Samsung Exynos med AMD RDNA-grafik till bärbara datorer hösten 2021

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos med AMD RDNA-grafik till bärbara datorer hösten 2021

Den nya processorn ska husera i såväl framtida Galaxy-telefoner som bärbara datorer med Windows 10 för ARM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! Frågan är ju då...kommer det finnas Samsungmobiler med denna grafikdelen att köpa, eller kommer den bli en bristvara som allt annat?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

De kan bli populära men det hänger ihop med pris. Alltså en enklare Arm laptop för 10 000kr är svårsåld och de konkurrerar direkt emot apple macbook. Men om däremot enklare Armlaptops som ändå för vanligt folk kan anses skapligt bra släpps för runt 5000kr så kan de bli populära.

Min gissning är att de åtminstone i början kommer vara dyra och då inte kommer bli någon säljsucce.

*edit*
En grym Arm Windows laptop för 20 000kr är inga konstigheter att få sålt. Om Windows för Arm får lite bättre programutbud etc. Men just nu känns denna laptop som jag beskriv väldigt väl nischad, knappast något mer vanligt folk skulle köpa.
På företagsdelen så betalar man gärna många tusenlappar extra för mindre strul och vanliga x86 windows känns idag som ett säkrare kort att att slippa strul just nu

Permalänk
Medlem

Spännande har väntat på denna generationen av Exynos och tester av hur pass bra dom presterar, hoppas de lever upp till mina förväntningar.

Permalänk
Medlem

Ge mig bara 4-8 X1 eller motsvarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nice! Frågan är ju då...kommer det finnas Samsungmobiler med denna grafikdelen att köpa, eller kommer den bli en bristvara som allt annat?

Gissar att eftersom samsung licensierar det så byggs allt i deras egna fabriker och inte väntar på chips från tsmc eller annan tillverkare.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kraftiga laptopar i all ära men när jag ser en ARM processor med fläskig grafik går mina tankar direkt till två produkter. En Switch Pro och att ett Samsung Odyssey Stand-alone VR-headset.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nice! Frågan är ju då...kommer det finnas Samsungmobiler med denna grafikdelen att köpa, eller kommer den bli en bristvara som allt annat?

Kommer väl vara lika stor brist som idag. Dvs inte alls vad jag vet om?Dessa kretsar är ju betydligt mindre än en GPU eller så. Sedan ligger det väl i Samsungs intresse att kunna sälja sina egna mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kraftiga laptopar i all ära men när jag ser en ARM processor med fläskig grafik går mina tankar direkt till två produkter. En Switch Pro och att ett Samsung Odyssey Stand-alone VR-headset.

Det är dock mer sannolikt att en Switch Pro kommer med en systemkrets från NVidia än ifrån Samsung.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är dock mer sannolikt att en Switch Pro kommer med en systemkrets från NVidia än ifrån Samsung.

Jo, men det har väl inte släppt något Tegra X2 än? Det har väl varit förvånansvärt lite utveckling på den fronten sen 2015.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Samsung Sverige

Intressant! Jag sitter inte inne med några insidesuppgifter kring detta, men det blir väldigt spännande att se vad ryktena mynnar ut i.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, men det har väl inte släppt något Tegra X2 än? Det har väl varit förvånansvärt lite utveckling på den fronten sen 2015.

Nej de har inte det. Och kan inte svära på att de överger Tegra för en annan ARM, fast tror det blir svårare för dem med bakåt kompibalitet, än om de kör NVidia igen.

Kom ihåg att det även gick rykten om att 4k switch skulle nås genom DLSS (vilket är NVidia funktionalitet) så vi får väl se när det väl blir någon utannonsering.

Tråkigast vore ju om det bara blir en refresh av tegra x1, ingen 4k, och lite större skärm/batteri.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Det är dock mer sannolikt att en Switch Pro kommer med en systemkrets från NVidia än ifrån Samsung.

fast tekniskt sätt så kan det vara båda ? vem är det som gör rtx 3xxx korten ? (hint dom börjar på sam slutar på sung)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Gissar att eftersom samsung licensierar det så byggs allt i deras egna fabriker och inte väntar på chips från tsmc eller annan tillverkare.

problemet där är nog att dom också producerar på 110%, liksom dom gör rtx 3xxx korten och hur enkelt är det att få tag på dom just nu ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av norrby89:

problemet där är nog att dom också producerar på 110%, liksom dom gör rtx 3xxx korten och hur enkelt är det att få tag på dom just nu ?

Pågår det inte utbyggnad av produktionskapaciteten, liksom andra åtgärder för att försöka få bort flaskhalsarna?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast tekniskt sätt så kan det vara båda ? vem är det som gör rtx 3xxx korten ? (hint dom börjar på sam slutar på sung)

Menade mer på ägaren av kretsdesignen, inte vem som producerar själva kretsen

Alltså mer troligt att det är nvidia kretsdesign (Tegra) än Samsung (Exynos med RDNA). Oavsett om det är samsung eller tsmc som så småningom tillverkar den.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

problemet där är nog att dom också producerar på 110%, liksom dom gör rtx 3xxx korten och hur enkelt är det att få tag på dom just nu ?

3xxx serien är inte på 5nm noden.

Permalänk
Medlem

Glädjande för dom som enbart behöver en surfdator och lite lättare spel. Koppla mobilen till en skärm med mus och tangentbord genom bluetooth. Det borde bli vanligt snart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

problemet där är nog att dom också producerar på 110%, liksom dom gör rtx 3xxx korten och hur enkelt är det att få tag på dom just nu ?

Det är helt olika noder så påståendet haltar.
Samsung har även satsat mycket på kommande mindre noder och bygger en större kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det är helt olika noder så påståendet haltar.
Samsung har även satsat mycket på kommande mindre noder och bygger en större kapacitet.

så du menar att en ny nod kommer vara under mindre tryck än den gamla ? du tror inte att alla som kan kommer vilja ha den nya noden asap ? tror du något annat så tror jag inte du inser i hur pass påtryckt marknaden är. Bara det faktum att intel funderar på att ändra deras namngivning bara för att 7nm låter bättre än 10nm även fast intels 10nm tekniskt sätt är "bättre"

Visa signatur

here we go!