Quiz: Vad kan du om hackers i filmer och TV-serier?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om hackers i filmer och TV-serier?

Underliga grafiska gränssnitt, intensivt hamrande på tangenter och optimerad kompilering. Den här veckans quiz handlar om filmvärldens hackers!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Helt okej! Gissade kanske rätt på ett antal. <.<

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ser att jag är i gott sällskap 😅

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd

4/10, inget att skryta med men dock ett resultat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Sällan man brister ut i gapskratt av quiz. NCIS-frågan fick mig!
tack @landmarks haha

också - 5/10

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Gallerikonnässör

Sablar! En gigabyte kort.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

"Yes! I'm invincible!" - Boris

...men jag fick 6/10

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Fan! Jag hade ju rätt svar i huvudet på Jurassic Park frågan!

Permalänk
Medlem

7/10. Oroväckande högt, tycker jag!

Permalänk
Medlem

1/10
Är mycket nöjd!

Permalänk

Enkel de flesta kunde jag utan alternativ och man hade kunnat ha att man hade fått skrivit in svaret.

*edit*
Denna saknades att skapa ett CSI: "Gui interface using visual basic to track the killers IP address"
https://www.youtube.com/watch?v=hkDD03yeLnU&list=PLtTcE2DyV_8...
Det intressanta med detta klipp är att alla skådespelarna måste vara teknikalfabeter, likaså kameramannen och andra som var där. Sist den som redigerade ihop klippet.
Eller så ville de lägga in ett påskägg som folk kan skratta åt. Jag gissar på detta.

Permalänk
Medlem

Respekt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Bwahaha! Älska hackers på film!
Just filmen Hackers ser jag en eller ett par gånger om året som grundläggande utbildning i IT-säkerhet.

Permalänk
Medlem

Tog en liten stund för jag gick och kollade på "NCIS 2 IDIOTS 1 KEYBOARD"-klippet några gånger

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt resultat: 10/10.
Enkel de flesta kunde jag utan alternativ och man hade kunnat ha att man hade fått skrivit in svaret.

*edit*
Denna saknades att skapa ett CSI: "Gui interface using visual basic to track the killers IP address"
https://www.youtube.com/watch?v=hkDD03yeLnU&list=PLtTcE2DyV_8...

Var en jävel å vara snabb!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S | 32GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 Pro | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

9/10, och de flesta filmerna hade jag glömt eller inte sett. Men tack vare algoritmen över Hollywood-manus klurade jag ut de flesta!

Permalänk
Avstängd

Hmm. Jobbigt att jag missade citatet från Hackers då jag verkligen gillade den filmen när den var ny. Annars var det en hel del filmer jag inte hade sett och så.

Permalänk
Medlem

Vissa här tittar på alldeles för få dåliga filmer och serier, själv fick jag 7/10.
M
inns att sambon tittade på det där avsnittet av NCIS och att vi hade ganska kul åt det, fick mig att tänka tillbaka på när man spelade Need For Speed: Hot Persuit på split screen och inte kunde svänga för att för många knappar var nedtryckta samtidigt good times, good times

Permalänk
Skrivet av FLAXMANNEN:

Var en jävel å vara snabb!

Du kom på mig. Jag har anslutet dubbla möss till datorn och så styr jag en med vardera hand. Vilket innebär hög responstid, ni får testa detta i FPS spel... Skämt. Nej jag behöver ej läsa igenom frågorna, jag såg bara svaren och kunde från dessa välja rätt utan att ens veta vad frågan var. Detta då det under frågorna aldrig var alternativ som tillhörde 2st olika filmer, utan det var hela tiden endast ett korrekt svar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Yes full pott igen! 💪
Som vanligt är mitt felfria resultat orelaterat till att jag var med och utformade frågorna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sällan man brister ut i gapskratt av quiz. NCIS-frågan fick mig!
tack @landmarks haha

också - 5/10

När det gäller datortabbar är NCIS och CIS serierna en guldgruva, nån tabbe i stort sett varje avsnitt.
Även så så tycker jag serierna är underhållande.

Permalänk
Medlem

mycket gissningar, hackers, war games och jurassic park kände jag mig rätt säker på.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du kom på mig. Jag har anslutet dubbla möss till datorn och så styr jag en med vardera hand. Vilket innebär hög responstid, ni får testa detta i FPS spel... Skämt. Nej jag behöver ej läsa igenom frågorna, jag såg bara svaren och kunde från dessa välja rätt utan att ens veta vad frågan var. Detta då det under frågorna aldrig var alternativ som tillhörde 2st olika filmer, utan det var hela tiden endast ett korrekt svar.

Haha! Förstår helt klart vad du menar. Även om jag nog inte riktigt varit så snabb och med så många rätt finns det tillfällen där jag inte heller ha behövt läsa ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4/10, bra start men sen var jag inte lika lyckosam med gissningarna

Permalänk
Medlem

För det mesta så brukar jag inte bry mig om teknojargong som inte är vettig ... men "two idiots one keyboard" är ju en klassiker.

"Unix-systemet" har jag använt när det begav sig: Ett av flera demo-program som följde med på maskinerna. Något som är kul i fem minuter, som man glömt om det inte hade varit för filmen.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Visste Kung Fury. Allt annat var gissningar

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6