Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Hur menar du att dom blockar allt med krypto? Jag förväntar mig spärr mot kortköp, men inkluderar det även att skicka och ta emot pengar via SEPA-överföringar?

Jag startade en dedikerad tråd för banker som har stöd för krypto - tänkte att det kunde vara smidigt att ha sånt samlat på ett och samma ställe. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Ja, de blockerar allt som är relaterat till kryptos. Inkl SEPA. Min överföring är nu fast i limbo. Har skickats tillbaka till Binance och jag hoppas det hamnar på kontot snart då de iaf var snälla nog att ge mig ett referensnr för överföringen de skickar tillbaka.

Tack för tråden. Hoppar på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Pratade precis med nån sorts chef på Handelsbanken. Spelade in samtalet men så hängde sig mobilen och det blev inte sparat...
De blockerar allt med kryptovalutor rakt av utan förvarning. De tycker det är för riskfyllt. De skyller på penningtvättslagen och att det finns stor risk för brottslighet. De är kundägda men måste värna om alla kunder. Inte bara några få som håller på med kryptos. Hon sa även att inget i deras avtal säger att de stödjer kryptovalutor och därmed kan de blockera det när de vill utan att informera sina kunder.

Dvs, rent bullshit. Det är snarare säkrare och lättare att spåra. Jag byter bank på en gång och anmäler detta till ARN. Jävligt tråkigt jag inte fick med inspelningen. Tog inga anteckningar pga att jag spelade in. Kommer varken ihåg vad hon heter eller vilken roll hon har. Alla andra som är kund hos Länsförsäkringar och har problem var vänlig klaga direkt till dem och sen anmäl detta till ARN.

Edit: Gick att rädda inspelningen 🎉
Jeanette Ordenes pratade jag med. Operativt ansvarig presenterade hon sig som.

Du skriver Handelsbanken här och Länsförsäkringar i andra tråden. Vilket är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Finns det ingen bank utomlands man kan få pengarna överförda på, som har ett visa / mastercard på?
Tänker om man sätter in det på en bank som har kort så bara shoppa för pengarna i butik.

Tänker bankerna / stater motsätter sig krypto för de är rädda det ska ta över mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Hur menar du att dom blockar allt med krypto? Jag förväntar mig spärr mot kortköp, men inkluderar det även att skicka och ta emot pengar via SEPA-överföringar?

Jag startade en dedikerad tråd för banker som har stöd för krypto - tänkte att det kunde vara smidigt att ha sånt samlat på ett och samma ställe. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Ja det är samma med flera banker, min egen Ica banken också.
Försökte göra en SEPA överföring för några dagar sedan. Rredan samma dag fick jag ett meddeland på banken om inkommande utlandsbetaling och att den hade nekats enligt deras allmänna vilkor då de inte acceperar oengar som kommer från krypto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Du skriver Handelsbanken här och Länsförsäkringar i andra tråden. Vilket är det som gäller?

Sorry, Länsförsäkringar!
Var en lång dag igår 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Finns det ingen bank utomlands man kan få pengarna överförda på, som har ett visa / mastercard på?
Tänker om man sätter in det på en bank som har kort så bara shoppa för pengarna i butik.

Tänker bankerna / stater motsätter sig krypto för de är rädda det ska ta över mer och mer.

Finns kryptobörser som har Visa/Master card, exempelvis crypto.com. Binance håller på att rulla ut sina kort i allt fler regioner också. De konverterar dina krypto till fiat när du handlar.

https://crypto.com/cards

Permalänk
Medlem

Har själv Länsförsäkringar och åkte på strul som övriga. Hade inte heller någon aning om detta men skulle föra över XXXk i höstas via SEPA till Kraken. Ser sedan att man enbart kan föra över 150k/v. Ringer banken och ber dem göra överföringen men får då till svar att man måste besöka kontoret, max överföring då är 300k. Självklart vill det då veta till vad/varför och Kropto är big no.
Blir sur av att tänka på det här då det hade blivit en slant idag med tanke på dagens värde.
Hur som, prövade föra över 149k i och med att det även har valuta handel till förfogande och det är ju inte olagligt.
Överföringen gick igenom men gjorde aldrig någon mer överföring och har inte prövat att skicka tillbaks. (åkte också på avgiften som man får av att fylla i fel a300kr/försök vilket är sjukt)
Kan ju tycka att ifall man kan visa upp sin handelshistorik att man köpt för x vid kurs y och sålt vid kurs z så ska väl en bankman förstå vad det innebär? och därmed godkänna en överföring av pengarna. Någon som prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Kan ju tycka att ifall man kan visa upp sin handelshistorik att man köpt för x vid kurs y och sålt vid kurs z så ska väl en bankman förstå vad det innebär? och därmed godkänna en överföring av pengarna. Någon som prövat?

Länsförsäkringar säger att det inte bryr sig om det. Beslutet kommer uppifrån och "de kan inte göra något". De kan framföra att du som kund inte gillar det. Men that's it. De struntar totalt i om du får problem. De säger sig inte heller ha nån skyldighet att informera dig. Helt sjukt faktiskt. Jag har anmält till ARN iaf.

Jag gissar att de flaggar alla banker som olika marknadsplatser använder och blockar dem eftersom. Binance nya bank i Vilnius är redan blockerad iaf. De böt nyligen pga Brexit.

Permalänk
Medlem

Eftersom det hänvisas till Finansinspektionen ibland försökte jag se vad de skriver. Och det var lite rörigt.

Dels har de en allmän varning för krypto eftersom folk inte alltid vet vad de köper. Det stämmer säkert.

Sen har de specifika varningar för att det finns många skojarföretag i "branschen". Och det stämmer ju.

Men något konkret förbud för banker att hantera det hela kan jag inte se.

Permalänk
Medlem

Jisses..

Har läst/hört (minns inte vilket) att man kan överföra direkt till sitt konto på skatteverket. Är det någon som vet om det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jadå. Du knyter till ditt paypalkonto med Coinbase så kan du flytta pengar fram och tillbaka gratis.
Någon gång under året kommer du kunna handla Bitcoin direkt i Paypal. De inför en egen kryptovalutamarknad. Den är redan igång för amerikanska marknaden.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Jisses..

Har läst/hört (minns inte vilket) att man kan överföra direkt till sitt konto på skatteverket. Är det någon som vet om det går?

Kanske hjälper denna länk till att svara på frågan:

https://skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfa...

Scrolla ned till rubriken "betala från utländskt bankkonto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Länsförsäkringar säger att det inte bryr sig om det. Beslutet kommer uppifrån och "de kan inte göra något". De kan framföra att du som kund inte gillar det. Men that's it. De struntar totalt i om du får problem. De säger sig inte heller ha nån skyldighet att informera dig. Helt sjukt faktiskt. Jag har anmält till ARN iaf.

Jag gissar att de flaggar alla banker som olika marknadsplatser använder och blockar dem eftersom. Binance nya bank i Vilnius är redan blockerad iaf. De böt nyligen pga Brexit.

Jag misstänker att det måste gå så långt som till EU domstolen eller högre instans i svenska rättsväsendet för att svenska bankerna ska behöva ändra sig.

Något liknande vad som hände i t.ex Israel: https://www.coininsider.com/israel-supreme-court-prohibits-ba...

Med tiden så kommer ju såklart Svenska bankerna hoppa på krypto och erbjuda tjänster själva, men fram tills dess så lär dom göra allt för att motverka att deras kunder flyttar över sina pengar om dom har något att skylla på som låter legitimt.

Permalänk
Medlem

Riktigt tragisk utveckling.

Man har papper på köp och sälj men behandlas som kriminell av sin egna bank (LF).

Anmäl och byt bank!