Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag säger inte att ananas är vanligt i Italien. Bara att de har diverse konstiga saker på sina pizzor så det är lite fånigt att de är så anti-ananas. I mina ögon är en pizza med valnötter, tranbär och en stor klick fikonmarmelad mycket konstigare än en pizza med ost, skinka och ananas, och det har jag sett i Italien.

Låter mer som en dessert-pizza som inte är ovanligt i Italien. Finns även med Nutella och grädde på. Inte så dumt faktiskt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

De skulle inte ha mig som kund. Det har jag meddelat de två butiker i min närhet som tillåter hundar.

Vilken tur att du gjorde det!! De är säkert jätteledsna att tappa dig som kund i en hel stad, eller hur? Jag skulle aldrig lämna min jycke utomhus utanför affären nu i dagens samhälle, tar 2 sekunder och så har någon kopplet och hunden och är iväg.

/Mvh hund-ägare som uppskattar lite affärer / fik där man kan ta med hunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Vilken tur att du gjorde det!! De är säkert jätteledsna att tappa dig som kund i en hel stad, eller hur? Jag skulle aldrig lämna min jycke utomhus utanför affären nu i dagens samhälle, tar 2 sekunder och så har någon kopplet och hunden och är iväg.

Jag vet att jag inte är den ende men, med det sagt tror jag inte de bryr sig särskilt mycket om de tappar en hundägare som kund heller. För min del är det en fråga om överlevnad. Jag är helt enkelt för allergisk mot pälsdjur för att kunna vistas i en lokal där det brukar finnas pälsdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

OK, dricker man sån skit, smaksatt och sockrat vatten, så spelar det väl ingen roll vad man äter. Men vad har Fukushima med sushi på svensk restaurang att göra? Dessutom sade du att du hatar fisk, vilket fick mig att tro att du inte äter det alls. Därtill måste väl läggas att vi säkert har lika mycket mikroplaster i oss som alla andra djur, fiskar, insekter, osv, osv, osv.

Det med Japan var med tanke på att folk skriver om sina sushi upplevelser just där..när det kommer till fisk, då kan jag väl tänka mig en torskrygg med bacon, men allt annat kan jag leva utan, i synnerhet rå/inlagd fisk och diverse mjuka/slemmiga varelser. Får i mig lite krillolja dagligen och det får räcka. Nog om både min kost och sushi här..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Vi har ju massa konstiga pizzor också, känner många från till exempel uk som tycker att vår bananpizza med curry är jätte konstig (heter olika på olika ställen) men består oftast av sås, ost, skinka, banan och curry.

En riktig Italiensk pizza ska inte ha så många olika pålägg, helst bara sås och ost men visst även här experimenteras det.

I USA är ju klassikern pepperoni den där slicen man oftast köper på gatan genom ett hål i väggen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tycker också att det är opassande med hundar på t ex Espresso House, uteservering är kanke ok om det är lite avstånd till andra. Man får respektera att det finns folk som är rädda/har allergi. Har sett med egna ögon när det händer sånt som inte får hända..lite morr och en 7-åring som gallskrek och en ångerfull kvinna som förtvivlat bad om ursäkt till mamman, för hennes rottweiler (rätt fin hund egentligen) satte tänderna i ungen. Då hette det: ”men herregud hon är så snäll, hon har aldrig någonsin gjort något sånt” Kan säga att det var klen tröst för mamman och ungen som fick förmodligen spendera en halv dag på akuten för några stygn och en stelkrampsspruta..för mig brukar det vara en varningsklocka när man ser en tjej på 55-60 kg med en stor hund eller pitbull, för jag vet att det finns inte en chans att hon kan hålla emot om hunden får spel..
De flesta hundar fäller en hel del och det är inte så fräscht på ett matställe..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv

Att det finns fikaställen/matställen som är riktade till hundägare är väl bra, så de slipper lämna hunden ensam.
Men om det är enda fikastället på stora avstånd är det fel, då man måste ta hänsyn till allergiker osv. Och om de inte gör det.. ja men det är väl bara för de som röker att tända en cigarett.. gnäller personalen, så är det bara hänvisa till att om det ena är tillåtet är väl det andra oxå det. hahaha

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant så tycker jag väl det är ok om det finns ställen som accepterar hundar. Det finns minst sagt gott om ställen som inte gör det så det känns som ett icke problem.

Med det sagt så skulle jag vända direkt om jag såg en rottweiler eller cane corso t ex sitta på ett café. Finns inte en chans att jag skulle lita på ett sånt djur som jag inte känner. Usch.

Jag vill också gnälla på folk som låter sina barn (och sig själva) gå fram och klappa hundar utan att be om lov först. Respektlöst mot både ägare och hund. Man har ingen aning vad hunden kan ha för problem som ägaren försöker jobba bort. Ge dom en chans i alla fall.

Nåväl, jag håller mig nog till kaniner och råttor istället..

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Nix.
Hade en bekant som råkade ut för detta.
En gående som gjort en 90 graders gir och traskade rätt ut framför bilen utan att se sig för.

Då han hade vittnen som såg detta så åkte den gående på oaktsamhet i trafik då han inte tog hänsyn till bilarna på vägen.
Så en dashcam är en guldinvestering idag.

Då skulle hans advokat printat ut vad som står på trafikverkets hemsida så hade det varit solklar vinst om nu inte fotgängaren i ditt exempel erkänt oaktsamhet vilket jag misstänker är fallet.

Som sagt. Bilister har alltid skyldighet att väja och dessutom anpassa hadtigheten till oförutsedda häbdelser. Gångtrafikanter har endast skyldighet att försöka vara så uppmärksamma de har förstånd och kapacitet till. Peace!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Sen finns det ju andra tillfällen att rasta hunden än just när man går för att handla eller fika. Det är ju inte nödvändigt att släpa med sig hunden just vid de tillfällena. Men, det är klart, hänsyn till andra människor är ju ganska förlegat. Har redan stött på sådana, i massor.
"Vaddå? Jag har väl rätt att ha hunden med mig?"
"Tål inte pälsdjur? Då får du väl hålla dig undan!"

Eller, när jag var ute och gick i sällskap med grannens grabb. Vi mötte en hundägare med en lösspringande hund, vilket i o f s är förbjudet i området. Grabben stannade och ville inte gå längre och jag frågade honom vad som var fatt och han sade att han var rädd för hunden, en storvuxen schäfer. Jag frågade hundägaren om han kunde hålla hunden mens vi passerade men fick till svar att jag skulle skita i honom och hans hund. "Ni får väl gå åt andra hållet om det inte passar". Damen i hans sällskap började också käfta och situationen blev hotfull. "Tar du skit av en gammal gubbjävel?" sa hon till mannen. Grabben började gråta. Hunden kände den hotfulla stämningen och kanske att grabben var livrädd och började morra och visa tänderna. Men den attackerade inte. En bit bort kom en polisbil så jag busvisslade och vinkade. Polisbilen körde in på parkvägen där vi befann oss och frågade vad jag ville, så jag förklarade situationen. Polisen sade direkt till att hunden skulle vara kopplad, enlig lag och mannen svarade att han väl knappast kunde veta det.
"Det är du tvungen till", svarade polisen, "är du hundägare, måste hålla reda på såväl den nationella lagstiftningen som de lokala bestämmelserna för hundägande."
Mannen började svära åt mig och blev ganska hotfull igen. Då sa polisen:
"Lägg av! Nu, direkt! Det verkar ju som om du varken är kapabel att hantera hunden eller ditt humör eller ens acceptera fakta. Det är ju inte hans fel att du inte följer reglerna!"
Mannen svarade, ganska hånfullt: "Vad ska ni göra åt saken då? Skjuta mig?"
"Nej", svarade polisen, "vi avlivar inte hundägare, men det händer att hunden avlivas om det visar sig att ägaren inte är kapabel att hantera den enligt bestämmelserna! Koppla nu hunden!"
Mannen såg ganska snopen ut, kopplade hunden, fräste ilsket åt kvinnan att följa med, och började gå sin väg.
"Vänta lite", sa polisen, "Först behöver vi göra lite anteckningar om det här. Legitimation, tack!"
Sedan antecknades namn, adress, o s v. Kollades en del om hunden, vad vet jag inte.
Därefter gick mannen sin väg med hunden.
Allt detta för att jag bad honom hålla hunden mens vi passerade, inget annat. Dårskap!

Felstavning, igen! Och, bristande logik.
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Distordera:

Då skulle hans advokat printat ut vad som står på trafikverkets hemsida så hade det varit solklar vinst om nu inte fotgängaren i ditt exempel erkänt oaktsamhet vilket jag misstänker är fallet.

Som sagt. Bilister har alltid skyldighet att väja och dessutom anpassa hadtigheten till oförutsedda häbdelser. Gångtrafikanter har endast skyldighet att försöka vara så uppmärksamma de har förstånd och kapacitet till. Peace!

Med den logiken kan bilister aldrig få rätt, vilket inte stämmer. Man kan anpassa hastigheten och ändå inte lyckas stanna i tid t ex om nån går mot rött. Ska man köra i 20km/h vid varenda trafikljus? Cyklister har inte företräde vid övergångsställen, blir bilisten skyldig om denne cyklar ut? Svaret är nej såklart

Går man mot rött kan man inte bli bötfälld men man kan dömas till t ex vårdslöshet i trafiken om man orsakar en olycka. Fotgängare har många gånger dömts, det är skitsam om de erkänner eller ej om bevisningen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Menar du det här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Bägge har ett ansvar, bilisten som skall stanna när någon vill gå över och fotgängaren som skall se till att bilisten stannat innan den går över.
Har man på bild/video att någon helt oförutsett går ut i gatan framför bilen utan att man har en rimlig chans att stanna så är det inte en solklar vinst för fotgängaren, snarare tvärtom.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Med den logiken kan bilister aldrig få rätt, vilket inte stämmer. Man kan anpassa hastigheten och ändå inte lyckas stanna i tid t ex om nån går mot rött. Ska man köra i 20km/h vid varenda trafikljus? Cyklister har inte företräde vid övergångsställen, blir bilisten skyldig om denne cyklar ut? Svaret är nej såklart

Går man mot rött kan man inte bli bötfälld men man kan dömas till t ex vårdslöshet i trafiken om man orsakar en olycka. Fotgängare har många gånger dömts, det är skitsam om de erkänner eller ej om bevisningen finns.

Cyklist är ju inte fotgängare. Dock har bil väjningsplikt mot cykel om bilen korsar cykelbana.

Du behöver inte tro på logiken jag skriver. Men det står både i körkortsteorin och på trafikverkets hemsida. I rest my case. Gonatt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qubeista:

När jag var liten (70-80 talet) så lämnade man hunden utanför butiken utan konstigheter när man som 10-åring gick ner till stan och köpte cigg till mamma😀
Nu lämnar man inte hunden utanför en butik ens om man har full sikt hela tiden. Som du säger så tar det tre sekunder för någon att traska iväg med din hund.

Trist värld.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Distordera:

Cyklist är ju inte fotgängare. Dock har bil väjningsplikt mot cykel om bilen korsar cykelbana.

Du behöver inte tro på logiken jag skriver. Men det står både i körkortsteorin och på trafikverkets hemsida. I rest my case. Gonatt!

Nej, men enligt ditt argument så är det bilförarens fel oavsett om de andra brutit mot lagen för de inte hållit "rätt" hastighet.

Då behöver du kort och gott kolla upp både domar samt lagar och regler. Du verkar ha glömt lite. I rest my case.

Permalänk
Medlem

- Bor i lägenhet. Så folk som stampar med hälarna när de går och smäller i dörrar. Man ska inte behöva vara knäpptyst hela tiden och ska inte vara rädd för att föra normalt med ljud. Vissa grejer kan man inte rå för och man kan föra oljud av misstag. Jag har ingen granne vara sig över eller runt mig och kan säga att jag ändå stör mig en del, så tur man inte bor under någon. Jag anpassade mig snabbt i min gång och försöker att inte föra onödigt med oväsen. Men alla verkar inte förstå att det finns fler i huset. Men nu får jag nog fråga dem om de skaffat en ny fläkt. Har börjat höra ett brummande ljud frammåt kvällarna och på natten om jag inte somnat tidigt, men även på dagen ibland.

- Folk som inte blinkar höger när de ska ut ur rondellen (som redan nämnts). Hur många ggr har man inte fått vänta extra för att någon inte blinkat...

#Att folk står med varningsblinkers i stockholm kommer definitivt från andra länder. Många som flyttar in och som inte har koll. Men det kan också vara en del inhemska som får det från streams. Hänger en hel del på Twitch och ser att det är supervanligt i Japan. Där står de med varningsblinker till höger och vänster.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ELF:

#Att folk står med varningsblinkers i stockholm kommer definitivt från andra länder. Många som flyttar in och som inte har koll. Men det kan också vara en del inhemska som får det från streams. Hänger en hel del på Twitch och ser att det är supervanligt i Japan. Där står de med varningsblinker till höger och vänster.

Ska dom stå utan blinkers alls menar du? Det är väl bättre att nånting blinkar så man blir uppmärksam på att nån står tokigt till, än att bilen är helt mörklagd. Om nu folk tvunget måste parkera tokigt alltså.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mycket trafik nu.

On topic: Fick nyss en strike på Youtube på en video, konsert i Japan med Maximum The Hormone.
Fick vara uppe två dagar och hade dragit på sig nästan 10000 visningar. Lite trist. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netgear:

Låter mer som en dessert-pizza som inte är ovanligt i Italien. Finns även med Nutella och grädde på. Inte så dumt faktiskt.

Det var inte en dessertpizza. Hursom var det bara ett exempel. Konstiga pizzor finns på en massa ställen, därav tycker jag att hatet mot Hawaii är något överdrivet. Den är inte särskilt konstig jämfört med en massa "äkta italienska" pizzor.

Skrivet av crew seven:

Vi har ju massa konstiga pizzor också, känner många från till exempel uk som tycker att vår bananpizza med curry är jätte konstig (heter olika på olika ställen) men består oftast av sås, ost, skinka, banan och curry.

Jo jag hade haft mer förståelse om man tyckte "Africana" var konstig än Hawaii. Curry på pizza borde väcka ilskan hos italienarna liksom, och bananen lär göra det hela bra mycket värre. Ofta har man jordnötter på också, men det är nog inte så konstigt i deras ögon med tanke på hur mycket de gillar pinjenötter på allt. Personligen gillar jag currypizzor ibland, men banan tycker jag inte passar alls. Varm söt banan hör inte hemma i mat i mina ögon, som efterrätt är det ok däremot.

Citat:

En riktig Italiensk pizza ska inte ha så många olika pålägg, helst bara sås och ost men visst även här experimenteras det.

Det kan man inte riktigt säga i min mening. Det finns massvis av olika typer av pizza i Italien. Jag har käkat allt från vad som närmast kan beskrivas som en bulle eller fralla med bara lite tomatsås på till en stor tunn pizza med bara ost, potatis och har jag för mig timjan i Italien exempelvis. Traditionell Neopolitansk pizza finns det bara två varianter av dock, Margerita med tomat, mozzarella, olivolja och basilika. Och Marinara med tomat, mozzarella, vitlök och oregano. Och de måste tillagas på specifikt sätt med ingredienser från en viss region och så. Men sen finns det ju ett otal andra lokala varianter, som siciliansk pizza som mer påminner om foccaccia med tomatsås men inte alltid med ost.

Citat:

I USA är ju klassikern pepperoni den där slicen man oftast köper på gatan genom ett hål i väggen.

Jo det är ju lite roligt att peperoni har fått betydelsen (en viss typ av) salami i USA när det i Italien och på de flesta ställen betyder en chilifrukt.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Nej, men enligt ditt argument så är det bilförarens fel oavsett om de andra brutit mot lagen för de inte hållit "rätt" hastighet.

Då behöver du kort och gott kolla upp både domar samt lagar och regler. Du verkar ha glömt lite. I rest my case.

Det är ju dock inte mitt argument utan trafikverkets. De lagförda du känner till enligt ovan som blivit påkörda på övergångsställen har ju som sagt inte brutit mot lagen per definition om de inte medger skuld eller har varit oaktsamma.
Ta upp körkortsboken vetja! 😎

Hur som helst så låter du lite cynisk när du skriver att det är någon annans fel när fotgängaren ligger på bilens huv på övergångsstället.

Nu är det slutgubbgnällt om det här för min del. Glad sommar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Distordera:

Det är ju dock inte mitt argument utan trafikverkets. De lagförda du känner till enligt ovan som blivit påkörda på övergångsställen har ju som sagt inte brutit mot lagen per definition om de inte medger skuld eller har varit oaktsamma.
Ta upp körkortsboken vetja! 😎

Hur som helst så låter du lite cynisk när du skriver att det är någon annans fel när fotgängaren ligger på bilens huv på övergångsstället.

Nu är det slutgubbgnällt om det här för min del. Glad sommar!

Fast det du hänvisar till är din cherrypickade tolkning.

Ja det kan faktiskt vara fotgängarna fel om den ligger på huven. Om någon går mot rött och bilföraren kör i 70 på 50 sträcka lär med största sannolikhet föraren bli dömd.

Om bilföraren kör lagligt i 40 på en 50 sträcka så lär det bli fotgängaren som orsakar olyckan. Det är inte så svart och vitt som du tror. Allt beror på omständigheterna och det är inte alltid bilens fel. Punkt.

Det hade du lärt dig om du brytt dig om att undersöka det i en halv minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ska dom stå utan blinkers alls menar du? Det är väl bättre att nånting blinkar så man blir uppmärksam på att nån står tokigt till, än att bilen är helt mörklagd. Om nu folk tvunget måste parkera tokigt alltså.

Problemet är att i väldigt många fall måste de inte parkera tokigt, de gör det ofta av någon slags bekvämlighet och inbillar sig att varningsblinkers är någon slags "parkera var jag vill"-funktion.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Jag skulle aldrig lämna min jycke utomhus utanför affären nu i dagens samhälle, tar 2 sekunder och så har någon kopplet och hunden och är iväg.

Visst är det väl bra att det finns affärer som curlar just mot dina behov/önskningar, de väljer ju på samma gång bort alla ev. allergiker som kunder vilket känns som en dum chansning.
Det sagt så tror jag inte du behöver oroa dig, aldrig hört om någon som fått en hund stulen utanför affären, vilka dumheter, det där låter som fearmongering grundat i alternativa nyheter på facebook. Finns nog ingen som är ett dugg intresserad av din hund såvida det nu inte är en utställningshund med många titlar under kragen vilket jag tvivlar på. Låt inte rädsla styra ditt liv...hunden är nog de sista någon skulle stjäla. Lågt värde, svårsåld, dyr i drift...

Skrivet av Stefflo:

När jag var liten (70-80 talet) så lämnade man hunden utanför butiken utan konstigheter när man som 10-åring gick ner till stan och köpte cigg till mamma😀
Nu lämnar man inte hunden utanför en butik ens om man har full sikt hela tiden. Som du säger så tar det tre sekunder för någon att traska iväg med din hund.

Trist värld.

Trist värld eller trista fördomar? När blev du senast av med en hund, eller någon du känner? Någonsin?
Under alla mina år har jag bott på många orter från storstan till glesbygden och *aldrig* har någon stulit en hund utanför en affär, inte en enda gång har det skett. Tror bara det handlar om rena fantasier som sprids på facebook, numera är ju *folk rädda för sin egen skugga*. Ryck dig i kragen och inse att ingen är ett dugg intresserad av din gatukorsning, hundar finns billigt på blocket och dessutom helt friska sådana med stamtavla i god ålder.
Jag antar att du också tillhör gruppen som muttrar "ungdomsgäng" och håller handen runt plånboken när ett par 12-åringar åker förbi på scooter på väg till kiosken för att köpa en cola?
Vilka fantasier, snacka om att leva som offer och leva sitt liv i skräck. Skulle folk sno något så är det plånboken, inte byrackan, den har inget andrahandsvärde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Visst är det väl bra att det finns affärer som curlar just mot dina behov/önskningar, de väljer ju på samma gång bort alla ev. allergiker som kunder vilket känns som en dum chansning.
Det sagt så tror jag inte du behöver oroa dig, aldrig hört om någon som fått en hund stulen utanför affären, vilka dumheter, det där låter som fearmongering grundat i alternativa nyheter på facebook. Finns nog ingen som är ett dugg intresserad av din hund såvida det nu inte är en utställningshund med många titlar under kragen vilket jag tvivlar på. Låt inte rädsla styra ditt liv...hunden är nog de sista någon skulle stjäla. Lågt värde, svårsåld, dyr i drift...

Trist värld eller trista fördomar? När blev du senast av med en hund, eller någon du känner? Någonsin?
Under alla mina år har jag bott på många orter från storstan till glesbygden och *aldrig* har någon stulit en hund utanför en affär, inte en enda gång har det skett. Tror bara det handlar om rena fantasier som sprids på facebook, numera är ju *folk rädda för sin egen skugga*. Ryck dig i kragen och inse att ingen är ett dugg intresserad av din gatukorsning, hundar finns billigt på blocket och dessutom helt friska sådana med stamtavla i god ålder.
Jag antar att du också tillhör gruppen som muttrar "ungdomsgäng" och håller handen runt plånboken när ett par 12-åringar åker förbi på scooter på väg till kiosken för att köpa en cola?
Vilka fantasier, snacka om att leva som offer och leva sitt liv i skräck. Skulle folk sno något så är det plånboken, inte byrackan, den har inget andrahandsvärde.

Min sambo jobbar inom djursjukvården och det är vanligare än vad du tror att hundar blir stulna. Du kan idag med rådande coronaläge sälja en blandrasvalp för 20-40000kr om det är någon av inneblandningarna så det finns stora pengar i detta. Även hundar som är något år får du bra betalt för, räkna bort 5000kr kanske från ovan nämnda priser.
Antingen exporterar du hunden eller säljer den till ovetande människor på blocket som inte vet vilka papper som krävs. Många gånger går sånt att förfalska för att lura en privatperson utan problem.
Oseriösa uppfödare kan leva gott just nu då du avlar på vad som helst och kan sälja dem för hutlösa priser, lite som med grafikkort. Både kretsbrist och hundbrist just nu.

Jag tror inte du lämnar din cykel utanför en butik olåst som kanske är värd 5-10000kr?

Jag förstår absolut att vissa butiker inte släpper in hundar men det gör också att man tappar dessa kunder på samma sätt att man tappar allergiker om man släpper in hundarna.
Finns också många olika typer av hundar och framförallt hundägare. Att säga ja till en funkar inte heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Word!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan man inte riktigt säga i min mening. Det finns massvis av olika typer av pizza i Italien. Jag har käkat allt från vad som närmast kan beskrivas som en bulle eller fralla med bara lite tomatsås på till en stor tunn pizza med bara ost, potatis och har jag för mig timjan i Italien exempelvis.

Ja det kan man diskutera i all evighet och kommer alltid finnas olika åsikter. Till exempel när får en pizza kallas pizza? Kan man kalla varma mackor för pizza? Om jag gör enkla mackor blir det samma pålägg som på en Vesuvio.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Ja det kan man diskutera i all evighet och kommer alltid finnas olika åsikter. Till exempel när får en pizza kallas pizza? Kan man kalla varma mackor för pizza? Om jag gör enkla mackor blir det samma pålägg som på en Vesuvio.

Jo precis. Italienarna är inte de enda som lägger ihop bröd, ost och andra pålägg liksom. Är en Tostada en pizza? Panini? Definitionen är svår. En tanke var att på en pizza bakas brödet och fyllningen/pålägget samtidigt. En varm macka består ju av färdigbakat bröd som får pålägg och gratineras. Samtidigt är det ju ganska poppis bland många lite halvlyxiga pizzerior att baka bröd med tomat och ost och lägga på resten efteråt. Scrocchiarella är en annan variant som verkar vara på frammarsch nu, där man ofta bakar degen för sig eller med bara ost på, men jag vet inte om det räknas som en pizza heller.

Jag fastnade för någon diskussion online ganska nyligen som handlade om ifall en korv med bröd är en macka (alltså sandwich). För mig är det verkligen inte det, men jag har ju svårt att förklara varför egentligen. Här kallar man ju inte en hamburgare en macka men i USA är det ju en sandwich som ytterligare ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Varningsblinkers är ju om man har tvingats att stanna. Stannar man på eget bevåg på ett ställe med skymd sikt eller om det är mörkt så är det parkeringsljus och baklyktor som ska användas.
Har hört högerblinkers av trafiklärare för x antal år sedan även när man står stilla på p-plats längs väg eller om man stannat för på och avlastning, men hittar inget om det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Dags att gnälla på den evinnerliga hetsen med att ta bort synliga menyer från mjukvara och införa allt bakom en jäkla touchscreen-inspirerad "hamburgarmeny".
Det är knappast så att det finns ont om pixlar på moderna skärmar, så det leder bara till att man behöver ytterligare klick för att komma åt vad man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har hört högerblinkers av trafiklärare för x antal år sedan även när man står stilla på p-plats längs väg eller om man stannat för på och avlastning, men hittar inget om det.

För de som kommer körande bakifrån,
visar högerblinkers att du har motorn igång,
men inte är på väg att köra ut på vägen just nu.

Innebär att bakomvarande bör ha en viss beredskap.

Dvs, en bra praxis

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”