Permalänk
Medlem

Har du Bahnhof - kolla ditt pris.

Innan årsskiftet fick jag reda på att stadsnätsägaren skulle höja sina avgifter och Bahnhof därför också måste höja sina avgifter. Min 250/250 höjdes från 399 till 459.

Idag gick jag in på Bahnhof och slog in min adress (vet inte varför) och fick se att priset fortfarande var 399 fast jag betalar 459. Kontaktade kundtjänst och de skulle genast ändra till 399. Han visste inte hur länge det hade kostat 399 och de kunde inte kreditera eftersom vi har ett avtal. Som policy har de tydligen att inte meddela prissänkningar för befintliga kunder.

Hade funnits något billigare alternativ här hade jag bytt på studs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Innan årsskiftet fick jag reda på att stadsnätsägaren skulle höja sina avgifter och Bahnhof därför också måste höja sina avgifter. Min 250/250 höjdes från 399 till 459.

Idag gick jag in på Bahnhof och slog in min adress (vet inte varför) och fick se att priset fortfarande var 399 fast jag betalar 459. Kontaktade kundtjänst och de skulle genast ändra till 399. Han visste inte hur länge det hade kostat 399 och de kunde inte kreditera eftersom vi har ett avtal. Som policy har de tydligen att inte meddela prissänkningar för befintliga kunder.

Hade funnits något billigare alternativ här hade jag bytt på studs.

Detta förfarande gäller alla operatörer, ingen meddelar prissänkningar. Så inget unikt för just din operatör.

Permalänk
Medlem

300kr vill Bahnhof ha för mitt 250/100.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Måste kolla upp detta också, tror jag betalar 339kr för 100/100. gillar banhof då de har en gratis vpn som är seg men känns trevligt vid bankärenden. så den "gratis" tjänsten kanske inte är helt gratis egentligen?

EDIT: mitt pris stämmer med vad dom skriver på sin sida så inget nytt där.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Detta förfarande gäller alla operatörer, ingen meddelar prissänkningar. Så inget unikt för just din operatör.

Jag antog det och det är väl sällan de sänker priserna. Jag blev bara så förbannad för det känns som att de gjorde det här bara för att blåsa trogna kunder. Skulle inte förvåna mig om de höjde en månad för att sen sänka igen. Majoriteten låter ju sina abonnemang rulla utan att ifrågasätta.

Permalänk
Medlem

jag betalar 429 kr för 500/500, men står 439 på deras hemsida Så för en gångs skull så är det åt rätt håll

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Detta förfarande gäller alla operatörer, ingen meddelar prissänkningar. Så inget unikt för just din operatör.

Ownit meddelande mig sänkning av månadskostnaden och justerades ner automatiskt.

Permalänk
Medlem

tack för tipset, betalar 499kr men priset är tydligen 449kr.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bahnhof är riktiga skojare. Undvik om du kan och välj istället en leverantör som verkligen bryr sig om dig som kund och har en bra support. Det finns faktiskt leverantörer där ute som svarar i telefon inom någon minut, är uppmärksamma och löser problem snabbt. Och detta till mer konkurrenskraftiga priser!

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Bahnhof är riktiga skojare. Undvik om du kan och välj istället en leverantör som verkligen bryr sig om dig som kund och har en bra support. Det finns faktiskt leverantörer där ute som svarar i telefon inom någon minut, är uppmärksamma och löser problem snabbt. Och detta till mer konkurrenskraftiga priser!

Finns det? Har du något konkret exempel?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Erik_T:

Finns det? Har du något konkret exempel?

Ownit, alla dagar i veckan.

Låga priser
Utmärkt service
Fantastisk support (kunnig, villig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Bahnhof är riktiga skojare. Undvik om du kan och välj istället en leverantör som verkligen bryr sig om dig som kund och har en bra support. Det finns faktiskt leverantörer där ute som svarar i telefon inom någon minut, är uppmärksamma och löser problem snabbt. Och detta till mer konkurrenskraftiga priser!

Skrivet av Allexz:

Ownit, alla dagar i veckan.

Låga priser
Utmärkt service
Fantastisk support (kunnig, villig)

Twilight zone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixus:

Bahnhof är riktiga skojare. Undvik om du kan och välj istället en leverantör som verkligen bryr sig om dig som kund och har en bra support. Det finns faktiskt leverantörer där ute som svarar i telefon inom någon minut, är uppmärksamma och löser problem snabbt. Och detta till mer konkurrenskraftiga priser!

Haft Bahnhof i ca 15 år ALDRIG behövt ringa, så är det med en leverantör som levererar!
Varför ha med support i sina val då är för mej konstigt.

Tråden handlar om priset och där håller jag med, man måste själv kolla så man får prissänkningarna,
men varje gång jag begärt det så har jag fått det retroaktivt.
Här är de aktuelle som jag kan välja: https://www.mkbnet.se/priser.html

Permalänk
Medlem

Ja...Har alltid haft Bahnhof sedan jag fick stadsnätet ~15 år sedan men detta är något som jag hatar med Bahnhof. Ändå om "alla" gör det och skitsnack som "vi har fri prissättning, så är det inget som tvingar Bahnhof att bete sig idiotiskt. I mina ögon är det bedrägeri.

Att det är skitsnack kan man enkelt testa om man nedgraderar och sedan uppgraderar. Du kommer få de nuvarande priserna. Så Bahnhof tycker det är ok att suga ut pengar från trogna gamla kunder. WTF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag betalar 429 kr för 500/500, men står 439 på deras hemsida Så för en gångs skull så är det åt rätt håll

Grattis!

Skrivet av mobe06:

Ownit meddelande mig sänkning av månadskostnaden och justerades ner automatiskt.

Ja så borde det vara :/

Skrivet av aragon:

tack för tipset, betalar 499kr men priset är tydligen 449kr.

Var så god!

Skrivet av jecretur:

Ja...Har alltid haft Bahnhof sedan jag fick stadsnätet ~15 år sedan men detta är något som jag hatar med Bahnhof. Ändå om "alla" gör det och skitsnack som "vi har fri prissättning, så är det inget som tvingar Bahnhof att bete sig idiotiskt. I mina ögon är det bedrägeri.

Att det är skitsnack kan man enkelt testa om man nedgraderar och sedan uppgraderar. Du kommer få de nuvarande priserna. Så Bahnhof tycker det är ok att suga ut pengar från trogna gamla kunder. WTF?

Ja man tycker de borde värna om de kunder man har. Har aldrig haft problem med dem annars dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Måste kolla upp detta också, tror jag betalar 339kr för 100/100. gillar banhof då de har en gratis vpn som är seg men känns trevligt vid bankärenden. så den "gratis" tjänsten kanske inte är helt gratis egentligen?

Vad känner du att vpn-tjänsten tillför när du gör bankärenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad känner du att vpn-tjänsten tillför när du gör bankärenden?

Kanske inget men man vet aldrig vem som tittar, kanske även kan försvåra för keyloggers mm om någon lyckats få in en sådan. Men i de flesta fall känns det nog bara bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag märkte för några månader sedan att avgiften hade sänkts, så ringde Bahnhof och de gav mig det lägre priset. Lite tråkigt att de inte meddelar det som sagt, men förmodligen är det deras modell, att inte meddela och sänka priset och på så vis locka nya kunder.

Hade de sänkt för alla hade de gått miste om intäkter, men frågan är hur taktiskt det är att gå bakom ryggen på långvariga kunder? Får fler nys på det kanske fler väljer att lämna, vilket låter som en dålig affärsmodell 🤔

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt att fråga, men hur hittar man 'portal-grejjen' eller ens namnet på det stadsnät man tillhör?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

Lite pinsamt att fråga, men hur hittar man 'portal-grejjen' eller ens namnet på det stadsnät man tillhör?

Du frågar din fastighetsägare, alternativt knappar du in din adress på t.ex. www.a3.se. ”Portalgrejen” lär du sedan hitta på nätägarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Se där.
Då till frågan, är Bredband2 en bra leverantör?
Blir att behålla samma hastighet idag, 250/250, 250/100 går också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske inget men man vet aldrig vem som tittar, kanske även kan försvåra för keyloggers mm om någon lyckats få in en sådan. Men i de flesta fall känns det nog bara bättre.

Bahnhofs gratis-VPN använder sig av PPTP, vilket betraktas som ganska osäkert sedan flera år tillbaka. Så jag skulle inte direkt säga att det tillför något i säkerhetsväg, i alla fall inte om du sitter på ditt nätverk hemma.

Permalänk
Medlem

Hände mig förra året med just bahnhof.. bäst att dubbelkolla igen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Se där.
Då till frågan, är Bredband2 en bra leverantör?
Blir att behålla samma hastighet idag, 250/250, 250/100 går också bra.

Jag har Bredband2 just nu. Inte haft några problem. Bytte från Telia i slutet av mars. Kör 250/100. Varit i kontakt med kundtjänst också och har inget negativt att säga om den upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Haft Bahnhof i ca 15 år ALDRIG behövt ringa, så är det med en leverantör som levererar!
Varför ha med support i sina val då är för mej konstigt.

Tur att du aldrig behövt begära publik IP, köpa till andra tjänster eller uppgradera ditt internet.

Har Bahnhof i brist på andra val i en lägenhet. Några dagar att få IP fixad, uppgradera från 100/10 till 250/100 skulle ta en timme. En vecka senare har ingenting hänt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BergEr:

Tur att du aldrig behövt begära publik IP, köpa till andra tjänster eller uppgradera ditt internet.

Har Bahnhof i brist på andra val i en lägenhet. Några dagar att få IP fixad, uppgradera från 100/10 till 250/100 skulle ta en timme. En vecka senare har ingenting hänt.

Har aldrig heller behövt ringa för varken publik IP eller uppgradering/nedgradering. Går enkelt att göra via hemsidan.

De har dock en extremt undermålig support när supporten faktiskt behövs.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har aldrig heller behövt ringa för varken publik IP eller uppgradering/nedgradering. Går enkelt att göra via hemsidan.

De har dock en extremt undermålig support när supporten faktiskt behövs.

Ingen av sakerna har gått att göra på sidan under den tid jag varit kund, måste kontakta support. Men även när man kunde begära publik IP (känner folk som gjort det, 20+ ggr pga jobbet) så tog det ofta flera dagar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Jag har Bahnhof sedan några år tillbax och jag har samma pris för mitt 100/100 på 339kr varken höjt eller sänkt eller stått annat pris på sidan senaste två åren.
Publikt IP tog bara en minut när jag prata med bredbandssupporten.. De gånger jag varit i kontakt med dem har jag bara träffat på de som verkligen kan data.. inte som med combort där de inte kunde något utan bara läste innantill efter manus hela tiden... det kanske är bättre nu efter tele2 tagit över skutan.
Nertider har enbart haft med stadsnätet utsikt att göra efter grävningar eller åska.. ingen bahnhof kan rå på.

Edit: Publik ip kan man göra via mina sidor har jag sett, dock gjorde jag det via telefon då jag hade lite andra ärenden samtidigt

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag inte haft några problem med Bahnhof. Varken ändra hastighet, skaffa publikt ip eller justera pris.

Ser nu att den uppkoppling jag har är dyrare för nya kunder än vad jag betalar så det är inte bara ont. Man tecknar ett avtal med en specifik hastighet och pris och det är det som står kvar, men de gånger jag sett att priset gått ned har jag bara ringt och bett om det nya priset och det har aldrig vart ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Bahnhofs gratis-VPN använder sig av PPTP, vilket betraktas som ganska osäkert sedan flera år tillbaka. Så jag skulle inte direkt säga att det tillför något i säkerhetsväg, i alla fall inte om du sitter på ditt nätverk hemma.

med tanke på att det är gratis borde det vara bättre än ingenting alls?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.