Microsoft gör Hololens för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft gör Hololens för konsumenter

Förstärkt verklighet till massorna. Efter att uteslutande ha riktat sig mot företag vill Microsoft ta Hololens till vanligt folk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken målgrupp är detta ens ämnat för?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Vilken målgrupp är detta ens ämnat för?

Microsoft tappade VR
Nu alla rapporter om alla som jobbar med AR glasögon så vill nog inte Microsoft tappa det heller.
Därför man går ut med nått sånt här.
Man har sagt redan från början att det ska komma konsumentversioner men aldrig när.
Vem minns inte demonstrationerna med Minecraft med första HoloLens

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Lego Master

Jag måste erkänna att jag är betydligt mer lockad av vettigt utförd AR än VR, för dagligt bruk. Projicerad GPS-rutt direkt i brillorna, öppettider och betyg för restauranger man tittar på, bygginstruktioner för whatever direkt i glasögonen projicerat över världen, som visar vilka objekt du ska ta, hur de ska roteras och sättas ihop. Objektsigenkänning, orientering och positionering.
I wants it. Framtiden är...well, snart. Runt hörnet liksom. Som vanligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

blir senaste wearabless grejen 😃👍 I want it, take my money!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag genuint funderar över hur en produkt i stil med vad som beskrivs skulle fungera om man redan använder glasögon. Som produkten ser ut nu funkar det ju såklart, men när det storleks och passformsmässigt blir typ ett par glasögon blir det ju omöjligt med vanliga glasögon bakom. Om man som jag är mega-blindstyre och inte kan ha linser eller har ett synfel som inte går att korrigera med operation blir det lite svårt att använda

Men spännande koncept, får se var det landar!

Permalänk
Avstängd

Hur många använder sina google glass längre? Ett tag lät inte inte som om någon människa skulle klara sig utan och nu är det dött.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag genuint funderar över hur en produkt i stil med vad som beskrivs skulle fungera om man redan använder glasögon. Som produkten ser ut nu funkar det ju såklart, men när det storleks och passformsmässigt blir typ ett par glasögon blir det ju omöjligt med vanliga glasögon bakom. Om man som jag är mega-blindstyre och inte kan ha linser eller har ett synfel som inte går att korrigera med operation blir det lite svårt att använda

Men spännande koncept, får se var det landar!

kanske kommer så man kan använda dom ist för vanliga glasögon? 🙂 olika styrkor på dom etc

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Ett ord: Flooop!
Nu är det knappast inte ens tanken att bli någon säljsuccé från första början. Men min tolkning är att de har ett grundfel som är att det är en pryl som kan vara rolig att använda någon gång. Det finns en väldigt massa prylar som faller in under detta. Och är prylen en sådan som man bör bära med sig så tar den plats och den ofta blir liggande hemma.

Detta innebär att prylen måste bli otroligt bra för att folk ska vilja ha med sig denna. Det räcker inte med att den blir tillräckligt bra för att folk ska kunna tänka köpa den om folk snabbt tröttnar.

Om vi istället ser på smarta glasögon så tror jag de har många år kvar i utvecklingen innan de blir bra, bilden är för dålig, batteritiden är för kort, de är för klumpiga och det skulle inte vara fel om ljud från dem osv. Men när de blir bra, så blir det för många något som de kan ersätta sina befintliga glasögon med. Och de som ej har glasögon kan få en massa finesser.
Det kan bli prylar man använder väldigt mycket och en succé, frågan är hur länge det dröjer?
20,30 eller 50år innan tekniken är så bra så att folk i stor skara vill ha dem?

*edit*
Jag vill minnas att runt 1996-97 fick jag pröva på ett par AR glasögon. Jag minns det väldigt vagt. Men tänker, ja nu har det gått snart 25år och vad har hänt inom området? Javisst mycket, men det tar tid.
Jag vill inte minnas att han som demonstrerade AR glasögonen sa något liknande, kolla in här grabben vilka coola AR glasögon. Om endast 50år så finns det såna ute i handen, ring mig då så gör vi en deal.

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen vits för Microsoft att släppa egna VR produkter när marknaden redan kryllar av dom. Men gillas att de tar AR till konsument. Möjligheterna att applicera AR i verkligheten är enorma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Microsoft tappade VR
Nu alla rapporter om alla som jobbar med AR glasögon så vill nog inte Microsoft tappa det heller.
Därför man går ut med nått sånt här.
Man har sagt redan från början att det ska komma konsumentversioner men aldrig när.
Vem minns inte demonstrationerna med Minecraft med första HoloLens

Fanns tydligen ett Cortana/Halo demo också.
Dock så verkar detta visats för press bakom stängda dörrar, så jag har nog bara hört Greg Miller(tror jag det var) nämna det för några år sen.
Tror det var AR-pilar i marken som man skulle följa och lite annat, minns vagt att det kan ha varit en rätt liten del av synfältet också(men kanske kommer ihåg fel, det kanske var någon annan AR).

Jag tror att det är för tidigt för AR, det känns som nästa steg efter VR slår igenom.
Men det kommer väl stegvis växa fram, så 2035 kanske det börjar bli vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Fanns tydligen ett Cortana/Halo demo också.
Dock så verkar detta visats för press bakom stängda dörrar, så jag har nog bara hört Greg Miller(tror jag det var) nämna det för några år sen.
Tror det var AR-pilar i marken som man skulle följa och lite annat, minns vagt att det kan ha varit en rätt liten del av synfältet också(men kanske kommer ihåg fel, det kanske var någon annan AR).

Jag tror att det är för tidigt för AR, det känns som nästa steg efter VR slår igenom.
Men det kommer väl stegvis växa fram, så 2035 kanske det börjar bli vanligt?

Ja.
Jag tror Microsoft är rätt ensam med HoloLens men det är som sagt inget för vanligt folk.
Men det har ju börjat pratas om att flera jobbar med "smarta glasögon" som egentligen är just AR glasögon och en helt annan formfaktor dvs liknande vanliga glasögon.
Så klart finns inget färdigt men det är nog därför Microsoft också måste meddela att man jobbar på det.

Ingen kommer gå omkring på stan med ett HoloLens men gärna med ett par Ray-Ban som jag hört ska stå för designen på Facebooks brillor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag måste erkänna att jag är betydligt mer lockad av vettigt utförd AR än VR, för dagligt bruk. Projicerad GPS-rutt direkt i brillorna, öppettider och betyg för restauranger man tittar på, bygginstruktioner för whatever direkt i glasögonen projicerat över världen, som visar vilka objekt du ska ta, hur de ska roteras och sättas ihop. Objektsigenkänning, orientering och positionering.
I wants it. Framtiden är...well, snart. Runt hörnet liksom. Som vanligt.

Jag är också intresserad av väl utförd AR. Tänk att kunna projicera en eller flera skärmar istället för att ha en som tar plats.
https://newatlas.com/electronics/lenovo-thinkreality-a3-ar-gl...

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Lego Master
Skrivet av peterthegreat:

Jag är också intresserad av väl utförd AR. Tänk att kunna projicera en eller flera skärmar istället för att ha en som tar plats.
https://newatlas.com/electronics/lenovo-thinkreality-a3-ar-gl...

Well, hm. Det känns lite som den där genomskinliga OLED-panelen. Känns som att det kräver ett riktigt mörkt rum för att funka, om du inte kan mörka ner AR-brillorna för att ge en bra bakgrund att projicera på. Jag tror inte framtiden ligger i att kunna läsa liten text och jobba som på en skärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag hoppas mer på Apples Mixed Reality glasögon:
https://www.tomsguide.com/news/apple-glasses

Kan bli löjligt smidigt vid exempelvis bilkörning

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag hoppas mer på Apples Mixed Reality glasögon:
https://www.tomsguide.com/news/apple-glasses

Kan bli löjligt smidigt vid exempelvis bilkörning

De tror jag också mer på då det är mer mångsidiga.
Det jag dock har hört om dessa är att all datakraft kommer ligga i iPhonen och det känns sådär att då köpa sådana glasögon utan att äga en iPhone.
Nå vi får se vad som händer, det är bara rykten så länge.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Well, hm. Det känns lite som den där genomskinliga OLED-panelen. Känns som att det kräver ett riktigt mörkt rum för att funka, om du inte kan mörka ner AR-brillorna för att ge en bra bakgrund att projicera på. Jag tror inte framtiden ligger i att kunna läsa liten text och jobba som på en skärm.

Sant men eftersom projiceringen sker på själva glasen så kanske det räcker med att dimma glasögonen i sig, som solglasögon. Men det kanske blir obehagligt oavsett.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Time will tell, det är framtiden iaf 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jar testat hololens, och var fruktansvärt imponerad! Kan helt klart tänka mig använda liknande teknik privat, att få upp ett streck att följa på marken när man promenerar eller liknande ist för att behöva glo på telefonen hade varit riktigt nimt Även i underhållningssyfte, museum och liknande så tror jag att det hade kunnat nyttjas väldigt bra!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Jar testat hololens, och var fruktansvärt imponerad! Kan helt klart tänka mig använda liknande teknik privat, att få upp ett streck att följa på marken när man promenerar eller liknande ist för att behöva glo på telefonen hade varit riktigt nimt Även i underhållningssyfte, museum och liknande så tror jag att det hade kunnat nyttjas väldigt bra!

En HUD som visar hastighet, puls och liknande hade varit rätt maffigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Microsoft tappade VR
Nu alla rapporter om alla som jobbar med AR glasögon så vill nog inte Microsoft tappa det heller.
Därför man går ut med nått sånt här.
Man har sagt redan från början att det ska komma konsumentversioner men aldrig när.
Vem minns inte demonstrationerna med Minecraft med första HoloLens

Microsoft utvecklar den fortfarande ihop med flertal industrier.
Jag vet då jag har sett demonstrationer ihop med mitt företag inom sjukvården där vi har ett samarbeta för AR/VR som är på framgång som ett hjälpmedel ihop med röntgen.
Just mot sjukvården ligger det en väldigt stor marknad och jag skulle tro att det är densamma mot den militära sektorn även om den är lite mer hemlighetsfull av strategiska skäl.

Har svårt att se tjusningen för privata personer då VR är mer mångsidigt.

https://youtu.be/FWYcuHUgcng

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En HUD som visar hastighet, puls och liknande hade varit rätt maffigt med.

Hade varit nice! Hade gärna fått vara lite gamifierad hud då, typ något i stil med metroid prime!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hade varit nice! Hade gärna fått vara lite gamifierad hud då, typ något i stil med metroid prime!

Såg exempel på att tex lägga in en "hare/spöklöpare" som sprang framför en eller brevid en så man får "draghjälp" på en löprunda
Inget färdigt bara exempel om framtida funktioner med AR.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om konsumentversionen har ögonspårning och kan kopplas till en dator, likt Hololens 2, så är jag intresserad. Jag hade tänkt att köpa Hololens 3 när den kommer ut för att använda till programmering, tillsammans med mjukvara (Talon) för att kontrollera datorn med rösten. Tanken var då att ha virtuella skärmar i Hololens, och styra muspekaren med blicken, sedan programmera med rösten. Hoppas inte Microsoft's konsumentversion blir så nedskalad att den inte går att använda till det.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Jag tror stenhårt på AR-tekniken. Den kommer definitivt driva byggsektorn frammåt som i sin tur kommer ta sej in i hemmet. Ta tex denna satsningen som Microsoft gjorde ihop med teknikbolaget Trimble: börjar vi se slutet på pappersritningar?
https://youtu.be/tAmImhdWYjA

Sen har jag även sett hur lägenheter/hus visas för kunder innan dom ens blivit byggda genom AR. Visst, du kan göra samma sak i VR, men du tappar den verklighetsanknytning som man får när man kan se allt i verklig miljö. AR är här för att stanna i byggsvängen och då är inte hoppet särskilt långt för att tekniken skall smyga in hos den gemene personen. Speciellt nu i corona tider. Kan du inte åka på din semester så kan du alltid ändra väggarna till havsutsikt eller dylikt 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ostbullen:

Hade varit nice! Hade gärna fått vara lite gamifierad hud då, typ något i stil med metroid prime!

Haha exakt!
Med tanke på wearables och hur tränings/smartklockor och liknande dragit iväg så ser jag stora möjligheter här, om man får till en smidig lösning.

Gamifiering av allt möjligt skulle kunna slå stort med. Vet själv flera som tävlar mot varandra med joggingrundor och liknande, att kanske kunna få med en projicerad motståndare om man springer runt någon motionsslinga för att i bästa spelväg försöka spöa vore nog riktigt vettigt med.

Skrivet av Nikodemous:

Jag tror stenhårt på AR-tekniken. Den kommer definitivt driva byggsektorn frammåt som i sin tur kommer ta sej in i hemmet. Ta tex denna satsningen som Microsoft gjorde ihop med teknikbolaget Trimble: börjar vi se slutet på pappersritningar?
https://youtu.be/tAmImhdWYjA

Sen har jag även sett hur lägenheter/hus visas för kunder innan dom ens blivit byggda genom AR. Visst, du kan göra samma sak i VR, men du tappar den verklighetsanknytning som man får när man kan se allt i verklig miljö. AR är här för att stanna i byggsvängen och då är inte hoppet särskilt långt för att tekniken skall smyga in hos den gemene personen. Speciellt nu i corona tider. Kan du inte åka på din semester så kan du alltid ändra väggarna till havsutsikt eller dylikt 😀

Detta. Möjligheterna är i det närmaste oändliga. Nu är jag själv CAD'are men ser enorma fördelar med att våra montörer, i företaget eller ute hos kund, världen över, kan få fram exempelvis layouten och få projicerat hur resultatet ska bli, vilken ordning saker ska lyftas upp och monteras, vart saker är och kanske möjliggöra snabb kommunikation. Behöver vårt folk i fält tala med oss som ritat kan de få upp oss i ett teams-samtal synlig i AR för att gå igenom de frågor som uppstått.

Sen hantverkare och liknande, kan se och få mer information om hur de ska arbeta. Kanske se vart elledningar går i väggar och på andra sätt snabbare få ut den information de behöver.

Folk som allmänt är ute och kör, lättare kunna se relevant information utan att behöva släppa blicken från trafiken för att se instrumentering och liknande. Se vilka vägar de ska köra för leveranser. Följ projicerad körväg för leverans till kunden.

Rent av space age teknik detta. Om det kommer ut. Om det går bra. Definitivt något jag själv kommer försöka se till att vi utvärderar iallafall, på mitt jobb. Redan föreslagit att köpa en vanlig Hololens för 150 000kr för utvärdering men det blev det inte något av med.

VR är häftigt på många vis, speciellt Quest trådlöst och hur den kan hantera externa saker, allt från möss och tangentbord till händer och fingrar, utan kontroller. Men AR är en helt annan nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

[...] Redan föreslagit att köpa en vanlig Hololens för 150 000kr för utvärdering men det blev det inte något av med.

[...]

150 000 kr låter lite mycket. Sist jag var intresserad och kollade pris kostade en vanlig Hololens inte mer än 40 000 kr

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Jar testat hololens, och var fruktansvärt imponerad! Kan helt klart tänka mig använda liknande teknik privat, att få upp ett streck att följa på marken när man promenerar eller liknande ist för att behöva glo på telefonen hade varit riktigt nimt Även i underhållningssyfte, museum och liknande så tror jag att det hade kunnat nyttjas väldigt bra!

Varför behöver du ett streck att gå efter?

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag måste erkänna att jag är betydligt mer lockad av vettigt utförd AR än VR, för dagligt bruk. Projicerad GPS-rutt direkt i brillorna, öppettider och betyg för restauranger man tittar på, bygginstruktioner för whatever direkt i glasögonen projicerat över världen, som visar vilka objekt du ska ta, hur de ska roteras och sättas ihop. Objektsigenkänning, orientering och positionering.
I wants it. Framtiden är...well, snart. Runt hörnet liksom. Som vanligt.

Jepp. Exakt så är det.
AR för dagligt bruk och verkstadsjobb
VR för spelande och kontorsjobb

Finns ju förstås många fler användningsområden för båda "verkligheterna" men dessa 2 blir är/blir nog dom vanligaste

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hade varit nice! Hade gärna fått vara lite gamifierad hud då, typ något i stil med metroid prime!

Liknande detta finns för skidbrillor

https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2499.123405/oakley-ai...

Ett par solbrillor med en enkel hud med hastighet, puls, distans, kompassriktning och dylikt hade varit coolt. Nu har man det på handleden förvisso men det vore fräckt.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift