Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Precis.. Jag blir inte förvånad för något längre just för allt som trycks i... Därför var jag nyfiken om det Kunde varit någon aotoblinkers med snarlik teknik till avkänning när man passerar väglinjerna samt tekniken från kurvljusen.

Jo, men som sagt är ju problemet att det är för sent att börja blinka när man passerar en linje eller så. Därmed tror inte jag att det kommer innan bilarna kör själva.

Citat:

Jasså växlar din bil ner... är inte det lite smått irriterande när den gör så?

Nej det är ingen jätteskillnad direkt, sällan man känner av att den agerar annorlunda baserat på det, men det händer. Men det är ju en åttastegad automat med fyra körlägen som dessutom ska lära sig förarens körstil och anpassa sig efter det löpande, så jag bryr mig ju inte så mycket om vilken växel som ligger i, bara det är rätt växel och det brukar det vara.

Citat:

Jag håller med fullständigt.. Det är därför vi har bilar som är över 50-70år som rullar fortfarande i trafik.. kan man bara hålla rosten i schack så är det nästan evighetsmaskiner.
Det ska bli intressant o se hur gamla 2020tals bilar kan lyckas bli

Det går ju alltid att laga en bil om man är beredd att lägga pengarna, hittills i alla fall. Men absolut finns det en risk att det inte blir så med dagens bilar med telefonen som nyckel och så. Man får ju hoppas att biltillverkarna tänker liksom öppna bilarnas system när de bestämmer sig för att inte supportera de själva längre. Samtidigt har man ju varit hyfsat bra på att ta sig runt deras restriktioner nu, man kan ju köpa en helt ny bil med uppkoppling och så och gå till en firma som programmerar om den för mer effekt, lägre förbrukning eller så utan att tillverkana har lyckats hindra det.

Citat:

Sedan är jag skeptisk till uppkopplade bilar då det är bevisat redan att de går att hacka.. dels för stöld, men att det även gick att påverka bromssystem osv.. livsfarligt.

Jo jag är också tveksam till det. Keyless entry känns väldigt osäkert när det gäller stöldrisk, nyckeln måste ju hela tiden skicka ut någon form av signal för att det ska funka, och då kan man ju avlyssna eller vidareföra den och på så sätt ta sig in i bilen och kanske köra iväg med den också. När det gäller risken att någon skulle hacka en och få ens bil att köra av vägen eller så, så tror jag inte den risken är så stor för de allra flesta av oss. Har någon verkligen bestämt sig för att ta död på en så finns det mycket enklare sätt liksom. Däremot om man är diktator eller något så kanske det hade varit bäst att undvika den typen av system.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jo jag är också tveksam till det. Keyless entry känns väldigt osäkert när det gäller stöldrisk, nyckeln måste ju hela tiden skicka ut någon form av signal för att det ska funka, och då kan man ju avlyssna eller vidareföra den och på så sätt ta sig in i bilen och kanske köra iväg med den också. När det gäller risken att någon skulle hacka en och få ens bil att köra av vägen eller så, så tror jag inte den risken är så stor för de allra flesta av oss. Har någon verkligen bestämt sig för att ta död på en så finns det mycket enklare sätt liksom. Däremot om man är diktator eller något så kanske det hade varit bäst att undvika den typen av system.

En tidigare kollega fick sin nya merca stulen på precis det viset, misstänker man. En annan kollega mötte den på väg tillbaka från lunch, och tänkte inte mer på det förrän de mötte varann i korridoren.

"Jag trodde du hade kört hem."
"Varför då?"
"Jag mötte din bil precis."
"VAD I HELA HELVETE SÄGER DU?!"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

En tidigare kollega fick sin nya merca stulen på precis det viset, misstänker man. En annan kollega mötte den på väg tillbaka från lunch, och tänkte inte mer på det förrän de mötte varann i korridoren.

"Jag trodde du hade kört hem."
"Varför då?"
"Jag mötte din bil precis."
"VAD I HELA HELVETE SÄGER DU?!"

Jo, och det kan ju bli ett rejält problem om försäkringsbolaget anser att man har varit oaktsam med sin nyckel. Nu vet jag inte hur stort problem det är dock. Men att ha en nyckel som konstant skickar "Lås upp" känns inte så smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men som sagt är ju problemet att det är för sent att börja blinka när man passerar en linje eller så. Därmed tror inte jag att det kommer innan bilarna kör själva.

Du menar att det är lite som att köra bil i Danmark, dom blinkar när dom svänger....iaf har majoriteten gjort det de gånger jag kört i landet. VARFÖR?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jo, och det kan ju bli ett rejält problem om försäkringsbolaget anser att man har varit oaktsam med sin nyckel. Nu vet jag inte hur stort problem det är dock. Men att ha en nyckel som konstant skickar "Lås upp" känns inte så smart.

Men varför skulle man implementera det på det viset? Eller du menar att den skickar "lås upp" som går att fånga upp när man väl är i närheten, eller drar i handtaget på bilen?

Min bilnyckel går på ett CR2032 som inte hade hållit speciellt länge om den skulle skrika i EM-spektrat konstant. Jag har en okej räckvidd när jag trycker på knapparna på nyckeln (15-20 meter, minst) men om jag ska använda keyless entry (drar i handtaget bara) så behöver nyckeln i praktiken vara inom 30cm från bilen. Det känns som det används en mycket strömsnålare krets för keyless-grejjorna, så de bör vara svårare att avlyssna, eller?

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men varför skulle man implementera det på det viset? Eller du menar att den skickar "lås upp" som går att fånga upp när man väl är i närheten, eller drar i handtaget på bilen?

Min bilnyckel går på ett CR2032 som inte hade hållit speciellt länge om den skulle skrika i EM-spektrat konstant. Jag har en okej räckvidd när jag trycker på knapparna på nyckeln (15-20 meter, minst) men om jag ska använda keyless entry (drar i handtaget bara) så behöver nyckeln i praktiken vara inom 30cm från bilen. Det känns som det används en mycket strömsnålare krets för keyless-grejjorna, så de bör vara svårare att avlyssna, eller?

Jo det är klart att det är svårare, men långt ifrån omöjligt om man ser till de stölder som har skett. I allmänhet är väl systemen så smarta att man inte kan liksom "spela in" en signal och sen spela upp den för att låsa upp bilen, men man kan ju vidarebefordra signalen om man ha en mottagarenhet uppkopplad mot en sändarenhet, vilket vad jag förstår är den valda metodiken bland tjuvarna. Alltså att du har nyckeln liggande nära ytterdörren exempelvis, någon ställer sig där utanför och fångar signalen och skickar den vidare till deras kompanjon som står vid bilen med sändaren och trycker på öppna-knappen. Eller så kanske de står bakom dig i kön på Ica eller så förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

I slutändan är det dåligt, det skövlas massor av regnskog för att odla.

Kan inte riktigt hålla med. Visserligen är WWF väldigt mycket propaganda och opinionsbildning men här är de hyfsat nyanserade:
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/palmolj...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jo det är klart att det är svårare, men långt ifrån omöjligt om man ser till de stölder som har skett. I allmänhet är väl systemen så smarta att man inte kan liksom "spela in" en signal och sen spela upp den för att låsa upp bilen, men man kan ju vidarebefordra signalen om man ha en mottagarenhet uppkopplad mot en sändarenhet, vilket vad jag förstår är den valda metodiken bland tjuvarna. Alltså att du har nyckeln liggande nära ytterdörren exempelvis, någon ställer sig där utanför och fångar signalen och skickar den vidare till deras kompanjon som står vid bilen med sändaren och trycker på öppna-knappen. Eller så kanske de står bakom dig i kön på Ica eller så förstås.

Men det måste man ju ha förutsett bland biltillverkarna? Det känns ju skitdumt att ha nyckeln sändande hela tiden. Bättre vore väl att BILEN skickar en fråga på låg effekt när den märker att nån vill öppna dörren (det finns ju alltid IR-sensorer eller motsvarande i handtaget), och om nyckeln är inom räckvidd svarar den med "check på det kompis, jag är här" och dörren låses upp.

Det är ju inte så att min bil låses upp bara för att jag kommer i närheten, det är inte förrän jag försöker öppna dörren som den låser upp. Eller det skiljer från märke till märke?

Men är man lite osäker så får man väl stoppa nyckeln i en faradaybur varje gång den inte ska användas. Ett folieklätt kuvert, till exempel.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master

Lite faktiskt gnäll:
Folk som använder engelsk stavning av svenska ord i vanlig svenska meningar.
"jag köpte lite billiga grejjor från china" (Kina)
"jag har ett dedicerat grafikkort" (dedikerat)

VAFAN DÅ FÖR?!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Men det måste man ju ha förutsett bland biltillverkarna? Det känns ju skitdumt att ha nyckeln sändande hela tiden. Bättre vore väl att BILEN skickar en fråga på låg effekt när den märker att nån vill öppna dörren (det finns ju alltid IR-sensorer eller motsvarande i handtaget), och om nyckeln är inom räckvidd svarar den med "check på det kompis, jag är här" och dörren låses upp.

Tja jag vet inte om det hade gjort någon större skillnad i praktiken. Tvåvägskommunikation är inte så värst komplicerat liksom.

Citat:

Det är ju inte så att min bil låses upp bara för att jag kommer i närheten, det är inte förrän jag försöker öppna dörren som den låser upp. Eller det skiljer från märke till märke?

Nej man måste ju trycka på en knapp eller så, men det påverkar inte riktigt problemet. De går ju inte runt helt random och hoppas att de hittar rätt bilägare/nyckel till bilen deras kompanjon står vid liksom utan de har ju spanat lite och valt ut lämpliga personer. Verktyget lär väl också ge en indikation på när kommunikationen är uppe och då är det bara att trycka på knappen på dörren för att komma in.

Citat:

Men är man lite osäker så får man väl stoppa nyckeln i en faradaybur varje gång den inte ska användas. Ett folieklätt kuvert, till exempel.

Jo, det är ju många som gör det. Det finns exempelvis små påsar som stoppar signalerna att köpa. För mig känns det inte riktigt värt det för att slippa trycka på knappen på nyckeln, men hade det varit säkert så hade det förstås varit en trevlig funktion speciellt parad med "handsfree" öppning av bakluckan. Utan keyless entry ser jag inte riktigt poängen med den funktionen, om man ändå måste ta upp nyckeln och låsa upp för att kunna öppna bakluckan med foten så kan man väl lika gärna trycka på "Öppna bakluckan"-knappen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ur stöldsynpunkt spelar det ju inte så stor roll vilken som sänder och tar emot signalen. Men bilstölderna har ökat ganska mycket, iaf i England https://www.youtube.com/watch?v=PEMOWPj2i-0

https://www.youtube.com/watch?v=KlFPInFxjvY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Väldigt mycket jobb för att komma runt att behöva trycka på en knapp när man ska in i bilen

Skrivet av Shudnawz:

Lite faktiskt gnäll:

VAFAN DÅ FÖR?!

Kommer inte sällan på mig själv med att (nästan) göra detta, lätt hänt när man använder engelska ungefär lika mycket som svenska och ofta "tänker på engelska".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Väldigt mycket jobb för att komma runt att behöva trycka på en knapp när man ska in i bilen

Kommer inte sällan på mig själv med att (nästan) göra detta, lätt hänt när man använder engelska ungefär lika mycket som svenska och ofta "tänker på engelska".

"Flygskam och adda i Akademiens nya ordbok" så dom där svengelska orden kryper in officiellt i språket.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

"Flygskam och adda i Akademiens nya ordbok" så dom där svengelska orden kryper in officiellt i språket.

Just flygskam var väl ett svenskt ord som har spridit sig till andra länder?

Men det är lite skillnad på att försvenska ett engelskt ord som i 'Adda' eller att bara använda engelsk stavning för ett ord som är ungefär samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Du menar att det är lite som att köra bil i Danmark, dom blinkar när dom svänger....iaf har majoriteten gjort det de gånger jag kört i landet. VARFÖR?

Jag har inte upplevt just det men visst finns det en massa småregler eller beteenden som skiljer sig mellan olika länder som ändå känns som de är väldigt lika när det gäller trafik. En sak som ställde till det för mig de första gångerna jag körde i Danmark var att de liksom inte har någon marginal mellan stopplinjen och övergångsstället. Här stannar jag gärna lite över linjen, jag vet inte varför och jag försöker att inte göra det numera, men där blockerade man ju halva övergångsstället om man stannade med framhjulen på linjen liksom.

Jobbigaste utlandskörningen för mig var nog min bilsemester i England. Vissa saker vänjer man sig vid ganska snabbt, som att växelspaken sitter på fel sida och att hålla sig till vänster även om det är lätt att glömma bort sig i lite stressade situationer, typ när man kommer från en större väg med uppdelning av trafiken in på en mindre. Men att titta åt rätt håll när man väntar på att bli insläppt i en rondell är värre, och varje gång jag skulle backa så vände jag huvudet åt fel håll och slog i pannan i B-stolpen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mr_sQuinty:

Jo, men det är ju språklig appropriering ("låneord") som försvenskas och anammas av gemene man. Det har hänt i alla tider och vilket språk det plockas från beror bara på vilka vi har mest kontakt med för tillfället (engelska, franska, tyska...). Inte samma sak som att man tar samma ord som stavas snarlikt (Kina, China) och väljer den engelska stavningen istället för den svenska.

Språkligt spelar det väl egentligen ingen roll (jag fattar ju vad man vill ha sagt), men det känns bara dumt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det går ju alltid att laga en bil om man är beredd att lägga pengarna, hittills i alla fall. Men absolut finns det en risk att det inte blir så med dagens bilar med telefonen som nyckel och så. Man får ju hoppas att biltillverkarna tänker liksom öppna bilarnas system när de bestämmer sig för att inte supportera de själva längre. Samtidigt har man ju varit hyfsat bra på att ta sig runt deras restriktioner nu, man kan ju köpa en helt ny bil med uppkoppling och så och gå till en firma som programmerar om den för mer effekt, lägre förbrukning eller så utan att tillverkana har lyckats hindra det.

Det behöver inte kosta nämnvärt att hålla gamla bilar i livet... Fast det kräver ju att man inte har tummen mitt i handen ioförsig
nja.. jag ser det så här... om man så lätt kan optimera bilen för mer effekt och mindre bränsleförbrukning.. Då är det skit ut från fabriken. När man måste börja modda för att få ut mer effekt, så betyder ju det att bilen är max optimerad och det krävs trim för att få ut ännu mer.

Skrivet av snajk:

Jo det går att hacka bilarna o påverka bilens primära system.. Det var ett säkerhetsföretag som demonstrerade det.. Jag såg det på vanliga tv'n för ettpar år sedan och det ska finnas på nätet oxå..
Men jag orkar inte sätta mig o söka just nu i denna stund.. Jag sitter nyvaken efter jobbat i natt med en kopp kaffe... så jag är ärligt talat för lat för att söka upp det just i denna stund o länka.

. . . . . .

Det vart diskussion om keyless o hur det funkar... här är svaret
Det är ett RF-id chip som sitter i keyless-dosan.. Detta fungerar exakt lika dant som era betalkort med blip-funktion.
Med specialbyggd utrustning med riktantenn kan de fånga upp RF-id signalen upp till 10-15meter.
Detta gäller så väl era blip-kort, taggar och keyless dosor. Sedan klonar de RF-id signalen för att programmera i ett nytt chip/tagg/kort/dosa
Eller så kan de länka signalen om de ska slå till lite fort mot en bil parkerad på eran uppfart.
Eran uppkopplade GPS spårning stör de ut med en dosa som är i storlek med ett cigarettpaket. Sedan är bilen utomlands inom 24timmar. Det är proffsen

För att skydda sig så var en av er inne på det.. Faradaysbrur.. dock att knöla in det i folie är både omständigt, samt inte helt hundra om det funkar. Är det så att RF-id chippet har sin antenn i metall på utsidan av dosan för bästa räckvidd så kommer folien bara agera större antenn om folien har kontakt med metall antennen.

Det ni gör nästa gång när ni är och handlar mat... gå runt i affären och titta ifall de säljer lös-tee i en metallburk eller en liten kakburk i metall.. inte för stor.
Sedan smaskar ni i er det goda eller lägger över i plastpåse..
Klä burken på insidan med tyg, skumgummi eller annat icke ledande material, så att nyckeln/kortet inte har direktkontakt mot metallen när det ligger i burken.
Sedan tar ni en fil, bryne eller sandpapper och slipar av färgen mellan lådans övre nederdel och lock, så att anläggningsytan är metall mot metall utan färg emellan när man lägger på/trycker fast locket. Var noga med att få bort färgen på anläggningsytan.
Nu har ni en bra låda att skydda era RF-id saker i
Testa gärna med att lägga ner mobiltelefonen i lådan och stäng locket.. försök ringa till telefonen.. till 99.9% om ni gjort rätt så ska det inte gå att ringa till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Lite faktiskt gnäll:

VAFAN DÅ FÖR?!

Klockrent! Kan lägga till en liknande sak: Allt fler och fler personer slänger in ett engelsk ord i en mening, oavsett om det är i tal eller skrift. Det är en sak om det är ett väletablerat uttryck som "Ray Tracing" istället för de svenska varianterna strålföljning eller strålspårning, men när ordet 'random' t ex. slängs in i en svensk mening blir jag faktiskt väldigt irriterad.

Men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det behöver inte kosta nämnvärt att hålla gamla bilar i livet... Fast det kräver ju att man inte har tummen mitt i handen ioförsig
nja.. jag ser det så här... om man så lätt kan optimera bilen för mer effekt och mindre bränsleförbrukning.. Då är det skit ut från fabriken. När man måste börja modda för att få ut mer effekt, så betyder ju det att bilen är max optimerad och det krävs trim för att få ut ännu mer.

Ofta handlar det om att man köpt en bil med "lilla motorn", dvs. lägre effekt från fabrik. Dagens bilar har oftast bara en fysisk motormodell som erbjuds i olika effektklasser, dvs. de svaga motorerna är strypta från fabrik. Vet att Volvo jobbat så, där vissa T3-modeller inte öppnar trotteln fullt vid höga varvtal för att minska effekten. Då är det rätt lätt som trimfirma att ladda in ny mjukvara och vips går det att plocka ut mer effekt. Väljer man sen att offra lite av driftsäkerheten går det att justera timing(SI)/ och laddtryck för att plocka mer effekt än original.

Bilarna som lämnar fabriken är knappast effektoptimerade till bristningsgränsen, de ska klara av att plågas av förare som kör som dårar med kall motor, glömmer serva bilen osv.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309108:

Sedan tar ni en fil, bryne eller sandpapper och slipar av färgen mellan lådans övre nederdel och lock, så att anläggningsytan är metall mot metall utan färg emellan när man lägger på/trycker fast locket. Var noga med att få bort färgen på anläggningsytan.

Onödigt att fila bort färgen. Den våglängd som används kan inte ta sig förbi den mikrometertunna glipan ivfsh - om nu inte frekvensen ligger på 10-talet terahertz, t.ex. en gyrotron. Fast så stora nycklar är rätt otympliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det betyder väl snarare att motorn är optimerad efter många flera parametrar än bara just effekt och bränsleförbrukning. T.ex. för att klara stora temperaturskillnader, olja och dylikt av sämre kvalité, bruk av ovarsamma förare. Sedan med goda marginaler ovanpå det för att minimera deras risk att behöva fixa motorn på garanti.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

nja.. jag ser det så här... om man så lätt kan optimera bilen för mer effekt och mindre bränsleförbrukning.. Då är det skit ut från fabriken.

Det är skit ut från fabriken om det är löpande-bands-montering. Det ska gå fort, det ska vara lagom glapp (mindre precision kräver mindre tid), det ska kunna skötas av maskiner och av människor som inte ska behöva mäta, räkna och fundera. Sedan ska allt ställas in så det säkert fungerar utan att slutanvändaren ska behöva annan utbildning än körkort.
Speciellt räknade man så i USA (assembly should be so simple that a hillbilly newly arrived from nowhere can manage it). Det är inte förrän bensinpriser gick upp som man började titta på effektivitet i motorer, t.ex. Min gamla Plymouth Fury drog c:a 4,5 liter milen med sin största V-8 när man drog på (marginellt..) över fartgränsen på motorväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte upplevt just det men visst finns det en massa småregler eller beteenden som skiljer sig mellan olika länder som ändå känns som de är väldigt lika när det gäller trafik. En sak som ställde till det för mig de första gångerna jag körde i Danmark var att de liksom inte har någon marginal mellan stopplinjen och övergångsstället. Här stannar jag gärna lite över linjen, jag vet inte varför och jag försöker att inte göra det numera, men där blockerade man ju halva övergångsstället om man stannade med framhjulen på linjen liksom.

Jobbigaste utlandskörningen för mig var nog min bilsemester i England. Vissa saker vänjer man sig vid ganska snabbt, som att växelspaken sitter på fel sida och att hålla sig till vänster även om det är lätt att glömma bort sig i lite stressade situationer, typ när man kommer från en större väg med uppdelning av trafiken in på en mindre. Men att titta åt rätt håll när man väntar på att bli insläppt i en rondell är värre, och varje gång jag skulle backa så vände jag huvudet åt fel håll och slog i pannan i B-stolpen.

Jobbigaste länderna vad gäller bilkörning har för mig varit Italien, där alla verkar tävla med varandra, och Japan, där det är väldigt trångt - smala filer, minimala parkeringsrutor. Värst var nog Italien, där jag hyrde en i mitt tycke "bekväm" bil, minns inte vilket märke men uthyraren sade lite lakoniskt att "tävla nu inte med alla som vill mäta sig med den här!". "Självklart inte", svarade jag men väl ute på vägarna ville alla tävla. Om jag körde om någon på en motorväg kom denne som skjuten ur en kanon för att köra om mig igen. Jag förstod inte riktigt attityden förrän jag tog taxi till flygplatsen i Milano då vi skulle hem, en Ferrari körde om taxin som direkt satte efter Ferrarin och då jag påpekade att vi inte hade bråttom nästan skrek föraren: "Såg du inte att det var en Ferrari som just körde om?" och ingenting kunde få honom att sakta farten. Det var en av de mest omtumlande taxifärderna i mitt liv.
Glömde nästan bort röran i trafiken i Algeriet och Marocko, där alla slog på helljus vid möte, avhandlat i annat inlägg. Röran i trafiken var enorm, folk tutade och blinkade och det verkade inte finnas några regler alls.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av serafim:

Jobbigaste länderna vad gäller bilkörning har för mig varit...

Köra bil i Sverige är underbart enkelt jämförelsevis. T.o.m. Capital Beltway med 10 filer i ena riktning är "svenskt" enkel. Tack för det alla blåhåriga tanter med hornbågade glasögon!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Onödigt att fila bort färgen. Den våglängd som används kan inte ta sig förbi den mikrometertunna glipan ivfsh - om nu inte frekvensen ligger på 10-talet terahertz, t.ex. en gyrotron. Fast så stora nycklar är rätt otympliga.

Jag gjorde en burk och det krävdes att ta bort färgen för att mobiltelefonen skulle tappa täckningen. Testa själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Ofta handlar det om att man köpt en bil med "lilla motorn", dvs. lägre effekt från fabrik. Dagens bilar har oftast bara en fysisk motormodell som erbjuds i olika effektklasser, dvs. de svaga motorerna är strypta från fabrik. Vet att Volvo jobbat så, där vissa T3-modeller inte öppnar trotteln fullt vid höga varvtal för att minska effekten. Då är det rätt lätt som trimfirma att ladda in ny mjukvara och vips går det att plocka ut mer effekt. Väljer man sen att offra lite av driftsäkerheten går det att justera timing(SI)/ och laddtryck för att plocka mer effekt än original.

Bilarna som lämnar fabriken är knappast effektoptimerade till bristningsgränsen, de ska klara av att plågas av förare som kör som dårar med kall motor, glömmer serva bilen osv.

Skrivet av e1m1:

Det betyder väl snarare att motorn är optimerad efter många flera parametrar än bara just effekt och bränsleförbrukning. T.ex. för att klara stora temperaturskillnader, olja och dylikt av sämre kvalité, bruk av ovarsamma förare. Sedan med goda marginaler ovanpå det för att minimera deras risk att behöva fixa motorn på garanti.

Skrivet av serafim:

Det är skit ut från fabriken om det är löpande-bands-montering. Det ska gå fort, det ska vara lagom glapp (mindre precision kräver mindre tid), det ska kunna skötas av maskiner och av människor som inte ska behöva mäta, räkna och fundera. Sedan ska allt ställas in så det säkert fungerar utan att slutanvändaren ska behöva annan utbildning än körkort.
Speciellt räknade man så i USA (assembly should be so simple that a hillbilly newly arrived from nowhere can manage it). Det är inte förrän bensinpriser gick upp som man började titta på effektivitet i motorer, t.ex. Min gamla Plymouth Fury drog c:a 4,5 liter milen med sin största V-8 när man drog på (marginellt..) över fartgränsen på motorväg.

Jag har ingen koll på nya bilar, då jag medvetet undviker dem... en bil ska vara en bil.. det vill säga bilen ska inte ha egna åsikter och göra egna saker.. Vill jag köra på snödrivan ska inte bilen autobromsa.. vill jag sladda bilen i kurvan så ska den inte börja bromsa, parera o ha sig.. Det ska vara fast styrväxel inte el-driven styrning, eldriven broms osv så om bilen tappar strömmen helt plötsligt så ska den fortfarande gå att manövrera och bromsa. Inga el-handbromsar, för man ska kunna dra handbromsen om det är halt ute
en bil ska vara en bil.. inte en smartphone på hjul

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag kan inte svara för alla fabriker, men jobbar själv inom industrin och håller inte riktigt med. Dagens styrda maskiner tillåter tillverkning med långt högre precision och i högre takt än människor nånsin kunnat. Repeterbarheten är sinnessjukt bra och man kan snäva åt toleranser så att man slipper mäta, räkna och fundera för att pussla ihop varje detalj. Det är konstruktören som mäter, räknar och funderar för att sätta rätt krav på ritningen från början som gör det jobbet idag. Tillverkare av delar och monteringspersonal ska inte behöva göra anpassningar beroende på om det är måndag eller torsdag längre, det passar ihop ändå.

Ett exempel är oljeviskositeten som används i moderna motorer, den är så pass tunn pga. att man snävat åt alla toleranser för att det på så vis går att minska den inre friktionen i motorn. Skulle jag hälla i gammal hederlig mineralolja som användes på 70-talet i min relativt nya Volvo hade den antagligen inte blivit korrekt smord pga. att alla skrymslen är så trånga och oljan inte tillräckligt lättflytande.

Skrivet av anon309108:

Jag har ingen koll på nya bilar, då jag medvetet undviker dem... en bil ska vara en bil.. det vill säga bilen ska inte ha egna åsikter och göra egna saker.. Vill jag köra på snödrivan ska inte bilen autobromsa.. vill jag sladda bilen i kurvan så ska den inte börja bromsa, parera o ha sig.. Det ska vara fast styrväxel inte el-driven styrning, eldriven broms osv så om bilen tappar strömmen helt plötsligt så ska den fortfarande gå att manövrera och bromsa. Inga el-handbromsar, för man ska kunna dra handbromsen om det är halt ute
en bil ska vara en bil.. inte en smartphone på hjul

Jag förstår din ståndpunkt, håller med varenda gång jag lämnar in bilen på reparation. Men när man väl sitter bekvämt bakom ratten i 120km/h på motorvägen och bilen själv saktar ner ifall framförvarande bromsar, slår på vindrutetorkarna ifall det kommer en skur m.m. så glädjer jag mig åt att ha en ny smartphone på hjul som hjälper mig komma fram på ett säkrare sätt och mindre uttröttad efter 4h sträckkörning. Det vore ännu bättre om bilen körde helt själv vid såna tillfällen.

Undantaget är, precis som du säger, vid halt väglag och vinter. Då får man slå av alla hjälpmedel så att man får mer kontroll över bilen. El-handbromsen hade jag gärna sluppit, men nu finns det ingen manuell broms så det får funka.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon309108:

Jo det går att hacka bilarna o påverka bilens primära system.. Det var ett säkerhetsföretag som demonstrerade det.. Jag såg det på vanliga tv'n för ettpar år sedan och det ska finnas på nätet oxå..
Men jag orkar inte sätta mig o söka just nu i denna stund.. Jag sitter nyvaken efter jobbat i natt med en kopp kaffe... så jag är ärligt talat för lat för att söka upp det just i denna stund o länka.

. . . . . .

Det vart diskussion om keyless o hur det funkar... här är svaret
Det är ett RF-id chip som sitter i keyless-dosan.. Detta fungerar exakt lika dant som era betalkort med blip-funktion.
Med specialbyggd utrustning med riktantenn kan de fånga upp RF-id signalen upp till 10-15meter.
Detta gäller så väl era blip-kort, taggar och keyless dosor. Sedan klonar de RF-id signalen för att programmera i ett nytt chip/tagg/kort/dosa
Eller så kan de länka signalen om de ska slå till lite fort mot en bil parkerad på eran uppfart.
Eran uppkopplade GPS spårning stör de ut med en dosa som är i storlek med ett cigarettpaket. Sedan är bilen utomlands inom 24timmar. Det är proffsen

För att skydda sig så var en av er inne på det.. Faradaysbrur.. dock att knöla in det i folie är både omständigt, samt inte helt hundra om det funkar. Är det så att RF-id chippet har sin antenn i metall på utsidan av dosan för bästa räckvidd så kommer folien bara agera större antenn om folien har kontakt med metall antennen.

Det ni gör nästa gång när ni är och handlar mat... gå runt i affären och titta ifall de säljer lös-tee i en metallburk eller en liten kakburk i metall.. inte för stor.
Sedan smaskar ni i er det goda eller lägger över i plastpåse..
Klä burken på insidan med tyg, skumgummi eller annat icke ledande material, så att nyckeln/kortet inte har direktkontakt mot metallen när det ligger i burken.
Testa gärna med att lägga ner mobiltelefonen i lådan och stäng locket.. försök ringa till telefonen.. till 99.9% om ni gjort rätt så ska det inte gå att ringa till telefonen.

Vad jag kunnat läsa mig till och baserat på hur min egen fungerar, så har moderna keyless-bilar ett RFID-liknande system som ”väcker” nyckeln när den kommer nära, men sen är det inte lika enkelt. Nyckeln har ett batteri och en processor som sänder krypterade engångskoder för att öppna eller starta bilen. De är därför svåra att kopiera, men en relay-attack där nyckeln finns någonstans i närheten skulle kunna fungera.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Gnälltråd eller biltråd? *gubbgnäller*

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Gnälltråd eller biltråd? *gubbgnäller*

Kan gnälla på cyklister istället de verkar verkligen vilja cykla över mig som gångtrafikant.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata