Permalänk
Medlem

Renovera bostadsrätt

Hej,

Vi har köpt vår första bostadsrätt och har lite funderingar angående renovering.

Lägenheten har ett gammalt badrum (original) som vi funderar på att byta ut då det är aningen ofräscht. Problemet är att vi har en begränsad budget att röra oss med och vill därför göra ett "lyft" men ändå komma undan så billigt som möjligt. Kommer inte att byta till kakel & klinkers (ännu iaf), men vill byta ut porslinet och eventuellt lite förvaring.

Hur gör man detta smartast om man aldrig har gjort det förr? Köpa nytt eller begagnat (är väl inga avdrag på material?)? Och ska man göra det fackmannamässigt eller själv? Är det inte större risk för att bli ännu dyrare om man gör det själv (borra/skruva, täta toalettstol etc)?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Hej,

Vi har köpt vår första bostadsrätt och har lite funderingar angående renovering.

Lägenheten har ett gammalt badrum (original) som vi funderar på att byta ut då det är aningen ofräscht. Problemet är att vi har en begränsad budget att röra oss med och vill därför göra ett "lyft" men ändå komma undan så billigt som möjligt. Kommer inte att byta till kakel & klinkers (ännu iaf), men vill byta ut porslinet och eventuellt lite förvaring.

Hur gör man detta smartast om man aldrig har gjort det förr? Köpa nytt eller begagnat (är väl inga avdrag på material?)? Och ska man göra det fackmannamässigt eller själv? Är det inte större risk för att bli ännu dyrare om man gör det själv (borra/skruva, täta toalettstol etc)?

Tack!

Först skulle jag kolla med föreningen när det är dags för stambyte, är det långt kvar?

Annars är det bara att köra på, det enda du behöver tänka på är det som rör tätskikt. Se till att det är tätt om du gör nya hål eller använder dig av gamla. När det gäller vatten så bör du väl anlita en rörmokare om du inte har kunskap inom det.

Finns säker några kronor att spara genom att köpa begagnat, men räkna med att det är lika ofräscht som du har det nu. Eller hitta något som köpts fel, men då ska du gilla det med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taiofii:

Hej,

Vi har köpt vår första bostadsrätt och har lite funderingar angående renovering.

Lägenheten har ett gammalt badrum (original) som vi funderar på att byta ut då det är aningen ofräscht. Problemet är att vi har en begränsad budget att röra oss med och vill därför göra ett "lyft" men ändå komma undan så billigt som möjligt. Kommer inte att byta till kakel & klinkers (ännu iaf), men vill byta ut porslinet och eventuellt lite förvaring.

Hur gör man detta smartast om man aldrig har gjort det förr? Köpa nytt eller begagnat (är väl inga avdrag på material?)? Och ska man göra det fackmannamässigt eller själv? Är det inte större risk för att bli ännu dyrare om man gör det själv (borra/skruva, täta toalettstol etc)?

Tack!

Först och främst bör du kontrollera att det inte är ett stambyte på gång inom den närmaste framtid.

Ska man inte byta kakel osv. (dvs. ta sönder samt byta våtrumsäkringen) är det inga konstigheter att göra det mesta själv. Handfat, toastol osv. är ingen raketforskning att byta, men är man osäker är det nog smartast att låta en rörmokare fixa inkoppling av blandare osv.

Beg. toalettstolar, toamöbler, blandare o.l har jag ingen koll på, men tänk på att det kan behövas nya packningar/flöttör/packsats, vilket kan bli överraskande dyrt. Leta reor eller köp demogrejer på. ex. K-rauta eller Ikea istället.

Edit: För trög...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kolla om det fins pängar undanlaggda för just renovering av lägenheten. Vissa har när man betalar hyran att de läggs lite åt sidan som man kan ta ut för renovering och typ kyl/frys exempelvis. Hör med föreningen de bör ha koll på det.

Och sedan är det också värt att söka om tillstånd (i alla fall läsa på ordentligt vad som fås och inte fås göra) från föreningen om låv innan ni sätter igång med något större bara för säkerhets skull. Ni kommer mäst troligt få ett ja, men om inte så kan det bli att ni får återställa om ni redan börjat.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Att bara byta komod/handfat samt skåp och dyl. fixar ni själva om ni är försiktiga. Borde inte vara några konstigheter. Det enda hindret jag kan komma på är om lägenheten är så dumt planerad att ni inte kan stänga av vattnet inifrån lägenheten (krävs för att byta handfat), i så fall måste ni kontakta föreningen och kolla vart man stänger av vattnet. Med lite otur så måste ni stänga av vattnet till flera lägenheter men förhoppningsvis är det ganska sällsynt.

Men om så är fallet rekommenderar jag starkt att ni anlitar någon att installera en avstängningsventil i eran lägenhet.

När ni frågar föreningen om det är planerat stambyte på gång kan ni även fråga om de har några regler för renovering av badrum. Vissa kräver att en fackman måste utföra arbete som berör tätskikt och dyl. Men det är som sagt inget ni behöver fundera på om ni bara ska byta porslin och förvaring. Tror jag.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Ja, det finns en inrefond på ca 4700:- SEK. Dock ingen aning vad den kan användas för och hur långt man kommer med det. Ska man köpa materialet själv och använda summan på arbetskostnaden?
Inga omdragningar av rör eller dylikt är planerat. Bara byta toalettstol, handfat>kommod, spegel>spegelskåp (inkl belysning ovanför) och eventuellt lite förvaringsskåp.

Läste på Skatteverket att man kan dra av en del av summan för en renovering om man bara bytt ut existerande utrustning för att förbättra skicket på bostaden. Så om jag köper nytt porslin samt anlitar en rörmokare (kvitto/faktura på allt), kan man dra av en del på denna totalkostnad?

Ber om ursäkt för förvirringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Tack för alla svar!
Ja, det finns en inrefond på ca 4700:- SEK. Dock ingen aning vad den kan användas för och hur långt man kommer med det. Ska man köpa materialet själv och använda summan på arbetskostnaden?
Inga omdragningar av rör eller dylikt är planerat. Bara byta toalettstol, handfat>kommod, spegel>spegelskåp (inkl belysning ovanför) och eventuellt lite förvaringsskåp.

Läste på Skatteverket att man kan dra av en del av summan för en renovering om man bara bytt ut existerande utrustning för att förbättra skicket på bostaden. Så om jag köper nytt porslin samt anlitar en rörmokare (kvitto/faktura på allt), kan man dra av en del på denna totalkostnad?

Ber om ursäkt för förvirringen!

dom pengarna får du ut genom att skicka in kvitto till t.ex vicevärden.

om du köper en ny toa, bara skicka ge kvittot så betalas dom pengarna ut till kontot.
Går från mer el mindre det mesta inom lägenheten och renovering.
Färg,penslar,vitvaror osv osv.

dock vet jag inte om det täcker arbetskostnader om man anlitar så det låter jag vara osagt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Vad bra, tack för svar! Jag får höra med föreningen och se vad jag får och inte får göra. Något stambyte kommer inte att ske inom snar framtid. Så får väl fixa lite smått för att fräscha upp det, inga stora ändringar då det finns risk att det ändå rivs i framtiden.