Anmäl dig till Roborock Challenge!

Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så alla i gruppen 18-39 har haft covid? Annars är ju dina siffror helt galna.

Min flickvän (39, 40 i oktober) har inte haft det iallafall.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Exempel: Män & Kvinnor 18-39år, ej riskgrupp.
Risk att dö i covid: 0.00017%
Risk att dö av vaccin: 0.00049%
Vaccinet har 288% högre risk än Covid-19 för icke-riskgrupper, 18-39år.

Beräkning:
De senaste 16 månaderna har 5 avlidit av Covid-19 i gruppen 18-39år, utan riskgrupp, och 278 personer i denna grupp har hamnat på IVA pga Covid-19. Det finns 2920873st i åldersgruppen i landet.
Risk: 0.00017% (5/2920873)
Källa: SIR

202204st i denna grupp har fått minst 1 dos vaccin. Med 12% av alla 31844 biverkningsrapporter hittills handlagda av Läkemedelsverket har vi 1 avliden (Pfizer/BioNtech).
Risk: 0.00049% (1/202204)

Osäkerhetsfaktorer:
* Det saknas statistik på hur många i åldersgruppen 18-39år, utan riskgrupp, som dött av Covid-19 utan att först hamna på IVA - Här tillkommer nog några dödsfall för Covid, troligtvis ändå marginellt baserat på annan statistik som finns.
* Bara 12% av bivverkningsrapporterna har handlagts - här tillkommer nog dödsfall för vaccinet.
* Bara 7% av åldersgruppen 30-39 har vaccinerats - här kan det gå åt båda hållen.

Vaccinet har även en okänd osäkerhetsfaktor för nya biverkningar pga de förkortade Fas-3 studierna.

Om 4 procent av alla som tar vaccin skulle löpa risk för att dö så tror jag att de flesta skulle vägra det.
Så ser det ut när det kommer till om du får Corona i åldern 18-39 som behöver intensivvård.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Beräkning:
De senaste 16 månaderna har 5 avlidit av Covid-19 i gruppen 18-39år, utan riskgrupp, och 278 personer i denna grupp har hamnat på IVA pga Covid-19. Det finns 2920873st i åldersgruppen i landet.

Såhär kan du inte räkna riktigt. Det blir fel då.

Eftersom att alla inte blivit smittade så kan du inte slå ut det över alla i landet - som inte har blivit smittade.
Skulle man räkna på det sättet så skulle covid vara ofarligt att få i mars 2020 - och bli dödligare för varje månad som gick - eftersom att antal döda går upp medan antal människor i landet är ganska konstant. I realtiteten ändras inte hur dödligt viruset är per månad utan det är rimligen ganska konstant. Det som ändras är hur många som blir smittade och det är grunden till hur många som sedan avlider av sjukdomen.

Därför behöver du titta på hur många som blivit smittade per åldersgrupp och sedan jämföra med hur många som också dör av sjukdomen per åldergrupp.

Jag vet inte hur det ser ut i Sverige specifikt - men denna typ av undersökningar har det gjorts en hel del av.

Exempelvis i USA - där ser dödligheten för covid19 ut att vara ca 225 per miljon smittade i åldern 35-45 år.
Eller ca 1 på 4400
https://freopp.org/estimating-the-risk-of-death-from-covid-19...

Kanske skiljer det sig lite där från land till land men det är säkert ganska rimligt att utgå ifrån hur risken ser ut när man väl blivit smittad.

Jag har inte tittat närmre på statistiken för döda av vaccin här. Men stämmer dina siffror att det är en som dött i åldern 35-45 år (eller i det generella ådersspannet) så är det i så fall 1 på 202204 som dör av vaccinet.
Är det däremot så att en dött - fast inte ens i den åldersgruppen så är ju sannolikheten ännu lägre.

Oavsett så är det MYCKET lägre risker med vaccinet om dina siffror där stämmer jämfört med om man blir smittad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Beräkning:

202204st i denna grupp har fått minst 1 dos vaccin. Med 12% av alla 31844 biverkningsrapporter hittills handlagda av Läkemedelsverket har vi 1 avliden (Pfizer/BioNtech).

Osäkerhetsfaktorer:
* Det saknas statistik på hur många i åldersgruppen 18-39år, utan riskgrupp, som dött av Covid-19 utan att först hamna på IVA - Här tillkommer nog några dödsfall för Covid, troligtvis ändå marginellt baserat på annan statistik som finns.
* Bara 12% av bivverkningsrapporterna har handlagts - här tillkommer nog dödsfall för vaccinet.
* Bara 7% av åldersgruppen 30-39 har vaccinerats - här kan det gå åt båda hållen.

Vaccinet har även en okänd osäkerhetsfaktor för nya biverkningar pga de förkortade Fas-3 studierna.

Enligt FoHM har 350 019 personer mellan 20-39år varit bekräftat smittade, samt 124 624 personer mellan 10-19år.

Med detta räknar vi om din risk, vi tar både där 10-19 inte ingår och vi gissar att det bara är 18+ som blivit sjuka (vilket vi vet inte är sant men bara för exemplets skull, så det är jämförbart med gruppen 18-39)
Utan 10-19; Risk: 0.00143% (5/350019)Risk: 0.01800% (63/350019)
Med 10-19; Risk: 0.00105% (5/474643)Risk: 0.01433% (68/474643)

Med detta skulle risken att dö vara det dubbla eller trippla tjugonio gånger så hög om man inte vaccinerar sig.
Samtidigt vet vi att de som blivit vaccinerade är till stor del riskgrupper vilket inte gäller för de som blivit smittade, detta indikerar på att siffrorna är i underkant. Så risken utan vaccin är ännu högre i förhållande till att ta vaccin.

Edit: Såg att även dödstalen fanns i min länk.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

Västra Götalandsregionen har nått vaccinationsmålet, 81% av alla över 65 har nu fått en dos. Skönt att läsa, då går vi mot flockimmunitet sakta men säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Så alla i gruppen 18-39 har haft covid? Annars är ju dina siffror helt galna.

Absolut inte. Siffrorna räknar på en person i åldersgruppen 18-39 som idag är ovaccinerad och ska göra ett val och ta ett vaccin eller ej.

Tar personen vaccinet är risken 288% högre än att avlida än om den inte gör det. Först måste du ha en liten risk att bli smittad, sedan en mikroskopisk risk att avlida.

Permalänk

Fick min första dos igår. Lite öm i armen men annars ingen reaktion.
Fick Pfizer

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Enligt FoHM har 350 019 personer mellan 20-39år varit bekräftat smittade, samt 124 624 personer mellan 10-19år.

Med detta räknar vi om din risk, vi tar både där 10-19 inte ingår och vi gissar att det bara är 18+ som blivit sjuka (vilket vi vet inte är sant men bara för exemplets skull, så det är jämförbart med gruppen 18-39)
Utan 10-19; Risk: 0.00143% (5/350019)Risk: 0.01800% (63/350019)
Med 10-19; Risk: 0.00105% (5/474643)Risk: 0.01433% (68/474643)

Med detta skulle risken att dö vara det dubbla eller trippla tjugonio gånger så hög om man inte vaccinerar sig.
Samtidigt vet vi att de som blivit vaccinerade är till stor del riskgrupper vilket inte gäller för de som blivit smittade, detta indikerar på att siffrorna är i underkant. Så risken utan vaccin är ännu högre i förhållande till att ta vaccin.

Edit: Såg att även dödstalen fanns i min länk.

I dina siffror ingår ju utsatta riskgrupper.

Mina siffror är korrekta, det är för alla män och kvinnor mellan 18-39år, utanför riskgrupp, 288% högre risk att dö av vaccinet än av Covid. 5 dödsfall i denna grupp finns registrerade under 16månader. Det är för denna och liknande grupper sak att jag argumenterar.

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa resonemanget ang att man skall vaccinera sig för att inte bli dödligt sjuk om man får Covid-19.
Men resonemanget som råder ang respass för att resa till länder, gå på vissa evenemang och liknande är förkastligt och jag förstår inte riktigt vad regeringen och personer som propagerar för respass egentligen vill få ut utav det?

Det jag menar är att oavsett om man vaccinerar sig eller inte så kommer man kunna sprida smittan vidare, så att om jag skulle vaccinera mig så skulle det enbart "SKYDDA" mig, ingen annan. Så varför skall då respass införas när det knappast gör någon skillnad om jag smittar eller inte?

Enda egentliga argumentet jag kan tänka mig att köpa är och skulle väl vara att om man vaccinerar sig, åker utomlands och får covid men att man inte blir såpass sjuk att man behöver hjälp från sjukvården.

Allt annat är enbart humbug i mina öron.
En vaccinerad person sprider minst lika mycket smitta som en icke vaccinerad om den är exponerad för covid.

Sen vet vi heller inte om vaccinet fungerar som det skall, överväga risken med vaccinet kontra att inte vaccinera sig... Jag kommer antagligen inte vaccinera mig.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Din matematik och riskanalys till exempel. Men det värsta är snarare dina försök att rättfärdiga ditt egoistiska tänk, för att sen försöka avfärda kritiken med hjälp av offerkofta och anklaga folk för att använda "personangrepp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om 4 procent av alla som tar vaccin skulle löpa risk för att dö så tror jag att de flesta skulle vägra det.
Så ser det ut när det kommer till om du får Corona i åldern 18-39 som behöver intensivvård.
https://i.imgur.com/RgAx8dB.png

https://i.imgur.com/vzadYDA.png

Ja men jag har aldrig påstått att det skulle vara 4%.

Såhär ser siffrorna ut:
[quote postid="19068296" userid="271914" name="snraway"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Absolut inte. Siffrorna räknar på en person i åldersgruppen 18-39 som idag är ovaccinerad och ska göra ett val och ta ett vaccin eller ej.

Tar personen vaccinet är risken 288% högre än att avlida än om den inte gör det. Först måste du ha en liten risk att bli smittad, sedan en mikroskopisk risk att avlida.

Viruset är väldigt smittsamt. Så det där med liten risk att bli smittad har du fått helt om bakfoten. Problemet med Covid är att en del inte ens får symptom eller väldigt lindriga men kan smitta andra. Så risken för allvarlig sjukdom är väldigt låg för unga och friska men 1% av smittade över 70 dör.
Du har fortfarande inte förstått poängen med solidaritet och smittkjedjor utan utgår hela tiden från din situation i din lilla värld.

Du borde nog inte åka bil eller flygplan då heller. Garanterar dig att risken är större att dö där än av vaccin.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Jag kan köpa resonemanget ang att man skall vaccinera sig för att inte bli dödligt sjuk om man får Covid-19.
Men resonemanget som råder ang respass för att resa till länder, gå på vissa evenemang och liknande är förkastligt och jag förstår inte riktigt vad regeringen och personer som propagerar för respass egentligen vill få ut utav det?

Det jag menar är att oavsett om man vaccinerar sig eller inte så kommer man kunna sprida smittan vidare, så att om jag skulle vaccinera mig så skulle det enbart "SKYDDA" mig, ingen annan. Så varför skall då respass införas när det knappast gör någon skillnad om jag smittar eller inte?

Enda egentliga argumentet jag kan tänka mig att köpa är och skulle väl vara att om man vaccinerar sig, åker utomlands och får covid men att man inte blir såpass sjuk att man behöver hjälp från sjukvården.

Allt annat är enbart humbug i mina öron.
En vaccinerad person sprider minst lika mycket smitta som en icke vaccinerad om den är exponerad för covid.

Sen vet vi heller inte om vaccinet fungerar som det skall, överväga risken med vaccinet kontra att inte vaccinera sig... Jag kommer antagligen inte vaccinera mig.

Nej, här har du absolut fel. Det är ju hela poängen. En icke-vaccinerad kan bli smittad av sjukdomen, reproducera det och hosta upp mer av det. Sprida det i stor skala. En vaccinerad person kan få det på händer och möjligen röra andra ytor för att sprida det men den kommer inte bli en inkubator för det. Så det är mycket enklare att kontrollera att spridning inte sker med vaccinerade personer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Mina siffror är korrekta, det är för alla män och kvinnor mellan 18-39år, utanför riskgrupp, 288% högre risk att dö av vaccinet än av Covid. 5 dödsfall i denna grupp finns registrerade under 16månader. Det är för denna och liknande grupper sak att jag argumenterar.

Siffrorna du plockat in är säkert rätt. Men ditt sätt att själv räkna om siffrorna är var problemet ligger.

Det är ett svårt område. Och lätt att gå vilse som lekman på området. I get it. Men ja, läs mitt inlägg ovan igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, här har du absolut fel. Det är ju hela poängen. En icke-vaccinerad kan bli smittad av sjukdomen, reproducera det och hosta upp mer av det. Sprida det i stor skala. En vaccinerad person kan få det på händer och möjligen röra andra ytor för att sprida det men den kommer inte bli en inkubator för det. Så det är mycket enklare att kontrollera att spridning inte sker med vaccinerade personer.

Men hur går det ihop?
Du kan fortfarande få Covid-19 även om du är vaccinerad. Däremot blir inte DU dödligt sjuk.
Så du kan alltså vara smittad av Covid-19 och smitta andra även fast du är vaccinerad.

Hur kan du säga att jag har fel?
1. Du och jag har ingen aning om vaccinet ens fungerar.
2. Vad får dig att tro att du inte kan bli smittad av covid och smitta andra även fast du är vaccinerad?

Saxat av FHM:
"Det kan finnas en viss risk att du kan bli sjuk, trots vaccinationen, och därmed smitta andra, även om du själv inte utvecklar några symtom. Därför gäller de grundläggande råden fortsatt även för dig som är vaccinerad: Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk. Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus."

"Vaccinationen mot covid-19 skyddar dig från att bli allvarligt sjuk. Men vaccinationens effekt på smittspridning har inte studerats i tillräcklig omfattning för att vi ska veta hur mycket vaccinationen bidrar till att stoppa smittan. Med nuvarande kunskap är det viktigt att vi använder alla tillgängliga åtgärder samtidigt.

För att bromsa smittspridningen behöver vi därför, under tiden som vaccinationerna pågår, fortsätta att följa de allmänna råden: stanna hemma vid symtom, håll avstånd till varandra och tvätta händerna ofta."

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

Beräkning:

Osäkerhetsfaktorer:

Du baserar alltså ditt beslut på ett enda dödsfall. Jag skulle aldrig våga basera något på ett så litet och därmed osäkert underlag. Du inte bara baserar beslut på det, du drämmer också till med hela tre siffrors ("288%") noggrannhet i din motivering. Även med mina måttliga kunskaper i statistiska metoder så ger det ett oerhört oprofessionellt intryck.

Med vilken säkerhet vet vi att det enda dödsfallet verkligen var orsakat av vaccinet? Tar du en så stor grupp så kommer det alltid att ske dödsfall oavsett vaccinet. Nu kan man aldrig utesluta något så därför låter man det finnas kvar i underlaget vilket då i sig inte säger så mycket. Det måste alltså finnas en någorlunda klarlagd kausalitet i sammanhanget.

Som andra redan påpekat så ser det ut som din kalkyl utgår från att alla i gruppen har fått Covid. Så är det inte.

Sedan räknar du bara på dödsfall. Med få dödsfall i bägge kategorierna blir statistiken väldigt osäker. Pålitligare mått är nog antal inlagda på sjukhus och/eller antal intensivvårdade.

Du kan heller inte förutsätta att handlagda biverkningsrapporter är slumpmässigt utvalda. Visst sjutton väljer man ut de allvarligaste rapporterna först. Antagligen sker inrapporteringen elektroniskt och jag skulle tro att man har koll på allvarliga biverkningar mer eller mindre i realtid. Ordet "handläggning" handlar nog mest om sortering, klassificering och förädling av inkomna rapporter till något användbart. Ett problem man har är till exempel att sjukhus är mycket bättre på inrapportering än privatpersoner, urvalet blir skevt och det måste man kompensera för på olika sätt innan man kan gå ut med materialet till allmänheten.

När jag ser hur du handskas med statistik så måste jag säga att jag litar bra mycket mer på FHM. Dom är proffsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nej, dina siffror är totalt fel då man inte kan räkna på hela befolkningen om inte denna har blivit smittad. Det hade ev. fungerat om pandemin varit över nu och man jämför områden som fått vaccin mot de som inte fått men det är den inte.
Sen är underlaget på 1 död alldeles för litet, det kan bero på något annat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Din matematik och riskanalys till exempel. Men det värsta är snarare dina försök att rättfärdiga ditt egoistiska tänk, för att sen försöka avfärda kritiken med hjälp av offerkofta och anklaga folk för att använda "personangrepp".

Men har du regelmässigt tagit influensavaccin varje år för att skydda de 200-2000 personer som dör av influensa? Är alla som inte gör detta egoistiska, eller kanske anti-waxxers?

Enligt statistik från andra länder kommer vi ju nå dessa siffror inom kort med Corona, långt innan jag i slutet av FAS4 ens blir erbjuden ett vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tog min första dos igår. Är i riskgrupp. Lite ont i armen bara som enda bieffekt.

Samma här men att kategoriskt säga att det är den enda bieffekten är lite väl optimistiskt efter bara en dag, bieffekter kan uppstå efter en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Men har du regelmässigt tagit influensavaccin varje år för att skydda de 200-2000 personer som dör av influensa? Är alla som inte gör detta egoistiska, eller kanske anti-waxxers?

Enligt statistik från andra länder kommer vi ju nå dessa siffror inom kort med Corona, långt innan jag i slutet av FAS4 ens blir erbjuden ett vaccin.

Medelvärdet på antal döda i influensa är 685. Du tycker alltså inte det är någon skillnad mot Covid?
Covid är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige just nu: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lena-hallengre...

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa. Haft den en gång på senare år.
Med facit i hand skulle jag gärna vaccinera mig mot de allvarligare varianterna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snraway:

Beräkning:

Osäkerhetsfaktorer:

Det här är nog den konstigaste "beräkningen" jag någonsin har sett. Inte många rätt xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nej, dina siffror är totalt fel då man inte kan räkna på hela befolkningen om inte denna har blivit smittad. Det hade ev. fungerat om pandemin varit över nu och man jämför områden som fått vaccin mot de som inte fått men det är den inte.
Sen är underlaget på 1 död alldeles för litet, det kan bero på något annat.

Men hur ska en individ avlida av Covid om den inte först smittas? Det är ju ett pre-condition som måste uppfyllas. Frågeställningen var om man ska gå vidare i sitt liv utan vaccin, eller ta det. Går man vidare i sitt liv är det ju inte alls säkert att man får Covid.
Risken är 288% större av avlida av vaccinet än att leva vidare i åtminstone 16mån+ (så långt vi har data).

"underlaget 1 död för litet". Det skriver jag ju också, men det är vården som rapporterat detta och ca 200 andra dödsfall av vaccinet. Dessutom är bara 12% av biverkningsrapporterna handlagda, vilket gör att vi har ett 88% mörkertal just nu angående vaccindödsfall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Men hur går det ihop?
Du kan fortfarande få Covid-19 även om du är vaccinerad. Däremot blir inte DU dödligt sjuk.
Så du kan alltså vara smittad av Covid-19 och smitta andra även fast du är vaccinerad.

Hur kan du säga att jag har fel?
1. Du och jag har ingen aning om vaccinet ens fungerar.
2. Vad får dig att tro att du inte kan bli smittad av covid och smitta andra även fast du är vaccinerad?

Saxat av FHM:
"Det kan finnas en viss risk att du kan bli sjuk, trots vaccinationen, och därmed smitta andra, även om du själv inte utvecklar några symtom. Därför gäller de grundläggande råden fortsatt även för dig som är vaccinerad: Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk. Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus."

"Vaccinationen mot covid-19 skyddar dig från att bli allvarligt sjuk. Men vaccinationens effekt på smittspridning har inte studerats i tillräcklig omfattning för att vi ska veta hur mycket vaccinationen bidrar till att stoppa smittan. Med nuvarande kunskap är det viktigt att vi använder alla tillgängliga åtgärder samtidigt.

För att bromsa smittspridningen behöver vi därför, under tiden som vaccinationerna pågår, fortsätta att följa de allmänna råden: stanna hemma vid symtom, håll avstånd till varandra och tvätta händerna ofta."

Det är inte samma risk att få covid som vaccinerad och ovaccinerad, det hoppas jag du förstår. Det är också bevisat av flera studier. Vi hade inte vaccinerat folk om vi inte trodde det hjälpte hindra dem att bli sjuka.

Hur vaccinen sen påverkar pandemin och faktiska smittspridningen är något annat. Kan det vara så att stor mängd ovaccinerade till exempel fortfarande kan smittas via kontaktytor även om folk omkring dem är vaccinerade. FHM kommer inte med gissningar som vi märkt, de kommer vänta tills det finns studier för att ge några direkta svar, typiskt för vetenskapen.

Så som ren försiktighetsåtgärd säger FHM att man ska fortsätta följa allmänna råden.

Du verkar försöker dra något likhet mellan att man kan bli smittad och smitta andra med eller utan vaccination och därför är vaccinationen värdelös. Så är det verkligen inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snraway:

Men hur ska en individ avlida av Covid om den inte först smittas? Det är ju ett pre-condition som måste uppfyllas. Frågeställningen var om man ska gå vidare i sitt liv utan vaccin, eller ta det. Går man vidare i sitt liv är det ju inte alls säkert att man får Covid.
Risken är 288% större av avlida av vaccinet än att leva vidare i åtminstone 16mån+ (så långt vi har data).

"underlaget 1 död för litet". Det skriver jag ju också, men det är vården som rapporterat detta och ca 200 andra dödsfall av vaccinet. Dessutom är bara 12% av biverkningsrapporterna handlagda, vilket gör att vi har ett 88% mörkertal just nu angående vaccindödsfall.

Nej dina beräkningar är helt fel. Varför har du inte med alla som inte fått vaccinet i den delen av beräkningen med risk av vaccin i så fall? Risken att dö av ett virus är efter du blivit smittad. Risken att bli smittad kan man absolut ha med, men blir helt galet att göra som du gjort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

@snraway

Person X och Y som är identiska tvillingar och som vi antar lider exakt samma konsekvenser av viruset om de blir smittade, men ena lever isolerat och den andra är ute och partar varje helg som inget hänt. Menar du att det är samma "risk att dö av viruset" för dessa två individer? Ser du felet i dina beräkningar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Medelvärdet på antal döda i influensa är 685. Du tycker alltså inte det är någon skillnad mot Covid?
Covid är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige just nu: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lena-hallengre...

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa. Haft den en gång på senare år.
Med facit i hand skulle jag gärna vaccinera mig mot de allvarligare varianterna.

Nej, och det har jag heller aldrig skrivit så varför gör du denna konstiga halmdocka?
Exempel: Storbritannien med 51% vaccinerade har nått flockimmunitet och är nere på influensanivåer för Corona, tom lägre. Detta långt innan de sista grupperna i FAS4 där (tex) jag är ens blir erbjuden ett vaccin.

Är alla människor som inte tar influensa eller Corona-vaccin då egoistiska? Risken för övriga är exakt densamma.

Förtydligade genom att lägga till: "för övriga" i sista raden.
Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Det är rent felaktigt att slänga sig med procentsiffror utan att veta vilket förhållande som gäller, om en person inte tar vaccinet och blir smittad så överlever den, men tar personen vaccinet så kommer den att dö av det, redan det är 100% man kan inte dö 2,88 gånger som du påstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Ja fast det blir ändå falsk matematik. Du har räknat tokigt med det sifferunderlaget du använt.

Jag förstår att man kan ställa olika frågor här. Du vill inte titta på sannolikheten för hur risken ser ut att ta vaccinet jämfört med att bli smittad av covid i en viss riskgrupp. Du vill även ha in aspekten att alla inte blir smittade.
Det är en rimlig fråga. Men över vilket tidsspann gäller det här i så fall?

För att få ut ett sådant underlag kan vi ta min tidigare uträkning där man tittar på hur dödligt covid är för en viss riskgrupp. Alltså antal döda per miljon smittade. Och sedan titta på hur stor andel av alla i den åldersgruppen som faktiskt blir smittade.
Säg att 20% av 20-40åringar blivit smittade senaste året. Vi vet inte hur många det är egentligen för alla har inte testat sig, och i början hade vi inte tester nog. Men ja, verifierat ser det ut att vara ca 1 miljon smittade i sverige hittils. Kanske är det reella talet närmre det dubbla då. Ja eller nå sånt.

Det skulle i så fall innebära att ca 1 av 4.400 dör i det åldersspannat om man blir smittad. Och en femtedel i det åldersspannet blir smittade. En femtedel av risken.
Alltså närmre 1 på ca 22.000 dör om man inte har vaccintet och ca 20% av åldersgruppen blir smittad på ett år.

Och om vi då tittar på de siffror du lade fram där 1 av 202000 vaccinerade i det ålderspannet har dött. Ja då visar siffrorna att det fortfarande är 10 gånger dödligare om vi inte tar vaccin än om vi tar det.

Fortfaraden ser vi att det underlag som vi har här visar att vaccinet är säkrare. Även om man tar hänsyn till att många inte alls får smittan.

Men!

Det finns en aspekt till här. Vi kan ju också utgå ifrån att alla tar vaccinet - utom jag själv. Då får vi nämligen skyddet från vaccinationen i samhället - samtidigt som jag själv slipper risken med vaccination.
Och det är väl det här många förespråkar. Varför ta den extra risken?
Svaret ligger i att den här modellen inte fungerar om vi faktiskt applicerar den på individnivå. Om folk tänker såhär så innebär det på individnivå att ingen behöver ta vaccinet. Alltså andra kan ta det - men inte jag. Det resulterar i att vi får ett samhälle där ingen tar vaccinet. Och vi vet att att ett ovaccinerat samhälle får många fler dödsfall än ett samhälle där folk faktiskt tar vaccinet.

Frågan man behöver besvara rent ideologiskt är - vem ska vara den där "Jag som inte ska ta vaccinet"? Om det bara är fria val så vet vi att en del personer tänker fel - räknar fel och kommer fram till undermåliga slutsatser för samhällets - och även individens bästa. För många tänker så långt näsan räcker och inte längre.
Vilka ska de få utvalda vara som inte ska ta vaccinet för en pandemi som faktiskt dödar rätt många per år och i nuläget belastar vårt sjuksystem väldigt hårt? Det är den relevanta frågan. Vilken är den mest lämpliga gruppen? Jag skulle säga att det rimligen är de få som inte kan ta vaccin. Den gruppen finns ju också.
Men ja - jag är öppen för förslag och alternativ här. Om det finns en bra logik som inte försakar det bästa för samhället för egen vinning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej dina beräkningar är helt fel. Varför har du inte med alla som inte fått vaccinet i den delen av beräkningen med risk av vaccin i så fall? Risken att dö av ett virus är efter du blivit smittad. Risken att bli smittad kan man absolut ha med, men blir helt galet att göra som du gjort.

För att frågeställninge är mellan
1. Att gå vidare i samhället utan vaccin. Man kan då få covid, eller inte få covid. Sedan avlida eller inte avlida.
2. Aktivt välja att ta ett beslut om att ta ett vaccin, då utsätter man sig medvetet för en risk.
Vaccinet träffar ju inte folk i huvudet slumpmässigt på stan, utan kräver ett aktivt val, vilket är hela poängen med diskussionen. Ska man göra valet eller ej?

Risken att ta vaccinet och avlida av det är då 288% högre än om man går vidare i samhället och riskerar få covid, och sedan i led2 riskerar att avlida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är inte samma risk att få covid som vaccinerad och ovaccinerad, det hoppas jag du förstår. Det är också bevisat av flera studier. Vi hade inte vaccinerat folk om vi inte trodde det hjälpte hindra dem att bli sjuka.

Hur vaccinen sen påverkar pandemin och faktiska smittspridningen är något annat. Kan det vara så att stor mängd ovaccinerade till exempel fortfarande kan smittas via kontaktytor även om folk omkring dem är vaccinerade. FHM kommer inte med gissningar som vi märkt, de kommer vänta tills det finns studier för att ge några direkta svar, typiskt för vetenskapen.

Så som ren försiktighetsåtgärd säger FHM att man ska fortsätta följa allmänna råden.

Du verkar försöker dra något likhet mellan att man kan bli smittad och smitta andra med eller utan vaccination och därför är vaccinationen värdelös. Så är det verkligen inte.

Vet inte om du skippat läsa hälften av det jag skrivit. Då du svarar på saker jag redan i mitt första inlägg har påpekat är bra med vaccinering såsom att "man inte riskerar att bli dödligt sjuk personligen om man vaccinerar sig".
Frågan det gäller var egentligen;
Varför vill de införa respass/grönt pass eller vad det kallas för olika evenemang, resor m.m om man fortfarande kan smitta andra när man själv är vaccinerad?
Så är man vaccinerad så kommer man kunna gå på evenemang, resor m.m medans en som inte är vaccinerad inte får det? Varför?
Oavsett så kan vaccinerade personer sprida smitta liksom en ovaccinerad kan göra.

Chansen att man överlever covid-19 om du är vaccinerad kontra om du inte är vaccinerad skrev jag redan i första inlägget där du svarade mig tidigare.
Så vad det tillförde till min frågeställning vet jag inte.

Visa signatur