Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snraway:

För att frågeställninge är mellan
1. Att gå vidare i samhället utan vaccin. Man kan då få covid, eller inte få covid. Sedan avlida eller inte avlida.
2. Aktivt välja att ta ett beslut om att ta ett vaccin, då utsätter man sig medvetet för en risk.
Vaccinet träffar ju inte folk i huvudet slumpmässigt på stan, utan kräver ett aktivt val, vilket är hela poängen med diskussionen. Ska man göra valet eller ej?

Risken att ta vaccinet och avlida av det är då 288% högre än om man går vidare i samhället och riskerar få covid, och sedan i led2 riskerar att avlida.

Fast du vet ju inte vad risken är att du smittas, så dina siffror stämmer inte.

Risken att dö är (antal döda) / (antal smittade), sen får du räkna in risken att smittas där och jämföra med vaccinet.

Sen ingår ju även skyldigheter när man bor i ett samhälle. Men det är väl en annan debatt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det här är nog den konstigaste "beräkningen" jag någonsin har sett. Inte många rätt xD

Jag tror utan att veta säkert att snraway inte var närvarande när procentlektionerna hölls i hans skolklass, han kan ju förvisso sovit sig igenom dom... Men när man saknar fundamentala kunskaper i procenträkning så är det nog bättre att läsa på först och verkligen förstå innebörden av procent innan man ger sig in i diskussionerna och ställer sina uträkningar till allmänt beskådande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nej, och det har jag heller aldrig skrivit så varför gör du denna konstiga halmdocka?
Exempel: Storbritannien med 51% vaccinerade har nått flockimmunitet och är nere på influensanivåer för Corona, tom lägre. Detta långt innan de sista grupperna i FAS4 där (tex) jag är ens blir erbjuden ett vaccin.

Är alla människor som inte tar influensa eller Corona-vaccin då egoistiska? Risken för övriga är exakt densamma.

Du kan inte jämföra covid-19 med influensan. De som inte vaccinerar sig mot allvarliga smittsamma sjukdomar är egoister - ja.
Det är precis det här tänket som är egoistiskt "alla andra har redan vaccinerat sig, så då slipper jag"

Se bara på de mässlingsutbrott vi haft i världen bland barn där föräldrar vägrat vaccinera sina barn i det allmänna vaccinationsprogrammet.
https://www.svd.se/vaccinkritiker-bromsar-masslingsskydd-i-sa...

Skrivs mycket om att vaccinmotståndare är ett stort världsligt hot.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

För att frågeställninge är mellan
1. Att gå vidare i samhället utan vaccin. Man kan då få covid, eller inte få covid. Sedan avlida eller inte avlida.
2. Aktivt välja att ta ett beslut om att ta ett vaccin, då utsätter man sig medvetet för en risk.
Vaccinet träffar ju inte folk i huvudet slumpmässigt på stan, utan kräver ett aktivt val, vilket är hela poängen med diskussionen. Ska man göra valet eller ej?

Risken att ta vaccinet och avlida av det är då 288% högre än om man går vidare i samhället och riskerar få covid, och sedan i led2 riskerar att avlida.

och vad baserar du dina 288% på för uträkning? har jag missat något med hur stor chans det är att man blir smittad av covid? och sen efter det hur stor chans det är att man dör av det ? är det då medräknat om man har någon bakomliggande sjukdom? ålder ? vart man bor?

samma sak när det kommer till vaccinet hur stor chans är det att man blir sjuk av det ? och sedan att man dör? tar även den beräkningen in om man har bakomliggande sjukdom ? ålder ? osv ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Risken att dö är (antal döda) / (antal smittade), sen får du räkna in risken att smittas där och jämföra med vaccinet.

Sen ingår ju även skyldigheter när man bor i ett samhälle. Men det är väl en annan debatt.

Hur skulle du räkna ut risken att bli smittad ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tror utan att veta säkert att snraway inte var närvarande när procentlektionerna hölls i hans skolklass, han kan ju förvisso sovit sig igenom dom... Men när man saknar fundamentala kunskaper i procenträkning så är det nog bättre att läsa på först och verkligen förstå innebörden av procent innan man ger sig in i diskussionerna och ställer sina uträkningar till allmänt beskådande...

Haha ja lite så. Lincoln har väl ett bra citat som passar här, "Better to remain silent and be thought a fool than to speak and to remove all doubt".

Men man vet ju aldrig när vi som är sist i ledet ens kommer få möjlighet att få vaccin, beroende på hur situationen ser ut kanske det inte är orimligt att skippa.

Själv kommer jag väl ta ändå så man kan känna sig så säker som möjligt för att träffa till exempel ens mormor och morfar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajjann:

Hur skulle du räkna ut risken att bli smittad ?

Det går inte. Varför hans beräkningar är helt absurda.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Vet inte om du skippat läsa hälften av det jag skrivit. Då du svarar på saker jag redan i mitt första inlägg har påpekat är bra med vaccinering såsom att "man inte riskerar att bli dödligt sjuk personligen om man vaccinerar sig".
Frågan det gäller var egentligen;
Varför vill de införa respass/grönt pass eller vad det kallas för olika evenemang, resor m.m om man fortfarande kan smitta andra när man själv är vaccinerad?
Så är man vaccinerad så kommer man kunna gå på evenemang, resor m.m medans en som inte är vaccinerad inte får det? Varför?
Oavsett så kan vaccinerade personer sprida smitta liksom en ovaccinerad kan göra.

Chansen att man överlever covid-19 om du är vaccinerad kontra om du inte är vaccinerad skrev jag redan i första inlägget där du svarade mig tidigare.
Så vad det tillförde till min frågeställning vet jag inte.

Vaccinpass är ju inte införda än. Idén kommer nog från misstankar att vaccinerade för med sig otroligt lägre risk för att föra någon smitta vidare. Man vill ju i någon mån börja få igång samhället igen, det här kan då vara ett sätt. Det uppmuntrar ju också folk att faktiskt vaccinera sig vilket endast är positivt från vad vi sett hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Du baserar alltså ditt beslut på ett enda dödsfall. Jag skulle aldrig våga basera något på ett så litet och därmed osäkert underlag. Du inte bara baserar beslut på det, du drämmer också till med hela tre siffrors ("288%") noggrannhet i din motivering. Även med mina måttliga kunskaper i statistiska metoder så ger det ett oerhört oprofessionellt intryck.

Med vilken säkerhet vet vi att det enda dödsfallet verkligen var orsakat av vaccinet? Tar du en så stor grupp så kommer det alltid att ske dödsfall oavsett vaccinet. Nu kan man aldrig utesluta något så därför låter man det finnas kvar i underlaget vilket då i sig inte säger så mycket. Det måste alltså finnas en någorlunda klarlagd kausalitet i sammanhanget.

Som andra redan påpekat så ser det ut som din kalkyl utgår från att alla i gruppen har fått Covid. Så är det inte.

Sedan räknar du bara på dödsfall. Med få dödsfall i bägge kategorierna blir statistiken väldigt osäker. Pålitligare mått är nog antal inlagda på sjukhus och/eller antal intensivvårdade.

Du kan heller inte förutsätta att handlagda biverkningsrapporter är slumpmässigt utvalda. Visst sjutton väljer man ut de allvarligaste rapporterna först. Antagligen sker inrapporteringen elektroniskt och jag skulle tro att man har koll på allvarliga biverkningar mer eller mindre i realtid. Ordet "handläggning" handlar nog mest om sortering, klassificering och förädling av inkomna rapporter till något användbart. Ett problem man har är till exempel att sjukhus är mycket bättre på inrapportering än privatpersoner, urvalet blir skevt och det måste man kompensera för på olika sätt innan man kan gå ut med materialet till allmänheten.

När jag ser hur du handskas med statistik så måste jag säga att jag litar bra mycket mer på FHM. Dom är proffsen.

Vården har rapporterat att dödsfallet är misstänkt covid-relaterat, inte jag personligen. Se källan i mitt inlägg.

Siffran 1 utgår från de 12% av vaccinrapporterna som är handlagda. 88% mörkertal i siffrorna kring vaccindöda. Se källan i mitt inlägg.

Ca 2000 allvarliga biverkningar i alla åldersgrupper har rapporterats, Inkluderar IVA-vård, sjukhusinläggning pga vaccinet etc. Detaljerad statistik saknas per åldersgrupp, men högst sannolikt finns ett gäng sådana fall alltså också. Se källan i mitt inlägg.

Enligt Läkemedelsverket rapporterar prioriterar de "okända" biverkningar först i handläggningen. Inte "allvarliga". Står också i källan i mitt inlägg.

Statistik rörande dödsfall och allvarliga biverkningar finns bara för handlagda rapporter. Även detta hade du kunnat läsa i källan till mitt inlägg - Läkemedelsverket.

Så återigen, du slänger ju bara ur dig spekulationer, och jag får återigen besvara dig med det som faktiskt står i Läkemedelsverkets rapporter.

Permalänk
Medlem

Tar första vaccin dosen på tisdag(11/5) med glädje för att kunna träffa släkt o vänner längre fram under året.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Tar första vaccin dosen på tisdag med glädje för att kunna träffa släkt o vänner längre fram under året.

Bra där!
Ser också fram när jag själv kan boka in en tid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du måste ju ha covid för att dö av covid, det trodde jag var självklart. Min beräkning utgår från ALLA som dött av covid under en 16mån period, i den åldersgruppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Men har du regelmässigt tagit influensavaccin varje år för att skydda de 200-2000 personer som dör av influensa? Är alla som inte gör detta egoistiska, eller kanske anti-waxxers?

Enligt statistik från andra länder kommer vi ju nå dessa siffror inom kort med Corona, långt innan jag i slutet av FAS4 ens blir erbjuden ett vaccin.

Om du inte förstår skillnaden på coronaviruset som orsakat en pandemi och säsongsinfluensorna, så är du inte så intellektuell eller påläst som du påstått.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snraway:

Så återigen, du slänger ju bara ur dig spekulationer, och jag får återigen besvara dig med det som faktiskt står i Läkemedelsverkets rapporter.

Spekulationer är ju dock bättre än att basera beslut på beräkningar som är 100 % fel.

Ett tips är ju att när 10+ olika personer ifrågasätter hur du räknat kanske du ska tänka efter och se om det verkligen är rätt istället för att fortsätta på samma linje. Ibland har/gör man fel, inget konstigt med det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

..Men du har inte förmågan att bemöta mig sakligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snraway:

Du måste ju ha covid för att dö av covid, det trodde jag var självklart. Min beräkning utgår från ALLA som dött av covid under en 16mån period, i den åldersgruppen.

Hmm ok. Du verkar inte förstå dina egna fel, ha en fortsatt bra kväll och helg.

Finns bra material här om du vill lära dig lite mer om hur man faktiskt räknar på statistik och sannolikhet: https://www.khanacademy.org/math/statistics-probability

§1 /mod
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Spekulationer är ju dock bättre än att basera beslut på beräkningar som är 100 % fel.

Ett tips är ju att när 10+ olika personer ifrågasätter hur du räknat kanske du ska tänka efter och se om det verkligen är rätt istället för att fortsätta på samma linje. Ibland har/gör man fel, inget konstigt med det

Vad är "100% fel"?

Permalänk
Medlem

Jag har en avvaktande hållning till vaccinen.. samtidigt inser jag att det är en nödvändighet, likt otaliga andra vaccin mot gulsot osv.
De har ju sagt gång på gång att det är till för att mildra effecten av wuhan-flunsan, och inte ge 100%-ig immunitet.
Det känns väldigt rushat.. men samtidigt tillhör jag den åldersgrupp som kommer få vänta ett tag ändå

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om du inte förstår skillnaden på coronaviruset som orsakat en pandemi och säsongsinfluensorna, så är du inte så intellektuell eller påläst som du påstått.

Storbritannien med 51% vaccinerade har nått flockimmunitet och är nere på influensanivåer för Corona, tom lägre. Detta långt innan de sista grupperna i FAS4 där (tex) jag är ens blir erbjuden ett vaccin.

Är alla människor som inte tar influensa eller Corona-vaccin då i FAS4 egoistiska? Risken för övriga är exakt densamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snraway:

Vad är "100% fel"?

Din så kallade "uträkning". Som du fått förklarat för dig av halva forumet men du vägrar ta till dig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

och vad baserar du dina 288% på för uträkning? har jag missat något med hur stor chans det är att man blir smittad av covid? och sen efter det hur stor chans det är att man dör av det ? är det då medräknat om man har någon bakomliggande sjukdom? ålder ? vart man bor?

samma sak när det kommer till vaccinet hur stor chans är det att man blir sjuk av det ? och sedan att man dör? tar även den beräkningen in om man har bakomliggande sjukdom ? ålder ? osv ?

Beräkningen utgår från gruppen 18-39 år (män+kvinnor) i hela landet, som inte tillhör någon riskgrupp. 288% räknas ut som förhållandet mellan de olika riskerna.
Risken att leva vidare i samhället utan vaccin och avlida inom en 16mån period (den data som finns), kontra risken att gå och ta ett vaccin som en aktiv handling och konsekvens av den handlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Vad är "100% fel"?

Läs Söderbäcks inlägg på sid 16 igen. Med all respekt: Du räknar fel här men tycks inte ha förmågan eller viljan att ta till dig detta och diskussionen blir helt absurd.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Storbritannien med 51% vaccinerade har nått flockimmunitet och är nere på influensanivåer för Corona, tom lägre. Detta långt innan de sista grupperna i FAS4 där (tex) jag är ens blir erbjuden ett vaccin.

Är alla människor som inte tar influensa eller Corona-vaccin då i FAS4 egoistiska? Risken för övriga är exakt densamma.

Ja fast här får du nog ta i beaktning också att UK har varit i ganska hård lockdown en längre tid. Man har inte fått gå på restaurang, gå och klippa sig och liknande. Den typen av lockdown håller ju också nere smittspridningen vilket också är en viktig faktor till hur smittspridningen sett ut i UK. Det är alltså inte bara vaccinationsgraden som står för deras nuvarande nivå av smittspridning.

Det här fältet är komplext. Det är många olika variabler som avgör läget - och läget är olika i alla länder.

Man kan väl säga som så att det är rimligt att fråga sig hur viktigt det är att ta olika vaccin. Ska alla ta vaccin mot influensan exempelvis?
Det är en bra fråga du ställer. Det beror på vilken sjukdom vi pratar om.
För vaccin anser smittskyddsinstitut och läkarkåren inte att alla behöver ta influensavaccin. För sjukdomen är mycket mindre allvarlig generellt. Denna sjukdom belastar nämligen inte övrig sjukvård till bristningsgränsen. Vanliga flunsan innebär inte samhällsnedstängningar och liknande heller.
Hade vi däremot fått en influensavåg likt spanska sjukan så tror jag säkerligen att man hade resonerat kring att alla behövde ta vaccinet mer likt nuvarande covidpandemi.

Som lekman är det mycket svårare att avgöra hur mycket som är mycket - hur allvarligt är allvarligt och hur sjukdomsförlopp ser ut för olika typer av sjukdomar. Vi alla har blivit bättre på det här senaste året ;). Men det är fortfanrade så att områdesexperter som har adekvat utbildning för området gör bättre avväganden än oss lekmän för när det är lämpligt att alla tar ett vaccin jämfört med de fall där det är bättre att bara vaccinera vissa grupper.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

..Men du har inte förmågan att bemöta mig sakligt?

Har jag inte!?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av snraway:

Som jag förstått det så är det inte riktigt samma sak. Varför man vill att så många så snabbt som möjligt tar vaccin mot Corona är för att förhindra mutationer som bla kan bli mer resistenta mot vaccinerna som finns (eller dödligare). Ju fler personer som smittan passerar genom ju fler möjligheter för detta. Lever vi sida vid sida där bara vissa är vaccinerade så är det förmodligen perfekt grogrund till just det. Ju fler som vaccineras desto mindre risk för det.
Coronavirus muterar i nuläget inte alls på samma sätt som vanliga influensavirus där förändringar sker mycket ofta.

Edit
Fick min första shot i måndags

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nej, och det har jag heller aldrig skrivit så varför gör du denna konstiga halmdocka?
Exempel: Storbritannien med 51% vaccinerade har nått flockimmunitet och är nere på influensanivåer för Corona, tom lägre. Detta långt innan de sista grupperna i FAS4 där (tex) jag är ens blir erbjuden ett vaccin.

Är alla människor som inte tar influensa eller Corona-vaccin då egoistiska? Risken för övriga är exakt densamma.

Vad menar du med att risken är den samma? Verkligheten är att 14000 är döda av detta virus i Sverige hittills.
Nu är det ju för bägge säsonger men ändå över 10x mot genomsnitts influensan.

Jag försöker förtydliga: Covid-19 är ett betydligt farligare virus än standard influensan över 10 gånger t.om.
De allvarligt sjuka blir en enorm belastning på sjukvård och akutsjukvård.

Det finns ju även två existerande Covid virus som är såpass harmlösa att vi räknar dem som förkylning och inte tagit fram vaccin för dem.

Skulle det komma en allvarlig influensa borde ju alla självklart vaccinera sig mot den.

Man får tyvärr räkna med en del gamla och sköra dör av olika sjukdomar varje år, är det inte influensa kan det vara en förkylning som leder till lunginflammation etc. En stor del av de 685 som dör influensa är just dessa.

Med covid19 dör betydligt fler som inte är +90 med massa komplikationer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är rent felaktigt att slänga sig med procentsiffror utan att veta vilket förhållande som gäller, om en person inte tar vaccinet och blir smittad så överlever den, men tar personen vaccinet så kommer den att dö av det, redan det är 100% man kan inte dö 2,88 gånger som du påstår.

Skrivet av Puttefnasket:

Om 5 av 100 dör av X
och
15 av 100 dör av Y

Är inte Y 200% dödligare än X ?

Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Läs Söderbäcks inlägg på sid 16 igen. Med all respekt: Du räknar fel här men tycks inte ha förmågan eller viljan att ta till dig detta och diskussionen blir helt absurd.

Jag har varit tydlig i andra inlägg med att jag räknar förhållandet mellan:
1. Att avlida av covid-19 inom ett tidsspann på 16månder. Tidsspannet är det Söderbäck ifrågasätter i sitt i övrigt mycket sakliga och bra inlägg. 16månader är ett fullt rimligt spann i debatten, dels då det är den data vi har. 5 personer har avlidit till följd av covid de senaste 16månaderna. Samt att jag flera gånger skrivit att jag avser vaccinera mig när studierna är klara. Det är ca 16-20månader bort.
2. Att gå och ta vaccinet som en aktiv handling. Och då ta en direkt risk av detta.

I siffrorna är det relevant också att endast 12% av biverkningsrapporterna är handlagda. Mörkertal på 88% rörande vaccindödsfall och allvarliga biverkningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajjann:

Om 5 av 100 dör av X
och
15 av 100 dör av Y

Är inte Y 200% dödligare än X ?

Eller har jag missuppfattat något?

Det skulle funka mellan två virus att göra den jämförelsen.

Alla som tycker att covid19 är så lättvindigt borde bli tvångssysselsatta i sjukvården och hjälpa till att avlasta den.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Jag har varit tydlig i andra inlägg med att jag räknar förhållandet mellan:
1. Att avlida av covid-19 inom ett tidsspann på 16månder. Tidsspannet är det Söderbäck ifrågasätter i sitt i övrigt mycket sakliga och bra inlägg. 16månader är ett fullt rimligt spann i debatten, dels då det är den data vi har. 5 personer har avlidit till följd av covid de senaste 16månaderna. Samt att jag flera gånger skrivit att jag avser vaccinera mig när studierna är klara. Det är ca 16-20månader bort.
2. Att gå och ta vaccinet som en aktiv handling. Och då ta en direkt risk av detta.

I siffrorna är det relevant också att endast 12% av biverkningsrapporterna är handlagda. Mörkertal på 88% rörande vaccindödsfall och allvarliga biverkningar.

Och jag har varit ganska tydlig med att du väljer att räkna ihop siffror som ger lite tokiga resultat. Jag har ändå försökt vara både saklig och tydlig i mina inlägg.

Du kommer fram till helt andra underlag än läkarkår och epedemiologer gör på den här fronten.
Funderar du inte själv på huruvida du som lekman verkligen förstår det här komplexta området bättre än de som har rätt expertis och utbildning på området?
Skulle det inte kunna vara så att felet ligger på din sida snarare än hur områdesexperterna ser på saken här?

Eller varför tror du annars att din lägesbeskrivning skiljer sig så mycket från hur vaccinationsrådet från vårdpersonal, smittskyddsinstitut, sjukhus och liknande ser ut här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled