Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Avstängd

Det känns ju ofräscht om man ska vaccinera sig inomhus på exakt samma ställe där dussintals andra varit. Jag ser att vaccinerna utfärdas i 3:e minuters intervaller vilket är riktigt tajt med tid för att få bra luftgenomströmning.

Är det negativt lufttryck i vaccinationsrummet så att det blir fräsch luft när man kommer in? De borde ju vaccinera utomhus. Bara ladda spruta, sanera spruta, spruta in. Klart!

Har tid nästa vecka nu. Hoppas på att få Fiser eller Modööörna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det känns ju ofräscht om man ska vaccinera sig inomhus på exakt samma ställe där dussintals andra varit. Jag ser att vaccinerna utfärdas i 3:e minuters intervaller vilket är riktigt tajt med tid för att få bra luftgenomströmning.

Peta inte näsan förren du varit hemma och tvättat händerna. Risken för att smittas från förmål börjar det komma rapporter om att den är extremt liten. Och vad jag sett så får man munskydd att ta på sig på vägen in och personalen har förstås skydd, så risken är nog extremt liten den korta stund man är i närheten av den som vaccinerar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Peta inte näsan förren du varit hemma och tvättat händerna. Risken för att smittas från förmål börjar det komma rapporter om att den är extremt liten. Och vad jag sett så får man munskydd att ta på sig på vägen in och personalen har förstås skydd, så risken är nog extremt liten den korta stund man är i närheten av den som vaccinerar.

Jovars, personalen har jag fullt förtroende för, däremot INTE alla andra som varit 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30 minuter, och så vidare, innan mig så att säga. På grund av ökad smittspridning i just Västernorrlands Region så har jag 0 förtroende för medmänniskorna här i skrivande stund. De har inte gjort sitt medan jag har gjort mitt för att minska smittspridningen.

Hursomhelst så funderar jag om kol- och partikelfilter är tillräckligt för att filtrera ut viruset då det ÄR större än syreatomer? Hinner nog fixa en sådan mask innan "slutbossen" = en plats där antibiotikaresistenta bakterier och antiviralresistenta virus frodas, dvs., sjukhus. Sjukhus är den SISTA platsen man vill vara på om man vill slippa att bli smittad av det ena eller andra.

Denna hade jag på industriarbete för länge sedan:

Då var det dock först två filter installerade i masken: kol- och partikelfilter. Har för mig partikelfiltret är det som fångar upp partiklar medan kolfiltret plockar upp mindre än så?

Detta är nog mer vad jag behöver (+ heltäckande ögonskydd):

Folk får gärna skratta. Jag skrattar då inte åt alla som kämpar på IVA just nu i Region Västernorrland - "Wuhvall".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hursomhelst så funderar jag om kol- och partikelfilter är tillräckligt för att filtrera ut viruset då det ÄR större än syreatomer? Hinner nog fixa en sådan mask innan "slutbossen" = en plats där antibiotikaresistenta bakterier och antiviralresistenta virus frodas, dvs., sjukhus. Sjukhus är den SISTA platsen man vill vara på om man vill slippa att bli smittad av det ena eller andra.

Aftonbladet hade en kalkylator baserat på något forskarteams beräkningar, hur länge man behövde befinna sig i samma rum som någon smittad, numer bakom deras plus-tjänst. Men vad jag kommer ihåg var det cirka 45 min i samma rum, vilket ökade om man själv hade munskydd och ökade ytterligare om alla hade munskydd. ...så bli vaccinerad (vad tar det, någon minut?) och sen vänta 15min i ett större utrymme med bra med distans... är nog säkrare att vaccinera sig än att gå runt i mataffären och handla.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, personalen har jag fullt förtroende för, däremot INTE alla andra som varit 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27, 30 minuter, och så vidare, innan mig så att säga. På grund av ökad smittspridning i just Västernorrlands Region så har jag 0 förtroende för medmänniskorna här i skrivande stund. De har inte gjort sitt medan jag har gjort mitt för att minska smittspridningen.

Denna hade jag på industriarbete för länge sedan:
https://pm-cloudinary.azureedge.net/image/upload/c_lpad,w_600,h_600/27959310.jpg

Då var det dock först två filter installerade i masken: kol- och partikelfilter. Har för mig partikelfiltret är det som fångar upp partiklar medan kolfiltret plockar upp mindre än så?

Detta är nog mer vad jag behöver (+ heltäckande ögonskydd):
https://cdn.runelandhs.se/content/images/thumbs/0107174_halvmask-sundstr%C3%B6m-sr100-premium-stl-ml.jpeg

Folk får gärna skratta. Jag skrattar då inte åt alla som kämpar på IVA just nu i Region Västernorrland - "Wuhvall".

Viruset är väl inte luftburet? Det sprids med vattendroppar från andning/hosta osv, och det borde väl tas upp utan problem av dina filter om jag får gissa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Aftonbladet hade en kalkylator baserat på något forskarteams beräkningar, hur länge man behövde befinna sig i samma rum som någon smittad, numer bakom deras plus-tjänst. Men vad jag kommer ihåg var det cirka 45 min i samma rum, vilket ökade om man själv hade munskydd och ökade ytterligare om alla hade munskydd. ...så bli vaccinerad (vad tar det, någon minut?) och sen vänta 15min i ett större utrymme med bra med distans... är nog säkrare att vaccinera sig än att gå runt i mataffären och handla.

Det låter som skitsnack i det specifika fallet såsom detta då det är gas- och partikelfilter och inte något simpel munskydd som tillämpas. Kombinera sedan med "korrglasögon" såsom dessa så är jag redo för "sista bossen":

Jag har hållit i sedan februari 2020. Jag är så nära nu. Tänker inte förlora livet eller få permanenta skador på grund av att Region Västernorrland är nästan värre än Indien... Det är skamligt för Sverige, imho.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Viruset är väl inte luftburet? Det sprids med vattendroppar från andning/hosta osv, och det borde väl tas upp utan problem av dina filter om jag får gissa.

Bör inte vattendropparna fastna först i partikelfiltret och viruspartiklarna bör vara för stora för att passera gasfiltret sedan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det negativt lufttryck i vaccinationsrummet så att det blir fräsch luft när man kommer in? De borde ju vaccinera utomhus. Bara ladda spruta, sanera spruta, spruta in. Klart!

Ja, detta ser jag som ett väldigt stort problem som man inte alls talar om. Och det är inte dussintals utan hundratals. Kanske tusentals när man kör igång för fullt om några månader.

Jag kommer under inga omständigheter att vaccinera mig inomhus. Utomhus med tälttak är det enda rimliga. Inomhus får det vara åtminstone en halvtimmes orkanvädring mellan besöken för att det ska hamna på en acceptabel risknivå.

Jag skulle inte bli förvånad om en betydande andel av de som blivit sjuka inom nån vecka från vaccination smittats just i vaccinationslokalen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Trams! Det finns fall där kontakten med smittad varit 20-30 sekunder på armlängds avstånd (bekräftat av övervakningskameror).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bör inte vattendropparna fastna först i partikelfiltret och viruspartiklarna bör vara för stora för att passera gasfiltret sedan?

Tror att viruspartiklarna fastnar med vattendropparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Trams! Det finns fall där kontakten med smittad varit 20-30 sekunder på armlängds avstånd (bekräftat av övervakningskameror).

Visst, men "i samma rum" behöver inte betyda att man står och pratar 1 meter från varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Tror att viruspartiklarna fastnar med vattendropparna.

Menar du att vattendroppar penetrerar igenom gasfilter?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har tid nästa vecka nu. Hoppas på att få Fiser eller Modööörna!

Tja, vad man sett från utomlands så vaccinerar de i stora gympasalar eller motsvarande så det är rejält med luft runt omkring. Dessutom är det krav på munskydd hela tiden så det minskar risken ytterligare. Dessutom borde de tänkt på patientflödet så det är en väg in och en annan ut så folk inte springer på varandra i onödan.

Som vanligt, du behöver inte oroa dig så mycket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Tja, vad man sett från utomlands så vaccinerar de i stora gympasalar eller motsvarande så det är rejält med luft runt omkring. Dessutom är det krav på munskydd hela tiden så det minskar risken ytterligare. Dessutom borde de tänkt på patientflödet så det är en väg in och en annan ut så folk inte springer på varandra i onödan.

Som vanligt, du behöver inte oroa dig så mycket

Jovars, förhoppningsvis är vaccinationsenheten där jag skall vaccinera mig ombyggd för just covid-19-förebyggande tänk. För det äger rum vid en tidigare nedlagd hälsovård här. Känns ju sisådär.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jovars, förhoppningsvis är vaccinationsenheten där jag skall vaccinera mig ombyggd för just covid-19-förebyggande tänk. För det äger rum vid en tidigare nedlagd hälsovård här. Känns ju sisådär.

På min vårdcentral har man dragit upp ventilationen på max. Bullrar en del men god luftcirkulation är givetvis bra mot luftburen smitta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

På min vårdcentral har man dragit upp ventilationen på max. Bullrar en del men god luftcirkulation är givetvis bra mot luftburen smitta.

Exakt. Späda ut är A och O för att minska risken att man får för hög/smittbar viriushalt i sig. Jag snackar nu med en som var på exakt samma vaccinationsenhet dit jag ska. Verkar vara ett flöde = in här, ut där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det låter som skitsnack i det specifika fallet såsom detta då det är gas- och partikelfilter och inte något simpel munskydd som tillämpas. Kombinera sedan med "korrglasögon" såsom dessa så är jag redo för "sista bossen":
https://cdn.runelandhs.se/content/images/thumbs/0107113_korgglas%C3%B6gon-zekler-44-klar-5-stfp.jpeg

Jag har hållit i sedan februari 2020. Jag är så nära nu. Tänker inte förlora livet eller få permanenta skador på grund av att Region Västernorrland är nästan värre än Indien... Det är skamligt för Sverige, imho.

Finns fpp3 masker som klarar ca 8h innan man behöver byta ut dem, de är lite behändigare. Du hittar dem på samma ställen som sundström masken. Det är lika illa i Kalmar, det bara ökar och ökar. :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade:

Finns fpp3 masker som klarar ca 8h innan man behöver byta ut dem, de är lite behändigare. Du hittar dem på samma ställen som sundström masken. Det är lika illa i Kalmar, det bara ökar och ökar. :/

Alltså dessa? https://www.brider.se/personligt-skydd/andningogonhuvud/filtr...

Fast nu undrar jag. Är Zekler medicinskt godkänt varumärke för ändamålet? Eller vad är det för märke som gäller inom sjukvården inom produktkategorin FFP3 masker?

Denna ser jag nu finns som är relativt billig: https://www.brider.se/personligt-skydd/andningogonhuvud/halvm...

Då är det förfilter för grova partiklar (ej fullständigt partikelfilter som annars finns) och så gasfilter vilket ska tydligen vara tillräckligt bra. Jag känner igen Sundström för jag har själv haft sådant inom fabrikindustrin där det finns otrevliga gaser man ej bör andas in. Torde väl fungera helt OK och lite bättre än klassiska munskydd som man hittar nere på affären?

Jag läser nominell skyddsfaktor vilket verkar vara standardskyddet hos FFP3-klasskyddsstandarden. Det blev en "Halvmask SR 100 PANDEMIC FLU KIT Sundström" för den går att återanvända efter rengöring då det kommer garanterat fler pandemier inom bara ett par år och möjligen värre varianter av COVID-19.

Nu fattas bara stormkök, sovsäck och ett tält så kan man leva DayZ: COVID-19 Swedish Edition!

P.S. Slängde även iväg ett mejl till själva tillverkaren Sundström och frågade om partikelfiltret SR 510 P3 R och dess påstådda skydd mot COVID-19 (filtrerar ej utandningsluft, jag vet).

EDIT: I mitt arsle - man får INTE ta med sig eget skydd för det kan vara smittat O_o Ska jag ta med oöppnad förpackning och 80%-ig sprit och rengöra oöppnade förpackningen och sen ta på det framför dem? Är det tillräckligt då? Eller ska jag få ett patetiskt osäkert P2-skydd?!! (inte undra på att det går åt h* just nu - jag blir så trött på medmänniskorna i länet)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad är det här för skräp till mask?:

Det är bilden för hur det tydligen går till med vaccinering? Inte tusan tänker jag ta ett sketet kirurgmask som är primärt för att fånga upp svett vid operationer som jag skall förlita mitt liv på under denna process. Och så får man inte ta med egen oöppnad maskförpackning. Helt åt helsike med det hela. Inte undra på att det är "Lilla Indien" i Västernorrland just nu...

Jaja, domedagen nästa vecka vid vacceringen. Jag ber om ursäkt för frustrationen. Jag vill oxå tillbaka till det normala...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Tror inte alla föstår hur viktigt vaccin varit för mänskligheten, många av oss skulle inte vara här idag om det inte vore för vaccin.

För mig handlar det inte bara att skydda sig själv, men även nära och kära och andra medmänniskor i allmänhet. Självklart kommer jag ta vaccin när det är tillgängligt, sedan ska priogrupper så klart få det först, såsom äldre och vårdpersonal.

Ju fler som vaccinerar sig, desto större chans har vi att återgå till ett mer normalt liv igen och på sätt kunna vända andra problem, såsom ekonomiska effekter. Det kommer inte lösa allt men det är en oerhört viktig del i en väg tillbaka.

Du tror inte levnadsstandarden har gjort något för att minska sjukdomar? Typ vatten och avlopp? Förut sket man direkt ner på gatan i städerna...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

EDIT: I mitt arsle - man får INTE ta med sig eget skydd för det kan vara smittat O_o Ska jag ta med oöppnad förpackning och 80%-ig sprit och rengöra oöppnade förpackningen och sen ta på det framför dem? Är det tillräckligt då? Eller ska jag få ett patetiskt osäkert P2-skydd?!! (inte undra på att det går åt h* just nu - jag blir så trött på medmänniskorna i länet)

Va? Det där låter ju heeelt rubbat!

Hade jag aldrig accepterat!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Va? Det där låter ju heeelt rubbat!

Hade jag aldrig accepterat!

Jag håller med. Men kommer man dit med eget skydd så kräver de att man kastar det - annars kommer man inte in! O_o

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag håller med. Men kommer man dit med eget skydd så kräver de att man kastar det - annars kommer man inte in! O_o

De är ju fan inte kloka i huvet nånstans då. Jag hade valt ett annat ställe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

De är ju fan inte kloka i huvet nånstans då. Jag hade valt ett annat ställe.

Tydligen kommer det inte riktigt att gå. Skulle tippa på att de kör rätt relativt lika runtom landet.

Någon som vaccinerat sig första/andra dos här kan få verifiera om det är så att: När du kommer dit på plats så får du byta munskydd (eller om du saknar ett så får du ett).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där får du gärna skicka källa på, tror inte på det, det är ingen magisk sjukdom!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det där får du gärna skicka källa på, tror inte på det, det är ingen magisk sjukdom!

Kan ju lika gärna vara så att personen senare blev smittad av någon annan där det tog längre tid - och att det mötet aldrig fångades på bild!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kan ju lika gärna vara så att personen senare blev smittad av någon annan där det tog längre tid - och att det mötet aldrig fångades på bild!

Nej, detta var en person i ett fängelse, så man hade perfekt kontroll på när och var personen varit nära andra. Det var också därför det fanns kameror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag vill helst inte ta vaccinet, men om jag blir tvingad till så måste jag väl göra det. Med tvingad så innebär det om jag måste ha vaccin för att göra saker som jag vill göra.

Jag ser absolut ingen risk med Covid med tanke på att jag är ung och tränar och blir mycket sällan sjuk. Skulle inte bli förvånad om jag redan haft covid men inte hade symptom. Jag står kvar vid åsikten som jag gjort i över ett år att det är dom som är i utsatta grupper som skall skyddas och resten skall återgå till det normala.

Exakt så känner jag.
Måste man vaccinera sig för att resa, gå på sport och andra evenemang har man ju inget val, dessvärre. Ska man sitta hemma resten av livet? Nja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Nej, detta var en person i ett fängelse, så man hade perfekt kontroll på när och var personen varit nära andra. Det var också därför det fanns kameror.

Alright! Då äré troligen bekräftat. Osis för den personen! Skulle ha fått sitt vaccin några sekunder tidigare!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tydligen kommer det inte riktigt att gå. Skulle tippa på att de kör rätt relativt lika runtom landet.

Någon som vaccinerat sig första/andra dos här kan få verifiera om det är så att: När du kommer dit på plats så får du byta munskydd (eller om du saknar ett så får du ett).

Jag fick första dosen i Luleå i torsdags. Satte på mig munskydd i bilen innan jag gick in och det var inga problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo