Quiz: Vad kan du om datorvirus?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om datorvirus?

Förhoppningsvis har vi få förstahandserfarenheter av veckans tema, men vi vill fortfarande veta om du har memorerat menlös kuriosa om virus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Lite fusk då jag hjälpte till med två av frågorna där

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vi tar gärna feedback på det nya quiz-systemet och dess funktioner här i tråden!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jösses de var gammal kusar gick inte bra för mig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tydligen klarat mig för bra från virus hittills för att ha koll på dem.

5/10 blev det för mig.

Spridningstakten var inte densamma när datorer som bäst var sammanlänkade med tveksamma disketter som kopierades friskt inom bekantskapskretsen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Wow, 9/10. Antingen är mitt undermedvetna helt med, eller så var det mycket flyt! Kände mig säker på kanske 3-4 av frågorna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

7/10

Blaster lyckades jag få in i en dator via vanligt modem. Den datorn var inte så väluppdaterad, för att ladda ned uppdateringar via modem var ju, ja ni fattar... Och någon brandvägg fanns ju inte heller i Windows 2000. Annars har jag inte haft något förutom att jag upptäckte att en annan dator hade ett Word-makrovirus när jag skannade en diskett från den, vilket bör ha varit några år tidigare.

Permalänk

Inte haft någon kontakt med virus förutom den gången skolan blev helt attackerad av Jeefo.

Skrivet av UndaC:

Vi tar gärna feedback på det nya quiz-systemet och dess funktioner här i tråden!

Tur jag kom ihåg vilka misstag jag klickade på då jag först gjorde den.

Scanning: OVER 8001 THREATS FOUND
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

8 rätt, mer än nöjd med det.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk

Jag tror jag fick 8 av 10 eller något, blädade för fort. Att jag missade netbus beror på brådska, så roligt många hade med netbus. Det var mer standard att skicka över detta till sina polare och folk installerade det även medvetet på skolans och jobbets datorer.

Jag minns inte exakt vad IT ansvarige på skolan tyckte om att folk installerade trojaner och liknande på datorer i det nätverk han administrerade för, men jag har ett vagt minne har jag att han ej var glad.

När det gäller mer vanliga virus så pratade folk i allmänhet om dessa lågt före de ens hade använt en persondator och jag anser folk alltid har varit försiktiga, bortsett från runt 2000-2010, då folk laddade hem saker hur som helst från nätet utan den minsta tanke. Idag är folk mer medvetna/försiktiga, samtidigt har det skett en förändring i varför dessa virus skapas.

Tidigt så handlar det främst om att någon tyckte det var roligt att sprida sina virus, vissa tycker det var ännu roligare om folk blev av med data, fick köpa ny hårdvara.
Idag är det mer organiserat och handlar om att det finns folk som vill tjäna pengar och virus sprids för att låsa datorer, komma åt känslig information etc, detta mer eller mindre enbart för att komma åt pengar.

*edit*
Exakt samma sak är det med hacking. Förr pratade man om white hackers och black hat hacker. White hackers finns än idag och det är folk som gillar att leta upp säkerhetshål och testa på system som de ej har rätt att testa emot.
Black hat hacker finns idag som förr. Men förr var det väldigt mycket folk som gillade uppmärksamhet. Idag handlar det nästan enbart om pengar och det blir mer organiserat.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Någon med som ska våga sig på att dela resultat via den inbyggda funktionen i quizet?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

8/10. Sjukt tur. Kunde en del, men hade också mycket tur denna gång.

Permalänk
Medlem

Virus har man råkat ut för i mindre utsträckning.

Värsta jag råkat ut för var WIN95.CIH
Det förstörde min partition på C:
Allt försvann.
Efter det lärde jag mig att spara viktig information på flera diskar.

Permalänk
Medlem

nä, gick inget vidare den här gången.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Inte ett rättvisande resultat då jag var med och plockade fram uppslag till quizen. Ville mest testa att delningsfunktionen av resultatet fungerade korrekt. Använd gärna den för att visa lite mer statistik.

Permalänk
Medlem

8/10!
Lite besviken att ni inte tog upp Morris-wormen som är ett lite lustigt fall som var tänkt att vara rätt harmlöst men som blev den första felony conviction för denna typen ac brott i usa.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Morris_worm

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

8/10 Bättre än jag förväntade mig.

Netbus lekte man mycket med i gymnasiet, minns att kompisen blev förvånad när CD-läsaren matades ut helt utan anledning

Vill minnas att skaparen av "viruset" blev stämd, men han hävdade att det var tänkt för fjärrstyrning av datorer och inte som ett virus

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

6/10 för min del. Missade helt att det finns en delningsfunktion för ditt resultat, får ta och testa den nästa quiz.

Har haft tur hittills och inte drabbats av något virus, malware under Win XP tiden var ju vardagsmat däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Vill minnas att skaparen av "viruset" blev stämd, men han hävdade att det var tänkt för fjärrstyrning av datorer och inte som ett virus

Tror det där var sant, vill också minnas att netbus var ett rätt simpelt fjärrstyrnings program? Vet inte riktigt hur det spreds men tror inte det var något som gömde sig per default. Kan ha dock ha fel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

6/10.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi tar gärna feedback på det nya quiz-systemet och dess funktioner här i tråden!

Roligt med lite statistik efter avslutad quiz. Jag störde mig lite på att hela frågan blinkar till när man trycker in ett svar och att bildtexten då kommer upp och svarsalternativen flyttas ner. Det gjorde att jag tappade bort vad jag faktiskt svarade, även om färgerna visar det tydligt. Kört i Chrome på Android.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

8 av 10 bästa hittils på ett av dessa test. Jag gissade på många frågor kändes det som men någonstans kände jag igen många frågor endå.
detta får mig att tänka på min gamla virus favorit som var som en en vän och fanns på alla mina disketter och diskar. gjorde igen direkt skada dock. Form.A tror jag det hette.
många äldre virus var ofta rätt harmlösa, det jag hade brukade visa något meddelande ibland och gjorde lite klickljud. ofta något man inte noterade då det inte fungerade med en tangenbords drivrutin installerad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bättre än jag trodde.

Ställer mig frågande till tiden dock, det tog INTE 2 min och 20 sek att göra klart testet. Satt kanske max 10 sek per fråga.
Gjort i Firefox på Windows10.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem

8/10, kör en virusscan om ni har mindre

Bootsektorvirus var ett jävla härke på den tiden man swappade disketter med löst folk, som att få en könssjukdom fast tråkigare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul quiz! Kommer ihåg när win95.cih spreds på våra datorer när vi lan:ade

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Har bevisligen för lite erfarenhet av detta, tolkar det som något positivt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Fick full pott för en gångs skull

Minns hur man satt å läste om de flesta av dessa i PC För Alla som liten, så var tvärsäker på dom flesta. Gissade på någon enstaka och fick rätt även på den tack å lov!