Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

...

Att köra en iskall bilmotor på tomgång i en kvart mitt i ett bostadsområde förstör bra mycket mer än lite fil på en bil skulle då jag säga. Fast nog är det väl ändå bra synd om den fina filen... Särskilt fjällfil skulle då jag aldrig komma på tanken att stjälpa ut över någons bil iallafall. Har varit och köpt fjällfil Hallon, Blåbär och Hjortron nu ikväll som ska avnjutas under de kommande dagarna!

Man kan ju bara knacka bort filen efter att den fryst. Ingen skada alls skedd faktiskt så att kalla det förstöra är ju att ta i lite väl mycket.

Urk för att bo granne med folk som låter sina bilar stå tomma och puttra på tomgång vintertid. Fy fan sådana vidriga människor. Är det ens lagligt att lämna ett fordon oövervakat med motorn igång?

Har själv aldrig haft bil, men farsan körde då aldrig med sådana dumheter ens när vi bodde i tämligen kyliga Luleå. Man kan ju montera in en eldriven kupevärmare med ett sladduttag på utsidan av bilen, så jävla jobbigt är det ju faktiskt inte att sätta i en sladd och sedan dra ut den igen innan man kör iväg.

Av mitt inlägg så var det "förstöra" som fastnade? Jag gör ett nytt försök då att förklara varför jag inte tycker att det är någon bra idé att utdömma straff på egen hand.

Det står en bil på tomgångskörning fast att det är förbjudet. En person tycker att hälla fil på den är ett "rimligt" straff. En annan person observerar samma bil och tycker att det är rimlig att stoppa en gurka eller liknande i avgasröret. En tredje person tycker att bilen ska äggas och en fjärde tycker att det inte räcker med ägg utan vill hälla på mjöl också.
Bara för att alla tycker olika, har de rätt att straffa ägaren av bilen genom sin handling?

Det finns bilar som har bränslevärmare. Vid användning av den släpper bilen potentiellt ut orenade avgaser, alltså mycket värre än när den står på tomgång.
Givet att du i förväg kollar upp vilka bilar som inte renar avgaser från sin bränslevärmare, är det OK att hälla fil på dessa också när man ser att de används?

Observera att jag inte försöker att värdera handlingarna. Vad som är mest eller minst skadligt (och enligt vems uppfattning ska detta bestämmas, filägarens, bilägarens, eller naturens). Det är att någon annan utdömmer straff efter enligt tyckte som är problemet. Tänk att leva i en sådan värld där andra kan dömma dig till straff efter eget tycke.

Du kommer ut till din bil en morgon. Under natten har någon varit där och släppt ut luften ur däcken. Det sitter en lapp på rutan som deklarerar att utdömmaren av straffet sett bilen åka för fort på motorvägen och för att föraren (oidentifierad) ska lära sig en läxa (man får inte köra för fort och det sliter mer på miljön att köra på det viset) så har bilen under natten fått däcken befriade från luft.

Vad är skillnaden på detta och att hälla fil på bilen och vill du leva i en sådan värld?

Permalänk
Medlem

Folk som tar sig rätten att utföra handlingar som i bästa fall är till irritation för sina medmänniskor och i värsta fall bryter mot lagar och utsätter andra för direkt livsfara, tex köra om i 120 i skymd kurva på 80 väg med mobilen mot örat.
Samma folk ser inga problem med det alls utan rättfärdigar sitt beteende med dom mest triviala och idiotiska anledningar; jag är sen till x...
Samma personer kan däremot reagera stark när dom själva står på andra sidan av en sådan handling. Tex rasar över att folk kör för fort utanför hens barns skola, för att sedan själv blåsa förbi en annan skola i 3x tillåten hastighet.
Samma personer ser heller ingen som helst konflikt eller problem med sin dubbla standard och motsägelsefulla resonemang.

Suck.

(Ps. Filmjölk och tomgångskörning kan appliceras på ovanstående, i båda riktningar 😉)

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det finns gott om nybyggda cykelbanor på landsbygden där regeln är att cyklisterna ska hålla sig på cykelbanan (dvs över 50km/h på vägen).
Ändå är det många cyklister som bryter mot det samtidigt som de envisas med att inte hålla avstånd till varandra. I regel är det inte för transport heller utan träning. Så dels bryter de mot reglerna och dessutom gör de det för lek istället för transport.

Är dom exklusiva för cyklister?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är dom exklusiva för cyklister?

Nej, man får gå där också vad det nu har med saken att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Stör mig på folk som bryter mot lagen för att påpeka att någon annan (enligt dem) gör det.
Värsta exemplet bland mina upplevelser kommer här (lite långt...):

På väg hem i sällskap med grannens grabb, 7 år gammal. Sneddade över gatan där det inte fanns något övergångsställe och långt, långt bort kom en bil med mycket hög fart, blinkande och tutande så jag stannade efter att ha gått över gatan. Jag trodde att föraren eller någon i bilen behövde hjälp.
Bilen stannade intill mig och ut hoppade en man, liten till växten (vilket egentligen inte har med saken att göra, eller nåja ...), pekade på mig och skrek: "du bröt mot lagen, du skulle ha gått fram till övergångsstället där borta!". Jag sneglade bort mot övergångsstället, c:a 200m bort. "Menar du att du öste på som en galning, tutade och blinkade som en besatt, bara för att påpeka att jag var för lat för att gå 400m extra?", frågade jag, "Det är ju inte heller någon trafik, din bil är den enda inom synhåll."
Han kom fram till mig och satte ett finger i bröstet på mig och väste:"Du är ingen riktig man, du måste vara en kärring. Du kan få suga av mig."
Jag stirrade misstroget på honom. "Är du inte riktigt klok?"
"Jag menar allvar", sa han, "ingen riktig man käftar emot så där, det gör bara kärringar!" och så gjorde han en gest mot sin gylf.
Det lilla barnet i mitt sällskap frågade vad mannen menade och jag sa att han kunde ju fråga mannen men det behövdes inte, han fick en mycket grafisk beskrivning av vad som avsågs. Nu hade jag fått nog och den onde ledde nog min tunga.
"Aha, jag har förstått", sa jag, "den är så försvinnande liten så du inte kan hitta den och nu tror du att jag kan hjälpa till."
Han blev alldeles blek i ansiktet och sedan röd och skrek att "just så håller bara kärringar på!"
Då klev en kvinna ut ur bilen, nästan dubbelt så stor som mannen, och försökte lungna ner honom med orden att personen han talade med (=jag) nog inte är riktigt navlad.
Det lilla barnet började nu bli ganska högljutt i sina försök att få någon att förklara: "Varför vill mannen att du ska suga på hans snopp?"
Jag hade ju fått litet blodad tand så jag sade högt: "Det är nog någonting man inte kan förklara, kanske något lokalt kulturellt. Du får fråga honom.", vilket barnet naturligtvis inte förstod men det var ju menat att mannen och kvinnan skulle reagera på det.
"Var det nödvändigt?", frågade kvinnan.
"Inte särskilt mycket av det här är nödvändigt", svarade jag, "ingenting, om jag ska vara ärlig. Jag har ett litet, men välment, råd att ge."
"Vad skulle det vara då?, frågade mannen.
"Jo, nästa gång du pissat kan du stoppa ner handen i blöjan och känna var det finns en liten fuktfläck. Där någonstans kan du hitta den och det tror jag du kan lyckas med utan hjälp. Om det inte lyckas kan du ju be damen om hjälp. Någonstans finns den, om än aldrig så liten."
Han blev mörkröd i ansiktet och gick till attack men kvinna tog tag i kragen på honom och röt: "In i bilen! Nu!"
Plötsligt blev han som ett litet lamm och lommade bort till bilen och klev utan ett ljud in i den.
Kvinnan stirrade på mig och sa morrande: "Det här var onödigt."
"Ja, visst var det", svarade jag, "han bör nog söka hjälp, han verkar behöva det."
Hela vägen hem försökte jag förgäves förklara för mitt lilla sällskap. Jag berättade för hans mamma som tog på sig ansvaret att förklara för honom att han inte behövde grubbla över saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, man får gå där också vad det nu har med saken att göra.

Det är alltså en gångbana som man oxå får cykla på. Inte en cykelbana.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Ja jo jag har förstått det :). Cyklar själv och använder alltid cykelbana där det finns av ren självbevarelsedrift. Försöker bara förstå den hetsiga inställningen att INTE använda cykelbanan, men jag hatar inte någon typ av mina medtrafikanter så jag kanske inte kan förstå

Nå, som gubbcyklist föredrar jag att "tävlings-cyklisterna" som snittar 50 km/h håller sig på vägen och inte är är trafikfara för oss långsamcyklare o fotgängare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vet att andra har klagat på det här nyligen, men jag har själv förskonats, tills idag. Varför kan folk inte hålla avståndet i kassakön, när det tillochmed är draget tejp på golvet för att visa hur nära man bör stå varandra? Istället så glider personen upp bakom en så man nästan känner hur han flåsar en i ryggen.. Det var knappt så att man vågade vända sig om för att be personen flytta sig, med risk att det skulle bli en ofrivillig eskimåpuss så nära som han stod. Man tycker att efter ett år av den här skiten så borde man ha lärt sig hålla sitt avstånd >:|

https://i.imgur.com/KgqL6f4.gif

Skrivet av anon309108:

Ta ett kraftigt hastigt steg bakåt så du krockar/nockar till personen,, Sedan reagerar du bara med.. ojsan.. hade du problem att se markeringen i golvet om avstånd. *hahahaha*

Jag håller med dig.. folk har blivit slappa på avstånd jag handlar bara strax innan stängningsdax nu mer för att slippa de där respektlösa.

Jag orkar inte ens låtsas vara trevlig. Har dom gjort fel så är dom värda att bli tillsagda, inget lullull från mig. Det är så egoistiskt att inte bry sig. Bara för att DOM inte bryr sig så ska jag bli påverkad.

Igår var jag i affär och samma hände mig, en man ställde sig och la upp saker på bandet när jag stod och hämtade ut ett brev. Jag vänder mig om, tittar på honom och säger "du har uppenbart inte fattat det här med avstånd" och sedan stod jag och tittade på honom tills han backade och slutade lägga upp sina varor. Skulle han inte fattat då skulle jag tydligt sagt att backa bakåt och vänta tills jag är klar. Hade han inte gjort det hade jag fysiskt puttat bak honom.

Tror vi behöver sluta vara så svenska och rädda att säga till.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 64 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: Corsair RM 1000e W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är alltså en gångbana som man oxå får cykla på. Inte en cykelbana.

Nej det är en cykelbana.
Före, under och efter byggandet har den refererats till som cykelbana. Den är skyltad cykelbana.

Om det inte passar din påhittade definition så ändrar det fortfarande inte det faktum att det är en cykelbana och cyklisterna bryter mot reglerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej det är en cykelbana.
Före, under och efter byggandet har den refererats till som cykelbana. Den är skyltad cykelbana.

Om det inte passar din påhittade definition så ändrar det fortfarande inte det faktum att det är en cykelbana och cyklisterna bryter mot reglerna.

Då tycker jag du visar upp skyltningen så får vi se... du har ju öppet mål nu om du har rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är den här gångbanan du avser. Du får gärna mäta upp bredden på den för den ser sjukt smal ut för att rymma både gående och cyklister i dubbelriktad trafik.

https://www.google.se/maps/@57.9097149,12.0109736,3a,24.1y,32...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

sedär, så bra, då har du bara ett steg kvar.. att inte överdriva miljöfrågan 100% PK så fort någon föreslår en akut nödlösning mitt i natten en helg Nöden har ju tyvärr ingen lag ibland om man vill lösa det snabbt.

Varför måste din snabba lösning innebära nedsmutsning av miljön? Kan du inte bara göra rätt från första början helt enkelt? Det är inte "PK" att man inte ska spola ner lösningsmedel i avloppet, det är istället självklart.

Dags att du tar en titt på dig själv skulle jag säga, att folk tar till bekväma enkla snabba (billiga) lösningar istället för de rätta lösningarna är en stor anledning till att den här världen börjar se ut som en soptipp.

Citat:

Om man har katt, så är kattsand bra för kem eller litet oljespill.. Har man kanin, hamster osv.. så är spånet perfekt oxå.
Bra saker att ha i minnet.

Ja, och lämna sedan in ströet som miljöfarligt avfall. Man kan paketera det i exempelvis ugnsfolie eller dylikt så hålls ångorna inneslutna till största del.

Skrivet av MickeBoy:

Av mitt inlägg så var det "förstöra" som fastnade? Jag gör ett nytt försök då att förklara varför jag inte tycker att det är någon bra idé att utdömma straff på egen hand.

Jag sa aldrig att jag tyckte det var en bra ide att göra det. Varför orerar du inte till den ursprungliga filhällaren istället?

Det jag ville kommentera var din starka reaktion på något som är tämligen irrelevant på stora hela (fil på en bil; går lätt att avlägsna/tvätta bort), jämfört med din likgiltighet inför det reella faktiska problem med bilar som återkommande står och avgasar långa perioder i bostadsområden faktiskt utgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad gör det om någon inte kan saker och ting, men gör ett antagande och sedan fastnar i sin teori.

Om du inte är bilexpert och det är ett swischane ljud fram och du gör ett antagande att det är hjullagret, men det visar sig att bromsskivan är vinn.

Det är taskigt att klanka ner på människor som är okunniga.. hur ska de annars kunna lära sig om de aldrig försöker.
alla har inte ett IQ över 130

Problemet är ju inte att de är okunniga, utan att de inte vill lära sig.

För att ta ditt exempel, och jag tror att hjullagret är paj på min bil och ställer en fråga på ett bilforum. Som svar får jag att det kan vara bromsskivan, då tänker jag att "shit, jag måste kolla om bromsskivan är vind" och fortsätter inte att fokusera på bara hjullagret.

För det mesta handlar det inte om att de är ointelligenta, utan om att de inte är inte intresserade av, eller oförmögna till, problemlösning. De har ett problem, de vill ha det löst, men de vill inte lägga ner arbetet att lösa det.

Detta beteende frustrerar mig, så därför gnäller jag i tråden om gubbgnäll.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då tycker jag du visar upp skyltningen så får vi se... du har ju öppet mål nu om du har rätt.

Skrivet av Tempel:

Jag antar att det är den här gångbanan du avser. Du får gärna mäta upp bredden på den för den ser sjukt smal ut för att rymma både gående och cyklister i dubbelriktad trafik.

https://www.google.se/maps/@57.9097149,12.0109736,3a,24.1y,32...

Det har ingen betydelse hur bred den är, reglerna är väldigt tydliga.
Det spelar som sagt ingen roll vad du tycker eller vill.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mattiiss:

Jag orkar inte ens låtsas vara trevlig. Har dom gjort fel så är dom värda att bli tillsagda, inget lullull från mig. Det är så egoistiskt att inte bry sig. Bara för att DOM inte bryr sig så ska jag bli påverkad.

Igår var jag i affär och samma hände mig, en man ställde sig och la upp saker på bandet när jag stod och hämtade ut ett brev. Jag vänder mig om, tittar på honom och säger "du har uppenbart inte fattat det här med avstånd" och sedan stod jag och tittade på honom tills han backade och slutade lägga upp sina varor. Skulle han inte fattat då skulle jag tydligt sagt att backa bakåt och vänta tills jag är klar. Hade han inte gjort det hade jag fysiskt puttat bak honom.

Tror vi behöver sluta vara så svenska och rädda att säga till.

Jag vågar använda raka grundsvenska ord utan krusiduller om det behövs.. Men oftast är det en trappa i utveckling.
Så jag börjar med att titta till för att se om en blick ger respons.. Sedan beroende på vem det är, så blir det antingen raka men vänliga ord, eller så drar jag till med något ironiskt.. sedan blir jag syrlig, efter det börjar jag ifrågasätta om de ens förstår eller om jag ska ta det på engelska.. sist blir jag fysisk.

Dock om någon ger sig på mig som i @serafim berättade ovanför... Där hade jag direkt sagt åt mannen att hoppa in i sin bil igen om han inte vill få en dålig dag.
Skulle han satt ett finger i bröstet på mig(då är det fysiskt) då hade jag vänt på barnet så barnet titta åt ett annat håll, sedan hade det blivit en dagens dikt o klockspel för att se om kulorna kan hamna i granens topp.

Jag håller med... svenskar är flata... iallafall 95% av dem. och resterande 5% kan inget göra för man inte ensam kan åstadkomma saker.
Kriminella småungar 10-20st sabbar hela bostadsområden.. och svenskarna sitter vid köksbordet o klagar över att polisen inte gör något.
Hur jäkla svårt är det att skrapa ihop 100 friska vuxna o skrämma skiten ur ligisterna så de kriminella inte vågar gå ut efter mörkrets inbrott.
Sluta klaga o gör något åt det lixom. Men alla har filosofin... Det är inte min ensak.. ..Det är någon annans problem... Det drabbar inte mig.. Jag kan inget göra då får jag hela släkten på mig... och hundra anledningar till, för att absolut göra allt i deras makt för att inte delta eller bromsa samhällsutvecklingen.
Som man bäddar får man ligga.. Hade folket gått ihop för 20år sedan så hade man inte behövt vara orolig att gå ut efter mörkrets inbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

https://rormarkning.se/wp-content/uploads/2021/02/75042.jpg

Det har ingen betydelse hur bred den är, reglerna är väldigt tydliga.
Det spelar som sagt ingen roll vad du tycker eller vill.

Du klarade alltså inte av att visa att det är en cykelbana. Då är reglerna tydliga. Cyklister får använda vägen precis hur mycket dom vill. Lämna in ditt jävla körkort omgående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Du klarade alltså inte av att visa att det är en cykelbana. Då är reglerna tydliga. Cyklister får använda vägen precis hur mycket dom vill. Lämna in ditt jävla körkort omgående.

Den som du länkade till är en gemensam gång- och cykelbana, det finns tydligt markerat på marken.
Och eftersom det verkar vara en 70 väg så får man inte cykla på vägen, och jag ser inte direkt varför man skulle vilja göra det heller i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Dock om någon ger sig på mig som i @serafim berättade ovanför... Där hade jag direkt sagt åt mannen att hoppa in i sin bil igen om han inte vill få en dålig dag.

Jag var mest road. Jag är inte lång (168 cm) men han var betydligt kortare, kanske runt 145cm och var tvungen att stå på tå för att se hotfull ut. Vad jag inte förstår är varför man bryter mot en uppsjö lagar för att påpeka att man tycker att någon annan bryter mot lagen.

Ett annat exempel, några år gammalt (ganska många år faktiskt).
Jag satt utanför huset på en bänk och njöt av vädret då en av grannarnas barn kom rusande, snubblade på det lilla trappsteget utanför porten och föll så illa att hon körde båda händerna genom portens glasruta. På den tiden var det vanligt med ganska tunna glas, oftast två- eller treglas. Snabbt anropade jag mamman som kom nedrusande med handdukar och plåster (sånt som man klipper en bit av) som jag använde, hela remsan, för att dra ihop såren så gott det gick, lindade handduken kring såren på den ena armen, den andra klarade sig utan skador. Det blödde fortfarande ganska kraftigt så jag satte flickan i baksätet på min bil, sa åt henne att hålla i handtaget ovanför fönstret med den skadade armen och band handduken i handtaget för att få lägre tryck på blodet. Så iväg mot sjukhuset men ganska snart blev jag ikappkörd av en person som tyckte att jag körde för fort och som gjorde allt för att stanna mig. Efter ungefär en km mötte vi en polisbil och jag tutade och blinkade åt poliserna som genast vände och kom ikapp oss. Mannen i den andra bilen förklarade vad han tyckte var felet och jag förklarade situationen. Polisen tog all info om mannen och bad mig sedan hänga på dem. De körde otroligt fort mot sjukhuset med sirenerna på och mig hängande efter i samma fart. Väl framme vid sjukhuset fick de mina uppgifter och jag fick kommentaren: "Bra kört!" eftersom jag lyckades hålla deras fart utan att de behövt vänta in mig någonstans under färden. Det var faktiskt ganska kul att bryta mot alla signaler och regler med polisens hjälp. Senare blev jag kallad till rättegång där mannen blev dömd, minns inte längre brottsrubriceringen eller påföljden men minns att han blev dömd. Flickan är vuxen nu med ett långt ärr på vänstra armen, inte så tydligt längre men väl synligt. Inga allvarliga skador, köttsår men med en massa blod. Och jag får fortfarande en varm kram när vi möts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Cykla på cykelbanan
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/cyklist-mopedist-motorcyklist/trafikregler/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag var mest road. Jag är inte lång (168 cm) men han var betydligt kortare, kanske runt 145cm och var tvungen att stå på tå för att se hotfull ut. Vad jag inte förstår är varför man bryter mot en uppsjö lagar för att påpeka att man tycker att någon annan bryter mot lagen.

Jag satt utanför huset på en bänk och njöt av vädret då en av grannarnas barn kom rusande, snubblade på det lilla trappsteget utanför porten och föll så illa att hon körde båda händerna genom portens glasruta. På den tiden var det vanligt med ganska tunna glas, oftast två- eller treglas. Snabbt anropade jag mamman som kom nedrusande med handdukar och plåster (sånt som man klipper en bit av) som jag använde, hela remsan, för att dra ihop såren så gott det gick, lindade handduken kring såren på den ena armen, den andra klarade sig utan skador. Det blödde fortfarande ganska kraftigt så jag satte flickan i baksätet på min bil, sa åt henne att hålla i handtaget ovanför fönstret med den skadade armen och band handduken i handtaget för att få lägre tryck på blodet. Så iväg mot sjukhuset men ganska snart blev jag ikappkörd av en person som tyckte att jag körde för fort och som gjorde allt för att stanna mig. Efter ungefär en km mötte vi en polisbil och jag tutade och blinkade åt poliserna som genast vände och kom ikapp oss. Mannen i den andra bilen förklarade vad han tyckte var felet och jag förklarade situationen. Polisen tog all info om mannen och bad mig sedan hänga på dem. De körde otroligt fort mot sjukhuset med sirenerna på och mig hängande efter i samma fart. Väl framme vid sjukhuset fick de mina uppgifter och jag fick kommentaren: "Bra kört!" eftersom jag lyckades hålla deras fart utan att de behövt vänta in mig någonstans under färden. Det var faktiskt ganska kul att bryta mot alla signaler och regler med polisens hjälp. Senare blev jag kallad till rättegång där mannen blev dömd, minns inte längre brottsrubriceringen eller påföljden men minns att han blev dömd. Flickan är vuxen nu med ett långt ärr på vänstra armen, inte så tydligt längre men väl synligt. Inga allvarliga skador, köttsår men med en massa blod. Och jag får fortfarande en varm kram när vi möts.

Det är ganska lustigt det där. Dessa självutnämnda trafikpoliser som alltid bryter mot trafikregler för att kunna påpeka för andra att de gör fel. Skolexemplet på att kasta sten i glashus.

Visst fasen stör jag mig på folk som inte blinkar, ligger och kryper i mittfil på motorväg osv, men jag vinner inget på att försöka påpeka det för dem så jag struntar i det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

Det är ganska lustigt det där. Dessa självutnämnda trafikpoliser som alltid bryter mot trafikregler för att kunna påpeka för andra att de gör fel. Skolexemplet på att kasta sten i glashus.

Visst fasen stör jag mig på folk som inte blinkar, ligger och kryper i mittfil på motorväg osv, men jag vinner inget på att försöka påpeka det för dem så jag struntar i det.

Jao, sen finns det ju faktiskt fall där vissa yrkesutövare får köra för fort i vanliga privata fordon om nöden kräver det. Även om det säkert är mer sannolikt att det bara handlar om en fartdåre så är det värt att ha med i tankebanan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Härligt att det slutade bra
Det är ruskigt otäckt när barn gör sig illa.. och stora blödningar går fort tills gränsen där de förlorar medvetandet. *ryser av tanken*
Joo man får ju bryta mot trafikregler i en nödsituation, men det finns undantag.. Om situationen är så att tillståndet är inte farligare än att man kan invänta ambulans utan att riskera personens hälsa, så ska ambulans tillkallas innan man tar eget beslut, för att om polis/domstol anser att man kunde väntat så blir man dömd. (dock har jag aldrig i verkligheten hört talas om polis som anmält en sådan situation där någon skyndat till sjukhus, om de brutit mot reglerna på respektfullt sätt utan utsätta annan för fara).... Dock ska man veta att OM man orsakar en trafikolycka direkt eller indirekt för att man i nöden bryter mot reglerna så blir man dömd.. Jag minns inte paragrafen utantill i trafikförordningen... men det är bra att veta så man inte tar onödiga risker.

Polis eskort är fränt man får en liten speciell känsla när man vet att alla andra måste lämna företräde. hihi
Jag har kört i den årliga mc-kortegen här i stan massor gånger.. men jag minns första gången.. poliserna på hojarna före och sedan i varje korsning stod polis o stoppade trafiken.. Vilken känsla det var just första gången

Den andre blev garanterat dömd för vårdslöshet i trafik.. även om denne körde för fort så måste fortkörning klockas antingen med laser eller efterfölje visst antal x-hundratals-meter för att säkerställa fällande dom.

Ska man bryta mot trafikregler ibland, så bör man kunna dem för eventuella kryphål om man träffar på farbror polis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Finns ingen anledning att fota en enskild skylt när samma regler gäller i hela landet.
Behåller mitt körkort men hoppas du håller dig borta från trafiken tills du mognat lite och slutar tro att reglerna är som du vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns ingen anledning att fota en enskild skylt när samma regler gäller i hela landet.
Behåller mitt körkort men hoppas du håller dig borta från trafiken tills du mognat lite och slutar tro att reglerna är som du vill.

Fast nu sitter det inte en cykelskylt på gångvägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fast nu sitter det inte en cykelskylt på gångvägen.

Givetvis gör det det.
I din egen länk syns symbolen på marken även om det inte sitter en skylt just där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis gör det det.
I din egen länk syns symbolen på marken även om det inte sitter en skylt just där.

Fast det är inte enbart en cykelmyra. Sen så är inte gångvägen ens bred nog för att uppfylla trafikverkets egna krav på dubbelriktad gångbana.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fast det är inte enbart en cykelmyra. Sen så är inte gångvägen ens bred nog för att uppfylla trafikverkets egna krav på dubbelriktad gångbana.

Trams. Att du själv uppskattar cykelbanor till smalare än 1,5m ändrar inte verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Cyklister som använder bilväg med hastighetsbegränsning högre än 50 kilometer där det finns cykelbana (eller GC-bana) kan bötfällas.
Dessutom om det händer en olycka så kan cyklisten bedömas ansvarig, t ex som i detta fall https://bicycling.se/atalad-for-att-ha-cyklat-pa-vag-fick-bot...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Trams. Att du själv uppskattar cykelbanor till smalare än 1,5m ändrar inte verkligheten.

https://i.imgur.com/fgRVFGP.jpg

"2.4.6.1Gång-och cykelväg
Se även Sektion Landsbygd.

Gångytan bör vara väl åtskild från cykelbanan och 2,0 m bred eller minst 1,8 m bred och ha vändzoner med jämna mellanrum. Gång-och cykelvägen kan följa en intilliggande väg eller vara friliggande med egen linjeföring. En dubbelriktad friliggande gång-och cykelvägmed måttliga flöden bör ha en 2,0 m bred gångbana och en 2,25 m bred cykelbana ."

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12043/RelatedFiles/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

"2.4.6.1Gång-och cykelväg
Se även Sektion Landsbygd.

Gångytan bör vara väl åtskild från cykelbanan och 2,0 m bred eller minst 1,8 m bred och ha vändzoner med jämna mellanrum. Gång-och cykelvägen kan följa en intilliggande väg eller vara friliggande med egen linjeföring. En dubbelriktad friliggande gång-och cykelvägmed måttliga flöden bör ha en 2,0 m bred gångbana och en 2,25 m bred cykelbana ."

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12043/RelatedFiles/...

Du missar att det står "bör" vilket i sammanhanget betyder att det kan göras undantag, alltså kan det vara precis som din opponent i diskussionen säger.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2