Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

På tal om jobbmarknad, hur mycket jobb finns det om man "bara" har Python innanför västen?
Där känns det som att JavaScript är ganska överlägset ändå.

Tänker på det där med "det spelar ingen roll vilket språk man nördar ned sig i" det beror väl också på om man är ute efter jobb eller bara ska hobbyprogrammera...

Jag var Python-frälst i några veckor men insåg snabbt att jag vill ju ändå hålla på med webb så Python känns lite överflödigt då, eller i alla fall inom frontend då såklart.
Ni som är i branschen osv, hur ofta skriver någon webb-backend i Python?
Känns väl som att det är PHP eller "numera" .NET som gäller där.

Har faktiskt dålig koll. Vet att Django var extremt stort ett tag, vet inte hur det ser ut nu.

Vad man nördar ner sig i spelar roll, det är mer vad man först börjar med som inte spelar så stor roll. Viktigare att man kommer igång. Vad man sen fastnar i har för de allra flesta jag känner till stor del avgjorts av var de fått jobb.

PHP dyker alltid upp som största backendspråk, men det är väl helt och hållet WordPress fel? Inom enterprise är det Java och .NET som regerar.

Det är aldrig fel att lära sig Python dock, det har till stor del ersatt Perl och är djupt innästlat i princip alla större Linux-distributioner. Som backendutvecklare är det nästintill ett krav oavsett huvudspråk att iallafall ha grundläggande kunskaper i Python och shell-skript(Bash).

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Har faktiskt dålig koll. Vet att Django var extremt stort ett tag, vet inte hur det ser ut nu.

Vad man nördar ner sig i spelar roll, det är mer vad man först börjar med som inte spelar så stor roll. Viktigare att man kommer igång. Vad man sen fastnar i har för de allra flesta jag känner till stor del avgjorts av var de fått jobb.

PHP dyker alltid upp som största backendspråk, men det är väl helt och hållet WordPress fel? Inom enterprise är det Java och .NET som regerar.

Det är aldrig fel att lära sig Python dock, det har till stor del ersatt Perl och är djupt innästlat i princip alla större Linux-distributioner. Som backendutvecklare är det nästintill ett krav oavsett huvudspråk att iallafall ha grundläggande kunskaper i Python och shell-skript(Bash).

Vi hade en gästföreläsare på utbildningen jag läser som berättade att man allt oftare skriver om system från PHP till .NET, är väl mest små till medelstora sidor som kör PHP antar jag.
Det är ju lite väl enkelt att komma igång med och koden ser ut därefter.

Ser aldrig/mycket sällan rena Python-jobb dock medan det finns ganska gott JS/React/whatever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChrisDev:

Vi hade en gästföreläsare på utbildningen jag läser som berättade att man allt oftare skriver om system från PHP till .NET, är väl mest små till medelstora sidor som kör PHP antar jag.
Det är ju lite väl enkelt att komma igång med och koden ser ut därefter.

Ser aldrig/mycket sällan rena Python-jobb dock medan det finns ganska gott JS/React/whatever.

Python används i min erfarenhet mest av folk som inte är programmerare som behöver visa ett koncept eller bygga någon liten grej som underlättar deras arbete på något sätt. Typ BA, projektledare och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Python används i min erfarenhet mest av folk som inte är programmerare som behöver visa ett koncept eller bygga någon liten grej som underlättar deras arbete på något sätt. Typ BA, projektledare och liknande.

Python är go-to language för machine learning/AI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Python är go-to language för machine learning/AI.

Inte enligt min erfarenhet.

På mitt jobb byggs det en del grejer i Python, men inte av utvecklarna som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

På tal om jobbmarknad, hur mycket jobb finns det om man "bara" har Python innanför västen?
Där känns det som att JavaScript är ganska överlägset ändå.

Tänker på det där med "det spelar ingen roll vilket språk man nördar ned sig i" det beror väl också på om man är ute efter jobb eller bara ska hobbyprogrammera...

Jag var Python-frälst i några veckor men insåg snabbt att jag vill ju ändå hålla på med webb så Python känns lite överflödigt då, eller i alla fall inom frontend då såklart.
Ni som är i branschen osv, hur ofta skriver någon webb-backend i Python?
Känns väl som att det är PHP eller "numera" .NET som gäller där.

jag skulle säga att PHP är mest för Wordpress.

Node JS och .NET 5 är heta kandidater nu

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

På tal om jobbmarknad, hur mycket jobb finns det om man "bara" har Python innanför västen?
Där känns det som att JavaScript är ganska överlägset ändå.

Tänker på det där med "det spelar ingen roll vilket språk man nördar ned sig i" det beror väl också på om man är ute efter jobb eller bara ska hobbyprogrammera...

Jag var Python-frälst i några veckor men insåg snabbt att jag vill ju ändå hålla på med webb så Python känns lite överflödigt då, eller i alla fall inom frontend då såklart.
Ni som är i branschen osv, hur ofta skriver någon webb-backend i Python?
Känns väl som att det är PHP eller "numera" .NET som gäller där.

Jquery och NodeJS är ju väldigt stora just nu inom webbutveckling och du klarar dig väldigt långt på dessa.
Vad jag förstått från bekanta inom webbutveckling är det dessa som gäller. Har även använt dem själv några gånger i olika projekt.

Men Python används mest som ett alternativ till Perl, Powershell eller Bash enligt min erfarenhet.
Som limmet i driften av infrastruktur eller mellan dåligt integrerade tredjeparts applikationer. Finns ju såklart fall där Python används i backend, men det händer nog inte ofta i vanliga webbutvecklar-jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Jquery och NodeJS är ju väldigt stora just nu inom webbutveckling och du klarar dig väldigt långt på dessa.
Vad jag förstått från bekanta inom webbutveckling är det dessa som gäller. Har även använt dem själv några gånger i olika projekt.

Men Python används mest som ett alternativ till Perl, Powershell eller Bash enligt min erfarenhet.
Som limmet i driften av infrastruktur eller mellan dåligt integrerade tredjeparts applikationer. Finns ju såklart fall där Python används i backend, men det händer nog inte ofta i vanliga webbutvecklar-jobb.

jQuery? Finns garanterat mycket legacy men knappast någon skriver nytt med det idag?
Är ju React / Vue / Angular som gäller, och även Svelte är väl lite hyped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag skulle säga att PHP är mest för Wordpress.

Node JS och .NET 5 är heta kandidater nu

// LZ

Har jobbat med PHP sedan ~2001/2003.
Redan för 12 år sedan hörde jag talas om alla nya heta kandidater som skulle slå ut PHP.

Nu har jag jobbat 20 år med bland annat PHP och har väll 20 år kvar inom utveckling skulle jag tror. Jag kör vidare, har sett många ramverk och språk komma o gå men PHP det består!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av deffe:

Har jobbat med PHP sedan ~2001/2003.
Redan för 12 år sedan hörde jag talas om alla nya heta kandidater som skulle slå ut PHP.

Nu har jag jobbat 20 år med bland annat PHP och har väll 20 år kvar inom utveckling skulle jag tror. Jag kör vidare, har sett många ramverk och språk komma o gå men PHP det består!

Låter fint att jobba på ett ställe där huvudfokus är att saker fungerar och inte att man har den nyaste coola tekniken... suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Låter fint att jobba på ett ställe där huvudfokus är att saker fungerar och inte att man har den nyaste coola tekniken... suck.

Det verkar vara ganska ovanligt ja. Vet att min kollega som var CTO på annat bolag bytte ut PHP stacken för GO för att kunna attrahera nya utvecklare. La säkert 2 år på rewrite och rekrytering.
Jag är inte personen som kan avgöra om det var rätt, men han uppnådde målet med att kunna rekrytera många Duktiga och unga utvecklare och produkten blev väldigt bra i slutändan. Men det tog som sagt 2 år att bygga samma system i Go för att sedan ta det vidare.

Jag är själv egentligen inte så märkvärdigt duktig utvecklare i just PHP trots att jag kodat i det i 20 år. Däremot så har jag "gjort alla misstag" redan så jag kör väll på rent jävlaranamma och slutför och sparar tid genom att jag har just erfarenheten och vet vilken lösning av dom Jag kan som passar bäst, finns säkert många bättre lösningar men finessen är att veta vad som löser uppgiften på ett acceptabelt, tryggt och snabbt sätt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av deffe:

Det verkar vara ganska ovanligt ja. Vet att min kollega som var CTO på annat bolag bytte ut PHP stacken för GO för att kunna attrahera nya utvecklare. La säkert 2 år på rewrite och rekrytering.
Jag är inte personen som kan avgöra om det var rätt, men han uppnådde målet med att kunna rekrytera många Duktiga och unga utvecklare och produkten blev väldigt bra i slutändan. Men det tog som sagt 2 år att bygga samma system i Go för att sedan ta det vidare.

Jag är själv egentligen inte så märkvärdigt duktig utvecklare i just PHP trots att jag kodat i det i 20 år. Däremot så har jag "gjort alla misstag" redan så jag kör väll på rent jävlaranamma och slutför och sparar tid genom att jag har just erfarenheten och vet vilken lösning av dom Jag kan som passar bäst, finns säkert många bättre lösningar men finessen är att veta vad som löser uppgiften på ett acceptabelt, tryggt och snabbt sätt.

Ja det är väl inte fel att använda en ny teknik i en del situationer. Problem blir det däremot när man byter tekniken om och om igen innan folk ens har hunnit bekanta sig med den. Ofta har samma företag/organisationer samma tendenser när det gäller exempelvis arbetsmetodik och så.

Ett litet men ändå störande exempel är att mitt företag har kört på Story Points som motsvarar en snittperson en dag ungefär i estimeringar och så (tidigare hade vi att en halv poäng var ungefär en dag för en person), nu har de ändrat så att en story point ska motsvara ett helt team i en hel sprint. I och med det blir story points helt värdelösa för oss utvecklare då vi som sagt använder de i våra estimeringar och nu kan vi alltså inte ta in mer än en poäng i en sprint. Skalan sätts av verktygen vilket innebär att det minsta man kan sätta på en feature är en halv poäng och allt som tar mer än en sprint måste förstås delas upp i mindre bitar. Så nu är våra val en halv poäng eller en poäng. De tänker väl att det ska underlätta för ledning och liknande att ha mindre siffror att bolla med, men samtidigt går det ju inte att jämföra längre då. Vi har ett antal utvecklingsteam med varierande kompetens och antal personer så poängen blir då teamspecifika. Sen är det ju ingen som översätter tidigare features och stories så de kommer att se väldigt stora ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är på. Jag är själv intresserad av att skapa eget VR-spel inuti Unreal Engine vilket garanterat kommer innebära viss programmering.

Är lite på samma resa, har sökt en YH utbilding som VR utvecklare. Förhoppningsvis kommer man in nu till hösten. Själv velar jag mellan unity och unreal. Dock sneglar jag lite på godot också, eftersom det är en sådan trevlig motor att leka i. Dock är ju Unity och Unreal industristandard. Hur tycker du om att jobba med VR i unreal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daster2021:

Tjena , planerar att lära mig att programmera på sommaren med början i juni. Tänkte skapa en discord grupp ifall nån mer som vill börja sin resa med programmering. Det brukar vara lättare och roligare att lära sig när man kan diskutera och utvecklas tillsammans. Om du har liknande aspirationer hör av dig !

Jag vill joina Har också precis bestämt mig för det och researchat massor. Jag tänkte dock börja med Java Script, kanske CSS och HTML också men det kan ju vara bra ändå! Bolla idéer och allt sådant!
Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är väl inte fel att använda en ny teknik i en del situationer. Problem blir det däremot när man byter tekniken om och om igen innan folk ens har hunnit bekanta sig med den. Ofta har samma företag/organisationer samma tendenser när det gäller exempelvis arbetsmetodik och så.

Ett litet men ändå störande exempel är att mitt företag har kört på Story Points som motsvarar en snittperson en dag ungefär i estimeringar och så (tidigare hade vi att en halv poäng var ungefär en dag för en person), nu har de ändrat så att en story point ska motsvara ett helt team i en hel sprint. I och med det blir story points helt värdelösa för oss utvecklare då vi som sagt använder de i våra estimeringar och nu kan vi alltså inte ta in mer än en poäng i en sprint. Skalan sätts av verktygen vilket innebär att det minsta man kan sätta på en feature är en halv poäng och allt som tar mer än en sprint måste förstås delas upp i mindre bitar. Så nu är våra val en halv poäng eller en poäng. De tänker väl att det ska underlätta för ledning och liknande att ha mindre siffror att bolla med, men samtidigt går det ju inte att jämföra längre då. Vi har ett antal utvecklingsteam med varierande kompetens och antal personer så poängen blir då teamspecifika. Sen är det ju ingen som översätter tidigare features och stories så de kommer att se väldigt stora ut.

Skalan sätts av teamet och inte ledningen. Sen ska det inte vara dagar eller tid utan bara abstrakta siffror på komplexitet så PO kan avväga 2-3 enklare US mot en stor när PO prioriterar backloggen. Tydligt exempel på företag som säger att de arbetar agilt men planterar ändå vattenfall i det.

Vi har fortfarande timmar estimrade på tasks, men jag försöker träna bort det tänket och införa story points istället. Ingen vettig människa kan estimera något längre än en dag ändå, är bara rena gissningar.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle rekommendera ett språk till någon ny så är det javascript eller php.
Bästa språken för en nybörjare, och javascript är mycket snabbare än python och tar mindre resurser.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Länk till discord gruppen?

Permalänk
Skrivet av Noyart:

Länk till discord gruppen?

https://discord.gg/zbF3USCV

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

ehhh varför heter den något polskt

Permalänk
Skrivet av Noyart:

ehhh varför heter den något polskt

Ja det är nog mitt fel , har ställt polska på min discord. Så namnet ställde in sig automatiskt när jag skapade gruppen. Har ändrat det nu. 😂😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Skalan sätts av teamet och inte ledningen. Sen ska det inte vara dagar eller tid utan bara abstrakta siffror på komplexitet så PO kan avväga 2-3 enklare US mot en stor när PO prioriterar backloggen. Tydligt exempel på företag som säger att de arbetar agilt men planterar ändå vattenfall i det.

Vi har fortfarande timmar estimrade på tasks, men jag försöker träna bort det tänket och införa story points istället. Ingen vettig människa kan estimera något längre än en dag ändå, är bara rena gissningar.

Tja, ett team som känner varandra skulle jag säga kan estimera, eller i alla fall bedöma effort, hyfsat även för lite större grejer. Under förutsättning att de är tillräckligt specificerade förstås.

Exempelvis kanske mitt team har byggt en (micro-) service för att göra en specifik sak tidigare. Nu ska vi bygga en ny service för att göra något annat liknande. Vi kanske behöver lite mer logik på ett ställe och bedömer att det ökar på estimatet med 20%, men kanske slipper en viss typ av detaljerad loggning då denna servicen inte är lika kritisk, så minus 10% där. Men i allmänhet, att bygga en service enligt våra generella krav, med API, DB, scaffolding, loggning, enhetstest och liknande är ju ändå ganska samma liksom. Sen får man förstås öka på alla estimat baserat på osäkerhet. Om något inte är specificerat tillräckligt noga så kommer det nästan oundvikligt att komma upp fler saker som vi inte har haft med i beräkningen, alltså lägger vi på poäng/tid ganska kraftigt i sådana fall. Behöver något testas på fysisk hårdvara i labbmiljö då simulerat inte fångar alla edge-cases så vet vi att det tar minst tre dagar extra exempelvis. Är man beroende av andra team, att de ska bygga färdigt något för att vi ska kunna slutföra så ökar det på också förstås, väntetiden behöver man ju inte ta med men i allmänhet blir det en massa tid lagd på att förklara, diskutera och hjälpa till (alltså internsupport).

Samtidigt har du absolut rätt i att större grejer är omöjliga att räkna på med någon exakthet. Men då brukar vi ta i helt enkelt. Och det gäller ju att planera sprintar med mycket luft, speciellt om man kan räkna med att behöva fixa buggar (eller change requests på grund av dålig specifikation) på tidigare byggd funktionalitet. Ska vi använda någon ny teknik som ingen i teamet har erfarenhet av så brukar vi ungefär dubbla estimatet jämfört med om vi hade byggt det med något vi kunde, men det varierar ju lite. Det är inte ett jättesteg att gå från MS SQL till någon annan SQL-variant exempelvis, lite mer komplext till säg MongoDB, men om ett team ska gå från exempelvis MVC till att plötsligt bygga GUI i Angular så är det bra mycket mer än en dubbling i tid första gången.