Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

Får lite royalty från en bok. Skrev den på engelska för att det skulle blite lite volym. Trillar in tillräckligt för att hålla mig med uppdaterad Apple-prylar men inget det går att leva på. Rätt dålig timtaxa faktiskt sett till timmarna jag lagt men så är det mest en hobby.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zaibuf:

Sen är DA inte alltid 100%.

Vansklig mening att slänga in en procentsats i.

Själv har jag egentligen inget sidoprojekt för tillfället, men som många andra här har jag byggt datorer åt kollegor och folk i klassen när man studerat, men mest för att hjälpa till. Det roligaste sidoprojektet jag åtagit mig på sistone var att hålla en föreläsning om halvledartillverkning åt svensk industri, annars har jag hjälpt vänner och bekanta med lite småplock i form av bilservice och liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vansklig mening att slänga in en procentsats i.

Själv har jag egentligen inget sidoprojekt för tillfället, men som många andra här har jag byggt datorer åt kollegor och folk i klassen när man studerat, men mest för att hjälpa till. Det roligaste sidoprojektet jag åtagit mig på sistone var att hålla en föreläsning om halvledartillverkning åt svensk industri, annars har jag hjälpt vänner och bekanta med lite småplock i form av bilservice och liknande.

Haha, ser det nu. Det jag menade var att man inte kan räkna med att DA står sig utan man bör räkna på ett rimligt snitt. 2020 är ett bra exempel då covid gjorde att många drog in utdelningar.

Fixat!

Permalänk
Medlem

Ingen sidoinkomst värd att nämna (endast börsen, när den går bra) men jag har börjat snickra mer och mer i verkstaden så med lite tur kanske jag inom en snar framtid kommer kunna sälja någon pryl då och då.

Problemet är att konkurrensen är hård och för att få saker sålda måste man acceptera en väldigt låg timlön. Som privatperson är det dyrt att köpa virke så bara det driver upp priset en hel del. För att inte tala om priset för verktyg och platsen de tar.

Som exempel kostade materialet till mitt senaste alster, en hyfsat liten lampa, över 200 kronor. Det är ungefär vad en färdig lampa är värd att betala för enligt många här i ikea-land.

Ganska nöjd över resultatet måste jag säga. Inte perfekt på något vis men ett par av momenten i bygget gjorde jag för första gången så jag förväntade mig inget annat.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag i styrelsen i vår BRF. Förra stämman beslöt att höja arvodet till 3pbb, men intressen är ganska låg även så.
Vi är 4 ledamot och en suppleant, och i år blev det ca 20000 efter skatt. Så helt ok för 11 möten + några strötimmar här och där.

Jag fixar också cyklar i föreningen, och tar 250 per cykel för en ganska utförlig service. Andra saker så som punkteringar, byte av däck, kedja, service av dämpare, etc tillkommer. Blir några lappar i månaden det också.

Allt detta bekostar nya cyklar, skidor, etc, alla mina annars ganska dyra hobbyer

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Som exempel kostade materialet till mitt senaste alster, en hyfsat liten lampa, över 200 kronor. Det är ungefär vad en färdig lampa är värd att betala för enligt många här i ikea-land.

Det finns folk i detta land som är redo att betala för bättre saker än ikea men det är såklart inte majoriteten.

Nu har vi ju bara bilder men hade du sagt 500kr för lampan hade jag inte ens reagerat (om den är ordentligt byggd vilket den ser ut att vara). Inte alls förvånad om du fick 900kr för den lampan tbh men som ett par är det nog ännu mer värt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det finns folk i detta land som är redo att betala för bättre saker än ikea men det är såklart inte majoriteten.

Jadå. Jag kanske formulerade mig klumpigt, det jag menade var att även om det finns en relativt liten grupp som gärna betalar premium för hantverk så är problemet att hitta dem. Om jag får vara fördomsfull så tror jag inte dessa personer kollar facebook /blocket efter dyra lampor när de är på jakt efter en sådan. De går nog till en butik eller i bästa fall till en etablerad finsnickares webshop.

Men, jag har ju faktiskt inte ens testat sälja något så jag kan förstås ha fel.

Skrivet av BergEr:

Nu har vi ju bara bilder men hade du sagt 500kr för lampan hade jag inte ens reagerat (om den är ordentligt byggd vilket den ser ut att vara). Inte alls förvånad om du fick 900kr för den lampan tbh men som ett par är det nog ännu mer värt.

Det tar jag som en komplimang

Ska göra en till liknande lampa inom kort och ska försöka hålla koll på hur mycket tid det tar men spontant känns det som att 800-1000 kronor beroende på storlek, träslag och komplexitet känns som ett ok pris att ta för någon som hobbysnickrar på sidan om. Kanske ska ta en titt på etsy och se vad de kostar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Själv sitter jag i styrelsen i vår BRF. Förra stämman beslöt att höja arvodet till 3pbb, men intressen är ganska låg även så.
Vi är 4 ledamot och en suppleant, och i år blev det ca 20000 efter skatt. Så helt ok för 11 möten + några strötimmar här och där.

Här var det första vi gjorde när jag tillträdde styrelsen att ta bort arvodet. Jag förde argumentet att det enda vi gjorde var att betala skatt med redan skattade pengar, var en väldigt liten andel vi i styrelsen fick behålla utan det mesta gick till Skatteverket.

Skrivet av Trunk:

Ingen sidoinkomst värd att nämna (endast börsen, när den går bra) men jag har börjat snickra mer och mer i verkstaden så med lite tur kanske jag inom en snar framtid kommer kunna sälja någon pryl då och då.

Problemet är att konkurrensen är hård och för att få saker sålda måste man acceptera en väldigt låg timlön. Som privatperson är det dyrt att köpa virke så bara det driver upp priset en hel del. För att inte tala om priset för verktyg och platsen de tar.

Som exempel kostade materialet till mitt senaste alster, en hyfsat liten lampa, över 200 kronor. Det är ungefär vad en färdig lampa är värd att betala för enligt många här i ikea-land.

https://imgur.com/TzECLwy.jpg

https://imgur.com/7X4ORI2.jpg

Ganska nöjd över resultatet måste jag säga. Inte perfekt på något vis men ett par av momenten i bygget gjorde jag för första gången så jag förväntade mig inget annat.

Snygg lampa, kanske är en Stockholmsgrej men jag hade tyckt den var billig om jag såg den för 2k. Självklart givet att ytfinishen är bra. Kollar mycket sådana prylar med frun och till och med lampor som är verkligen ”hej kom och hjälp mig” i design kan kosta 7-8k.

Tror vad du behöver är nummer ett en trendig hemsida där det presenteras som handgjort och svenskproducerat. Kanske ta hjälp av någon som kan SEO från början så sidan byggs rätt. Kan du dessutom få kontakt med någon av butikerna i stan så lär du ha många kunder. Det gäller att framställa det som ett trendigt företag som var trött på slit och släng samhället, inte en hemmasnickrare oavsett vad det egentligen är.

Permalänk
Medlem

Som egenföretagare kan jag inte minnas när jag sist hade "ledig tid" över så jag inte visste vad jag skulle göra med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Ingen sidoinkomst värd att nämna (endast börsen, när den går bra) men jag har börjat snickra mer och mer i verkstaden så med lite tur kanske jag inom en snar framtid kommer kunna sälja någon pryl då och då.

Problemet är att konkurrensen är hård och för att få saker sålda måste man acceptera en väldigt låg timlön. Som privatperson är det dyrt att köpa virke så bara det driver upp priset en hel del. För att inte tala om priset för verktyg och platsen de tar.

Som exempel kostade materialet till mitt senaste alster, en hyfsat liten lampa, över 200 kronor. Det är ungefär vad en färdig lampa är värd att betala för enligt många här i ikea-land.

https://imgur.com/TzECLwy.jpg

https://imgur.com/7X4ORI2.jpg

Ganska nöjd över resultatet måste jag säga. Inte perfekt på något vis men ett par av momenten i bygget gjorde jag för första gången så jag förväntade mig inget annat.

Nu var väl din lampa 10 gånger snyggare än den du får för 200 kr på IKEA men jag förstår absolut problemet om man ska räkna på tiden det tar att snickra ihop den. Vinsten kommer först när man kan bygga 20 eller 50 st på en gång och då göra momenten enklare och mycket snabbare. Att göra ental kommer bli svårt att leva på om man nu inte har ett känt namn och kan få överpris för en skräppryl.

Själv har jag tidigare jobbat med att bygga elskåp som vanligt jobb och skulle kunna tänka mig göra det i som hobbyverksamhet också. Samma sak här så ska det vara serieproduktion och något som man kan lägga någon kväll i veckan på och då få allt fixat. Har lite tankar då en gammal arbetsgivare som skulle kunna vara ett alternativ om de får snurr på firman igen efter covid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Kort svar nej.
Förälder till barn i skol- och dagisålder, så det går en del tid åt dem, även om de allt som oftast kan "klara sig själva" hemomkring, så vill de ju såklart vara med om man gör nånting.
Kvällstid blir det mest olika former av avslappning. Det enda man skulle kunna tjäna några extra pengar på är ju att streama spel eller liknande, men det känns som det krävs rätt lång startsträcka innan det blir värt det.
Och spela spel gör jag för det är kul, inte för jag måste.

Jag tror jag hade tjänat mer på att faktiskt reda ut ekonomin, nu när tråden Hur mycket kostar din livsstil? dök upp och tvingade mig att fundera på vad vi gör av med pengarna på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av luki3:

Börsen är ett tips.
Det bästa här är att du kan spendera så mycket tid på det du själv vill.
De flesta nybörjare låter någon annan ta hand om sina investeringar mot en avgift, finns olika alternativ varav det vanligaste antagligen är att investera i en fond.

Om du inte redan investerar i några värdehandlingar så råder jag dig till att läsa lite om de olika alternativen till att börja med!

Jag kör bankens isk fond men har man intresse kan man grotta ned sig hur mycket man vill och ibland göra klipp.
Jobbade extra för techtroopers ett tag men tröttsamt med telesamtal så jag hoppade av. Hem besöken var alltid intressanta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör lite testpiloter för Sweclockers, de pengarna brukar antingen gå till discgolfprylar eller lite datorhårdvara. Ganska trevligt när en hobby (till viss del) kan finansiera en annan!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Jag saknar alternativet "Nej, det är inte ekonomiskt värt det för mig".

Hade ett konsultföretag på sidan av mitt vanliga jobb ett tag, men när de 900 kr/timmen jag debiterade blev till 153 kr/tim efter skatt (83% skatt då jag har max marginalskatt via mitt vanliga jobb) gav jag upp. Betalade lite för mycket preliminärskatt också, så jag inte kunde ha lika mycket kapital investerat, så den reella mängden var nog mer 140 kr/timmen dessutom.

Hade ju funkat bättre om jag kört ett aktiebolag än enskild firma, men all extra byråkrati runt det hade ändå gjort att det inte hade varit värt det. Hade jag tjänat lite mer hade jag kanske köra firmabil och då hade det kanske varit något.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Nej, men finns planer på lite hobbysysslor i framtiden som kan ge ett par kronor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Får in lite extra på
Twitch - uppe i 97dollar nu, väntar på att månaden skall uppdatera, (100 dollar krävs för första utbetalning)
Tradera - brukar sälja lite prylar lite då och då. Summan kan variera rätt friskt beroende på hur mycket jag har att sälja och hur många annonser jag orkar lägga ut
Kontaktperson - ett trevligt extrajobb som genererar lite pengar.
Microsoft rewards - samlar lite poäng genom att spela lite spel på xbox, poängen kan lösas in i presentkort.

De saker jag gör ovan gör jag främst för att jag tycker det är kul, så det är lite bonus att det går få in lite pengar på det. Inget man blir rik av men det hjälper ekonomin lite.

Permalänk
Medlem

Har ingen extra inkomst, men däremot ett extra jobb: Hjälper till hemma på familjegården vid säsong. Betalar sig i form av att jag bor gratis de dagar jag är hemma, och att jag förhoppningsvis en dag ärver en del jordbruksfastigheter.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag jobbar heltid inom äldreomsorgen, och tar hand om människor hela dagarna. Dom fåtals lediga timmar jag har innan jag lägger mig för att börja om dagen efter vill jag lägga på familjen och mig själv

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Drar in lite extra via Youtube varje månad. Snittar på 100-150€ per månad på en kanal med 5000subs. Ämnet är elbilar och reparation/uppgradering av dessa https://www.youtube.com/channel/UCc3g-KhOBoicgOrB4KkMeew

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Under en period i mitt liv (ca 4år) hade jag ett extra jobb. Jag var schemalagd lördag söndag varannan helg, därimellan kunde man jobba nästan hur mycket som helst. I början körde man järnet, lyckades en månad klämma in 147h på mitt extra jobb, utöver mitt vanliga jobb. Mycket av det man tjänade gick även åt i skatt, fick ofta restskatt om ca 18k osv. Tillslut kände jag att jag orkar inte mer och sade upp mig. Min chef klagade även på att jag verkade trött på mitt vanliga jobb.

Idag tjänar jag mer än vad jag gjorde med bägge jobb, på ett jobb. Lite sur att jag inte bytte bransch tidigare. Jobbar idag med något helt annat än bägge jobben som jag hade under den perioden.

Om jag kan sammanfatta min upplevelse så är det så här: Det tär på förhållanden/familj etc. Man blir trött och orkeslös, man behöver vila med. Pengarna jag tjänade gick mestadels åt i skatt, resten gick åt till prylar och resor. Bättre att man siktar på ett bättre jobb till vardags då det ger en mer ro i själen samt förhoppningsvis i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Under en period i mitt liv (ca 4år) hade jag ett extra jobb. Jag var schemalagd lördag söndag varannan helg, därimellan kunde man jobba nästan hur mycket som helst. I början körde man järnet, lyckades en månad klämma in 147h på mitt extra jobb, utöver mitt vanliga jobb. Mycket av det man tjänade gick även åt i skatt, fick ofta restskatt om ca 18k osv. Tillslut kände jag att jag orkar inte mer och sade upp mig. Min chef klagade även på att jag verkade trött på mitt vanliga jobb.

Idag tjänar jag mer än vad jag gjorde med bägge jobb, på ett jobb. Lite sur att jag inte bytte bransch tidigare. Jobbar idag med något helt annat än bägge jobben som jag hade under den perioden.

Om jag kan sammanfatta min upplevelse så är det så här: Det tär på förhållanden/familj etc. Man blir trött och orkeslös, man behöver vila med. Pengarna jag tjänade gick mestadels åt i skatt, resten gick åt till prylar och resor. Bättre att man siktar på ett bättre jobb till vardags då det ger en mer ro i själen samt förhoppningsvis i plånboken.

Vilka branscher gick du ifrån och vad bytte du till?
Om jag får gissa så är butik/industri kanske?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilka branscher gick du ifrån och vad bytte du till?
Om jag får gissa så är butik/industri kanske?

Jag extraknäckte som säljare av brun-varor och jobbade som typ förman i transportbranschen.

Nu jobbar jag inom teknik typ.

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del extrainkomster under åren. Byggt datorer åt folk, byggt hörlursförstärkare, privatmattelärare, och nu för tiden är det mest bilmek som jag drar in lite extrapengar på. Dock inga större summor, kanske nån tusenlapp per år på sin höjd. Gör det mest för att det är kul bara. Investerar en hel del på börsen också, så räknar man med inkomster därifrån så blir det en hel del mer pengar dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nej jag har ingen extra inkomst. Hjälper dock folk jag känner bygga datorer och lösa datorrelaterade problem men det är inget jag frågar om betalning för.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hej Swec!

Sitter här och inser att jag gärna vill ha många saker i livet. Ska väl erkänna att jag har det relativt bra redan som det är utan några större lån eller skulder och dessutom ett yrke som på sikt kommer ge en väldigt bra inkomst iaf. Men satt nu på lördagsmorgonen och filosoferade ute på balkongen om vad man ska göra med sin lediga tid. Speciellt så här under coronatider. Kom på att jag beundrar er drivna människor som har dels hobbies eller strikt ett ”extrajobb” för att dra in mer kulor. Vissa målar, andra säljer cyklar de har lagat osv.

Min fråga är egentligen inte riktad specifikt till mot vad JAG kan göra för att dra in lite pengar vid sidan om, utan snarare mest nyfiken på vad DU gör för att utvidga semesterkassan? I bästa fall kanske någon kan få inspiration också.

Själv så har jag börjat skriva en bok. Men jag tror inte den kommer komma ut på marknaden och om den gör det är väl det i mindre skala, men det är väl ett litet projekt jag har vid sidan iaf. Jag har även funderat på om man ska outsourca sina kunskaper om speldatorer och skräddarsy datorer för t.ex familjer som ska köpa något åt sin son/dotter, kanske inkl. en överklockning. Känner dock att jag just nu har utdaterade kunskaper. Tänker själv att kan man dra in 2000kr/mån extra och lägga i någon indexfond så är man en bra bit på vägen.

Så för diskussion, har du någon alternativ inkomst utöver ditt yrke? Har du någon idé? Se tråden som en diskussion för inspiration eller för bragging rights.

Aktier och fonder. Ränta-på-ränta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har valt att satsa på extra utgifter istället för extra inkomster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Jadå. Jag kanske formulerade mig klumpigt, det jag menade var att även om det finns en relativt liten grupp som gärna betalar premium för hantverk så är problemet att hitta dem. Om jag får vara fördomsfull så tror jag inte dessa personer kollar facebook /blocket efter dyra lampor när de är på jakt efter en sådan. De går nog till en butik eller i bästa fall till en etablerad finsnickares webshop.

Men, jag har ju faktiskt inte ens testat sälja något så jag kan förstås ha fel.
Det tar jag som en komplimang

Ska göra en till liknande lampa inom kort och ska försöka hålla koll på hur mycket tid det tar men spontant känns det som att 800-1000 kronor beroende på storlek, träslag och komplexitet känns som ett ok pris att ta för någon som hobbysnickrar på sidan om. Kanske ska ta en titt på etsy och se vad de kostar där.

Jag misstänker att det kan vara svårt at sälja enskilda produkter på det viset på tradera, blocket eller liknande. Jag tror att du antingen får försöka hitta en butik (designer-butik för hipsters helst om du vill ha mycket betalt) som kan sälja dina grejer, alternativt att du lyckas sälja dina tjänster som finsnickare eller vad man ska kalla det. Alltså att du bygger saker åt folk på beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag misstänker att det kan vara svårt at sälja enskilda produkter på det viset på tradera, blocket eller liknande. Jag tror att du antingen får försöka hitta en butik (designer-butik för hipsters helst om du vill ha mycket betalt) som kan sälja dina grejer, alternativt att du lyckas sälja dina tjänster som finsnickare eller vad man ska kalla det. Alltså att du bygger saker åt folk på beställning.

Inte personen du skrev åt men kan bekräfta att saker på Tradera osv oftast går väldigt billigt.

Går att tjäna bra pengar på Tradera bara genom att köpa saker och sälja igen med bättre bilder, beskrivning eller ha stavat rätt!
Saker som är värda 500kr+ går ofta för 50kr för det ligger i fel kategori (eller säljs fel månad).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Inte personen du skrev åt men kan bekräfta att saker på Tradera osv oftast går väldigt billigt.

Går att tjäna bra pengar på Tradera bara genom att köpa saker och sälja igen med bättre bilder, beskrivning eller ha stavat rätt!
Saker som är värda 500kr+ går ofta för 50kr för det ligger i fel kategori (eller säljs fel månad).

Jo jag har en släkting som har levt på liknande affärer i perioder. Köpt en massa saker när det är rea någonstans och sen sålt dem, typ elverktyg när Jula hade någon rea och liknande, men också begagnade saker med felstavningar eller så som har sålts under marknadspriset. Men ärligt talat hade han nog inte klarat det om han inte hade föräldrar som ställde upp när pengarna inte räckte, och timpengen var katastrof, han hade nog tjänat bättre på att jobba som cykelbud på Foodora eller liknande (och fått träning på köpet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag saknar alternativet "Nej, det är inte ekonomiskt värt det för mig".

Hade ett konsultföretag på sidan av mitt vanliga jobb ett tag, men när de 900 kr/timmen jag debiterade blev till 153 kr/tim efter skatt (83% skatt då jag har max marginalskatt via mitt vanliga jobb) gav jag upp. Betalade lite för mycket preliminärskatt också, så jag inte kunde ha lika mycket kapital investerat, så den reella mängden var nog mer 140 kr/timmen dessutom.

Hade ju funkat bättre om jag kört ett aktiebolag än enskild firma, men all extra byråkrati runt det hade ändå gjort att det inte hade varit värt det. Hade jag tjänat lite mer hade jag kanske köra firmabil och då hade det kanske varit något.

Jag har max maginalskatt och kör konsultlåda vid sidan om och debiterar just 900 kr / timme

Jag kör AB. Tar ut väldigt lite lön, kanske max 50 tkr om året om ens det, tar maximal aktieutdelning som åker in på ISK en gång per år, milersättning, betald telefon & dator, hyr ett kontorsrum av mig själv etc. På så sätt tycker jag det ändå är värt att jobba ca 600 timmar extra per år. Jag har tagit in en ekonomikonsult som sköter all "byråkrati" och det kostar exakt 12500 kr + moms per år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata