Permalänk
Medlem

Logitech MX Mus, vilken version?

Denna tror jag kan passa mig men vilken version ska man ha? Är trean det senaste?

Verkar ha vissa problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Larsp777:

Denna tror jag kan passa mig men vilken version ska man ha? Är trean det senaste?

Verkar ha vissa problem.

Vilka issues har den?

Sitter med en MX Master 2S här på jobbet och trivs väldigt mycket med den. Inte provat 3an men bara antar att den är bra den med.

Permalänk
Medlem

Jag har 3an, fungerar utan problem till OS X och Ubuntu, har inte testat Windows.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på MX Master 3, mest för att tumknapparna sitter så mycket bättre på den än de tidigare.

Permalänk
Medlem

Har MX3, vet ej vilka problem den skulle kunna ha. Använder den till Mac och Win där jag växlar med knappen under musen. Dock kör jag med två Unifying-adaptrar som verkar fungera mycket bättre än Bluetooth.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda "problem" jag upplevt är att Logitechmjukvarorna bara finns till win och mac så man får bara "standardfunktioner" på Linux och Android.
Mössen i sig har däremot alltid fungerat utmärkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har mx master original och tvåan hemma.
Jag rangordnar dem 3, original sist tvåan.

Originalet är trevligt då den använder ett utbytbart batteri av AA format. Så de istället för då och då sitta med sladd. Så byter jag till ett nytt uppladdningsbart batteri och sätter det andra på laddning.

Fördelar med 3:an:
Främst för att tummen är användbar igen.
Sidoscrollen är mjukare att snurra på. samtidigt som bakåt och frammåtknapparna är längre från varandra. Så trycker mer sällan fel

Det var min högst objektiva åsikt

Tvåan och trean kan du koppla via blåtand.
Funkar till gennerellt allt.
Kopplar jag den till min iphone, funkar dock bara scrollen. har ej testat android.

har du några fler frågor så ska jag försöka svara på dem!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fluxor:

Har mx master original och tvåan hemma.
Jag rangordnar dem 3, original sist tvåan.

Originalet är trevligt då den använder ett utbytbart batteri av AA format. Så de istället för då och då sitta med sladd. Så byter jag till ett nytt uppladdningsbart batteri och sätter det andra på laddning.

Fördelar med 3:an:
Främst för att tummen är användbar igen.
Sidoscrollen är mjukare att snurra på. samtidigt som bakåt och frammåtknapparna är längre från varandra. Så trycker mer sällan fel

Det var min högst objektiva åsikt

Tvåan och trean kan du koppla via blåtand.
Funkar till gennerellt allt.
Kopplar jag den till min iphone, funkar dock bara scrollen. har ej testat android.

har du några fler frågor så ska jag försöka svara på dem!

Vilken är det du kallar original ? MX 700 var väl den första "MX trådlös" och den tyckte jag var trevligare än MX 1000 men modellerna i MX master serien har alla varit bättre än 700 och 1000 var, egentligen är det bara 1000 som jag inte gillat, svårt att peka på nån enskild sak utan det är mest hela känslan med den.
De små laptopmodellerna har jag däremot inte gillat just för att de varit så små.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken är det du kallar original ? MX 700 var väl den första "MX trådlös" och den tyckte jag var trevligare än MX 1000 men modellerna i MX master serien har alla varit bättre än 700 och 1000 var, egentligen är det bara 1000 som jag inte gillat, svårt att peka på nån enskild sak utan det är mest hela känslan med den.
De små laptopmodellerna har jag däremot inte gillat just för att de varit så små.

Åhh minnena! kollade upp 1000.

Hade en Logitech MX Performance, innan mx 2 och 3. Jag tog bara för givet att det var nr 1. Då de är liknande i design.
My bad.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Jag har både 2s och 3an. Gillar faktiskt 3an mer

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vilka issues har den?

Sitter med en MX Master 2S här på jobbet och trivs väldigt mycket med den. Inte provat 3an men bara antar att den är bra den med.

Vet bara vad jag läst snabbt och det verkade vara något med scroll-hjulen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Haft min 2s sedan 2017, inga problem å den används dagligen. Hade dock köpt 3an då den e nyare

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larsp777:

Vet bara vad jag läst snabbt och det verkade vara något med scroll-hjulen.

Motorhjulen är underbara och största anledningen till att man aldrig mer vill använda en mus utan den tekniken, man kan dessutom styra dem själv om man inte gillar automatiken. De är annorlunda mot allt annat men så mycket bättre. Läge för en idolbild

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det bästa med trean är att det är USB C istället för mikro b möget.

Permalänk
Medlem

ytterligare en i kören som säger 3an. Har 2an och 3an. 2an är lite större, ingen nackdel men så är det. 3an är lite mer designad och både ser och känns bättre.

Enda nackdelen med dom alla är att de enbart är 250hz pollrate.. Så mitt tips är, jämför aldrig med en 1000hz spelmus för du kommer störa dig för alltid.. Annars är det en skitbra mus!

Förresten om du ska använda till Linux så är det lite problem. Visst den kopplar och den "funkar" men du kan glömma tumknappens funktioner per default.

då behöver du köra logiops och då funkar det. Men lite meck och man behöver kunna lite om hur man får till det..
Om du vill gå den vägen har jag lite anteckningar som jag kan dela med steg för steg hur man gör.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad innebär det med hz?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte. Första videon så är 'problemet' smart shift? Det är ju bara stänga av eller ändra känsligheten...

Permalänk
Medlem

Jag har tvåan och det är den bästa datormusen som jag haft hittills. Det känns handikappande att behöva använda en mus med "trögt" scrollhjul när man vant sig vid den här.

Den enda nackdelen som jag har märkt av är att man måste använda sändaren som följer med musen. Jag har några gånger använt den via Bluetooth när jag inte haft med mig sändaren och lagget mellan att man rör på musen och att pekaren flyttar sig är oacceptabelt högt. Det är nog inget problem om man använder den till sin stationära, men för mig som gärna vill kunna använda den med jobbdatorn när jag behöver mer precision än en trackpad kan erbjuda så är det irriterande att alltid behöva ta med sändaren.

Permalänk
Medlem

Jag har både 2:an och 3:an plus ytterligare någon tidigare modell (osäker på om det är den du benämner orginal).

Det enda problem som jag haft (och ev. kan vara det du läst / sett nånstans) är att hjulen kan "glappa" / sluta fungera. Jag var sjukt irriterad när det hände första gången eftersom jag var så nöjd i övrigt. Men, det är otroligt lätt att fixa.

Lite beroende på modell så skruvar man upp dom lite olika, men principen är den samma. Det som orsakar problem som det här är damm. Nu har jag för vana att då och då ta tryckluft och blåsa vid sidan om hjulet var 3:e månad eller något. Sen dess har det inte hänt.

Men oavsett, det är det enda problemet jag har dels upplevt och dels läst om. Men på ~10-15 minuter om man tar det lugnt och kollar Youtube samtidigt (kan vara en bra idé, för man kan knäcka "plastflärpar" (hjärnsläpp, vad heter det???) som håller ihop ovandelen med underdelen tillsammans med några skruvar.

Finns bra filmer på Youtube.

Ang 2 vs. 3:an (min personliga åsikt),
Hittar man 2:an till ett riktigt bra pris tycker jag att den är otroligt prisvärd. Om man inte tänker på priset är 3:an att föredra. Min känsla är att 2:an till och från säljs otroligt billigt medan jag inte sett att 3:an sänkts alls lika mycket.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

E Jag förstår fortfarandeem rv. Första videon så är 'problemet' smart shift? Det tr är ju bara stänga av eller ändra känsligheten...

Säger inte att det är problem, såg något om lagg men fungerar det bra för er är det kanske inga problem.

Hur är den som gamingmus?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Säger inte att det är problem, såg något om lagg men fungerar det bra för er är det kanske inga problem.

Hur är den som gamingmus?

Ja, nej det enda är att jag personligen tycker smart shift är för känslig ur kartong men det är inget problem.

Som gamingmus så har den låg pollingrate och en sensor som inte är anpassad för den typen av arbete så ingen höjdare. Jag är ingen hardcore gamer som enbart spelar cs, så för min del duger den gott åt lite total war eller liknande om nöden kallar.

Men jag skulle inte köpa den för det specifika ändamålet

Permalänk
Medlem

MX Vertical är min all-time favorit mus jag testat. Inte kanske den populäraste musen men med mitt grepp var den suverän efter några minuters användande, även vid spel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

MX Vertical är min all-time favorit mus jag testat. Inte kanske den populäraste musen men med mitt grepp var den suverän efter några minuters användande, även vid spel.

Sjukt ergonomiska flickshots!

Permalänk
Medlem

Även jag kör vertical. Använder den dagligen på jobb. Tog väl 1-2dagar att vänja sig. Absolut den skönaste jag haft. Stor och ser ut som **** men gör det den ska - jäkligt bra! Har många kollegor som byter nu också.

Till gaming kör jag en klassisk typ.

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ja, nej det enda är att jag personligen tycker smart shift är för känslig ur kartong men det är inget problem.

Som gamingmus så har den låg pollingrate och en sensor som inte är anpassad för den typen av arbete så ingen höjdare. Jag är ingen hardcore gamer som enbart spelar cs, så för min del duger den gott åt lite total war eller liknande om nöden kallar.

Men jag skulle inte köpa den för det specifika ändamålet

Hur fungerar det med de extra scrollhjulen? D.v.s. vad är största fördelen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur fungerar det med de extra scrollhjulen? D.v.s. vad är största fördelen?

Vad menar du?
Det extra scrollhjulet är väl såklart lite beroende på vad man arbetar men och hur ofta man faktiskt använder det. Personligen så använder jag det inte jätteofta men är sjukt glad över att ha det när det används, för min del är det mestadels i gigantiska excel-ark och sånt där tråkigt.
Fördelen med 3an över 2an, tycker jag, är att (sido)scrollhjulet inte 'är i vägen' när det inte används längre och tumknapparna får fortfarande korrekt placering. Så när man inte behöver det kommer man fortfarande enkelt åt knapparna och när man behöver det är det lätt tillgängligt. Det upplevde jag inte på 2an, där hamnade tumknapparna på riktigt sketen placering.

Många features på Master-mössen, för min del, handlar om att det kanske inte används jätteofta (bl.a sidoscrollen och den där tumknappen som ligger under tumstödet) men det finns där när du behöver det och gör det smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vad menar du?
Det extra scrollhjulet är väl såklart lite beroende på vad man arbetar men och hur ofta man faktiskt använder det. Personligen så använder jag det inte jätteofta men är sjukt glad över att ha det när det används, för min del är det mestadels i gigantiska excel-ark och sånt där tråkigt.
Fördelen med 3an över 2an, tycker jag, är att (sido)scrollhjulet inte 'är i vägen' när det inte används längre och tumknapparna får fortfarande korrekt placering. Så när man inte behöver det kommer man fortfarande enkelt åt knapparna och när man behöver det är det lätt tillgängligt. Det upplevde jag inte på 2an, där hamnade tumknapparna på riktigt sketen placering.

Många features på Master-mössen, för min del, handlar om att det kanske inte används jätteofta (bl.a sidoscrollen och den där tumknappen som ligger under tumstödet) men det finns där när du behöver det och gör det smidigare.

Började väl mest titta på den för jag ville ha en mer ergonomisk mus.

Har en G900 sedan tidigare men är lite obekväm ibland.

Varför skaffade du just denna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det bästa med trean är att det är USB C istället för mikro b möget.

Var du tvungen att skriva det? Nu måste jag beställa 3an också. Har redan 1an och 2an.
1an har iofs rätt kass batteritid nu.

Edit: Jag har bundit volymen till scrollhjulet på sidan. Älskar det, speciellt på jobbet då man snabbt bara kan flänga till med fingret för att få av musiken eller podden.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Om du skall använda musen till mac, så skippa den helt.