till denna länk.
https://templates.blakadder.com/preflashed.html

Edit:
Och om du skulle skaffa väldigt många Tasmota-baserade enheter så kan du underlätta hantering utav dessa genom att installera TasmoAdmin på exempelvis en Raspberry Pi Zero eller liknande, då får du ett webbgränssnitt där du kan styra alla dina Tasmota-enheter och exempelvis mass-uppgradera firmware på alla enheter samtidigt.
https://tasmota.github.io/docs/TasmoAdmin

App för att kontrollera dina Tasmota-bestyckade enheter
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.bluetrigger....
https://apps.apple.com/us/app/tasmotrol/id1553966741

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Är det någon som har något bra förslag på vad vad man kan använda istället som inte behöver wan. Som är smidigt med app på telefonen? Gärna billig om det finns

Som redan nämnts, Shelly! Jag har flera av både deras inbyggnadspuckar och smartpluggar. Alla funkar riktigt bra och kan köras helt lokalt om man vill (mina är blockerade mot internet).

Annars tycker jag att Zigbee funkar riktigt bra också.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)