Fått nog av alla falska annonser som vill ha 10% Swish i handpenning

Permalänk
Medlem

Fått nog av alla falska annonser som vill ha 10% Swish i handpenning

Hej,
Ver inte om detta är rätt men jag är så jävla trött på alla dessa personer som är oseriösa på marketplace och vill att jag swishar en handpenning till dom.

§8
Permalänk
Medlem

Det är väl ingen som tvingar dig att handla? Det är ju säljarens villkor som gäller, tycker du de är orimliga så är det bara att strunta i dem. Märkligt att bli arg över det och vilja lägga upp deras nummer för att de ska få spam och reklam.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Fattar inte. Vill de ha 10% utöver sagt pris eller vill de ha 10% via Swish och 90% via ... vadå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Fattar inte. Vill de ha 10% utöver sagt pris eller vill de ha 10% via Swish och 90% via ... vadå?

10 % nu.

Resten när du hämtar varan. Det är så handpenning brukar fungera

--------

Har dock aldrig sett någon som skrivit det, vet inte varför de skulle vara "falska" pga av det heller. Är det SweC eller typ FB marketplace vi pratar om?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kanske lägga till i reglerna att man är tydlig med om handpenning krävs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

10 % nu.

Resten när du hämtar varan. Det är så handpenning brukar fungera

--------

Har dock aldrig sett någon som skrivit det, vet inte varför de skulle vara "falska" pga av det heller. Är det SweC eller typ FB marketplace vi pratar om?

Ahh, tänkte inte på att folk faktiskt bor på orter där det finns folk som säljer saker jag vill ha.

Om det är det som menas så hade jag inte ens övervägt att handla från personen.

Permalänk
Medlem

Det är folk som försöker sälja grafikkort och när jag googlar på numret så får jag fram 32 enskilda kommentarer om bedrägeri försök...

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Att vara tveksam till handpenning är det inget fel på.
Dock att börja sväva ut i någon sorts trakasserier eller ”hämndaktioner” är inte välkommet här.

Har du blivit utsatt för brott eller misstänker att något är fel så bör man anmäla detta till polisen samt till handelsplatsens ansvariga, inget annat!

Skärpning!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ravnit:

Det är folk som försöker sälja grafikkort och när jag googlar på numret så får jag fram 32 enskilda kommentarer om bedrägeri försök...

Anmäl annonserna då.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Bedrägeriförsök försöker alltid nå väldigt många, så betala aldrig i förskott för något som är grymt billigt. Har saken ett fullt normalt pris är risken redan nere på mycket mindre nivåer.

Skulle någon bedragare läsa min kommentar och börja försöka lura folk med normala priser, så skulle de minska sina bedrägeriinkomster drastiskt

Permalänk
Medlem

Ett legit skäl till att begära handpenning kan ju vara om man är trött på personer som säger att dom ska hämta men aldrig dyker upp.

Permalänk
Medlem

Blocket har varit riktigt snabba på att ta ner de bedragare jag anmält där.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ett legit skäl till att begära handpenning kan ju vara om man är trött på personer som säger att dom ska hämta men aldrig dyker upp.

^ This.

Beroende på vad man säljer så brukar jag begära allt från en 20-30% i handpenning men minst typ 500:-
Annars är det först till kvarn som får grejerna, att hålla något åt någon som lovar att komma i helgen eller på måndag nästa vecka funkar sällan bra.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

^ This.

Beroende på vad man säljer så brukar jag begära allt från en 20-30% i handpenning men minst typ 500:-
Annars är det först till kvarn som får grejerna, att hålla något åt någon som lovar att komma i helgen eller på måndag nästa vecka funkar sällan bra.

Även om jg skriver att jag är där om 20min?
Killen i frågan verkar vara en leggit skammer och hittade en tråd på FB där personer tydligen har swishar han x antal kronor.
Bra att jag aldrig betalar i förskott, annars hade väl jag också åkt dit.

Fattar inte hur personer kan swisha en främling 2000kr bara sådär...
Aja hoppas polisen hjälper personerna i frågan.

Permalänk
Medlem

Handpenning for hårdvara? Det har jag aldrig varit med om, och jag har handlat en del grejer via Blocket dom 10 år jag har bott i Sverige (Är Norsk, bott 16 år i Danmark med...)

Handpenning är normalt för husförsäljning och djur. Det med djur kan jag förstå då det er svindyrt att ha 10 valpar och man måste vara seriös så djuren får bra behandling, så på nåt sätt kan jag vara med på den.

Men hårdvara?! Den var ny for mig. Hade en säljare bett mig om detta (och det inte stod i annonsen) hade mina spiderman ringklockor gått av med det samma, och personligen hade jag aldrig handlat med en person som krävde 10% i handpenning, blocket paket systemet är däremot ganska bra eftersom dom erhåller hela beloppet tills varan er kontrollerat att den är 100% okej och att man inte får 2 kilo med småstenar o liknande istället för varan. Jag brukar också kolla adressen och telefon nummer till säljaren så jag kan förhands kolla om säljaren är seriös, får jag inte tag på säljare och kan kolla adress och telefon så blir det ingen handel, jag är ALLTID seriös. Det har dock hänt att jag har fått kalla fötter till ett köp när vi pratar belöp över 25K , men då har jag swishat säljare nån extra pengar för besväret (och aldrig först när säljaren väl har skickat varen).

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Även om jg skriver att jag är där om 20min?
Killen i frågan verkar vara en leggit skammer och hittade en tråd på FB där personer tydligen har swishar han x antal kronor.
Bra att jag aldrig betalar i förskott, annars hade väl jag också åkt dit.

Fattar inte hur personer kan swisha en främling 2000kr bara sådär...
Aja hoppas polisen hjälper personerna i frågan.

Nja om du är 20 minuter bort så tror jag inte det kommer på tal, dom som insisterar på handpenning i såna fall är väl ganska uppenbart ute för att luras. För vad är problemet när du 20 minuter senare är på plats för att köpa den till fullpris?

Har sålt en hel del prylar där folk betalat i förskott eller swishat handpenning då dom inte haft möjlighet att komma på ett par dagar.
Som mest fått 7000:- + frakt swishat för en 3dskrivare som jag senare skickade till Örebro.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Nja om du är 20 minuter bort så tror jag inte det kommer på tal, dom som insisterar på handpenning i såna fall är väl ganska uppenbart ute för att luras. För vad är problemet när du 20 minuter senare är på plats för att köpa den till fullpris?

Har sålt en hel del prylar där folk betalat i förskott eller swishat handpenning då dom inte haft möjlighet att komma på ett par dagar.
Som mest fått 7000:- + frakt swishat för en 3dskrivare som jag senare skickade till Örebro.

Har själv fått förskott på hela beloppet, och även skickat själv hela beloppet, senast ca. 7k.. Men i ärlighetens namn rekommenderar jag inte det, det finns ju alltid en riskt, senast jag blev blåst börjar bli några år sedan en xbox 360 när den var aktuell och 2k någonstans om jag nu minns rätt. Polisanmälan hjälpte inte.

Men surt var det

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Om varan ska skickas tycker jag det är fullt rimligt att begära 50% innan posten ska göra sitt. Likaså om man ska hålla på varan en längre tid innan köparen har möjlighet att hämta.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Har aldrig krävt det själv men har ibland stött på vissa som erbjudit handpenning för att visa sin seriositet, dock hedrar jag alla affärer jag "digital-nävat" och anser ej behov för det. Kan förstå nyttan av handpenningen då många velar fram och tillbaka och drar sig ur i sista minuten som ställer till det för säljaren. Tror det bubblar ner i grunden till hur vi fungerar på individuell nivå, men trist att en "säkerhet" för vissa kan numer rödflaggas som scammers..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850