Permalänk
Medlem

IPTV bridge mode på Tp-Link routers?

Bror har just skaffat sig Telias iptv och deras iptvbox arris nånting.
Ska hjälpa honom att få det att fungera genom en Tp-Link AX73 router dvs inte ha Telias sagem router inkopplad alls.
Vilket verkar funka bra och relativt enkelt att göra med många routrar.

MEN med en hel del olika Tp-Link routrar så verkar det bara fungera om man slår på bridge mode under iptv fliken.
Och när man gör detta så verkar det för mig som att man samtidigt även slår på bridge mode på alla tre olika VLAN´s internet/voip/iptv.
Vilket får mig att tro att "hela" AX73 routern kommer att köras i bridge mode och därmed utan brandvägg/osv=skit dåligt för säkerheten.
Har jag rätt i det heller har jag missuppfattat det?

Det finns en Tp-Link router emulator som ni kan fippla runt med och titta själva.
https://emulator.tp-link.com/Archer_AX73v1_US_simulator/
Har för mig att det frågades efter lösenord första gången (gör det ej nu för mig) och det var password

Har ej pillat med brors router än då han ska dra om/flytta runt och lägga till en 8 ports switch så inget är inkopplat än, men ska göras om nån dag heller två.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se under Network -> IPTV är att du får välja vilka portar som ska köras med det. Default var det internet på port 1 och 2 och IPTV på port 3 och 4.

Permalänk
Medlem

Visst man får välja vilka portar som ska köra internet/voip/iptv.
Men man får ju bara välja bridge på antingen alla portar heller ingen, heller har jag fel i det?

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Lite bättre förklarat hur jag tänker här.

Inom röd markerat område så ställer man ju in Bridge och det gäller då alla tre områden internet/voip/iptv.
Gula där kan man ju välja vilken port som ska vara tex iptv.

Som jag ser/förstår det så får man antingen bridge mode på alla tre internet/voip/iptv heller inte bridge på nån.
Men jag är bara 75% säker på att det fungerar så därav frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Lite bättre förklarat hur jag tänker här.
https://i.imgur.com/X3nGL2x.jpg
Inom röd markerat område så ställer man ju in Bridge och det gäller då alla tre områden internet/voip/iptv.
Gula där kan man ju välja vilken port som ska vara tex iptv.

Som jag ser/förstår det så får man antingen bridge mode på alla tre internet/voip/iptv heller inte bridge på nån.
Men jag är bara 75% säker på att det fungerar så därav frågan.

Jag kunde välja custom och göra ändringar, vet inte vad bridge betyder i detta sammanhang. Jag har satt upp IPTV till ett antal hushåll i min förening som ville köra med egen router och då har jag alltid satt en managerbar switch efter första jacket för jag delar upp IPTV och rent internet.
Där IPTV skickas till Arris-boxen och Internet till deras egna router.
Switchen i sig är en sådan:
https://www.webhallen.com/se/product/222361-TP-Link-TL-SG105E...

Jag tycker att det är enklare på detta vis, men det är jag

Permalänk
Medlem

Bridge=brygga vilket i router världen betyder att man kopplar förbi alla/eller i alla fall en massa funktioner.
Som tex brandvägg och en rad andra funktioner i en router, dvs inget man bör göra då det är osäkert, som tex att man ej behöver öppna några portar längre för det finns ingen funktion igång som stängt dom.

Och ja blir enklare att köra med en switch innan router, men då behövs den switchen köpas för det enda som bror har är en telia sagem router som han haft stora problem med innan och efter bryggning och då med bara internet så den vägrar han använda.
Sen har en en 8 ports switch men den behövs efter routern för datorer/nas/htpc/ps4/osv.

Jag har 4-5 olika switchar men ingen som man kan logga in på och som därmed ej klarar av detta.
Bror är en snål jävel så köp av en till switch sitter långt inne.
OCH det är ju inget som egentligen ska behövas heller då routern HAR denna funktion frågan är bara om det går att göra detta utan att brygga hela routern.
Brygga till enbart iptv boxen är ju fortfarande inte bra men det är ju miltals bättre än att brygga allting.

Visa signatur

Permalänk

Brygga Teliaroutern och endast använda den för TV-tjänsten är helt uteslutet?

Permalänk
Medlem

Då både iptv och internet skulle behöva gå igenom den så ja, då han köpte egen router redan har bryggat den men den funkade väldigt dåligt.
För det finns bara en lina in i lgh.
Hade det funnits två linor in så ja då hade det kanske gått att i alla fall testa om den funkat tillräckligt bra för iptv.

Visa signatur

Permalänk

Det finns alltid ”bara en lina in”. För fler linor krävs fler uttag i fastighetsswitchen och fler abonnemang.

Det jag menar är att brygga valfri port på Teliaroutern och koppla in TP-linken där (TP-linken ska ej bryggas). TV-box kopplas in på någon av de övriga portarna. Då har du fungerande TV och fritt blås ut på internet med TP-linken, kommer ej att ”gå igenom” Telias router annat än att kabeln går in på ena sidan och ut på den andra.

Är i princip samma lösning som att sätta en switch före routern, med fördelen att ni inte behöver köpa en switch.

Permalänk
Medlem

Japp bara det att sagem routern i bryggat läge slöar ner internet en hel del till typ 20-30mb (han har 100mb) med märkbart högre ping och lagspikar plus en del 10-15 sek avbrott 4-5 gånger i veckan.
När den kopplades bort så funkade internet felfritt med egna routern.

Visa signatur

Permalänk

Hah, alright. Det ska vara i princip omöjligt om det inte är något riktigt jävla generalfel någonstans. Hade ringt och fått den utbytt. Är väl enda alternativet annat än att köpa en switch då TP-linken verkar sakna de inställningar som behövs.

Permalänk
Medlem

De wt verkar ju redan som du har koll på allt vad nätverk heter, men hittade denna info om det skulle vara till någon hjälp.

Så för Telia IPTV är det Custom som gäller och inte Bridge eftersom du måste speca VLAN.

https://www.tp-link.com/us/support/faq/1538/

Part B: What’s the difference between different IPTV modes?

There are many “mode” available in the IPTV setting page, such as Bridge, Singapore-ExStream, Malaysia-Unifi, Malaysia-Maxis and Custom.

- Bridge mode doesn’t need you to type in VLAN information, we just use this mode when ISP doesn’t require VLAN settings.

- Custom mode is used for some of the ISPs which require 802.1Q VLAN settings for IPTV service.

Tack och bock.

Permalänk
Medlem

Har läst tp links faq om detta redan men tackar för länken i alla fall.
Problemet är när man börjar läsa forum trådar om tp link telia iptv så lyckas jag inte hitta nån där Custom funkar, utan dom har behövt gå till bridge och då funkar det.
Står samtidigt aldrig inget i om/hur internet/brandvägg/etc på internet portar funkar efter bridge är inställt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok har nu provat att få igång tp linken med iptv och custom mode fungerar inte alls.
Bridge funkar, men bryggar även internet så allt är vidöppet (i alla fall en snabb portscan visar på att alla portar är öppna) och osäkert så inget som kommer köras.

Kör nu med iptv boxen över vanligt internet och man får då använda sig av teliaplay logging dvs samma som man har i en webbrowser.
Detta funkar men vad jag läst så har teliaplay lägre bitrate än iptv, vilket givetvis inte är bra.
Har ej sett det själv då jag hjälpt till med detta över teamviewer/email, men bror tyckte det var helt ok bild men har haft analoga nätet tidigare och bilden är nu bättre än det.
Så blir troligen att det kommer köras så här nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett anant sätt att tackla problemet, sitter själv med Telia Fiber med IPTV, jag har en "core" switch som delar ut de olika tjänsterna till olika portar sedan har jag bara internet som går till min router.

Telia, och många andra operatörer, kör sina olika tjänster på olika VLAN så det är bara att använda sig av t.ex. Wireshard och sniffa reda på vilka VLAN som kör vilka tjänster.

Då kan du bara dela ut TV till de portar i switchen du vill koppla en digitalbox till.

Vad är det för nät? är det Telias egna?

Grön = Telia (VLAN 1, 845)
Orange = Trunk
Röd = Digital TV (VLAN 845)
Svar = LAN (WiFi)
Gul = LAN (Trådat)

Permalänk
Medlem

Igen det skulle kräva ett inköp av en switch, vilket troligen aldrig kommer hända med en som gråter när han skiter.
Och behöver ej sniffa nåt då VLAN 845 är det som funkar till iptv när det är i bryggat läge, provade 243 med som är ganska vanligt för telia men det funkade inte.

Det är ju extra surt när det finns en router som "ska" fungera med detta men den gör inte det, och verkar som sagts vara väldigt vanligt runtom på nätet att bara bridge funkar med i alla fall telia iptv.
För att sen titta på dom som har asus istället och där funkar det felfritt i dom flesta fall efter att vilket VLAN som funkar hittats.
En hel del har även installerat DD-WRT/etc på tp link routrar och har då fått telia iptv att fungera som det ska, dvs utan att använda bridge, finns tyvärr inte till AX-73 modellen då den främst är för ny och kanske beroende på vad för hårdvara den har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Well, man får det man betalar för, om han inte vill spendera något så får han nog leva med att köra Telias egna hårdvara som faktiskt fungerar med de tjänster Telia levererar.