EU planerar digital plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inte helt övertygad. Eller ja - de uppger det som skäl. Men vad skulle hända om dessa lokaltidningar inte följer EUs regler? De har sin verksamhet i USA och lyder under amerikanska lagar. De kan rimligen välja att inte följa EUs lagar eftersom att EU inte kan bestämma över företag som ligger utanför EU.
Det borde rimligen också vara ett alternativ. Att inte anpassa siten för en marknad de inte riktar sig till.
Jag tror faktiskt inte de behöver blockera som de gör i nuläget. Om det är för att amerikaner gillar att dubbelgardera sig i juridiska frågor eller om de har någon politisk idé att göra såhär vet jag inte.
Men jag tror inte de behöver göra som de gör egentligen. Valet att blockera ligger rimligen på respektive tidningssite här.

Ett flertal av dem ägs av amerikanska mediajättar som även har verksamhet i EU, vilken då gör det möjligt för EU att bötfälla eller stänga ute deras verksamhet här om de bryter mot GDPR när EU-medborgare besöker någon av deras lokaltidningssidor.

(Det sagt så är jag kraftigt för GDPR.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Ett flertal av dem ägs av amerikanska mediajättar som även har verksamhet i EU, vilken då gör det möjligt för EU att bötfälla eller stänga ute deras verksamhet här om de bryter mot GDPR när EU-medborgare besöker någon av deras lokaltidningssidor.

(Det sagt så är jag kraftigt för GDPR.)

Man kan väl inte bötfälla annan verksamhet för det en lokaltidning i USA gör även om de är samägda?
Har man en lokaltidning i USA och samtidigt med ett annat företag säljer skor i tyskland så kan väl inte skoföretaget åka på GDPRböter för vad lokaltidningen i USA gör?
Det där har jag svårt att tro på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du får nog fråga EU, de har uppenbarligen "svar" som tillfredsställer dig.

Så jag ska alltså fråga EU varför du inte tycker om GDPR?

Det är du som gjort en rad påståenden så det är upp till dig att underbygga dem med argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl inte bötfälla annan verksamhet för det en lokaltidning i USA gör även om de är samägda?
Har man en lokaltidning i USA och samtidigt med ett annat företag säljer skor i tyskland så kan väl inte skoföretaget åka på GDPRböter för vad lokaltidningen i USA gör?
Det där har jag svårt att tro på.

Det tror inte jag heller. Däremot kan nog skoföretaget fällas i amerikansk domstol om de bryter mot någon amerikansk lag, eftersom där finns affärskoppling till USA. (Det krävs ganska lite för att en amerikansk domstol ska anse sig ha jurisdiktion i affärsfrågor.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Gigantisk? Skatteverket lagrar väl inte betalkort plus att du bara hade kommit åt Sverige, inte hela EU och de som hunnit ansluta sig.

Fast har du Skatteverkets databas så kan du beställa hur många kreditkort du vill, i vilkas namn du vill. Bara att lägga till dina Personas i databasen. Och vips har du ett legitimt kreditkort. Du kan t.o.m fejka upp intyg för lån på flera miljarder med den databasen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och ditt passfoto är publikt så det kan man bara hämta hem.

Ok, har du en länk?

Skrivet av talonmas:

Fast har du Skatteverkets databas

Javisst, och om man är Stålmannen så kan man ha rost i kalsongerna.

Det räcker att ha skydd som den genomsnittlige brottslingen inte klarar av att knäcka med rimliga resurser. Den största andelen falska ID-handlingar är från folk som immigrerat under flera olika identiteter, och är ingenting som avhjälps av att handlingen digitaliseras om man inte samtidigt fastställer identiteten med t.ex. DNA, vilket aldrig kommer hända i Sverige under nuvarande samhällsordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Varför skulle jag vara utan tillgång till appen? Om den fungerar offline, likt Apple Pay, och är välprogrammerad lär risken att appen slutar fungera hux flux vara lika stor som att tappa bort sin fysiska plånbok.

Mina smarta telefoner har i princip aldrig laddats ur eller plötsligt dött under de 10 år jag haft dem. I värsta fall får polismannen vänta 3 minuter när jag laddar telefonen och kan visa körkortet. Men troligtvis har man sitt fysiska kort med sig i bilen ändå och sitt fysiska pass med sig när man reser. Bara att man slipper gräva i väskan efter det och ständigt oroa sig att man glömt eller tappat bort det.

Förutom den grundläggande frågan om strömtillgång där det inte alltid är möjligt att ladda telefonen inom 3 minuter så har du så pass enkla skäl som att appen i sig kan vara nere pga driftavbrott eller att själva auth servern för appen i sig är nere.

Då spelar det ingen som helst roll om själva appen är ok du kommer ändå ingenstans.

En app som innehåller lösenord, pass, id handling, körkort samt har koppling mot biometrisk data kommer alltid vara en stor måltavla för alla möjliga mindre trevliga människor.

Att sen tro att ett samarbetes projekt mellan 27 medlemstater skulle fungera utan det minsta grus i maskineriet är i mina ögon otroligt naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det din definition av öppet internet att man som användare behöver göra massa manuella workarounds p.g.a. att boomeråkrater i Bryssel fattar överstatliga beslut om saker de inte förstår?

Nej, det är så jag kringgår problemen. "Bodge-wirar" svårigheterna som Dave Jones (eevblog) kanske skulle sagt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, har du en länk?

Visar sig att den publika accessen till passbilder togs bort 2004. Jag börjar bli gammal...
Antar att jag får ta din bild från Facebook, LinkedIn, Instagram eller något annat ställe

Och varför skulle man inte ha access till Skatteverkets databas? Det var ju ett motargument mot EUs framtida databas och dess säkerhet. Ingen tror att Skatteverket går att hacka men alla är nojiga över en ny databas som troligen har ännu striktare regler...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och varför skulle man inte ha access till Skatteverkets databas? Det var ju ett motargument mot EUs framtida databas och dess säkerhet. Ingen tror att Skatteverket går att hacka men alla är nojiga över en ny databas som troligen har ännu striktare regler...

Jag känner ett flertal som jobbat som konsulter hos just Skatteverket med att utveckla och/eller underhålla deras drift- och programvarumiljöer på olika sätt, och de fick inte i närheten av någon access där de kunde få fram några personuppgifter. Om svårighetsgraden är att hacka Skatteverkets databas först så tror jag att hotet mot gemene man är obefintligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag känner ett flertal som jobbat som konsulter hos just Skatteverket med att utveckla och/eller underhålla deras drift- och programvarumiljöer på olika sätt, och de fick inte i närheten av någon access där de kunde få fram några personuppgifter. Om svårighetsgraden är att hacka Skatteverkets databas först så tror jag att hotet mot gemene man är obefintligt.

De flesta av oss har troligen insett sedan flera år tillbaka att "personlig integritet" är något som är lika stendött som dinosaurier. Däremot måste jag säga att en "plånbok" där man måste ha all sin information, alla sina bankkonton och liknande är åt käpprätt in i helvete fel! EU-legitimation är halvt okej, för min del. Men absolut inte en "plånbok" som artikeln ponerar.

När jag åker utomlands har jag flera plånböcker:
1) En "riktig" plånbok" jag gömmer väl.
2) En "plånbok för kvällen", där jag har valutan jag tänkt spendera under kvällen
3) En fejk-plånbok lättsnodd i bakfickan full med värdelös avskaffad östvaluta som "bete". Oftast blir jag av med denna. Hehe!
Alltså typ gamla sovjetiska rubler och gamla polska zloty. Ser väldigt värdefullt ut, men är av noll värde..

Skulle aldrig i hela mitt liv lägga in alla mina samlade tillgångar i en "gemensam EU-plånbok". Det är idiotiskt.
Som att bjuda in hela italienska och ryska maffian på "all you can eat"-orgie.
Big No-No.

Permalänk
Medlem

Är det detta som slutligen leder till att internet kommer kräva ID?

Permalänk
Skrivet av micke1m:

Är det detta som slutligen leder till att internet kommer kräva ID?

ID krävs redan i Sydkorea på grund av hård kontroll av åldersgränser. Dumt eftersom id-kontroller leder till regionslåsning. Hoppas att det inte blir så i Europa.

Permalänk
Permalänk
Medlem

BankID med i två pilotprojekt för EU:s digitala identitetsplånbok..
https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/bankid-med-i-tva-pilotp...

Visa signatur

Nerd is the new Cool