...
Att köra en iskall bilmotor på tomgång i en kvart mitt i ett bostadsområde förstör bra mycket mer än lite fil på en bil skulle då jag säga. Fast nog är det väl ändå bra synd om den fina filen... Särskilt fjällfil skulle då jag aldrig komma på tanken att stjälpa ut över någons bil iallafall. Har varit och köpt fjällfil Hallon, Blåbär och Hjortron nu ikväll som ska avnjutas under de kommande dagarna!
Man kan ju bara knacka bort filen efter att den fryst. Ingen skada alls skedd faktiskt så att kalla det förstöra är ju att ta i lite väl mycket.
Urk för att bo granne med folk som låter sina bilar stå tomma och puttra på tomgång vintertid. Fy fan sådana vidriga människor. Är det ens lagligt att lämna ett fordon oövervakat med motorn igång?
Har själv aldrig haft bil, men farsan körde då aldrig med sådana dumheter ens när vi bodde i tämligen kyliga Luleå. Man kan ju montera in en eldriven kupevärmare med ett sladduttag på utsidan av bilen, så jävla jobbigt är det ju faktiskt inte att sätta i en sladd och sedan dra ut den igen innan man kör iväg.
Av mitt inlägg så var det "förstöra" som fastnade? Jag gör ett nytt försök då att förklara varför jag inte tycker att det är någon bra idé att utdömma straff på egen hand.
Det står en bil på tomgångskörning fast att det är förbjudet. En person tycker att hälla fil på den är ett "rimligt" straff. En annan person observerar samma bil och tycker att det är rimlig att stoppa en gurka eller liknande i avgasröret. En tredje person tycker att bilen ska äggas och en fjärde tycker att det inte räcker med ägg utan vill hälla på mjöl också.
Bara för att alla tycker olika, har de rätt att straffa ägaren av bilen genom sin handling?
Det finns bilar som har bränslevärmare. Vid användning av den släpper bilen potentiellt ut orenade avgaser, alltså mycket värre än när den står på tomgång.
Givet att du i förväg kollar upp vilka bilar som inte renar avgaser från sin bränslevärmare, är det OK att hälla fil på dessa också när man ser att de används?
Observera att jag inte försöker att värdera handlingarna. Vad som är mest eller minst skadligt (och enligt vems uppfattning ska detta bestämmas, filägarens, bilägarens, eller naturens). Det är att någon annan utdömmer straff efter enligt tyckte som är problemet. Tänk att leva i en sådan värld där andra kan dömma dig till straff efter eget tycke.
Du kommer ut till din bil en morgon. Under natten har någon varit där och släppt ut luften ur däcken. Det sitter en lapp på rutan som deklarerar att utdömmaren av straffet sett bilen åka för fort på motorvägen och för att föraren (oidentifierad) ska lära sig en läxa (man får inte köra för fort och det sliter mer på miljön att köra på det viset) så har bilen under natten fått däcken befriade från luft.
Vad är skillnaden på detta och att hälla fil på bilen och vill du leva i en sådan värld?