Quiz: Vad kan du om filändelser?

Permalänk
Medlem

Blankskott i gissningen på .ace eller .sfk men i övrigt så var det bara välbekanta svar!
Kort tid för att jag missade att det fanns en praktisk dela-knapp, så det gjordes om i rask fart.

Permalänk
Entusiast

Enkelt.

Permalänk
Medlem

Tja gick mycket bättre än hoppats, behövde gissa på två varav ej gick bra.

Permalänk
Medlem

5/10

Permalänk
Hedersmedlem

Nu i efterhand vet jag inte vilken jag missade, vore kul att kunna se nån slags summering efteråt!
Försökte hålla tiden nere snarare än att läsa för att lära mig.

Permalänk
Medlem

Rolig kuriosa är att apples .pages-filer är i zip-format, ändrar man filändelsen går de att packa upp och med lite tur finns dokumentet i PDF-format och jpg-miniatyrer av första sidan.

Permalänk
Medlem

.kul quiz

Med ett slarvfel, så är mycket nöjd. Infon sitter ff någonstans bak i hjärnbarken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Mitt resultat: 9/10.

Jag gick såklart bet på fråga 2 om .nfo (argh).
Kunde ju såklart inte tänka mig att nånting i Windows 10 skulle använda sig av namn som antyder om att det är 32-bit-mjukvara.
Oh well

Du kan prova deleta system32 och se vad som händer

Permalänk
Medlem

8/10. En av de jag missade trodde jag var en kuggfråga men det var det inte.

Permalänk
Medlem

Måste fått ett riktigt uselt resultat för jag fick "Quizet kunde inte visas."

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla filformat man hanterar dagligen så är resultatet något i underkant. Får skryta med att jag kunde 6 och gissade fel på 4...

Permalänk
Medlem

Gick bra

10/10 korrekta svar
Du är .com-mander in chief av filändelser. Grymt jobbat!

Snittresultatet bland alla deltagare är 6.78/10. Du klarade quizet på 2 minuter 32 sekunder.

Permalänk
Medlem

9/10 på 2½ minut.

Missade docx, tänkte att 98 måste väl vara för tidigt och bara tryckte nästa

Permalänk
Moderator, Testpilot

Bah.

Det var ganska svårt, trodde jag skulle segla igenom denna...

Permalänk
Medlem

6/10
Började bra med men sen gick det utför.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Erebor:

Mitt resultat: 10/10.

Äntligen, första gången alla rätt !!! Gjorde etr Homer Simpson "wohoo"

Du ägnade ändå tio minuter åt detta vilket jag tycker är en imponerande uthålligthet

Permalänk
Medlem

Inte så långt borta.. missade sista mest för att jag är för seg i huvudet, minns inte ens vad frågan var nu...

Vill ha semester nu!

Permalänk
Medlem

10/10. Många filer har man sett.

Permalänk
Medlem

9/10, pak4 frågan kunde jag ej!

Permalänk
Medlem

Grr... 9/10, lite surt att svara fel på sista frågan.

Inte många jag känns mig säker på, men hade kvalificerade gissningar på de flesta.

Permalänk
Medlem

9/10, hade fel på årtalet för docx.

Permalänk
Medlem

9/10, mindes bara fel på versionen för .docx

Skrivet av eas@tetris:

Rolig kuriosa är att apples .pages-filer är i zip-format, ändrar man filändelsen går de att packa upp och med lite tur finns dokumentet i PDF-format och jpg-miniatyrer av första sidan.

Det finns ganska gott om filformat som är .zip men omdöpta. Apple har det som arv från NeXT som älskade att göra så med ett helt gäng olika filer (.rtfd och filen från Interface Builder som beskriver gränssnittet i ett program är två jag kommer att tänka på omedelbart), men det är ganska vanligt i savegames från diverse spel också. Paradox gillar det tricket, till exempel.

Vad gäller Microsoft så är det roligaste "låsta" Excel-filer i .xlsx. De är också zip-filer, med ett gäng XML-filer i. Man kan ta bort låset genom att döpa om filen till .zip, öppna, redigera XML-filerna för att ta bort raden med "sheetProtection password", och sedan zippa upp det igen och döpa om till .xlsx. Fullständigt oknäckbart lås det där, Microsoft!

(OK, numer kan man faktiskt kryptera filerna också, men default är att det funkar så.)

Permalänk
Medlem

Kom till fråga fyra och sen fick jag 'quizet kunde inte visas'.

Permalänk
Medlem

Första 10:an tror jag! På 1:48 dessutom. Fan va tragisk skit man sparar i hjärnan.

Permalänk
Medlem

Årtalet här också 🤭

Permalänk
Medlem

Kan vi få till att den lilla svarta texten "fälls" in i bilden så att elementen inte hoppar runt så mycket? Sjukt störigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

9/10, mindes bara fel på versionen för .docx

Det finns ganska gott om filformat som är .zip men omdöpta. Apple har det som arv från NeXT som älskade att göra så med ett helt gäng olika filer (.rtfd och filen från Interface Builder som beskriver gränssnittet i ett program är två jag kommer att tänka på omedelbart), men det är ganska vanligt i savegames från diverse spel också. Paradox gillar det tricket, till exempel.

Vad gäller Microsoft så är det roligaste "låsta" Excel-filer i .xlsx. De är också zip-filer, med ett gäng XML-filer i. Man kan ta bort låset genom att döpa om filen till .zip, öppna, redigera XML-filerna för att ta bort raden med "sheetProtection password", och sedan zippa upp det igen och döpa om till .xlsx. Fullständigt oknäckbart lås det där, Microsoft!

(OK, numer kan man faktiskt kryptera filerna också, men default är att det funkar så.)

Glöm inte JAR-filer som också är omdöpta ZIP-filer!

Supervanligt trick. ZIP-bibliotek är ju implementerade lite överallt, och kan, till skillnad från t.ex. .tar.gz-filer, läsas genom "random access" utan att dekomprimera hela filen.

Permalänk
Medlem

.com och den helt ointressanta Wordfilen missade man.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gissade på första, resten bara retrokunskap.