Avanza läcker personuppgifter till Facebook

Permalänk
Melding Plague

Avanza läcker personuppgifter till Facebook

Avanza anmäler sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten för att ha skickat bank- och personuppgifter vidare till Facebook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där är ett riktigt stort misstag.
Facebook lär ju automatiskt redan ha delat med den infon till tio andra bolag dem äger och gör sig redo att sälja annonser till personer som fått lån eller ska ta lån tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig. Facebook har säkert redan all den infon redan från annat håll. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir straffade rejält. Nu förvaltar de andras egendom, men bortsett från det hade det varit trevligt om några företag blev fullständigt förstörda för sådana missar. De borde vara rädda för att ha något med Facebook att göra alls. Banker och liknande borde veta bättre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vem bryr sig. Facebook har säkert redan all den infon redan från annat håll. xD

Lite så för en vanlig svensson (räknar inte personskydd och liknande) så är det extremt svårt att va "hemlig" 2021.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kan man flytta sitt ISK till en annan bank?

Avanza må ha en användarvänlig sida men om man ska betala med sina uppgifter så är det inte värt det.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vem bryr sig. Facebook har säkert redan all den infon redan från annat håll. xD

Fin inställning där. Även om inte du bryr dig bör du hoppas innerligt att andra gör det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Som Avanza kund så blir ju jag ganska besviken. Får nog flytta mitt isk till annat. Ja avanza är enkelt men va fan är detta. 2 skandaler som handlar om personuppgifter...
Men jävligt dyr courtage, de kan de ta....
Nej jag tycker att man som kund inte ska acceptera detta och faktiskt protestera genom att säga upp isk hos de.
Ja jag är smått less på Svenska företag som inte levererar, min känsla har varit att Svenska företag tar det med gdpr seriöst, för man vill ju stötta svenskt företagsamhet.
Och ja, jag drar inte alla över samma kant, är bara besviken.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Toksunkigt, vad har mitt Avanza-engagemang med Facebook att göra över huvudtaget?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan man flytta sitt ISK till en annan bank?
Avanza må ha en användarvänlig sida men om man ska betala med sina uppgifter så är det inte värt det.

Antar att du får sälja det du har på ISK-kontot hos Avanza och sen köpa samma sak från en annan banks ISK-konto. Tvivlar att det går att bara "flytta över"? Sen vet jag inte om alla banker har samma utbud av fonder/aktier men man kan ju köpa annat.
Dock åker man väl på courtageavgifter igen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Avanza är bra på att lura sina kunder. Inte direkt oväntat, men... det finns väl sämre banker att va kund hos.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv inom "IT". Inte det minsta förvånad. Det finns inte nog med tajta zlatan-kodare i Sverige för att täcka alla verksamheter.

Jag skulle snarare vända på det hela och säga att jag är positivt förvånad över hur få saker som ändå verkar gå snett (fast det är väl förmodligen för att alla tystar ned det så gott dom kan).

Permalänk
Medlem

Oj, jag som precis reggade mig för att använda Avanza. Bra att jag inte hann få in nåt, blir direkt ett avslut av alla konton. Vägrar ha med nåt att göra som samarbetar med Facebook, frivilligt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan man flytta sitt ISK till en annan bank?

Avanza må ha en användarvänlig sida men om man ska betala med sina uppgifter så är det inte värt det.

Det fungerar utmärkt att flytta sitt ISK till en annan bank. Ring bara kundtjänst så hjälper dem dig. Nordnet ska ha samma priser men har inte så bra koll då jag använder en annan bank.

Permalänk
Medlem

Är Avanzas "Facebook-funktion" som det talas om opt-in? Skickar de uppgifter till Facebook utan att jag aktivt väljer det blir det dags att byta bank.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DasIch:

Är Avanzas "Facebook-funktion" som det talas om opt-in? Skickar de uppgifter till Facebook utan att jag aktivt väljer det blir det dags att byta bank.

Ekot är i mitt tycke något otydliga med huruvida det gäller opt-in eller inte, men jag har sökt information om det och återkommer med en uppdatering om jag får något mer detaljerat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är Avanzas "Facebook-funktion" som det talas om opt-in? Skickar de uppgifter till Facebook utan att jag aktivt väljer det blir det dags att byta bank.

I den första länken i artikeln skriver Sverige Radio:

Citat:

Syftet från Facebooks sida är att hemsideägare ska kunna göra mer exakta kopplingar mellan sina besökare och Facebooks användare, för att kunna bygga detaljerade profiler och rikta reklam.

Avanza uppger att banken slagit på funktionen på grund av ett handhavandefel och efter Ekots intervjuer stängde banken ner den.

Jag tolkar det som att det inte varit opt-in, men inte heller meningen att funktionen skulle vara påslagen alls. Det låter mest som att någon råkat konfigurera deras integration med Facebook fel, så antagligen inkompetens snarare än illvilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Antar att du får sälja det du har på ISK-kontot hos Avanza och sen köpa samma sak från en annan banks ISK-konto. Tvivlar att det går att bara "flytta över"? Sen vet jag inte om alla banker har samma utbud av fonder/aktier men man kan ju köpa annat.
Dock åker man väl på courtageavgifter igen.

Jo det går, gjorde det precis med ett par ISK från Swedbank till Avanza. Det tar dock sin lilla stund, räkna i veckor. ( nu bröt jag mot banksekretessen, jag avslöjade att jag är kund. I två banker! )

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av perost:

I den första länken i artikeln skriver Sverige Radio:
Jag tolkar det som att det inte varit opt-in, men inte heller meningen att funktionen skulle vara påslagen alls. Det låter mest som att någon råkat konfigurera deras integration med Facebook fel, så antagligen inkompetens snarare än illvilja.

Det är nog detta jag lutar åt rent spontant också. Hade det varit opt-in känns det som att de skulle ha specifikt angivit det, men jag har både läst och lyssnat igenom båda inslag utan att finna något mer detaljerat svar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ekot är i mitt tycke något otydliga med huruvida det gäller opt-in eller inte, men jag har sökt information om det och återkommer med en uppdatering om jag får något mer detaljerat svar

Grymt! Ser fram emot en uppdatering.

Skrivet av perost:

I den första länken i artikeln skriver Sverige Radio:
Jag tolkar det som att det inte varit opt-in, men inte heller meningen att funktionen skulle vara påslagen alls. Det låter mest som att någon råkat konfigurera deras integration med Facebook fel, så antagligen inkompetens snarare än illvilja.

Låter som en rimlig tolkning. En fråga är dock varför man har en sån funktion i hemsidans kod, om den inte är tänkt att vara påslagen alls?

Nu är jag kanske lite seg i huvudet då det är hundra grader varmt och fuktigt här, men jag blir lite förvirrad över hur det är upplagt och tänkt att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I den första länken i artikeln skriver Sverige Radio:
Jag tolkar det som att det inte varit opt-in, men inte heller meningen att funktionen skulle vara påslagen alls. Det låter mest som att någon råkat konfigurera deras integration med Facebook fel, så antagligen inkompetens snarare än illvilja.

Sen kan man ju ifrågasatta att de öht vill ha en integration med Facebook. Det i sig verkar ju som en högst tveksam grej...
Men ja, någon blev lite för girig i första läget och gjorde väl sedan dessutom fel, det är en fullt möjlig tolkning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bad för 1½ år sedan Avanza att anonymisera mig när jag avslutade mina konton hos dem, hoppas de gjorde det...

Permalänk
Inaktiv

Frågan många bör ställa sig om man har fortsatt förtroende för Avanza, det har varit en del tveksamheter nu.

Men samtidigt, vad gör de andra fel? Relativt enkelt att flytta sitt innehav iallafall.

Permalänk
Medlem

Från källan hos ekot/SR står det:
"Kunder hos Avanza som har ansökt om lån har fått sina telefonnummer, mejladresser och information om befintliga lån skickade till det sociala nätverket."
Så det verkar som att de "bara" har skickat denna info till Facebook om man har ansökt om lån hos Avanza och inte om bara är kund i andra syften.
Sen får vi väl veta om ett tag om det stämmer att det bara ska gälla vid lån.

Nordnet är ganska lika Avanza i uppbyggnad.
Så vill någon byta är det nog dit man kan kolla.
Har inte Nordnet själv så kan inte säga om de är bra eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för det Avanza, hade mitt innehav där då jag gillade deras UI/design långt bättre än Nordnet som känns ett par år efter men det spelar ingen roll. Blir att flytta över mina aktier till Nordnet istället, sådant här tänker jag inte stödja. Om de läcker personuppgifter till Facebook så undrar jag om de läcker fler uppgifter till andra aktörer, de är såklart lukrativt...

Permalänk

Tycker det är otroligt fånigt att bli arg på det här, men bra att det uppmärksammas så att felet korrigerades.

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Kan man flytta sitt ISK till en annan bank?

Ja. Öppna ett ISK i den andra banken. Sedan ber du den andra banken att föra över allt du har på Avanza-kontot till det nya kontot (eller så ber du Avanza att skicka över det). Tänk på att det kan vara en avgift för att flytta värdepapper och att de är otillgängliga ett tag innan de flyttats över.

Du kan inte flytta en kapitalförsäkring utan får sälja allt och ta ut kontanter. Om du har ett vanligt konto där du betalar reavinstskatt på avkastningen bör du spara alla köpnotor innan du avslutar kontot så att du vet vad du har för anskaffningsvärde om du senare säljer värdepapprena.

Skrivet av Cyne:

Antar att du får sälja det du har på ISK-kontot hos Avanza och sen köpa samma sak från en annan banks ISK-konto. Tvivlar att det går att bara "flytta över"? Sen vet jag inte om alla banker har samma utbud av fonder/aktier men man kan ju köpa annat.
Dock åker man väl på courtageavgifter igen.

Det där är farligt. Det är förbjudet att sälja och köpa tillbaka av sig själv. Det kanske också blir trassel om du köper tillbaka för snabbt. Otillbörlig marknadspåverkan.

Ibland kan man råka ut för att en fond inte kan flyttas eftersom den andra banken inte har avtal om att förvara fonder från det fondbolaget. Avanza Zero kan nog bara förvaras på ett Avanza-konto. Aktier borde gå att flytta, men har du otur kanske du bara kan sälja aktierna över telefon hos den nya banken.

Permalänk
Medlem

Trist och dåligt som fan, men samtidig tycker jag Avanza är väldigt bra på många andra sätt så jag tänker fortsätta vara där. Får hoppas det inte händer fler gånger.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Fin inställning där. Även om inte du bryr dig bör du hoppas innerligt att andra gör det.

Ja men folk är ju alltid så chockade och arga och sen händer absolut inget alls. Tills nästa gång liknande händer. Ingen mening å hetsa upp sig över något man inte har någon kontroll över.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztomten:

Från källan hos ekot/SR står det:
"Kunder hos Avanza som har ansökt om lån har fått sina telefonnummer, mejladresser och information om befintliga lån skickade till det sociala nätverket."
Så det verkar som att de "bara" har skickat denna info till Facebook om man har ansökt om lån hos Avanza och inte om bara är kund i andra syften.
Sen får vi väl veta om ett tag om det stämmer att det bara ska gälla vid lån.

Nordnet är ganska lika Avanza i uppbyggnad.
Så vill någon byta är det nog dit man kan kolla.
Har inte Nordnet själv så kan inte säga om de är bra eller inte.

Bra info!

Nordnet i svart är riktigt snyggt. Sedan skadar det inte att vara kund i mer än en bank, Avanza missade exempelvis Hemnet-noteringen relativt nyligen. Sedan att få tilldelning är ju en annan sak förstås.

Skrivet av Irregular Programming:

Tycker det är otroligt fånigt att bli arg på det här, men bra att det uppmärksammas så att felet korrigerades.

Det blir lätt personligt då det trots allt handlar om förtroendet till banken och folks egna, privata, sparande. Rimligt att folk kan bli upprörda.