Mountain Everest Max – modulärt tangentbord med stora valmöjligheter

Permalänk
Melding Plague

Mountain Everest Max – modulärt tangentbord med stora valmöjligheter

Efter lång väntan har Mountain Everest Max äntligen landat i testlabbet för en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här gillade jag! Lite i dyraste laget för min smak men ja jäklar vad trevligt det ser ut! Gillar tanken med det modulära! Kanske får bli ett sådant här framöver! Fast iofs, kostar väl lite att ha allt modulärt, schysst handlovsstöd, borstad alu och sen en ordentligt påkostad paketering med. hehe

Bra recension! Snyggt!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Cool.

Personligen har jag inte fastnat för mekaniska tangentbord, men det här var ju helt klart läckert. Hade jag pengarna hade jag kanske resonerat annorlunda.
Jag skulle älska en sån stand alone mediaenhet för att kontrollera t ex enbart Spotify.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Lite i dyraste laget men jag gillar idén med en basplatta där man kan välja brytare och tangenter. Löstagbar numpad är inte så dumt heller. Numpad är trevligt att ha när jag jobbar men tar annars mest upp onödig plats.

Permalänk
Medlem

Diggar verkligen konceptet men genomförandet är för dåligt för det priset känns det som. Barebone-versionen finns inte tillgänglig i nordisk layout vad det verkar och ska man behöva köpa handlovsstöd, keycaps och de brytare man föredrar (finns bara MX Red och Brown tillgängliga för nordisk layout) drar det iväg mot 4k

Hade det haft bättre handlovsstöd, vettiga PBT-caps och större utbud av brytare hade jag övervägt det dock.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Diggar verkligen konceptet men genomförandet är för dåligt för det priset känns det som. Barebone-versionen finns inte tillgänglig i nordisk layout vad det verkar och ska man behöva köpa handlovsstöd, keycaps och de brytare man föredrar (finns bara MX Red och Brown tillgängliga för nordisk layout) drar det iväg mot 4k

Hade det haft bättre handlovsstöd, vettiga PBT-caps och mer utbud av brytare hade jag övervägt det dock.

Aj, jag förstod det som att handlovsstödet ingick för 2600kr... Ouch

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Har haft mitt (Max versionen) i någon månad nu och jag är väldigt nöjd faktiskt. Visst är det dyrt! Men då jag velade mellan TKL och full version för att jag använder numpad i vissa fall men inte alltid så passade detta mig perfekt.
Media dockan används flitigt & numpaden kopplas i när det behövs!

Har dock spenderat ännu mera extra på nya switches/wristrest och inväntar nya keycaps.

Var inte direkt så att jag var missnöjd med original utförandet mer än att handledsstödet var lite för kort för mina händer. Switches var mest pga nyfikenhet och keycapsen var mer en grej för att matcha resten av skrivbordet. Är väl inte de roligaste ABS keycapsen stock dock..

För mig var det absolut värt det än så länge, helt klart mycket pengar för ett tangentbord dock.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Aj, jag förstod det som att handlovsstödet ingick för 2600kr... Ouch

Max versionen för 2690 innehåller allt förutom PBT keycaps.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk

Har hoppats på att ni skulle recenserad det här! Har länge varit ute efter ett bra tangentbord med löstagbar numpad och detta såg superintressant ut första gången jag såg det och recensionen bådar gott. Som de flesta andra nämner är det dock en hel del pengar för ett tangentbord.. Har länge kört med TKL men har användning av numpad i jobbet och de separata jag testat har alla varit kassa så kanske är detta värt det.

Permalänk
Medlem

På en skala är väl USB-kontakt urusel, magsafe proprietärt men lyxigt,
men trådlös fjärrkontroll och numpad med dockning enbart för laddning förväntat i den här prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimwicket:

Har hoppats på att ni skulle recenserad det här! Har länge varit ute efter ett bra tangentbord med löstagbar numpad och detta såg superintressant ut första gången jag såg det och recensionen bådar gott. Som de flesta andra nämner är det dock en hel del pengar för ett tangentbord.. Har länge kört med TKL men har användning av numpad i jobbet och de separata jag testat har alla varit kassa så kanske är detta värt det.

Kan tillägga att det är exakt samma konstruktion på numpaden som tangentbordet i sig.
Kan se lite klent ut med hur det ansluts, men har ej haft några problem med vare sig anslutning eller att det skulle "flexa" vid tryck på knapparna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Aj, jag förstod det som att handlovsstödet ingick för 2600kr... Ouch

Jo det ingår men verkar (i vanlig ordning ska väl tilläggas) inte vara tillräckligt bra / tillräckligt stort för nordiska händer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om det är speciellt dyrt? Detta med tanke på att varenda tillverkare vräker ut betydligt enklare modeller med priser strax under 2000 kronor.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Varför syns fräsbanorna så tydligt?
Ser ut som fel matning/varvtal och fel verktyg för applikationen dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gkod:

Varför syns fräsbanorna så tydligt?
Ser ut som fel matning/varvtal och fel verktyg för applikationen dessutom.

Är nog avsiktlig design för att få både textur, ljusdiffusion och industriell stil. Tittar man vid svängarna så ser man att de inte fräst och djupet är snarlikt, så är nog enbart ett estetiskt tillgrepp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bra review 😃👍 kliar verkligen i mitt köp finger nu 😃

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är nog avsiktlig design för att få både textur, ljusdiffusion och industriell stil. Tittar man vid svängarna så ser man att de inte fräst och djupet är snarlikt, så är nog enbart ett estetiskt tillgrepp.

Kollar man på de officiella 3d-renderingarna så kan man se vad de försökt göra. Problemet är väl att de inte lyckats förmedla detta till fabriken på rätt sätt. Hade de lyckats få det att se ut som på renderingen hade det varit trevligt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta om USB 3 tillför något. dvs, om latensen kan bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lite i dyraste laget men jag gillar idén med en basplatta där man kan välja brytare och tangenter. Löstagbar numpad är inte så dumt heller. Numpad är trevligt att ha när jag jobbar men tar annars mest upp onödig plats.

Jag tänkte detsamma, men samtidigt la jag runt 3400 :- på mitt 65% från KBDfans...

Jag måste faktiskt säga att jag förstår prisetz jag är väldigt intresserad, men det är helt underkänt att man behåller ABS-keycaps, för det är faktiskt större skillnad än man tror, och även om ABS för Nordic / ISO är svindyrt så hade det hjälp motivera priset och ge en större känsla av kvalitet jämfört med Deltscos 299krs...

En flytande numpad är Guds gåva till mänskligheten, då den går att placera överallt och ingenstans, och när man väl börjat med TKL så finns det ingen återvändo, om man inte kör mycket Excel...

Skrivet av Lordsqueak:

Vore intressant att veta om USB 3 tillför något. dvs, om latensen kan bli bättre.

Jag skummade igenom recensionen, men i mer eller mindre alla tangentbord eller möss som har USB-C så är det enligt USB-2 och inte 3 som den kommunicerar med datorn (har att göra med kompabilitet och att på flera datorer så är USB3-controllern separat från resten, vilket ofta kräver separata drivrutiner jämfört med legacy usb.
.
Korta svaret, nej det gör ingen som helst skillnad, utan det enda som gör skillnad är att man förändrar pollingen genom mjukvaru-"hacks", vilket är rätt enkelt gjort.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Nya tangentbordsmakaren Mountain vill stänga klyftan mellan entusiasten och vanliga användaren med Everest, ..."

Om detta var målet med Everest skulle jag vilja påstå att man misslyckats kapitalt!

Den "vanlige användaren" köper tangentbord i prisklass <300kr (om det inte är för professionellt bruk). Kommer man upp över 1000kr så är man definitivt i entusiastsegmentet!

För att "stänga klyftan" är en prislapp runt 600kr adekvat. Ska Mountain lyckas göra ett tangentbord für alle får de helt enkelt börja med att bestämma prislappen och sedan göra en design som är rimlig att sälja till det priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag måste faktiskt säga att jag förstår prisetz jag är väldigt intresserad, men det är helt underkänt att man behåller ABS-keycaps, för det är faktiskt större skillnad än man tror, och även om ABS för Nordic / ISO är svindyrt så hade det hjälp motivera priset och ge en större känsla av kvalitet jämfört med Deltscos 299krs...

Antar att du menar PBT, men du kan ju köpa en uppsättning PBT-hattar på maxgaming för strax över en femhundring. Det blir bara dyrt om man ska ha såna som går i små upplagor. Oavsett om det gäller ABS eller PBT.

Skrivet av Olle P:

För att "stänga klyftan" är en prislapp runt 600kr adekvat. Ska Mountain lyckas göra ett tangentbord für alle får de helt enkelt börja med att bestämma prislappen och sedan göra en design som är rimlig att sälja till det priset!

1000kr är tyvärr fortfarande extremt lågt för ett entusiasttangentbord. Bryggan mellan "konsument" och "entusiast" är segmentet ~1500kr upp till de 3-4000kr som ett entusiasttangentbord kostar.

Ett tangentbord för 600kr kommer inte skilja sig från ett annat tangentbord för 600kr, d.v.s. massproducerat med billiga brytare och inget som helst fokus på det som gör att folk är villiga att spendera mer. Det är som att försöka göra ett par audiofilhörlurar för 300kr.

De som lyckas bäst med att sälja entusiasttangentbord för gemene man är Glorious med deras GMMK Pro när de väl lyckas få upp produktionen till den grad att det finns i lager utan att behöva vänta på leverans.

Det här ser jag mer som ett tangentbord för folk som vill ha lite valmöjligheter men inte är intresserade av entusiastscenen så pass att de orkar ge sig in i det, och det är ju alldeles utmärkt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

1000kr är tyvärr fortfarande extremt lågt för ett entusiasttangentbord. Bryggan mellan "konsument" och "entusiast" är segmentet ~1500kr upp till de 3-4000kr som ett entusiasttangentbord kostar.

Verkar som om vi syftar på olika typer av "entusiaster" här.
En tangentbordsentusiast kanske tycker att 3000kr inte är så mycket för ett bra tangentbord, men en datorentusiast som ser tangentbordet mer som ett nödvändigt tillbehör kan nog tycka att <1500kr är bättre.
Vanliga användare som mest vill att det ska fungera håller sig <300 oavsett.

"Bättre brytare" är knappast ett argument som får någon att pytsa ut 10 ggr mer pengar för en knappt märkbar skillnad vid användningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Verkar som om vi syftar på olika typer av "entusiaster" här.
En tangentbordsentusiast kanske tycker att 3000kr inte är så mycket för ett bra tangentbord, men en datorentusiast som ser tangentbordet mer som ett nödvändigt tillbehör kan nog tycka att <1500kr är bättre.
Vanliga användare som mest vill att det ska fungera håller sig <300 oavsett.

"Bättre brytare" är knappast ett argument som får någon att pytsa ut 10 ggr mer pengar för en knappt märkbar skillnad vid användningen.

Fast alla som hänger här är väl datorentusiaster, men det betyder ju inte att man har ett specialintresse av alla nischer som finns. Jag struntar t.ex. fullständigt i flashiga RGB-byggen med vattenkylning som synkar mot kaffebryggaren. Alltså tillhör jag inte målgruppen som dyra chassimodifikationer är riktade mot. Om man inte bryr sig om tangentbord mer än att man vill att det trycker ut tecken som det ska så är man ju inte någon som är intresserad av entusiasttangentbord till att börja med. Det finns ju massvis av tangentbord för <1500 som funkar bra, och det finns en anledning till att ett annat tangentbord kan kosta tre gånger så mycket. Det går ju inte att ha kakan och äta den samtidigt, d.v.s. få ett tangentbord som kostar 6000kr för 1200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag skummade igenom recensionen, men i mer eller mindre alla tangentbord eller möss som har USB-C så är det enligt USB-2 och inte 3 som den kommunicerar med datorn (har att göra med kompabilitet och att på flera datorer så är USB3-controllern separat från resten, vilket ofta kräver separata drivrutiner jämfört med legacy usb.
.
Korta svaret, nej det gör ingen som helst skillnad, utan det enda som gör skillnad är att man förändrar pollingen genom mjukvaru-"hacks", vilket är rätt enkelt gjort.

Mja, har petat lite på det där och,, det är egentligen jävligt klurigt. Det finns gott om hack för möss, som tydligen verkar fungera,, men inte så mycket för tangentbord. Vilket innebär windows default 125hz polling rate. Om nu inte tangentbordet kommer med en special drivare. (det vore enkelt dock annars så blir det att hacka en .sys file i windows, vilket windows blir lite tjurig över. (provade, fick det att köra, men gjorde ingen skillnad.. oh well. ) Får prova igen med nästa tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

... Det finns ju massvis av tangentbord för <1500 som funkar bra, och det finns en anledning till att ett annat tangentbord kan kosta tre gånger så mycket. ...

Ser inte hur det är relevant i sammanhanget.

Jag siktar in mig på påståendet att Mountain med Everest vill förmedla ett tangentbord som i mångt och mycket möter kraven både hos entusiaster och dem som i princip inte bryr sig (i avsikt att få de sistnämnda som kundgrupp). För den sistnämnda gruppen är priset en av de absolut viktigaste faktorerna, så för att locka till sig dessa som köpare måste man möta deras önskemål. Det misslyckas Mountain med!
Som jag skrev i mitt första inlägg: För att möta kravet måste designarbetet utgå från önskat försäljningspris och resultera i en så bra produkt som möjligt, givet de ekonomiska ramarna.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Olle P:

"Nya tangentbordsmakaren Mountain vill stänga klyftan mellan entusiasten och vanliga användaren med Everest, ..."

Om detta var målet med Everest skulle jag vilja påstå att man misslyckats kapitalt!

Den "vanlige användaren" köper tangentbord i prisklass <300kr (om det inte är för professionellt bruk). Kommer man upp över 1000kr så är man definitivt i entusiastsegmentet!

För att "stänga klyftan" är en prislapp runt 600kr adekvat. Ska Mountain lyckas göra ett tangentbord für alle får de helt enkelt börja med att bestämma prislappen och sedan göra en design som är rimlig att sälja till det priset!

Nu syftade jag mer på tangentbordsvärlden där en vanlig användare fortfarande är villig att lägga rätt mycket pengar på ett vettigt tangentbord, men vill helst att allt ska fungera direkt ur lådan. Sen har vi entusiasten som kanske bygger helt egna tangentbord med specifika brytare och tangenter. Det är klyftan jag menar att Mountain vill erbjuda möjligheten att byta framför allt brytare men såklart även tangenter (keycaps), utan att behöva bygga ihop allt själv. Dom är såklart inte först med det heller, men är inte allt för vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, har petat lite på det där och,, det är egentligen jävligt klurigt. Det finns gott om hack för möss, som tydligen verkar fungera,, men inte så mycket för tangentbord. Vilket innebär windows default 125hz polling rate. Om nu inte tangentbordet kommer med en special drivare. (det vore enkelt dock annars så blir det att hacka en .sys file i windows, vilket windows blir lite tjurig över. (provade, fick det att köra, men gjorde ingen skillnad.. oh well. ) Får prova igen med nästa tangentbord.

Du borde kunna göra samma som för möss (iaf i Linux).

Köp ett med QMK-firnware (custombrädor även om priserna börjar komma neråt, det går att göra allt eftersom kontrollern är OS (Jävligt nöjd med min Tofu65 från KBDFans, men priset är ju därefter ..(går att köpa helt färdigt också)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag siktar in mig på påståendet att Mountain med Everest vill förmedla ett tangentbord som i mångt och mycket möter kraven både hos entusiaster och dem som i princip inte bryr sig (i avsikt att få de sistnämnda som kundgrupp). För den sistnämnda gruppen är priset en av de absolut viktigaste faktorerna, så för att locka till sig dessa som köpare måste man möta deras önskemål. Det misslyckas Mountain med!
Som jag skrev i mitt första inlägg: För att möta kravet måste designarbetet utgå från önskat försäljningspris och resultera i en så bra produkt som möjligt, givet de ekonomiska ramarna.

Fast jag tycker att det är en lite felaktig tolkning av texten i recensionen. De vill brygga mellan "vanliga människor" och folk som bygger egna tangentbord. Du kan vara "vanlig människa" utan att känna att ditt maxpris för ett tangentbord är den dryg femhundring. Massvis av männskor köper t.ex. Steelseries eller Razertangentbord för ~2000kr som inte på något sätt försöker brygga marknaden mellan "vanligt" och "custom".

Att påstå att deras mission statement är att locka folk som inte vill lägga mer än en femhundring är ju en märklig tolkning av texten, och helt uppenbart inte vad Mountain har siktat på när de släpper ett tangentbord som inte går att tillverka till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu syftade jag mer på tangentbordsvärlden där en vanlig användare fortfarande är villig att lägga rätt mycket pengar på ett vettigt tangentbord, men vill helst att allt ska fungera direkt ur lådan. ...

Ett förtydligande! Tack så mycket.

Skrivet av Icetec:

Fast jag tycker att det är en lite felaktig tolkning av texten i recensionen. ...

Ett autistiskt drag hos mig: Jag utgår från vad som ordagrant faktiskt skrivs (eller sägs), utan att försöka läsa in dolda undermeningar.
Neurotypa personer har problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Ett autistiskt drag hos mig: Jag utgår från vad som ordagrant faktiskt skrivs (eller sägs), utan att försöka läsa in dolda undermeningar.
Neurotypa personer har problem med det.

Fast kan man inte påstå ändå att du läste in den dolda undermeningen "extremt prisfokuserad" i beskrivnigen "vanliga människor"?