Länsförsäkringar, hur köpa Bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du att dom blockar allt med krypto? Jag förväntar mig spärr mot kortköp, men inkluderar det även att skicka och ta emot pengar via SEPA-överföringar?

Jag startade en dedikerad tråd för banker som har stöd för krypto - tänkte att det kunde vara smidigt att ha sånt samlat på ett och samma ställe. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Ja, de blockerar allt som är relaterat till kryptos. Inkl SEPA. Min överföring är nu fast i limbo. Har skickats tillbaka till Binance och jag hoppas det hamnar på kontot snart då de iaf var snälla nog att ge mig ett referensnr för överföringen de skickar tillbaka.

Tack för tråden. Hoppar på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Pratade precis med nån sorts chef på Handelsbanken. Spelade in samtalet men så hängde sig mobilen och det blev inte sparat...
De blockerar allt med kryptovalutor rakt av utan förvarning. De tycker det är för riskfyllt. De skyller på penningtvättslagen och att det finns stor risk för brottslighet. De är kundägda men måste värna om alla kunder. Inte bara några få som håller på med kryptos. Hon sa även att inget i deras avtal säger att de stödjer kryptovalutor och därmed kan de blockera det när de vill utan att informera sina kunder.

Dvs, rent bullshit. Det är snarare säkrare och lättare att spåra. Jag byter bank på en gång och anmäler detta till ARN. Jävligt tråkigt jag inte fick med inspelningen. Tog inga anteckningar pga att jag spelade in. Kommer varken ihåg vad hon heter eller vilken roll hon har. Alla andra som är kund hos Länsförsäkringar och har problem var vänlig klaga direkt till dem och sen anmäl detta till ARN.

Edit: Gick att rädda inspelningen 🎉
Jeanette Ordenes pratade jag med. Operativt ansvarig presenterade hon sig som.

Du skriver Handelsbanken här och Länsförsäkringar i andra tråden. Vilket är det som gäller?

Permalänk
Medlem

Finns det ingen bank utomlands man kan få pengarna överförda på, som har ett visa / mastercard på?
Tänker om man sätter in det på en bank som har kort så bara shoppa för pengarna i butik.

Tänker bankerna / stater motsätter sig krypto för de är rädda det ska ta över mer och mer.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du att dom blockar allt med krypto? Jag förväntar mig spärr mot kortköp, men inkluderar det även att skicka och ta emot pengar via SEPA-överföringar?

Jag startade en dedikerad tråd för banker som har stöd för krypto - tänkte att det kunde vara smidigt att ha sånt samlat på ett och samma ställe. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Ja det är samma med flera banker, min egen Ica banken också.
Försökte göra en SEPA överföring för några dagar sedan. Rredan samma dag fick jag ett meddeland på banken om inkommande utlandsbetaling och att den hade nekats enligt deras allmänna vilkor då de inte acceperar oengar som kommer från krypto.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Du skriver Handelsbanken här och Länsförsäkringar i andra tråden. Vilket är det som gäller?

Sorry, Länsförsäkringar!
Var en lång dag igår 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Finns det ingen bank utomlands man kan få pengarna överförda på, som har ett visa / mastercard på?
Tänker om man sätter in det på en bank som har kort så bara shoppa för pengarna i butik.

Tänker bankerna / stater motsätter sig krypto för de är rädda det ska ta över mer och mer.

Finns kryptobörser som har Visa/Master card, exempelvis crypto.com. Binance håller på att rulla ut sina kort i allt fler regioner också. De konverterar dina krypto till fiat när du handlar.

https://crypto.com/cards

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Har själv Länsförsäkringar och åkte på strul som övriga. Hade inte heller någon aning om detta men skulle föra över XXXk i höstas via SEPA till Kraken. Ser sedan att man enbart kan föra över 150k/v. Ringer banken och ber dem göra överföringen men får då till svar att man måste besöka kontoret, max överföring då är 300k. Självklart vill det då veta till vad/varför och Kropto är big no.
Blir sur av att tänka på det här då det hade blivit en slant idag med tanke på dagens värde.
Hur som, prövade föra över 149k i och med att det även har valuta handel till förfogande och det är ju inte olagligt.
Överföringen gick igenom men gjorde aldrig någon mer överföring och har inte prövat att skicka tillbaks. (åkte också på avgiften som man får av att fylla i fel a300kr/försök vilket är sjukt)
Kan ju tycka att ifall man kan visa upp sin handelshistorik att man köpt för x vid kurs y och sålt vid kurs z så ska väl en bankman förstå vad det innebär? och därmed godkänna en överföring av pengarna. Någon som prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Kan ju tycka att ifall man kan visa upp sin handelshistorik att man köpt för x vid kurs y och sålt vid kurs z så ska väl en bankman förstå vad det innebär? och därmed godkänna en överföring av pengarna. Någon som prövat?

Länsförsäkringar säger att det inte bryr sig om det. Beslutet kommer uppifrån och "de kan inte göra något". De kan framföra att du som kund inte gillar det. Men that's it. De struntar totalt i om du får problem. De säger sig inte heller ha nån skyldighet att informera dig. Helt sjukt faktiskt. Jag har anmält till ARN iaf.

Jag gissar att de flaggar alla banker som olika marknadsplatser använder och blockar dem eftersom. Binance nya bank i Vilnius är redan blockerad iaf. De böt nyligen pga Brexit.

Permalänk
Medlem

Eftersom det hänvisas till Finansinspektionen ibland försökte jag se vad de skriver. Och det var lite rörigt.

Dels har de en allmän varning för krypto eftersom folk inte alltid vet vad de köper. Det stämmer säkert.

Sen har de specifika varningar för att det finns många skojarföretag i "branschen". Och det stämmer ju.

Men något konkret förbud för banker att hantera det hela kan jag inte se.

Permalänk
Medlem

Jisses..

Har läst/hört (minns inte vilket) att man kan överföra direkt till sitt konto på skatteverket. Är det någon som vet om det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jadå. Du knyter till ditt paypalkonto med Coinbase så kan du flytta pengar fram och tillbaka gratis.
Någon gång under året kommer du kunna handla Bitcoin direkt i Paypal. De inför en egen kryptovalutamarknad. Den är redan igång för amerikanska marknaden.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

Jisses..

Har läst/hört (minns inte vilket) att man kan överföra direkt till sitt konto på skatteverket. Är det någon som vet om det går?

Kanske hjälper denna länk till att svara på frågan:

https://skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalaochfa...

Scrolla ned till rubriken "betala från utländskt bankkonto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Länsförsäkringar säger att det inte bryr sig om det. Beslutet kommer uppifrån och "de kan inte göra något". De kan framföra att du som kund inte gillar det. Men that's it. De struntar totalt i om du får problem. De säger sig inte heller ha nån skyldighet att informera dig. Helt sjukt faktiskt. Jag har anmält till ARN iaf.

Jag gissar att de flaggar alla banker som olika marknadsplatser använder och blockar dem eftersom. Binance nya bank i Vilnius är redan blockerad iaf. De böt nyligen pga Brexit.

Jag misstänker att det måste gå så långt som till EU domstolen eller högre instans i svenska rättsväsendet för att svenska bankerna ska behöva ändra sig.

Något liknande vad som hände i t.ex Israel: https://www.coininsider.com/israel-supreme-court-prohibits-ba...

Med tiden så kommer ju såklart Svenska bankerna hoppa på krypto och erbjuda tjänster själva, men fram tills dess så lär dom göra allt för att motverka att deras kunder flyttar över sina pengar om dom har något att skylla på som låter legitimt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Riktigt tragisk utveckling.

Man har papper på köp och sälj men behandlas som kriminell av sin egna bank (LF).

Anmäl och byt bank!

Permalänk
Medlem

Var på LFs kontor idag för att låsa upp en bankdosa. Då passade de på att muntligen uppdatera alla kunduppgifter och frågade om överföring internationellt. Damen bakom disken sade att banken nyligen beslutat att de ska stoppa all form av kryptoköp och att de sätter in filter.
Hon varnade mig också för att försöka gå runt det. Tolkade det mellan raderna som att försöka gå runt vad de ser som deras hinder mot penningtvätt gör att man kan misstänkas. Hon påpekade flera gånger om risken att försöka gå runt deras spärrar.

Mottagande av utbetalningar var ett stort no no. Frågade henne hur jag ska göra med skatt. Deklarerar vinsterna men handelsplatsen utomlands vill pga risken för penningtvätt inte föra över pengar till konto i annat namn så det går inte att föra över till Skatteverket direkt och min bank vägrar ta emot pengar och hänvisar till risken för penningtvätt generellt med krypton.
Hon skulle försöka fråga runt bland kollegor och återkomma, håller inte andan i väntan på ett svar annat än rappakalja.

Permalänk
Skrivet av sealjo:

Var på LFs kontor idag för att låsa upp en bankdosa. Då passade de på att muntligen uppdatera alla kunduppgifter och frågade om överföring internationellt. Damen bakom disken sade att banken nyligen beslutat att de ska stoppa all form av kryptoköp och att de sätter in filter.
Hon varnade mig också för att försöka gå runt det. Tolkade det mellan raderna som att försöka gå runt vad de ser som deras hinder mot penningtvätt gör att man kan misstänkas. Hon påpekade flera gånger om risken att försöka gå runt deras spärrar.

Mottagande av utbetalningar var ett stort no no. Frågade henne hur jag ska göra med skatt. Deklarerar vinsterna men handelsplatsen utomlands vill pga risken för penningtvätt inte föra över pengar till konto i annat namn så det går inte att föra över till Skatteverket direkt och min bank vägrar ta emot pengar och hänvisar till risken för penningtvätt generellt med krypton.
Hon skulle försöka fråga runt bland kollegor och återkomma, håller inte andan i väntan på ett svar annat än rappakalja.

Bara byta bank om det inte är en struntsumma. Frågade både Nordea och SEBs support förra veckan och båda sa att dom tillät insättningar från krypto så länge man kunde visa underlag/transaktionshistorik. Har själv Swedbank som jag väntar på svar från men vad man sett så verkar dom vara på samma spår som LF och då blire till att byta bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Bara byta bank om det inte är en struntsumma. Frågade både Nordea och SEBs support förra veckan och båda sa att dom tillät insättningar från krypto så länge man kunde visa underlag/transaktionshistorik. Har själv Swedbank som jag väntar på svar från men vad man sett så verkar dom vara på samma spår som LF och då blire till att byta bank.

Är en del krångel att byta bank. Jag har gjort det 2 gånger under mitt liv och jag närmar mig 40, men vill undvika att göra det igen om jag inte förlorar massor på att ha kvar samma bank.

Men ett annat alternativ är som redan sagts, att antingen använda safello eller liknande tjänster eller ha en utländsk bank som man först skickar till, sedan därifrån skicka till sin svenska bank.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Intressant och skrämmande hur bankerna stänger ned möjligheten att handla med krypto. Tack för många bra inlägg!

Själv sitter jag i precis samma båt. Gjorde ett SEPA-uttag/överföring den *30/4 till LF* och pengarna har inte kommit in till dags datum.

Var i kontakt med banken idag, som tydligt inf. att de inte tar emot pengar från kryptohandlare. Vette sjutton hur jag ska få ut pengarna nu.

GR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbröra:

Intressant och skrämmande hur bankerna stänger ned möjligheten att handla med krypto. Tack för många bra inlägg!

Själv sitter jag i precis samma båt. Gjorde ett SEPA-uttag/överföring den *30/4 till LF* och pengarna har inte kommit in till dags datum.

Var i kontakt med banken idag, som tydligt inf. att de inte tar emot pengar från kryptohandlare. Vette sjutton hur jag ska få ut pengarna nu.

GR.

Be om referensnummer på den stoppade betalningen från banken och hör sedan av dig till stället du tog ut ifrån.

Jag fick svar från Binance och behövde komplettera med detta, så ta reda på det direkt.

Mitt uttag från 27/4 saknas fortfarande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Be om referensnummer på den stoppade betalningen från banken och hör sedan av dig till stället du tog ut ifrån.

Jag fick svar från Binance och behövde komplettera med detta, så ta reda på det direkt.

Mitt uttag från 27/4 saknas fortfarande.

Tack!! Det ska jag göra nu på momangen!

Riktigt svagt av LF att inte informera mig om och uppge ref.numret, på pengarna som de inte tog emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Be om referensnummer på den stoppade betalningen från banken och hör sedan av dig till stället du tog ut ifrån.

Jag fick svar från Binance och behövde komplettera med detta, så ta reda på det direkt.

Mitt uttag från 27/4 saknas fortfarande.

Binance återkom med svaret att jag måste kontakta min bank för underlag för den stoppade överföringen. Referensnumret jag fick från banken dög tydligen inte. Har ingen aning om vad det är för underlag som krävs.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Binance återkom med svaret att jag måste kontakta min bank för underlag för den stoppade överföringen. Referensnumret jag fick från banken dög tydligen inte. Har ingen aning om vad det är för underlag som krävs.

Binance hade lite problem att hitta min returnerade överföring också från Icabanken. Jag gav dom referensnumret jag fått från banken, men de hittade ändå inte, han jag skrev med tog hjälp av någon kollega och hittade överföringen genom att söka på datum och belopp har jag för mig, så det löste sig till slut.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Finns det ingen bank utomlands man kan få pengarna överförda på, som har ett visa / mastercard på?
Tänker om man sätter in det på en bank som har kort så bara shoppa för pengarna i butik.

Tänker bankerna / stater motsätter sig krypto för de är rädda det ska ta över mer och mer.

Krypto-vänliga banker i Europa:
https://jeangalea.com/best-crypto-friendly-banks-europe/

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vet inte om det postats tidigare men danske bank gillar inte krypto heller. Jag kan inte köpa med mitt kort.

"Danske Bank: “Vi erbjuder inte den här möjligheten”
Tillåter ni era kunder att ta emot och skicka pengar till börser eller växlare av bitcoin och andra kryptovalutor?

“Vi erbjuder inte den här möjligheten eftersom vi ser ett antal olösta och problematiska frågor när det gäller att säkerställa identiteten hos dem som köper och säljer bitcoin och andra kryptovalutor. Med detta sagt följer vi utvecklingen av blockchaintekniken noggrant och vi ingår även i det så kallade R3-nätverket som består av både internationella och nordiska banker som gemensamt undersöker hur man använder sig av tekniken.”

Anna Sundblad, presschef på Danske Bank Sverige"

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Binance hade lite problem att hitta min returnerade överföring också från Icabanken. Jag gav dom referensnumret jag fått från banken, men de hittade ändå inte, han jag skrev med tog hjälp av någon kollega och hittade överföringen genom att söka på datum och belopp har jag för mig, så det löste sig till slut.

Hade samma upplevelse. Banken bad dem göra en verifikationsförfrågan så jag kallade det för verification request. De skulle kolla och det löste sig. Jag fick tillbaka pengarna minus en fee från clear junction för att ta pengarna ut och in. Bytt till SEB och det har gått relativt snabbt och smidigt. Gjort en överföring nu som funkade galant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Hade samma upplevelse. Banken bad dem göra en verifikationsförfrågan så jag kallade det för verification request. De skulle kolla och det löste sig. Jag fick tillbaka pengarna minus en fee från clear junction för att ta pengarna ut och in. Bytt till SEB och det har gått relativt snabbt och smidigt. Gjort en överföring nu som funkade galant!

Jag använder mig nu av safello.com för köp och sälj av krypto med bankID, funkar galant, men haade varit smidigare om banken inte hade utvecklingsstörda anställda som hatar och blockar krypto.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Hade samma upplevelse. Banken bad dem göra en verifikationsförfrågan så jag kallade det för verification request. De skulle kolla och det löste sig. Jag fick tillbaka pengarna minus en fee från clear junction för att ta pengarna ut och in. Bytt till SEB och det har gått relativt snabbt och smidigt. Gjort en överföring nu som funkade galant!

Jag blev precis kund hos SEB via nätet (sent på kvällen). När allt var färdigt stod det att det dröjer 30 dagar innan jag kan göra betalningar till utlandet. Det är självklart helt okej, och lätt värt (så länge dom inte börjar blocka krypto förstås).

Gick det ändå bra att ta emot betalning från utlandet, alltså ta ut pengar från Binance?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag blev precis kund hos SEB via nätet (sent på kvällen). När allt var färdigt stod det att det dröjer 30 dagar innan jag kan göra betalningar till utlandet. Det är självklart helt okej, och lätt värt (så länge dom inte börjar blocka krypto förstås).

Gick det ändå bra att ta emot betalning från utlandet, alltså ta ut pengar från Binance?

Ja, fast jag valde att vara helt transparent. Jag kommer ta emot utlandsöverföringar från Litauen. 2-10st per år. Vilket betydde att jag inte kunde signa upp online. Behövde besöka ett bankkontor men där gick det prima

Permalänk
Medlem

Hej igen. Jag löste det genom att växla alla mina coins till euro på Coinbase, skickade dem till Revolut genom revolut Visakortet.
man skickar alltså euron direkt till Revolut med det registrerade visakortet.
Revoluts visakort funkar som vilket visakort som helst och jag behöver inte blanda in några knöliga Svenska banker. ja just det, man kan köpa och handla med krypto på Revolut direkt. Så jag växlade mina krypto till euro, skickade euron direkt till revolut och köpte nya krypto där istället.
Avgifterna totalt blev ca 70 kr (växling på coinbase och avgiften att skicka genom visa + avgiften att köpa nya krypto på Revolut)
Klart värt det. Så mycket smidigare att komma åt sina pengar samt handla lite med krypto.

Att göra en utlandsbetalning till Revolut har inte varit några problem än så länge.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Finns femtioelva ställen man kan handla och betala med PP istället för att föra över till ens privata bankkonton eller till kort, allt ifrån Webhallen till Battle.net. Lycka till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking