Quiz: Vad kan du om datorvirus?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl blaster du tänker på?

Ja stämmer! blä bara att se rutan gav mig ångest.

Permalänk
Medlem

Blev 5/10 för mig - drog nitlott på varenda gissning - inte en enda tur...

De virus/ransomware-risker som fick mig att tänka helt nytt på företagets datalagring var dom här postnord-emailen och att flera faktiskt tryckte på bilagor i sin email... (som tur högg antiviruprogramvarorna i tid eller kördes i fel miljö (apple))

Då gick det från simpel USB-hårddisk till en router (företaget var inte stort...) till en NAS med dubbel uppsättning diskar i RAID1 för generationsbackup där ena diskparet hade ingen kontakt med någon nätverk alls och synkades med rsync och använde cp -al för att skapa generations-filträden med hårda länkar - och så gjordes det också backup mot extern USB-disk då och då

Här nyttjades att rsync bryter hårda länkar så fort filen var ändrad på något sätt och därmed pajade inte alla hårdlänkade kopior som fanns innan. lite som timemachine men allt handscriptat och kördes i cron

Andra gången det blev snabb aktion var när jag hörde om wannacry precis i starten av sin kampanj på fredagkvällen tror jag, då ringde jag en arbetskamrat som bodde nära och sa 'stäng av allt - om så rycka ur nätsladdar.'

Då visste man inte hur allvarligt det var - och det kunde ha blivit allvarligt - inte så mycket på NAS och datalagring där det var redan en tanke för situationen och tät gjorda offline-backupper fanns - utan alla gamla datorer som var i labb (och osäker på om och vilka som eventuellt hade en ethernetsladd i sig, brukar inte ha det på så gamla burkar) och annat special som det skulle ta mycket tid, om ens möjligt att återställa alla dessa antika mjukvaror till olika specialprodukter och tool-chains - det var liksom 'installationsdisketterna för xx??, aha..., ja, dem såg jag för 7 år sedan... efter det blev det ett antal diskimages gjorda...

Läste senare att det var folk som grät av glädje när det hittade knappt läsbar utskrift av maskinkonstanter eller en tejpad diskett under huvarna till stora CNC-maskiner mm som drabbades hårt av Wannacry...

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att alla får meddelandet: "Jag klarade quizet på " + antal minuter och sekunder. Finns det inget fall där man får: "Tyvärr, det där gick inget vidare!" eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Oh yeah, chansade på sista dock 🤷‍♂️

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kunde max 1-2 egentligen.. Retsen var ren tur/logiska gissninga

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Om ärligheten ska fram så gissade jag på minst hälften haha.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av serafim:

Lite konstigt att alla får meddelandet: "Jag klarade quizet på " + antal minuter och sekunder. Finns det inget fall där man får: "Tyvärr, det där gick inget vidare!" eller något liknande?

Vi har tre olika textmeddelanden beroende på hur många rätt man fick.

Men det kanske inte var det du tänkte på?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

2/10, har klarat mig från virus och heller aldrig förstått iden med att förstöra för andra.

Ett av svaren stod på bilden så egentligen hade jag bara 1/10.

Vad det gäller nya utseendet så måste jag säga att jag gillade det gamla bättre. Lite bakåtsträvare kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

5st var jag ganska säker på men resten var bara rena chansningar.

Kommer ihåg ett virus som flera utav mina vänner drabbades utav tidigt 00-tal där det kom upp en ruta där det stod nått om att du blivit smittad av agent 007 tryckte man okej kom det upp en till ruta med samma text, tryckte man ok igen kom det upp två nya och så där kunde man hålla på till datorn kraschade.

Permalänk
Medlem

Helt ok tyckte jag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jahaja, ganska bra ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har tre olika textmeddelanden beroende på hur många rätt man fick.

Men det kanske inte var det du tänkte på?

Nej, nej. Det är den där sista raden "Jag klarade quizet på " + antal minuter och sekunder.
Om man har bara ett rätt kanske det borde stå "Det gick inget vidare" istället för "Jag klarade quizet..."

För mig gick det inget vidare så jag backade och slog upp på nätet, fick i alla fall inte alla rätt så för mig kanske det borde stå "Hallå där fuskis ... " beroende på tiden det tog

Permalänk
Medlem

8/10. Majoriteten var gissningar men Wannacry och ILOVEYOU känner man väl till.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Japp, som resultattexten säger, har aldrig veterligen varit infekterad av ett datorvirus. Det är naturligtvis möjligt att jag varit det någon gång utan att veta det med tanke på all skit som lagt på de otaliga hårddiskarna genom åren från bl.a. Usenet

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Har bara haft ett enda virus under snart 40 år som datorägare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCA_(datorvirus)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem

Uj, 3/10... fast jag kollat på kanaler som danooct1... har svårt att komma ihåg namnen.

Tyckte quiz systemet fungerade bra. UA.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi tar gärna feedback på det nya quiz-systemet och dess funktioner här i tråden!

Det känndes sim den nya varianten har lite grafiska glitchar på telefonen iaf. (har inte testat på datorn) hoppar och blinkar när man trycker på något.

Permalänk

kul med quiz man kan lite om, missade på Apple viruset dock

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UndaC:

Någon med som ska våga sig på att dela resultat via den inbyggda funktionen i quizet?

Den funktionen missade jag!
Nästa gång dock jag lovar!
Fick 8/10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul tema!

Permalänk
Medlem

Hade koll på några i alla fall

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

6/10, inte helt illa pinkat

"Mitt" första PC virus drog min IBM 286:a på sig genom en diskett från en kompis. Det hette Happy Birthday (har jag för mig) någon som minns vad det gjorde? 5 poäng till den som gör!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är väl blaster du tänker på?

Det måste vara det mest spridda viruset? Kommer ihåg att det räckte att gå ut på nätet med en Xp-dator så blev man infekterad i stort sett direkt.

Permalänk
Medlem

Inte ens svårt.