Intel tar 5G till bärbara datorer på bred front

Permalänk
Melding Plague

Intel tar 5G till bärbara datorer på bred front

Snabb uppkoppling utan Wifi blir verklighet med ny lösning från Intels produktportfölj, som ska ta plats i bärbara datorer redan i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle jag hellre välja en laptop med riktig Ethernet-port framför någon med mobiltelekoppling. Det är sällan som jag jobbar där det inte finns och jag gillar inte att krångla med donglar eller abbonemang.

Men om en enhet nu har mobiltelekoppling så vill jag kunna använda den till att ringa telefonsamtal med. Jag har länge efterfrågan att kunna ha en platta i väskan och ringa via den mha smart klocka och headset, utan att behöva plocka upp en fick-enhet.

Citat:

Hur kopplar du oftast upp den bärbara datorn utanför hemmet eller arbetsplatsen?

"Annat": Hotellets, tågets eller konferensanläggningens WiFi. Jag skulle inte kalla något av dem för "publika" då de är begränsade nätverk som bara ingår i något man betalat för.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Dum fråga/fundering kanske, men sålde inte Intel sin modem/5G-avdelning för inte så längesedan till Apple? Eller det kanske handlade om något annat?

EDIT: vart visst deras modem för mobila enheter (telefoner) som de sålde av. Varför en bärbar dator inte räknas som ”mobil” men men

Permalänk
Medlem

vill inte vad den men varför? Detta känns bara totalt onödigt och blir bara fler onödiga kostnader.. liksom är det så pass jobbigt att bara dela via mobilen ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte vad den men varför? Detta känns bara totalt onödigt och blir bara fler onödiga kostnader.. liksom är det så pass jobbigt att bara dela via mobilen ?

Precis, särskilt idag när det bokstavligt talat är EN knapptryckning för att dela Wifi. Och målgruppen för en laptop med 5G har ju garanterat en ganska ny mobil. Och i sommarstugan finns ändå inte täckning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har 4G i min bärbara dator och det är så skönt o ha det inbyggt. Man får mycket bättre täckning. Jag var på ett ställe där jag med mobilen knappt hade mottagning och fick ca 1 mbit ned och 0.5 mbit upp, medans med datorn hade jag nästan full mottagning och fick 15 mbit ned och några mbit upp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"Annat": Hotellets, tågets eller konferensanläggningens WiFi. Jag skulle inte kalla något av dem för "publikt" då de ingår i något jag eller min arbetsgivare betalat för.

Det är inte riktigt det man pratar om när man säger publikt nätverk. Utan ett nätverk där man inte har koll på vilka enheter som finns. Inte publikt som i "gratis" och tillgängligt för alla förbipasserande https://www.addictivetips.com/windows-tips/public-network-dan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har 4G i min bärbara dator och det är så skönt o ha det inbyggt. Man får mycket bättre täckning. Jag var på ett ställe där jag med mobilen knappt hade mottagning och fick ca 1 mbit ned och 0.5 mbit upp, medans med datorn hade jag nästan full mottagning och fick 15 mbit ned och några mbit upp

Av ren nyfikenhet, vad är det för datormodell? Min erfarenhet av inbyggt 4G är precis den motsatta, bättre mottagning i telefonen. Men det kanske finns datormodeller med bättre mottagning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Av ren nyfikenhet, vad är det för datormodell? Min erfarenhet av inbyggt 4G är precis den motsatta, bättre mottagning i telefonen. Men det kanske finns datormodeller med bättre mottagning?

Det är en ThinkPad T460.
Så här visade dators mottagning

Hastigheten jag fick ut på datorn

Och här är hastigheten och mottagningen på mobilen (dock så har denna mobil inte stöd för CA/4G+, men vetifan om det ens finns här ute)

Samma plats för båda enheter.

Datorn har antenner på båda sidor om webbkameran så att säga. Både för Wi-Fi och WWAN (mobilt nätverk)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jioker:

Dum fråga/fundering kanske, men sålde inte Intel sin modem/5G-avdelning för inte så längesedan till Apple? Eller det kanske handlade om något annat?

EDIT: vart visst deras modem för mobila enheter (telefoner) som de sålde av. Varför en bärbar dator inte räknas som ”mobil” men men

Det är Mediatek 5G modul enligt SemiAccurate:
https://semiaccurate.com/2021/05/30/intels-honesty-shows-thro...

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är en ThinkPad T460.

Intressant, tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

På mitt jobb använder läkare och sjuksköterskor detta fast med 4G vid hembesök. De har inte tid att sitta och internetdela med mobil. Det ska fungera sömlöst och då är detta enda alternativet. Privatpersoner har nog inte så mycket användning av det. Jag tror inte det är tanken heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

På mitt jobb använder läkare och sjuksköterskor detta fast med 4G vid hembesök. De har inte tid att sitta och internetdela med mobil. Det ska fungera sömlöst och då är detta enda alternativet. Privatpersoner har nog inte så mycket användning av det. Jag tror inte det är tanken heller.

Tar ju inga extra tider att internetdela med mobil...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Tar ju inga extra tider att internetdela med mobil...

Shit, du kanske ska åka och förklara för dom som satt med utvecklingen samt testpersonerna som fick testa båda alternativen och säga att de gjorde fel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skrivet av talonmas:

Precis, särskilt idag när det bokstavligt talat är EN knapptryckning för att dela Wifi. Och målgruppen för en laptop med 5G har ju garanterat en ganska ny mobil. Och i sommarstugan finns ändå inte täckning

Jag får MYCKET bättre täckning med datorn som har inbyggt 4G än med mobilen när man inte är ute på landet. för övrigt så betalar jag inget extra för extra data o ha i surfplattan och mobilen. Dock är det för att jag tog ut de extra data korten på den tiden när Tele2 inte tog betalt för det, så så länge jag kvar korten så har jag ingen avgift för dem

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Shit, du kanske ska åka och förklara för dom som satt med utvecklingen samt testpersonerna som fick testa båda alternativen och säga att de gjorde fel då.

Finns helt klart anledningar att köra det i datorn istället för internetdelning men argumentet att det skulle ta mera tid finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns helt klart anledningar att köra det i datorn istället för internetdelning men argumentet att det skulle ta mera tid finns inte.

Tror inte de använder samma dator varje dag, och då måste man konfigurera det varje gång, vilket tar mer tid. Du måste ange lösenord och hitta rätt Wi-Fi namn, vilket om man inte är teknisk kunnig som vi på SweClockers är, så tar det längre tid, något som kan ta för lång tid i vården

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder det ofta på jobbet, X1 Carbon. Har en iPhone 12 Pro där det varken går snabbt att koppla upp mellan dom eller är en stabil uppkoppling så det är fint att ha SIM i laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Intel borde frågat dig om du har behov av detta, nu har de spenderat miljoner på detta helt i onödan, attans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Nu är @jnsson redan inne på rätt spår men jo.

De har personliga stationära datorer på deras arbetsrum, de har även personliga mobiler. När läkarna/sjuksköterskor ska ut på hembesök har de ett gäng bärbara datorer som de delar på. Det innebär att de ska hitta rätt Wi-Fi och lösenord på nytt var och varannan gång. Man behöver även manuellt koppla upp sig mot VPN.

4G gör att det helt enkelt bara funkar att ta med sig en dator och använda den direkt. Här kunde man även integrera VPN så den är igång hela tiden. Egentligen så är det ju sant, det tar inte så mycket tid att göra det men om det ska göras var och varannan gång när de ska ut så blir det frustration på det, för de är inte IT kunniga för fem öre, och de som är det gillar det inte heller.

Dessutom är datorn det sista på jorden de vill hålla på med när de är hemma hos en patient, det ska bara fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är inte riktigt det man pratar om när man säger publikt nätverk. Utan ett nätverk där man inte har koll på vilka enheter som finns. Inte publikt som i "gratis" och tillgängligt för alla förbipasserande

Jo, nätverk som är tillgängliga för alla på caféet som ber om dagens WiFi-lösenord räknas som "publika".

Vad jag menar, som svar på frågan i artikeln, är att jag kopplar minsann inte upp min dator till vilket WiFi-nätverk som helst.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De har personliga stationära datorer på deras arbetsrum, de har även personliga mobiler. När läkarna/sjuksköterskor ska ut på hembesök har de ett gäng bärbara datorer som de delar på. Det innebär att de ska hitta rätt Wi-Fi och lösenord på nytt var och varannan gång. Man behöver även manuellt koppla upp sig mot VPN.

4G gör att det helt enkelt bara funkar att ta med sig en dator och använda den direkt. Här kunde man även integrera VPN så den är igång hela tiden. Egentligen så är det ju sant, det tar inte så mycket tid att göra det men om det ska göras var och varannan gång när de ska ut så blir det frustration på det, för de är inte IT kunniga för fem öre, och de som är det gillar det inte heller.

Dessutom är datorn det sista på jorden de vill hålla på med när de är hemma hos en patient, det ska bara fungera.

En annan fördel är också att man inte belastar mobilens batteri även om man inte utnyttjar Wifi hotspoten speciellt mycket så kan det sluka ganska mycket batteri under en arbetsdag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Tror inte de använder samma dator varje dag, och då måste man konfigurera det varje gång, vilket tar mer tid. Du måste ange lösenord och hitta rätt Wi-Fi namn, vilket om man inte är teknisk kunnig som vi på SweClockers är, så tar det längre tid, något som kan ta för lång tid i vården

Skrivet av anon134512:

Självfallet är alla inställningar fixade i förväg. Bara att trycka igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Inbyggt WWAN är sjukt smidigt, det bara fungerar. Tror inte jag har haft några klagomål från kollegor på jobbet om att det strular med uppkopplingar eller VPN pga. uppkopplingen hos de som har detta i sina datorer (inte alltid ett alternativ tyvärr). Dessutom så kostar det bara några tior i månaden för ett extra simkort om alla anställda ändå har ett jobbmobilabonnemang. Detsamma kan inte sägas om de som har internetdelning i telefon pga. datorn saknar inbyggt WWAN, där är det alltid strul med folk som inte kan koppla upp sig och därmed inte kan jobba. Dessutom så kopplar det ständigt ned sig - inte så konstigt med tanke på att folk ställer datorn på ett ställe och sedan springer runt med mobilen vilken de behöver till annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Självfallet är alla inställningar fixade i förväg. Bara att trycka igång.

För vissa fungerar det och som påtalats flera gånger nu så fungerar det inte med internetdelning för alla. Du kan släppa det nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

För vissa fungerar det och som påtalats flera gånger nu så fungerar det inte med internetdelning för alla. Du kan släppa det nu.

Fast nu är det ju inte du som bestämmer vad som ska diskuteras. Härskarteknik much?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Fast nu är det ju inte du som bestämmer vad som ska diskuteras. Härskarteknik much?

Nej jag bestämmer inte vad som ska diskuteras. Men uppenbarligen var diskussionen över eftersom det bara blev tramsigt i ditt näst sista inlägg, och det du skrev nu var definitivt spiken i kistan. Det är lite konstigt, varför det är svårt för dig att ta att du hade fel den här gången. Istället ska du försöka få det till härskarteknik? Jisses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon134512:

Nej jag bestämmer inte vad som ska diskuteras. Men uppenbarligen var diskussionen över eftersom det bara blev tramsigt i ditt näst sista inlägg, och det du skrev nu var definitivt spiken i kistan. Det är lite konstigt, varför det är svårt för dig att ta att du hade fel den här gången. Istället ska du försöka få det till härskarteknik? Jisses.

Hade jag haft fel hade jag kunnat erkänna det. Ge dig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hade jag haft fel hade jag kunnat erkänna det. Ge dig nu.

För mig och flera på min nuvarande arbetsplats (och förra) är det ofta problem med att koppla upp mot mobilens hotspot. Inbyggt WWAN är snabbare och mer tillförlitligt enligt min erfarenhet. Så att säga att tid inte är ett argument är att ta i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purgatory:

För mig och flera på min nuvarande arbetsplats (och förra) är det ofta problem med att koppla upp mot mobilens hotspot. Inbyggt WWAN är snabbare och mer tillförlitligt enligt min erfarenhet. Så att säga att tid inte är ett argument är att ta i.

Om du nu ska komma med anekdotiska argument så kan jag säga att jag aldrig haft några problem med att ansluta till mobilens hotspot.
Det säger ju dock inget, varken det ena eller det andra.

Folk verkar tro att man måste göra en massa inställningar varje gång, vilket inte stämmer, varför tid inte är ett argument.

Men som jag sa tidigare:

Skrivet av Loxus: