Nästan 90 procent av IOS-användare väljer bort datainsamling

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Förstår att tanken inte gick åt detta hållet men för mig blir detta rätt egoistiskt. Jag ger gärna min data i utbyte mot bättre produkter och driva utvecklingen framåt. Om det så än skulle vara att företaget säljer mina digitala vanor/liv för att få klirr i kassan som sen kan gå till utveckling av tjänster/produkter. Kan jag bidra lätt gör jag det gärna.

Och när den delade datan sen används för profilering och därigenom manipulering av större populationer i demokratiska val för att skjuta resultatet åt ett eller annat håll, då är det dock inte lika roligt längre. Se Facebook och Cambridge Analytica.

Att bli spårad som enskild individ är en sak, men det är verktygen när det kan användas på större grupper som är riktigt jävla läskiga. Företagen har för kraftiga verktyg och bör enligt mig bli fråntagna dem.

Permalänk
Medlem

Den klassiska man ska ha i bakhuvudet. Är det gratis är du produkten

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Typ mer "ändra eran företags strategi så ni inte behöver spåra folk"

Om alla typ säger nej så kanske modellen är fel..... 123 tänk om

Eller så kan ni rädda foliehattar skaffa er varsin gammal Nokia 3310 istället och stanna offline. 🤔😉😂

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon14781:

Eller så kan ni rädda foliehattar skaffa er varsin gammal Nokia 3310 istället och stanna offline. 🤔😉😂

Va rädda folihattar? dom säljer ju min data det vet man om och Apple är goodguy here.
Visar tydligt folk inte vill bli spårade om dom får upp det i ansiktet.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Blir intressant att se om/hur Google och Android följer detta. De har tagit steg mot att informera användare om vilken data som samlas in och hur den används, men det är fortfarande långt ifrån en mer praktisk lösning för den som vill välja bort datainsamling utan att tvingas välja bort vissa appar helt.

Har inte haft IOS-enheter själv på länge nu av olika skäl, men kommer nog åtminstone överväga det nästa gång det är dags för något byte Integritetsfokuset ser ju bra ut utåt åtminstone, det är svårt att neka till.

Google kommer börja dela ut gratis telefoner, i utbyte mot att man godkänner total datainsamling, utan några begränsningar. Ni läste det här först.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Hur kan de veta det? Har de samlat in data på att folk inte vill samla in data tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nej, jag har inte läst vad flurry skriver om sin metodik på sin hemsida, min DNS ger nämligen NXDOMAIN som svar när jag försöker följa länkar till domäner som är kända för att spåra (Adblock i OpenWRT).

Kom inte heller åt Flurry.com förrän jag tryckte igång mitt VPN (för att bypassa NextDNS) och använde DuckDuckGo Browser.

NextDNS och content blockers i Safari gör sitt jobb här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Google kommer börja dela ut gratis telefoner, i utbyte mot att man godkänner total datainsamling, utan några begränsningar. Ni läste det här först.

Påminner om Facebooks satsning (som inte är fiktiv) att erbjuda gratis internet till mobilen i ett 40tal länder.

https://www.theguardian.com/world/2016/aug/01/facebook-free-b...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

På Android finns det permission för varje app som man kan välja att blocka?
Tror mera Apple vill bara ha data samling till sig själv och inte delar med sig av kakan.

https://threatpost.com/google-apple-track-mobile-opting-out/1...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Efter ca 10 år enbart andriod så överväger jag för första gången Iphone enbart av denna anledningen.

Börjar bli så extremt trött på att information om mej samlas och säljs som om jag vore någon jävla pengako. Undrar vart mentaliteten kom ifrån där folk helt plötsligt fick för sej att dom kunde göra detta utan mitt samtycke?

OK. Trpdde detta började delvis då Apple höll på att bli stämda på grund av att de loggade alt och alla. Men tror inte det var förens det kom ut att de loggade GPS data som det vart en hel del tjafs. Kan inte påstå att andra är bättre. Men "Iphone enbart av denna anledningen." ser hjag unte sin en giltig anledning till att byta om man nu inte vill bli övervakad.
Man får välja sinna val. Rent generet sätt så är nog inte alla företag så intresereade av mig eller dig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske dags att gå och ta patent på sin persondata, då den verkar vara värt sin vikt i kryptopengar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

OK. Trpdde detta började delvis då Apple höll på att bli stämda på grund av att de loggade alt och alla. Men tror inte det var förens det kom ut att de loggade GPS data som det vart en hel del tjafs. Kan inte påstå att andra är bättre. Men "Iphone enbart av denna anledningen." ser hjag unte sin en giltig anledning till att byta om man nu inte vill bli övervakad.
Man får välja sinna val. Rent generet sätt så är nog inte alla företag så intresereade av mig eller dig.

Det handlar inte om företags generella intresse om mej utan att dom tjänar pengar på något som är mitt. De är egentligen stöld eftersom informationen dom tar ifrån mej bevisligen har ett monetärt värde och dom tar det ifrån mej och säljer detta utan att jag änns kan bestämma eller säga ifrån.

Har som sagt aldrig använt Iphone och bryr mej inte så mycket om vad dom gjort innan men om dom nu har ändrat till att skydda sina köpare hoppar jag på tåget. Deras affärsidé är inte den samma som googles därför tror jag ändå mer på att Iphone faktiskt kan göra detta ganska bra eller ialf bättre än google.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul om FB stängde av alla som använde iOS, det skadar dessutom reklamdrivna sidor då de inte kan rikta reklam mot dessa användare längre... samma sidor som hyllar Apple nu kan ju drabbas av det här ordentligt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Ett av många motiv att göra detta är nog att företag som Apple gärna vill ha ett "betal-TV" internet och att påskynda denna över gång är så klart att försvåra "gratis" tjänster på nätet som bygger på insamling av data/reklam.
Denna utveckling är redan påtaglig där mer och mer nyheter hamnar bakom betalvägg. Det är en dålig samhälles utveckling av många anledningar. Ett är transparens som att någon skriver att något i staden hänt, men det går så klart inte att kontrollera då länken leder till en låst artikel. och även om man betalar för just denna vägg kommer det finnas massa andra sidor som är låsta och man kan ju inte betala för alt.
När man tvingas välja så tenderar man betalar för de sidor som bekräftar ens världsbild. det kommer såklart att förstärka effekten av fake news tanken På ALLA fronter.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

... exakt vilka personliga data de köper tillgång till sajten med.
... "För att få tillgång till denna artikel behöver du dela med dig av t.ex. vilket kön du har, hur gammal du är och din historik i nuvarande webbläsare. Vi kommer sedan använda din information till vad vi vill. ..."

Grejerna är väl att:
1. Det samlas in ganska lite data från varje individuell sajt. Knappast så mycket att någon skulle lyfta ett ögonbryn om man ser det som en enskild händelse. (Appar till mobiltelefoner samlar gärna in betydligt mer "irrelevant" data.)
2. Man kombinerar data från många olika sajter, vilket leder till att den totala informationsmängden blir omfattande och tillåter att ytterligare slutsatser kan dras.
3. Det riktigt intressanta för mig som studieobjekt är just hur insamlade data om mig används och vilka personer som ges tillgång till dessa data.

Permalänk
Lego Master

Well shit.
Detta, och deras välintegrerade ekosystem får mig att snegla på Apple mer och mer faktiskt.
Jag gillar fortfarande inte mycket av valen de gjort med sina produkter, men hela "det bara funkar" är ju jäkla skönt också. Lite på samma sätt som jag slutat mecka med mina bilar själv, och bara lämnar dem till verkstaden nuförtiden. Det ska bara funka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Well shit.
Detta, och deras välintegrerade ekosystem får mig att snegla på Apple mer och mer faktiskt.
Jag gillar fortfarande inte mycket av valen de gjort med sina produkter, men hela "det bara funkar" är ju jäkla skönt också. Lite på samma sätt som jag slutat mecka med mina bilar själv, och bara lämnar dem till verkstaden nuförtiden. Det ska bara funka.
https://i.imgur.com/AY8jGZl.png

Och binda sig till ekosystem är ett annat stort problem och frågan är hur man undviker detta?
Man låser in sig hos tillverkare. Microsoft insåg detta tidigt och det var därför de gjorde uppgradering till Windows 10 gratis, det var därför de ville in på mobilmarknaden så gärna. Google i sin tur jobbar i det dolda. Folk tänker inte på att man använder deras tjänster hela tiden och de tjänar på detta genom att sälja reklam och information om en. Och Apple har sina produkter där "schyssta grejer" kostar riktigt mycket. Som mobiltelefoner, där hoppet är på iPhone 13 att den kan bli riktigt bra, lösa de problem som iPhone 12 hade med slö display etc. Men priset lär blir runt 12 000kr för en stor modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Ett av många motiv att göra detta är nog att företag som Apple gärna vill ha ett "betal-TV" internet och att påskynda denna över gång är så klart att försvåra "gratis" tjänster på nätet som bygger på insamling av data/reklam.
Denna utveckling är redan påtaglig där mer och mer nyheter hamnar bakom betalvägg. Det är en dålig samhälles utveckling av många anledningar. Ett är transparens som att någon skriver att något i staden hänt, men det går så klart inte att kontrollera då länken leder till en låst artikel. och även om man betalar för just denna vägg kommer det finnas massa andra sidor som är låsta och man kan ju inte betala för alt.
När man tvingas välja så tenderar man betalar för de sidor som bekräftar ens världsbild. det kommer såklart att förstärka effekten av fake news tanken På ALLA fronter.

Låt oss vara riktigt, RIKTIGT tydliga här.
Du hävdar att om inte informationstrålarna får sälja din personliga historik, location data och så vidare till annonsföretag, så förstärks effekten av fake news?
!
!!
Som ett exempel på data som annonsörer köper gjorde Signal, en krypterad messaging app, en reklamkampanj på instagram där de använde instagram data för en riktad annons (precis som alla andra riktade annonser) till besökarna.
Exempel:

De kickades ut av Facebook/instagram på grund av detta. Av någon anledning tror Facebook inte att det skulle gynna dem att människor faktiskt ser vad de säljer om var och en av oss.

Förresten, gör ett experiment - låt instagram ha tillgång till din mikrofon. Sedan sitter du en god stund och pratar med en kompis/partner/.. om Mercedes, Golfklubbor, eller något annat du normalt aldrig skulle prata om. Dra igång din surfmaskin ett tag senare och kolla dina annonser.

Du är inte bara övervakad och location trackad. Du är avlyssnad också.
Det finns inget hållbart försvar. Inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well shit.
https://i.imgur.com/AY8jGZl.png

Jag var precis som du och bytte till iOS för två år sen. I tidernas begynnelse brukade jag alltid köra root, custom roms, mods och allt vad det heter, men på senare tid tröttnade jag på dålig säkerhet, dåligt med mjukvaruuppdateringar och en allmän känsla av opålitlig standby-tid samt ojämn prestanda med min androidtelefon, så jag köpte en iphone XS.

Kan ju inte direkt säga att det har förändrat mitt liv som vissa andra apple-fantaster, men telefonen bara...existerar. Den är alltid blixtsnabb och alltid pålitlig. Nya updates flera gånger om året gör att telefonen alltid känns ny och aktuell. Batteritiden är inte den bästa men standby-tiden är riktigt pålitlig, vilket nästan är viktigare för mig.

Jag tror inte jag kommer byta tillbaka inom de närmaste åren i alla fall!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och binda sig till ekosystem är ett annat stort problem och frågan är hur man undviker detta?
Man låser in sig hos tillverkare. Microsoft insåg detta tidigt och det var därför de gjorde uppgradering till Windows 10 gratis, det var därför de ville in på mobilmarknaden så gärna. Google i sin tur jobbar i det dolda. Folk tänker inte på att man använder deras tjänster hela tiden och de tjänar på detta genom att sälja reklam och information om en. Och Apple har sina produkter där "schyssta grejer" kostar riktigt mycket. Som mobiltelefon där hoppet är på iPhone 13 att den kan bli riktigt bra, lösa de problem som iPhone 12 hade med slö dispaly etc. Men priset lär blir runt 12 000kr för en stor modell.

Well, så länge man är medveten om vad man gör och vilken investering på lång sikt det troligen innebär, antar jag att det är "fine".
Man får helt enkelt väga enkelhet med valfrihet. Du kan inte få allt.

Och gällande priset. Jag vill inte försvara prislapparna på de senaste flaggskeppen, det är vansinnigt mycket pengar. Men samtidigt, du använder den dagligen, och förmodligen oftare än din bil (som, om du har råd med en top tier iPhone, troligen kostar minst 10ggr så mkt). Utslaget över användningstimmar är en mobil troligen relativt billig, speciellt när man ser alla som går med mobilen klistrad i handen ute på stan.

Skrivet av urban22:

Jag var precis som du och bytte till iOS för två år sen. I tidernas begynnelse brukade jag alltid köra root, custom roms, mods och allt vad det heter, men på senare tid tröttnade jag på dålig säkerhet, dåligt med mjukvaruuppdateringar och en allmän känsla av opålitlig standby-tid samt ojämn prestanda med min androidtelefon, så jag köpte en iphone XS.

Kan ju inte direkt säga att det har förändrat mitt liv som vissa andra apple-fantaster, men telefonen bara...existerar. Den är alltid blixtsnabb och alltid pålitlig. Nya updates flera gånger om året gör att telefonen alltid känns ny och aktuell. Batteritiden är inte den bästa men standby-tiden är riktigt pålitlig, vilket nästan är viktigare för mig.

Jag tror inte jag kommer byta tillbaka inom de närmaste åren i alla fall!

Jag körde faktiskt iPhone ett tag "i början". Min senaste var en iPhone 4, om man inte räknar min gamla jobblur som var en iPhone SE och bara låg i en låda på jobbet (dual-sim, yeah!).
Jag är mäkta kluven. Å ena sidan gillar jag "it just works". Å andra sidan gillar jag att ibland sitta och pilla med nånting på min S20 Ultra en bra stund, bara för att få till en schysst widget eller nån slags automation med Tasker tex. Mycket av den nördglädjen känner jag att Apple trycker ner, tyvärr.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Förresten, gör ett experiment - låt instagram ha tillgång till din mikrofon. Sedan sitter du en god stund och pratar med en kompis/partner/.. om Mercedes, Golfklubbor, eller något annat du normalt aldrig skulle prata om. Dra igång din surfmaskin ett tag senare och kolla dina annonser.

Du är inte bara övervakad och location trackad. Du är avlyssnad också.
Det finns inget hållbart försvar. Inget.

Gör ett annat experiment gå ut på stan en varm dag tänk på glass, ta av ens foliehatt och se att glassbilen kommer körande och stannar. Glassbilen samarbetar nämligen med Google och använder deras satelliter till att läsa av folks medvetande.
Jag själv personligen tror att glassbilen samarbetar såpas mycket med Google, så att de kan skicka ner signaler till ens hjärna så att man blir glassugen.

Skämt åsido. Mycket övervakning finns, gå till en webbutik lägg svindyra saker i varukorgen och gå därifrån. Och se då om man får reklam om dessa produkter runt omkring.

Men väldigt mycket konspiration finns där denna konfirmation ofta baseras på konfirmeringsbias. Saker som att de avlyssnar ens mikrofoner är ofta av det. Det är en sak att säga att risken finns och man bör vara försiktig och tänka sig för.
En helt annan sak att dra till med konspirationer som att de gör det på stor skara, ofta enbart för att få ganska "harmlös information" och ingen har upptäckt det. Argument man har för detta är ren konfirmeringsbias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt oss vara riktigt, RIKTIGT tydliga här.
Du hävdar att om inte informationstrålarna får sälja din personliga historik, location data och så vidare till annonsföretag, så förstärks effekten av fake news?

Kritiken handlar mer om att jag inte tror att Apple gör detta för att skydda människor utan bara för att kunna hitta nya inkomstkällor och det unga internet som var en gränslös värld av information och även oftast helt gratis. var så klart svårt att konkurrera med om man vill ha betalt av privatpersoner. När internet i mycket större grad nu kräver betalt kommer alla individer inte ha samma fria tillgång till samma information samtidigt som förut. Denna begränsade information leder till att stärka dom åsikter man redan har. Där igenom stärks synen på att all annan information som inte stämmer med den information man valt då är falsk.

När information via scarcity pga betalningsmodellens incitament får ett högre värde av att låsa ner och förhindra leder det såklart till att det blir mindre information totalt. och i slutändan drabbas alla negativt av mindre information.

Information till skillnad från allting annat i värden kostar bara att producera en gång

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Det bästa som kan hända att är denna "gratis-värld" vi lever i försvinner. Alla vet att det inte finns något som heter gratis. Jag drömmer om den dagen då pop-ups, click-bait och loot-lådor är ett minne blott och vi igen kan njuta av tjänster och produkter som konkurrerar med kvalitet och pris som ledstjärnor.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Grejerna är väl att:
1. Det samlas in ganska lite data från varje individuell sajt. Knappast så mycket att någon skulle lyfta ett ögonbryn om man ser det som en enskild händelse. (Appar till mobiltelefoner samlar gärna in betydligt mer "irrelevant" data.)
2. Man kombinerar data från många olika sajter, vilket leder till att den totala informationsmängden blir omfattande och tillåter att ytterligare slutsatser kan dras.
3. Det riktigt intressanta för mig som studieobjekt är just hur insamlade data om mig används och vilka personer som ges tillgång till dessa data.

Tack, det var ett bra svar. Jag har ganska lite koll på hur det fungerar i praktiken, så jag uppskattar mycket olika svar från er som är kunniga användare här i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McKonny:

Ja det är ju definitivt ingen enkel fråga det här. Mina poänger är bara att jag tror man ska vara försiktig att hylla apple som good guys i detta, dom kommer tjäna betydligt mer pengar pga detta move, inget som helst snack om den saken. Samt att det nog hade varit bäst att hitta någon slags middle road i hela privacy diskussionen.

Absolut. Apple som företag ska ju tjäna så mycket pengar som möjligt över tid, så detta är inte gjort av godhet.

Lite off-topic om att maximera vinster:
En kompis till mig som tränade extremt mycket hade en liknande inställning till kosttillskott, som en del företag har till lagar: Det som är på gränsen till att bli olagligt har garanterat en effekt, så det kör vi på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

det skadar dessutom reklamdrivna sidor då de inte kan rikta reklam mot dessa användare längre...

Det här påverkar inte webbsidor alls. Apple har gjort en hel del för att begränsa spårning där också (de är väl på ungefär samma nivå som Firefox, så inget extremt men bättre än Chrome) men det är inte nytt nu. Det här handlar om att spåra folk mellan olika appar, vilket inte längre går.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag tycker denna frågan är då himla intressant.
Personligen har jag inga problem med att "ge ut" mitt digitala liv. Jag undrar vad som får folk att ta på sig folie-hatten? Är ditt digitala liv då privat för dig? Eller vad gör att skon klämmer?

Som jag ser på frågan om företag kan ge mig billigare/gratis produkter som jag gillar för dom samlar in lite info om hur jag använder vissa saker är det för mig helt okej blir juh lite att jag själv säljer min info för ett rabatterat pris på produkter? Jag anser att det är ett rimligt byte. Nu vet jag inte hur sånt här funkar men säg Netflix dom samlar in vad jag kollar på och blir betalda av företag för att ge mig alternativ baserat på vad dom tror jag gillar via insamlingen. Om dom inte fick in dom pengarna från det hållet och jag ska behöva lägga 50-200kr mer i månaden hade jag blivit mer sur över.

Sen brukar la insamlingarna bli mer generella diagram som säljs. Tex ett företag vill veta sin målgrupp köper info om användare. Får svar din app används till 90% av denna grupp.

Jag tror inte du inser vad reklam är. Poängen med reklam är att övertala folk att köpa saker de annars inte skulle köpt. Saker de inte behöver, vill ha eller som inte förbättrar deras liv på något sätt. Det handlar om manipulation. Och det fungerar, annars skulle reklam inte existera längre. Effektiv reklam, som riktad reklam, är alltså reklam som bättre lyckas övertala människor att spendera pengar på saker de inte vill ha i grunden. Genom att sälja din information och tillåta riktad reklam tillåter du företag att manipulera dig effektivare. Låter det fortfarande som ett rimligt utbyte?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zartax:

Jag tror inte du inser vad reklam är. Poängen med reklam är att övertala folk att köpa saker de annars inte skulle köpt. Saker de inte behöver, vill ha eller som inte förbättrar deras liv på något sätt. Det handlar om manipulation. Och det fungerar, annars skulle reklam inte existera längre. Effektiv reklam, som riktad reklam, är alltså reklam som bättre lyckas övertala människor att spendera pengar på saker de inte vill ha i grunden. Genom att sälja din information och tillåta riktad reklam tillåter du företag att manipulera dig effektivare. Låter det fortfarande som ett rimligt utbyte?

Nja, det kan ju också vara reklam som är syftad att få dig att köpa just deras produkt istället för en konkurrent. Det finns fortfarande reklam för basvaror, där gemene man i stort sett måste ha någon version av produkten (tandkräm, ris, mjölk...).
Så all reklam är inte bara till för att få dig att köpa saker du inte behöver. Det handlar ju om vilken produkt man vill sälja, och vilken ställning den har i konsumtionssamhället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hade varit ett fantastiskt intressant experiment om Facebook började ta betalt för medlemsskap om deras möjlighet att samla in data försämrades rejält. Undrar hur många som hade valt att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nja, det kan ju också vara reklam som är syftad att få dig att köpa just deras produkt istället för en konkurrent. Det finns fortfarande reklam för basvaror, där gemene man i stort sett måste ha någon version av produkten (tandkräm, ris, mjölk...).
Så all reklam är inte bara till för att få dig att köpa saker du inte behöver. Det handlar ju om vilken produkt man vill sälja, och vilken ställning den har i konsumtionssamhället.

Det var inte mig du citerade, men en liten kommentar på det som han skrev och ditt svar. Det är ett bra retoriskt knep att använda förenklingar att all reklam är manipulation. Inte helt sant, men lättare att föra fram sin åsikt.

Jag gör på liknande sätt för att förklara för mina barn varför det finns reklam i deras spelappar: "De vill bara lura dig att köpa deras spel!" Min elvaåring fixar dock nyanserna nu, så då behövs inte sådana förenklingar längre. Och här är vi väl en majoritet vuxna, så här behövs det inte heller, så det är skönt att du orkar nyansera diskussionen lite