Windows 95 eller 98? P2 233Mhz

Permalänk
Medlem

Windows 95 eller 98? P2 233Mhz

Tjena!

Försöker bringa liv i min gamla P2 233, så har beställt en IDE->CF adapter då hårddiskarna är borta

Frågan ska man köra Win95 eller Win98?

Har ingen bootdiskett och jag har nåt i bakhuvudet att man kan inte installera win 95 utan bootdiskett? Medans Win98 så är skivan bootbar? korrekt?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Tjena!

Försöker bringa liv i min gamla P2 233, så har beställt en IDE->CF adapter då hårddiskarna är borta

Frågan ska man köra Win95 eller Win98?

Har ingen bootdiskett och jag har nåt i bakhuvudet att man kan inte installera win 95 utan bootdiskett? Medans Win98 så är skivan bootbar? korrekt?

Hejsan
Här kan du hitta för att skapa en diskett https://winworldpc.com/library/operating-systems

Win98se har jag för mig som hade bootbar CD.. första utgåvan av 98 har jag för mig behövde start-diskett.. Minnet kan spela mig ett spratt.

Edit:
Läste detta på sidan under 98 första utgåvan
Sitat: Installation instructions

Important: Only the OEM Full CD is bootable. All others require an appropriate Windows 98 Boot Floppy.

To speed up installation, and to avoid numerous problems, copy the win98 folder to a folder on the hard drive (such as c:\win98) and then run setup from there.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tjena!

Försöker bringa liv i min gamla P2 233, så har beställt en IDE->CF adapter då hårddiskarna är borta

Frågan ska man köra Win95 eller Win98?

Har ingen bootdiskett och jag har nåt i bakhuvudet att man kan inte installera win 95 utan bootdiskett? Medans Win98 så är skivan bootbar? korrekt?

Med lite pill så kan man nätverksboota och installera från nätverket.
En vanlig W98 skiva är inte bootbar, men OEM versionerna (dom enda med OSR2 integrerat) kan vara det.
WinME kan också bootas direkt med lite tur.
Och W2K fungerar nästan alltid att boota från CD.

Men du behöver ju inte kunna boota from OS disken för att installera.
Att göra en bootbar CD är inte så svårt.
Och från den så kan du ju partitionera, formattera, göra CF kortet bootbart och sedan kopiera över installationsfilerna direkt på disken.
Och har du en CF läsare till din vanliga dator kan du ju göra allt därifrån

Permalänk
Hedersmedlem

Det går bra utan en windows 95/95 bootdiskett också.

Bara du har nån bootbar diskett som du kan partitionera och formatera CF-kortet från så går det att lösa. Installationsfilerna kan du sen kopiera över i en annan dator och sen starta installationen direkt från CF-kortet.

Men ska du ändå ladda ner en startdisk så är ju det enklaste vägen. En nyare dator som skriver disketter underlättar en hel del.

Angående valet mellan Win95 och Win98(se) så har jag i de flesta fallen gått på Windows 98SE-alternativet. Det är minst instabilt enligt min erfarenhet. Riktigt gamla datorer med lite minne låter jag dock köra Win95 (A).

I min umgängeskrets på högstadiet och gymnasiet så uppdaterade i stort sett alla till Win98SE så fort de fick tag i det oavsett dator, så det är i princip tidstypiskt korrekt också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, då tror jag valet faller på Win98SE.

Jag har ingen möjlighet skapa startdiskett men kanske går skapa en bootcd? Någon ni rekommenderar?

Edit: SKulle detta fungera? https://www.ultimatebootcd.com/

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Tack för alla svar, då tror jag valet faller på Win98SE.

Jag har ingen möjlighet skapa startdiskett men kanske går skapa en bootcd? Någon ni rekommenderar?

Edit: SKulle detta fungera? https://www.ultimatebootcd.com/

synd att du bor så attans långt bort, annars kunde jag gjort en boot floppy åt dig.. Jag har massor gammal programvara till mina retromaskiner

Ultimate boot cd är mer för recovery fix..
Om du kikar längre ner på sidan https://winworldpc.com/product/windows-98/98-second-edition så finns win98se som svensk OEM bootbar att ladda ner.. https://winworldpc.com/download/3fc38944-c2a2-18c3-9a11-c3a4e...
Antingen kör du på den eller så nyttjar du upp-bootnings-processen o sedan skiftar till den CD'n du har själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

synd att du bor så attans långt bort, annars kunde jag gjort en boot floppy åt dig.. Jag har massor gammal programvara till mina retromaskiner

Ultimate boot cd är mer för recovery fix..
Om du kikar längre ner på sidan https://winworldpc.com/product/windows-98/98-second-edition så finns win98se som svensk OEM bootbar att ladda ner.. https://winworldpc.com/download/3fc38944-c2a2-18c3-9a11-c3a4e...
Antingen kör du på den eller så nyttjar du upp-bootnings-processen o sedan skiftar till den CD'n du har själv

Tack för det och tack för tipset! Bör ju fungera utmärkt med den oem, nu ska man bara få tag på en cd-r skiva.. Inte använt en sån på ja säkert 10år 😂👌🏻

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tack för det och tack för tipset! Bör ju fungera utmärkt med den oem, nu ska man bara få tag på en cd-r skiva.. Inte använt en sån på ja säkert 10år 😂👌🏻

Välkommen till Retro-träsket

För att spara dig lite tid redan nu så bör du se dig om efter:
En USB floppy drive.
En USB CF läsare.
PCI nätverkskort, eller beroende på ålder på prylarna ISA.

Eller om du verkligen vill förenkla allt, en gotek floppy.
Dom kräver oftast lite piller för att fungera med PC's, men det är värt det.

Permalänk
Rekordmedlem

P2 cpu användes generellt efter win 95 tiden så ska datorn vara tidstypisk är det 98 eller möjligen Me, för de snabbaste P2 orna går du in på XP tiden.
Vill du spela på den och gillar att bråka med mjukvara så välj NT eller 2000 så lär du ha en hobby att hålla på med i många år framöver

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om valet står mellan 95 och 98 skulle jag utan tvekan förespråka 98 (om du inte har någon specifik sentimental koppling till just 95 snarare än att göra en mer saklig jämförelse).

Annars håller jag med andra som nämnt Windows 2000; om du vill ha en Windowsversion från ungefär den tiden som faktiskt var bra på riktigt så är detta ett mycket starkare kort.
Men om Windows är en bisak och du framförallt vill spela spel från tidsperioden så som det gick till när det begav sig, och då förmodligen även med DOS tillgängligt, så kan ju 98 trots allt vara det bästa valet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

P2 cpu användes generellt efter win 95 tiden så ska datorn vara tidstypisk är det 98 eller möjligen Me, för de snabbaste P2 orna går du in på XP tiden.
Vill du spela på den och gillar att bråka med mjukvara så välj NT eller 2000 så lär du ha en hobby att hålla på med i många år framöver

ME skydde de flesta som pesten men med tanke på att det kom straxt efter 2000 så hade P2 i nya datorer utgått då.

I det här fallet rör det sig om en riktigt tidig. Den lär vara från 1997 och då var det win95b som gällde.

Några få plågade sig nog vidare med XP men det kan inte varit många. Med tanke på att det kom ut hösten 2001 och det gick extremt fort mellan säg 1997 och 2002. Snabbaste cpun på marknaden när xp kom ut borde varit Athlon XP 1800+ som verkligen springer cirklar runt även en sen high-end P2.

Windows 2000 har jag bara bra erfarenheter av som spelplattform bara man håller sig från en del riktigt uselt programmerade spel och rena dos-spel. I stort sett allt annat gick riktigt bra (säger mitt minne).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Windows 2000 har jag bara bra erfarenheter av som spelplattform bara man håller sig från en del riktigt uselt programmerade spel och rena dos-spel. I stort sett allt annat gick riktigt bra (säger mitt minne).

Jag körde också Windows 2000 när det begav sig och spelade en del spel. Man fick ju själv installera DirectX-grejer vad jag minns, men det gick bra med de allra flesta Windowsspel, ibland efter fipplande med kompatibilitetsinställningarna (introducerades i något SP).

Men som sagt, om man vill ha en typisk speldator så är det ju t.ex. 98 som är "rätt" och har högre "bara funkar"-faktor. Dessutom då i en egen klass sett till DOS-spel i och med att det ingår DOS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Frågan ska man köra Win95 eller Win98?

Vet att du mer eller mindre redan fått svar. Men mitt tips är att satsa på Windows 98 Second Edition.

Kan även rekommendera 98lite om du vill få lite bättre prestanda
https://www.litepc.com/98lite.html

Är grymt imponerad över att min licens som jag skaffade för nära 20 år sedan fortfarande är aktiv och fungerar.

Kan tillägga att jag nyligen installerade Windows 98 SE med RetroZilla och Total Commander i VirtualBox för att fira 25 års dagen av Windows 95. Försökte först göra detsamma med 95:an (OSR 2.5).

Windows 95 är inget som jag rekommenderar någon att använda. Det har problem med Y2K, snabbare CPU:er samt drivrutiner i allmänhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag körde också Windows 2000 när det begav sig och spelade en del spel. Man fick ju själv installera DirectX-grejer vad jag minns, men det gick bra med de allra flesta Windowsspel, ibland efter fipplande med kompatibilitetsinställningarna (introducerades i något SP).

Men som sagt, om man vill ha en typisk speldator så är det ju t.ex. 98 som är "rätt" och har högre "bara funkar"-faktor. Dessutom då i en egen klass sett till DOS-spel i och med att det ingår DOS.

Med tanke på att det är den lägst klockade Pentium II processorn som såldes så lär den ju ha fått köra en hel del nyare dos-spel. Så jag håller med, Windows 98 är perfekt på den.

Windowsspel som fungerar på på W2k är för nya för den här datorn egentligen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Finns egentligen inga skäl alls förutom nostalgitrippen att köra W95 föramför W98SE. Det är försvinnande få grejer, om några alls, som bara funkar med det tidigare.

Explorer från W95 är väl aningen snabbare än dito i W98. Du kan dock komma försvinnande nära genom att stänga av active desktop, web folders, etc. Vill man verkligen envisas kan man köra Explorer från W95 i 98:an också. 98Lite är en programvara som gör det (och en del annan tweaking) enkelt.

Det går bra att installera vilken W9x-version som helst från hårddisken. Den springande punkten är väl att man måste göra disken bootbar med ett DOS-kompatibelt system först, så man kan starta installern från den. Har inte testat själv, men detta bör funka med dina förutsättningar:

Plugga i CF-kortet, plocka hem Rufus och starta det. Välj options som följande:

Device: CF-kortet
Boot Selection: FreeDOS
Partition Scheme: MBR
Target System: BIOS (or UEFI-CSM)
File System: FAT32

Resten kan du låta vara som det är. Tryck Start och låt Rufus göra sin grej. Förhoppningsvis har du nu ett bootbart CF-kort.

Kopiera över WIN98-katalogen från Windowsskivan till den nya partitionen på CF-kortet.

Flytta över kortet och koppla in det med adaptern som primary master i retroburken. Boota upp retroburken från kortet.

Radera allt utom command.com, kernel.sys, och WIN98-katalogen på CF-kortet. Rufus lägger tyvärr in lite onödig skit. Du kan göra detta redan när du har kortet i Windowsdatorn om du vill slippa göra det från CLI, men då lär du inte bli av med System Volume Information som senare versioner av Windows ska förpesta allt med.

Gå in i WIN98-katalogen och starta setup.exe, så startar W98-installationen. Resten klarar du nog själv

Som fotnot skulle man också kunna använda en W98-bootfloppyimage istället för den inbyggda Freedos-imagen i Rufus, så får man Microsofts variant/motsvarighet till command.com och kernel.sys direkt, och slipper eventuellt klabb pga FreeDOS. Oklart också om Windows behåller FreeDOS-systemet i botten efter installation, eller om det skrivs över med motsvarande MS-systemfiler. Du kan ju testa att radera kernel.sys. Funkar det fortfarande att boota, så har FreeDOS ersatts.

Funkar inte ovanstående metod, så är min gissning att det beror på command.com och kernel.sys från FreeDOS. Gissningsvis kan man radera åtminstone kernel.sys innan installationen (bör ligga minnesresident efter boot) för att få installerna att lägga in sin motsvarighet isf, och byta ut command.com till MS-versionen efter installation. Kanske funkar det med kommandot sys, vet inte var det tar systemfilerna från? Det finns också alldeles säkert flera approacher här, inte direkt funderat på det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Angående valet mellan Win95 och Win98(se) så har jag i de flesta fallen gått på Windows 98SE-alternativet. Det är minst instabilt enligt min erfarenhet. Riktigt gamla datorer med lite minne låter jag dock köra Win95 (A).

Beroende på hårdvara, drivrutiner, etc så finns det datorer som fungerar bättre/stabilare med Windows 95 än med Windows 98.
Men generellt är Windows 98 ett bättre alternativ på de flesta system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Välkommen till Retro-träsket

För att spara dig lite tid redan nu så bör du se dig om efter:
En USB floppy drive.
En USB CF läsare.
PCI nätverkskort, eller beroende på ålder på prylarna ISA.

Eller om du verkligen vill förenkla allt, en gotek floppy.
Dom kräver oftast lite piller för att fungera med PC's, men det är värt det.

Tack för svar! Det sitter ett ISA 10Mbit RJ45 / BNC kort i Bör väl duga
Ska ta och kika efter usb-alternativ men känns som bara man får igång den bör man väl kunna föra över via nätverk relativt enkelt

Skrivet av mrqaffe:

P2 cpu användes generellt efter win 95 tiden så ska datorn vara tidstypisk är det 98 eller möjligen Me, för de snabbaste P2 orna går du in på XP tiden.
Vill du spela på den och gillar att bråka med mjukvara så välj NT eller 2000 så lär du ha en hobby att hålla på med i många år framöver

Skrivet av OSkar000:

ME skydde de flesta som pesten men med tanke på att det kom straxt efter 2000 så hade P2 i nya datorer utgått då.

I det här fallet rör det sig om en riktigt tidig. Den lär vara från 1997 och då var det win95b som gällde.

Några få plågade sig nog vidare med XP men det kan inte varit många. Med tanke på att det kom ut hösten 2001 och det gick extremt fort mellan säg 1997 och 2002. Snabbaste cpun på marknaden när xp kom ut borde varit Athlon XP 1800+ som verkligen springer cirklar runt även en sen high-end P2.

Windows 2000 har jag bara bra erfarenheter av som spelplattform bara man håller sig från en del riktigt uselt programmerade spel och rena dos-spel. I stort sett allt annat gick riktigt bra (säger mitt minne).

Ok! Då kör jag på windows 98, jag blev lite osäker stod "Designed for windows 95" på framsidan. och har kvar win 95 skivan både från denna dator och från gammeldatorn (P1 120Mhz). på Denna nyare är enda skillnaden "Windows 95 med stöd för USB" Win 95 SE ?

Skrivet av walkir:

Vet att du mer eller mindre redan fått svar. Men mitt tips är att satsa på Windows 98 Second Edition.

Kan även rekommendera 98lite om du vill få lite bättre prestanda
https://www.litepc.com/98lite.html

Är grymt imponerad över att min licens som jag skaffade för nära 20 år sedan fortfarande är aktiv och fungerar.

Kan tillägga att jag nyligen installerade Windows 98 SE med RetroZilla och Total Commander i VirtualBox för att fira 25 års dagen av Windows 95. Försökte först göra detsamma med 95:an (OSR 2.5).

Windows 95 är inget som jag rekommenderar någon att använda. Det har problem med Y2K, snabbare CPU:er samt drivrutiner i allmänhet.

Ok! Verkar vara genomgående att dom flesta gillar 98 före 95 så det är väl bara köra på det
Moderkortet stödjer upp till 333Mhz P2 så ska försöka hitta en sån, lär ju göra Win98 livet lite lättare.

Sitter 128MB Edoram i den bör väl räcka för mina ändamål

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Tack för svar! Det sitter ett ISA 10Mbit RJ45 / BNC kort i Bör väl duga
Ska ta och kika efter usb-alternativ men känns som bara man får igång den bör man väl kunna föra över via nätverk relativt enkelt

Ok! Då kör jag på windows 98, jag blev lite osäker stod "Designed for windows 95" på framsidan. och har kvar win 95 skivan både från denna dator och från gammeldatorn (P1 120Mhz). på Denna nyare är enda skillnaden "Windows 95 med stöd för USB" Win 95 SE ?

Ok! Verkar vara genomgående att dom flesta gillar 98 före 95 så det är väl bara köra på det
Moderkortet stödjer upp till 333Mhz P2 så ska försöka hitta en sån, lär ju göra Win98 livet lite lättare.

Sitter 128MB Edoram i den bör väl räcka för mina ändamål

Om du ska köra nätverket mot en win10 burk, så behöver du aktivera SMB1 i windows 10 för att den ska kunna kommunicera med win9.x

98se fick ju bra stöd för plug and play och det fick inte blåskärm lika ofta... samt du kommer troligtvis... då menar jag troligtvis inte behöva installera extra drivrutiner till din hårdvara, då 98 troligtvis kommer känna igen den Fördel med att köra senare OS än vad som följde med hårdvaran

Men rent retro borde du nästan köra 95 om du har liten lapp på den med det på framsidan. Sedan kan man kasta in dualboot om man vill komplicera det lite till för att köra både 95 och 98se

Min fujitsu siemens P3 667MHz hade etiketten reddy for win98 and 2000.. och är tillverkad precis i skiftet efter 2000 precis släppts.. så den fick dual boot 98se+2000 för nostalgins skull

Så jag tycker du ska fundera på alternativet att även ha ett extra cf kort o även köra 95an bara för den lilla etiketten på din front

Edit, men för den totala retrogrejen.. kika på tradera ibland, du kan hitta IDE diskar där.. 31GB har jag för mig gränsen gick för vad bios klara på de P2 datorerna.. Men många IDE diskar under 100GB har en liten bygel för att sätta den i cap limit 31GB läge
Nostalgin ligger i att höra disken jobba ju

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Tack för svar! Det sitter ett ISA 10Mbit RJ45 / BNC kort i Bör väl duga *klipp*

Ok! Verkar vara genomgående att dom flesta gillar 98 före 95 så det är väl bara köra på det
Moderkortet stödjer upp till 333Mhz P2 så ska försöka hitta en sån, lär ju göra Win98 livet lite lättare.

Sitter 128MB Edoram i den bör väl räcka för mina ändamål

Lite bilder på skönheten skulle göra tråden roligare!

Är nätverkskortet ett 3Com så lär det funka finfint. De korten är bland de bästa.

Är du säker på att det är EDO-minnen i den? I så fall är det troligen en väldigt tidig Pentium II med Intel 440FX chipset, dvs samma som i Pentium Pro. AGP saknas då och även USB om jag minns rätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Tjena!

Försöker bringa liv i min gamla P2 233, så har beställt en IDE->CF adapter då hårddiskarna är borta

Frågan ska man köra Win95 eller Win98?

Har ingen bootdiskett och jag har nåt i bakhuvudet att man kan inte installera win 95 utan bootdiskett? Medans Win98 så är skivan bootbar? korrekt?

Jag brukade lägga CABfilerna i en mapp och installera direkt från hårddisken förutsättningen att du kommer in på hårddisken

Kanske du kan hitta nåt knep på den här gamla sidan annars? http://bootdisk.com/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag brukade lägga CABfilerna i en mapp och installera direkt från hårddisken förutsättningen att du kommer in på hårddisken

Kanske du kan hitta nåt knep på den här gamla sidan annars? http://bootdisk.com/

Jepp, smidigast att ta hela installmappen som den ligger på skivan och lägga på disken man ska köra från.

Dels mycket snabbare installation (CD-ROM slött och opålitlig) samt att alla filer ligger där sen om man vill ändra sin installation, behöver inte krångla med skivan.

Har man disken formaterad i FAT och bootbar med installfilerna där så behövs inte ens startdiskett.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hej igen, lite dåligt med uppdateringar.

Fick iallafall CF kortet och adaptern till IDE igår.
Allt flöt på bra i början dock fick jag inte in windows98 pga nån fil var korrupt på min brända skiva.
Så jag provade lägga in Win95 istället.

Det gick iallafall, sen kopplade jag upp datorn till nätverket för att föra över Win98 installationen.
Det gick också bra, sen gick jag ut i DOS för att installera..

"Det går inte uppgradera med denna skiva, skaffa en uppgraderingsskiva istället"

Sen efter detta lyckades datorn inte boota pga memory error, så väntade till idag och rengjorde alla minnen med IPA.
Då gick minnestestet bra allt frid och fröjd trodde jag, men nä allt går sirapsegt.

Provar installera win98 igen men scandisk tar typ 30min som tog 30 sek innan.
körde fdisk och raderade alla partioner och lade in nya, samma visa allt supersegt.

Lät den stå igång och när man kom in i win98 installern stod det beräknad återstående tid 360min

Så något är helgalet, vet inte om det är den här IDE adaptern som racklar.. gissar på det.

Jag köpte denna -> https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorko...

Kanske är nåt rackel..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Hej igen, lite dåligt med uppdateringar.

Fick iallafall CF kortet och adaptern till IDE igår.
Allt flöt på bra i början dock fick jag inte in windows98 pga nån fil var korrupt på min brända skiva.
Så jag provade lägga in Win95 istället.

Det gick iallafall, sen kopplade jag upp datorn till nätverket för att föra över Win98 installationen.
Det gick också bra, sen gick jag ut i DOS för att installera..

"Det går inte uppgradera med denna skiva, skaffa en uppgraderingsskiva istället"

Sen efter detta lyckades datorn inte boota pga memory error, så väntade till idag och rengjorde alla minnen med IPA.
Då gick minnestestet bra allt frid och fröjd trodde jag, men nä allt går sirapsegt.

Provar installera win98 igen men scandisk tar typ 30min som tog 30 sek innan.
körde fdisk och raderade alla partioner och lade in nya, samma visa allt supersegt.

Lät den stå igång och när man kom in i win98 installern stod det beräknad återstående tid 360min

Så något är helgalet, vet inte om det är den här IDE adaptern som racklar.. gissar på det.

Jag köpte denna -> https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Datorko...

Kanske är nåt rackel..

CF->IDE adaptrar är ju "dumma", d.v.s. det är bara en fysisk konvertering.
Vissa CF kort däremot kan krångla, framförallt nyare, större och snabbare varianter.
Och glöm inte de gamla storleksbegränsningarna: https://tldp.org/HOWTO/Large-Disk-HOWTO-4.html
Så ditt moderkort kan ha begränsningar, men även vilken windowsversion du vill köra spelar roll.
Skulle reka 16GB, max 32GB för W98 och Socket 7.

Och kör ett minnestest innan du krånglar för mycket!
Ultimate BootCD är bootbar och fungerar utmärkt även på gamla datorer.
Hitta en version som inte är för ny för hårdvaran dock :
https://www.ultimatebootcd.com/download.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

CF->IDE adaptrar är ju "dumma", d.v.s. det är bara en fysisk konvertering.
Vissa CF kort däremot kan krångla, framförallt nyare, större och snabbare varianter.
Och glöm inte de gamla storleksbegränsningarna: https://tldp.org/HOWTO/Large-Disk-HOWTO-4.html
Så ditt moderkort kan ha begränsningar, men även vilken windowsversion du vill köra spelar roll.
Skulle reka 16GB, max 32GB för W98 och Socket 7.

Och kör ett minnestest innan du krånglar för mycket!
Ultimate BootCD är bootbar och fungerar utmärkt även på gamla datorer.
Hitta en version som inte är för ny för hårdvaran dock :
https://www.ultimatebootcd.com/download.html

Hej!

Jag ska testa detta.. Jag testade dock bara köra 64mb åt gången (Med olika stickor) och det hjälpte inte.

Minneskortet är Sandisk Compact Flash Ultra 50MB/s 16GB

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Minneskortet är Sandisk Compact Flash Ultra 50MB/s 16GB

Hoppas du är medveten om att flashkort inte håller speciellt länge när man använder dem som systemdisk. Rekommenderar att du gör ett image av innehållet när du installerat första gången, sparar mycket tid när det är dags att byta det fysiska kortet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan också ha nått att göra med partitionsstorlek och formatering, du måste ju ha nått som de gamla os-en och moderkorten förstår det går troligen inte ha större enheter än 8 Gbyte och de ska vara fat 32 formaterade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan också ha nått att göra med partitionsstorlek och formatering, du måste ju ha nått som de gamla os-en och moderkorten förstår det går troligen inte ha större enheter än 8 Gbyte och de ska vara fat 32 formaterade.

Hej!

Det lustiga var ju att allt fungerade klockrent i början med windows95 installationen och då hade jag bara en partion på 15gb eller vad det blir.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Hej!

Det lustiga var ju att allt fungerade klockrent i början med windows95 installationen och då hade jag bara en partion på 15gb eller vad det blir.

Och det har funkat innan ? du kan inte kolla cf kortet i nått utan adaptern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Överväg att skaffa en riktig HDD
https://www.tradera.com/search?q=IDE&queryScope=AllWordsAnyOr...
Det brukar finnas en hel del på tradera som du kan se via denna länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Överväg att skaffa en riktig HDD
https://www.tradera.com/search?q=IDE&queryScope=AllWordsAnyOr...
Det brukar finnas en hel del på tradera som du kan se via denna länken

Håller faktiskt med här.
Det tillför retrokänslan med lite hårddisk-knatter.
Och så länge man håller sig till sansade OS är dom inte sån flaskhals som man kan tro.

Men se upp med diskar på tradera.
Gott om säljare som skriver typ "tested" utan att specificera om disken testade OK eller inte
Handla bara om säljaren kan garantera att den fungerar.